lemming_nl schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 17:43:
Nee, alu is waardeloos voor dit soort toepassingen. Je hebt een extreem klein contact oppervlak met die buisjes (tenzij je ze zig zag door koelblok gaat leggen maar dat zal de werking van heatpipe niet ten goede komen) Het verschil tussen koper en alu komt dan al heel snel tevoorschijn omdat koper gewoon veel beter geleid. Meeste heatpipes hebben trouwens een buitenkant van goud om corrosie tegen te gaan.
Waarom zou het kontakt oppervlak klein zijn? Als je het buisje netjes in een blok bevestigt met wat koelprut ertussen zou het oppervlak toch vrij groot moeten zijn lijkt me.
Ik weet trouwens niet waar het spul binnenin de heatpipe van gemaakt is maar je hebt kans dat dat bijvoorbeeld een reactie aan gaat met alu. Voor de prijs hoef je het echt niet te laten omdat er vrij weinig koper in een heatpipe gaat. Je kan de prijs van je product dan best een cent omhoog doen voor die betere koel prestaties.
Ik weet niet of je het hier over vulmiddel of bekleding hebt, dus ik ga maar even in op beide:
Het vulmiddel is meestal gedemineraliseerd water voor zover ik weet. Bij water gaat namelijk behoorlijk veel warmte in de fase overgang zitten en dat is wat je zoekt. Bovendien is het lekker goedkoop.
Je kunt een heat pipe bouwen zonder bekleding binnen in de pijp. Die moet dan wel zo gebouwd zijn dat het water makkelijk van de condensor kant naar de verdamper kant kan lopen. De pijpen die ik wil gaan bouwen zijn zeker zo gemaakt en staan bijna rechtop.
Koper is trouwens ook makkelijker te gieten en ik neem aan dat heatpipes gegoten worden. Gewicht hoef je het niet voor te laten. Het echte koelblok neemt het grootste gedeelte van het gewicht voor zijn rekening.
Enne, waarom moet jij het ontwerpen? Zo te merken heb je niet echt veel ervaring met materialen of het ontwerpen van dergelijke constucties?
Oeioeioei, linke uitspraak

Ik heb Nuna 2 mede gebouwd en daar zat behoorlijk wat alu in. Warmte wisselaars en dergelijke heb ik niet gebouwd, maar ik heb al zeker het een en ander geklust
Volgens mij worden heat pipes geextrudeerd. Buizen gieten is kutwerk, al helemaal als je lange gebogen buizen wil. De "wick" om water door middel van capillaire druk omhoog te kunnen laten lopen trek je er achteraf volgens mij in.
Ik moet het ontwerpen in het kader van een vakje dat ik nog moet afronden. Daarmee heb ik het nuttige met het aangename verenigd zeg maar. Ik ben me op het moment dus aan het verdiepen in de theorie en praktijk van die heat pipes en alu lijkt gewoon compleet te ontbreken in die wereld zonder dat er een duidelijke reden voor gegeven wordt.
Als echte academicus word ik daar natuurlijk nieuwsgierig van, vandaar dat ik die vraag hier stel
[
Voor 29% gewijzigd door
VROEM! op 25-06-2005 17:54
]