[Windows 2003] Server gehacked, probleem met register

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Ik ben bij een bedrijf een 2003 server tegengekomen waarop ingebroken was en waar een ftp site op draaide. Nu ben ik aan het beoordelen of deze server helemaal opnieuw geinstalleerd moet worden, of dat ik hem op kan schonen.
Nu blijkt dat bv in de event viewer de system log ontbreekt, maar wat erger is, als ik de register editor opstart, heb ik onder HKLM geen SYSTEM key meer :?

Verder kan de server niet meer via de normale manier uitgezet worden, ik moet echt het commando shutdown /s /f gebruiken.

Maar iig, mijn belangrijkste vraag, hoe krijg ik de HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM weer terug ?

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Flyduck schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 14:09:
Ik ben bij een bedrijf een 2003 server tegengekomen waarop ingebroken was en waar een ftp site op draaide. Nu ben ik aan het beoordelen of deze server helemaal opnieuw geinstalleerd moet worden, of dat ik hem op kan schonen.
hack == reinstall.

uiteraard heb je al gekeken of er een goeie System State backup was.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Je zou misschien de SYSTEM key terug kunnen zetten mbv een backup (als je tenminste system state backup hebt), maar herinstalleren lijkt me de veiligste en meest stabiele oplossing.

• mouse256
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
System restore naar een dag voor de hack?
Lijkt mij eigenlijk ook zowat de enige manier om redelijk zeker te zijn dat alle sporen van de hack weg zijn (op format na dan)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Flyduck schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 14:09:
Maar iig, mijn belangrijkste vraag, hoe krijg ik de HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM weer terug ?
Volgens mij boot een server niet als je deze hive 'echt' niet zou hebben - dus vermoedelijk draait er heel wat rotzooi op die server :)

Ik zou idd ook een herinstlall aanraden - waar ik wel benieuwd naar ben: hoe is je server 'gecracked'? Via welke manier is er toegang gekregen? :)

• Flyduck
System restore is geen optie omdat die er simpelweg niet is van voor de hack. Hack was namelijk al lange tijd geleden gebeurd als ik de datum van de bestanden op de server moet geloven (begin april).

Verder wordt er aangegeven hack=reinstall. Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De server in kwestie had eigenlijk helemaal geen default gateway nodig, en deze heb ik er dan ook afgehaald. Verder firewall ook geactiveerd. Als ik nu nog de mogelijkheid heb om de CurrentControlSet key na te lopen (sevices etc), kan ik een heel eind komen denk ik.

Als het om een webserver oid zou gaan zou ik idd meteen herinstalleren.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Flyduck schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 14:24:
System restore is geen optie omdat die er simpelweg niet is van voor de hack.
Dus reinstall.
Verder wordt er aangegeven hack=reinstall. Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De server in kwestie had eigenlijk helemaal geen default gateway nodig, en deze heb ik er dan ook afgehaald. Verder firewall ook geactiveerd. Als ik nu nog de mogelijkheid heb om de CurrentControlSet key na te lopen (sevices etc), kan ik een heel eind komen denk ik.
Leuk beargumenteerd, maar verkeerd gedacht.
Dit ding is duidelijk niet mission critical, maar is wel al sinds april niet meer te vertrouwen (want gehacked).
dus reinstall.
Als het om een webserver oid zou gaan zou ik idd meteen herinstalleren.
hacked servers worden altijd reinstalled.

oh, had ik al genoemd dat je als je niet eens een backup hebt je beter kan reinstallen?
Ik zou zo'n doos niet meer vertrouwen eerlijk gezegd...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Flyduck
elevator schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 14:16:
[...]

Ik zou idd ook een herinstlall aanraden - waar ik wel benieuwd naar ben: hoe is je server 'gecracked'? Via welke manier is er toegang gekregen? :)
Niet helemaal duidelijk. Poort 1433 (sq) stond iig open voor internet. maar geen netbios oid.
De system32 directory stond helemaal vol met ini bestanden en testbestanden (1mb.bin 10mb.bin)
Ook bestanden met daarin de snelheid van de lijn, serv-u ftpserver in een .dll bestand.
De standaard tools pslist en psexec stonden erbij, maar ook shell access bestanden.
Verder waren er 3 services bijgekomen, IP TCP/IP service, die naar winsock32.exe verwees, en nog een service die een serv-u ftp server opstart.

