RAID Foutmelding, Array opnieuw builden

Pagina: 1
Acties:

• N00bDaan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10-2025
Hoi,

Ik was net even bezig met wat fansloskoppelen in m'n PC om wat te testen. Toen ik klaar was had ik alles dus weer terug gezet en ik start op, krijg ik bij m'n RAID check een foutmelding te zien: Array is offline, dus ik zet de PC uit en ga ff kijken of alles goed vast zit. Daarna bootte ik en kreeg ik de foutmelding weer. Dus toen ben ik gaan kijken en was dus één drive unassigned. Ik heb nu net even zitten lezen hoe het zat met RAID configuraties, maar ik kon geen oplossing vinden en ben dus het even kwijt.

Dit is mijn systeem:

INTEL P4 3.4GHz 800MHz 512
ASUS P4C800 DELUXE
Corsair 1024MB DDR400, LED Twinx, Matched Pair, 3200C2Pro
1x MAXTOR 80.0Gb 7200RPM 6Y080MO SATA
3x MAXTOR 200.0Gb 7200RPM 6Y200MO SATA (2 in RAID config)
Asus Dvd rom 16x40 Zwart Retail
ASUS CRW-5224A 52x24x52x RTL
NEC 1.44Mb Floppy Disk Drive Zwart
Sapphire ATI X800XT Platinum

Ik heb dus 2 Maxtor 200 gB's (identiek) in RAID config, maar ik ben helemaal kwijt of het nou 0+1 of was of 1+0.
De twee schijven vormen in één array, één schijf van 400 gB. Volgens mij is het dan 1+0 of zit ik dan fout? Ik wil natuurlijk mijn data niet kwijtraken en daarom neem ik het zekere voor het onzekere en vraag het even. Heb al zitten kijken bij de search en gegoogled, maar elke situatie is dus anders.

Het is trouwens de Fastbuild Promise RAID controller (Gewoon dat standaard ding van m'n mobo dus)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/gboltje/Dump/1.jpg

En als ik dan naar 'view drive assignments' ga krijg ik dit te zien

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/gboltje/Dump/2.jpg
Excuus voor de wazige foto...

Hoe rebuild ik mijn array weer zonder mijn data te verliezen? Help!

I cna tpye 300 worsd pre minute

• iznogood
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
...

[ Voor 146% gewijzigd door iznogood op 25-06-2005 15:12 ]

Just as Good

• N00bDaan
Ik c/p even uit de FAQ:

"Bij zuivere mirrors (RAID1) is dat tot zover bekend geen probleem. Je hoeft enkel de array te verhuizen en eventueel in de BIOS de bronschijf opnieuw rebuilden naar de mirrorschijf. Maar bij RAID levels waarbij striping wordt gebruikt (RAID0, RAID5, RAID10, etc) is dat minder makkelijk. De stelregel is:

zelfde merk/type > zelfde merk/type = geen probleem
zelfde merk, ene type > andere type = meestal "forward compatible"
ene merk > andere merk = no-go

Forward compatible: met "forward compatible" wordt er dus bedoeld, dat wanneer je de schijven verplaatst van een oudere controller (bijv. Promise Fasttrak66) naar een nieuwere type controller van hetzelfde merk (bijv. Promise Fasttrak133), dat de array gewoon opnieuw wordt herkend en de data dus behouden blijft. Omgekeerd gaat dat niet altijd."

en

"Broken RAID Arrays, terwijl de schijven in orde zijn: deze kun je meestal nog wel herstellen door nogmaals exact dezelfde RAID array in de BIOS van de controller te instellen. Verder zijn er (freeware) tooltjes beschikbaar wanneer je serieuze Broken RAID Array problemen hebt. Kijk eens op de Highpoint RAID Controller FAQ van Sudhian.com. Een groot deel van deze tips werken ook met de andere merken RAID controllers. Het datarecoverytooltje R-Studio kan trouwens ook werken met broken RAID arrays. Met het RAID Reconstructor tooltje kun je een image maken van een broken RAID array, waarna je GetDataBack erop los kan laten."

Mijn schijven zijn niet kapot, één van de schijven had bij het opstarten geen stroom gekregen, daar kwam ik toen achter. Nu zijn ze beide weer op de voeding aangesloten alleen is de array foetsie.
Hierboven staat dat je dan de array weer kan opbouwen, maar hoe? Door optie [5]? Of...?

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

iznogood schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 15:01:
Je kunt je array niet rebuilden zonder de data te verliezen.. Dikke kans dat een van je schijven defect is... die data ben je kwijt aangezien je geen mirror array gebruikt hebt.
Dat kan wel met mijn supertrak SX6000, het is ook de officiele reactie van promise in dit soort gevallen :)
Wat je moet doen is je array verwijderen en daarna exact dezelfde array aanmaken ZONDER INITIALIZE ARRAY OP "ON" TE ZETTEN.
Zoals altijd met raid, het *kan* altijd fout gaan, maar het is bij mij altijd nog goed gegaan :)

ps: bij 2 schijven heb je ÓF raid 1, ÓF raid 0.. voor 1+0 en 0+1 heb je 4 schijven minimaal nodig :)

[ Voor 9% gewijzigd door StarLite op 25-06-2005 15:11 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• iznogood
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je zult dat iig met de fasttrack utility moeten doen door rebuild te gebruiken, met een beetje geluk werkt dat gewoon, anders zul je het array moeten verwijderen en opnieuw aanmaken ...

Just as Good

• N00bDaan
StarLite schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 15:10:
[...]

Dat kan wel met mijn supertrak SX6000, het is ook de officiele reactie van promise in dit soort gevallen :)
Wat je moet doen is je array verwijderen en daarna exact dezelfde array aanmaken ZONDER INITIALIZE ARRAY OP "ON" TE ZETTEN.
Zoals altijd met raid, het *kan* altijd fout gaan, maar het is bij mij altijd nog goed gegaan :)

ps: bij 2 schijven heb je ÓF raid 1, ÓF raid 0.. voor 1+0 en 0+1 heb je 4 schijven minimaal nodig :)
Dus in mijn geval RAID 1, aangezien het één schijf was van 400 gb, niet gemirrort dus. Ik ga eens even kijken of het gaat lukken.

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

N00bDaan schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 15:17:
[...]

Dus in mijn geval RAID 1, aangezien het één schijf was van 400 gb, niet gemirrort dus. Ik ga eens even kijken of het gaat lukken.
Nee, bij raid 1 krijg je 1 schijf van 200 GB, bij raid 0 krijg je er 1 van 400 :)
zie ook de faq

[ Voor 15% gewijzigd door StarLite op 25-06-2005 15:26 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• N00bDaan
Ehh, correctie. Je hebt gelijk en het is weer gelukt met de Auto Setup. Bedankt anyhow, ik heb m'n 350 gB weer terug. ^^

Pagina: 1