Athlon XP 2600+ te warm

Pagina: 1
Acties:

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02 18:15
Ik heb een AMD Athlon XP 2600+ en ik had net even een }:O aangezet (voor het eerst),
en toen ik even later speedfan aanzette was de CPU 73 graden.
Wat kan ik hier aan doen? Er zit nu een stock cooler op.
Ik zat zelf te denken aan een Coolermaster Jet 7 oid.
Afbeeldingslocatie: http://www.so-trickcomputers.com/Merchant2/graphics/00000001/CMJet7_2p.jpg
Alvast bedankt!

[ Voor 17% gewijzigd door woutertje op 25-06-2005 15:18 ]

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-02 20:08

vr6-only

Blub Blub

73 is wel erg warm...wat je kan doen is blok eraf en schone pasta erover heen (dun laagje)
kastkoelers erbij....of helpt dat allemaal niet dan een nieuwe koeler....zalmannetje doet wonderen _/-\o_

It ain't stupid if it works!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-02 21:19
Die coolermaster oogt wel mooi maar ik denk dat de CNPS7000B-AlCu een betere keus is. Let wel dat er dan vier gaten in het moederbord moeten zitten rondom de socket en dat je het moederbord er zal moeten uithalen.
Heb je trouwens wel de correcte temperatuur uitgelezen?

[ Voor 10% gewijzigd door D-Three op 25-06-2005 15:27 ]

• woutertje
Ik heb net even gekeken en er zitten 4 gaten op het moederbord 2 boven de cpu en 2 er onder.
Screenshot van speedfan:
Afbeeldingslocatie: http://www.wouter-web.nl/speedfan.jpg
Die zalman ziet er trouwens wel goed uit, is dat tubetje wat er bij zit nou koelpasta of moet ik dat er zelf nog bij kopen?
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/7000b_alcu_y_p.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door woutertje op 25-06-2005 16:15 ]

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-02 20:08

vr6-only

Blub Blub

dat is idd de koelpasta en als ik jouw was dan zou ik voor de volledig met koper gemaakte versie
nemen want prestatie's zijn dan beter en het kost nauwelijks meer :9

It ain't stupid if it works!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat tubetje is idd koelpasta, al is die niet erg goed, wat veel beter is is Artic Silver 5, kost wel iets meer maar koelt ook beter

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:26
woutertje schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 15:33:
Die zalman ziet er trouwens wel goed uit, is dat tubetje wat er bij zit nou koelpasta of moet ik dat er zelf nog bij kopen?
[afbeelding]
Ik denk dat 't wel koelpasta zal zijn die erbij zit. (Zit iig bij de meeste Zalman cpu-koelers, zie hieronder.
Van Zalman site
" Common Components"
1) Heatsink Assembly (CNPS7700-Cu)
2) Four Grips (2 each for S-Type and L-Type)
3) Four Bolts
4) Thermal Grease
5) Fan Speed Controller (FAN MATE 2)
6) Double-sided Tape (for installing FAN MATE 2)
7) Cable for FAN MATE 2
8) User's Manual - in English and Korea

[ Voor 47% gewijzigd door Leftblank op 25-06-2005 17:13 . Reden: url etc vergeten ]

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
wat je eerst moet doen is even kijken of er geen stof in je koelblok zit, en neem die jet7 niet, khad een ook jet 7 maar die maakte egt onzettend veel geluid wil je een beetje koelprestaties hebben

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:36
Let er ook even op dat het zomer is. Het is over het algemeen wat warmer buiten, dit heeft ook invloed op je pc.

Over het algemeen is het niet eens zo'n probleem dat de CPU 73 graden is, als hij maar niet hoger wordt.

• D-Three
Indien je niet aan overclocken doet, is de bijgeleverde koelpast meer dan voldoende!
Je kan natuurlijk ook kiezen voor de volledig koperen versie (7000-Cu) maar het voordeel van de 7000-AlCu is dat hij minder weegt. Kijk wel eerst even of jouw moederbord compatibel is.

edit:
Trouwens, ik zie op de screenshot dat de -5V en de -12V erg afwijken! Respectievelijk maar liefst -8V en -16V! Dat is ook niet echt goed. Welke voeding heb je en kan je die spanningen eens meten met een multimeter?
Anders moet je eens jouw koelblok vastnemen terwijl de }:O al een tijdje aan staat. Als je die niet kan vasthouden, is deze zeker veel te warm! Als je hem echter kan vasthouden, zou het kunnen zijn dat jouw koelblok geen goed contact maakt met de CPU.