Ik vermoed dus dat het ze via SQL poort zijn binnenkomen (ook het SA password bleek nl aangepast)

Verwijderd

Lees http://www.microsoft.com/...lumns/secmgmt/sm0504.mspx ook even door en dan met name:
The only way to clean a compromised system is to flatten and rebuild. That’s right. If you have a system that has been completely compromised, the only thing you can do is to flatten the system (reformat the system disk) and rebuild it from scratch (reinstall Windows and your applications). Alternatively, you could of course work on your resume instead, but I don’t want to see you doing that.

• Flyduck
Ok duidelijk Ik zal een reinstall gaan adviseren

• elevator
  • Niet online

elevator

Flyduck schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 14:31:
Niet helemaal duidelijk. Poort 1433 (sq) stond iig open voor internet. maar geen netbios oid.
Ik vermoed dus dat het ze via SQL poort zijn binnenkomen (ook het SA password bleek nl aangepast)
De nieuwe SQL's staan het toch niet eens meer toe dat je met een leeg SA psasword werkt - mag ik daarmee aannemen dat het een erg verwaarloose omgeving is?

Iig is het misschien ook zaak om je internet omgeving te herzien - als je simpelweg door middel van een andere default gateway opeens vanuit het internet bereikbaar bent als server op dit LAN, dan is daar ook nog wel het e.e.a. aan te klussen ben ik bang :)

Iig - je SYSTEM hive kan je in principe ook manueel loaden onder een andere key (Regedit -> HKLM open doen, registry menu, load hive, %Systemroot%\system32\config en dan system geloof ik), maar vermoedelijk is er "iets" wat die key verborgen houd - want zonder die key zou je je systeem gewoon niet kunnen booten :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

elevator schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 17:55:

De nieuwe SQL's staan het toch niet eens meer toe dat je met een leeg SA psasword werkt - mag ik daarmee aannemen dat het een erg verwaarloose omgeving is?
Vanaf sql2000 SP3 niet meer nee, maar helaas laat het updaten van MSDE instances door diverse software leveranciers nog wel eens flink te wensen over.

• Flyduck
Er blijken in de route tabel allerlei static routes naar machines in taiwan en noorwegen te staan. Deze routes lopen via een linux machine die in beheer is door een extern bedrijf :? Ik kan deze dus niet dichtzetten. Heb wel de routes verwijderd nu.

Hier wat screenshots
Afbeeldingslocatie: http://www.centrale-koe.nl/hacked.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.centrale-koe.nl/hacked2.jpg

In eerste screenshot wat bestanden die ik heb verwijderd.
Tweede screenshot de event viewer en regeditor zonder system key
....

Ja ik weet het.. herinstalleren...

Het betreft hier ook geen "verwaasloosbare server", dit is een database server voor verschillende applicaties in gebruik door een bedrijf met cq 30 users.

[ Voor 13% gewijzigd door Flyduck op 25-06-2005 18:08 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Ook je system logs kan je handmatig openen btw - eventvwr -> rechtsklik -> open logfile -> %Systemroot%\System32\Config\sysevent.evt :)

Voor de herinstallatie - je merkte hierboven op dat je een firewall had aangezet, nu is het denk wel interessant om er rekening mee te houden dat je in dit geval waarschijnlijk niet mee geholpen zou zijn: je server moet toch 'lokaal' services blijven aanbieden, en aangezien die diensten (SQL server zoals je zelf vermoed) misbruikt zijn vanwege een slechte configuratie, is de kans groot dat een firewall in dit geval niet veel oplost :)

Wat ik wil gek vindt is dat je server schijnbaar aan internet kan en vanaf internet bereikbaar is :)

iig, schopje naar Beveiliging & Virussen :)
Pagina: 1