[ Voor 44% gewijzigd door D-Three op 25-06-2005 18:33 ]

• woutertje
Ik heb een AOpen 300w (FSP300-60PN(PF)), verder is volgens http://www.zalman.co.kr/p...000(AB)_462MBlist_eng.htm deze site mijn moederbord niet compitabel met de 7000B (Ik heb een Asus A7V8X-X).
Welke punten moet ik meten met de multimeter?
Geel+rood is volgens mij 15v (Multimeter staat op 200 V~)
Edit:
Hij is nu idle 59 Graden, de heatsink voelt erg heet aan.

[ Voor 21% gewijzigd door woutertje op 25-06-2005 18:56 ]

• D-Three
Dan heb je jammergenoeg pech en is die Zalman niet voor jou. Echter vind ik 59°C veel te warm in idle. Misschien kan je een kijkje nemen bij de koelers van Thermalright of Thermaltake?
Voor meer informatie over het meten van de spanningen kan je een kijkje nemen in de topicstart van Eraser in Welke voeding heb ik nodig? Deel 11.

[ Voor 12% gewijzigd door D-Three op 25-06-2005 18:59 ]

• woutertje
Dit zijn de voltages volgens MBM:
Afbeeldingslocatie: http://www.wouter-web.nl/mbm.jpg
Helemaal geen voltages voor -12 en -5 dus,
die temperaturen krijg ik alleen als ik CpuIdle aan heb staan alleen dan gaat mijn
CPU een beetje een raar geluid maken.

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik heb ook een 2600+ en die jet7 en ehmm die jet7 is best een brakke cooler, ik heb hem op 7 volt lopen en dan doet ie et wel aardig, of op 5 volt, maar beter iets van zalman.

Verwijderd

Denk vooral aan de airflow. Ik plaatste laatst een aanzuiger vooronder en en blazende casefan bovenachter en dat deed wonderen. Op de een of andere manier gaat zich anders warme lucht bovenin ophopen die de voedingsfan ook niet afvoert. Dit was bij een Athlon 2000+ die ik eerst nooit koel kreeg. Nu zit er een arctic silent op en die twee casefans en hij doet het goed, zelfs met deze warmte. Dat geluid ben ik wel aan gewend. :)

• woutertje
Ik zit nu ook te denken aan waterkoeling, alleen kan ik nergens iets vinden over het maken van een
reservoir.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
woutertje schreef op maandag 27 juni 2005 @ 16:27:
Ik zit nu ook te denken aan waterkoeling, alleen kan ik nergens iets vinden over het maken van een
reservoir.
Reservoir is opzich niet eens echt nodig, tis handig om te vullen maar dat kan ook op andere manieren.

De meeste reservoirs zijn van plexiglas maar ook koper komt voor, je kan ze zelf maken of kant en klaar kopen.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-02 22:02
woutertje schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 18:39:
Ik heb een AOpen 300w (FSP300-60PN(PF)), verder is volgens http://www.zalman.co.kr/p...000(AB)_462MBlist_eng.htm deze site mijn moederbord niet compitabel met de 7000B (Ik heb een Asus A7V8X-X).
Welke punten moet ik meten met de multimeter?
Geel+rood is volgens mij 15v (Multimeter staat op 200 V~)
Edit:
Hij is nu idle 59 Graden, de heatsink voelt erg heet aan.
Dat is dus echt onzin.
Ik heb hem thuis ook met een Zalman CNPS7000 staan.
Ik kan zelfs een foto maken mocht je me niet geloven :)

Oke ik weet meteen waarom het zo is. Dat blauwe blokje kun je niet goed plaatsen omdat er een heel klein elco'tje (als je dat zo noemt) in de weg zit.
Maar ik heb het blokje bewerkt en er stukje uitgezaagd van 0,5 cm bij 0,5 cm en nu past hij perfect. En hij koelt als een malle :)

[ Voor 19% gewijzigd door ID-College op 27-06-2005 16:37 ]

• woutertje
Zou iemand mij kunnen vertellen of dat XCL waterblokje, (Socket A) versie gaat passen?
En of ik dat kan laten maken met behulp van dat IGES bestand?

Url:
http://www.exclamation.nl/articles.php?id=32&p=1

Of kan ik beter een ander waterblokje nemen?

Edit:
Ik zaag trouwens liever niet in me moederbord :P

[ Voor 11% gewijzigd door woutertje op 27-06-2005 17:03 ]

Pagina: 1