Computer boot niet meer na vervangen processor

Pagina: 1
Acties:

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:28
Ik heb een oude computer met een Pentium 2 233 MHz. Ik heb van iemand een celeron 433 gekocht en deze erin geplaatst, maar daarna bootte de pc niet meer. Ik heb toen de Pentium 2 weer teruggeplaatst, maar weer hetzelfde. De HD's gaan gewoon draaien, net als de voeding en processorfan. Cd-drive kan gewoon open en dicht, maar ik krijg geen beeld. Er zitten 2 pci-videokaarten in, maar met beide krijg ik geen beeld.

Het moederbord is een Asus P2L97. Gisteren werkte alles nog prima, dus ik ga ervan uit dat de monitor niet kapot is. Ik heb verder geen jumpers anders gezet of andere dingen gewijzigd. Alleen even de Pentium 2 vervangen door de Celeron, en daarna de Pentium weer teruggeplaatst.

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-08 21:32
heb je je mobo al gerest met de jumper na de cpu wisseling?
ik weet niet hoe het zit met de stroomvoltage, maar dikke kans dat die anders was op de cpu's.
dus ook naar de jumpers gekeken voor de voltage op je mobo? want die gaat in die tijd niet automatisch denk ik via het mobo ( athans.... niet bij mij toen)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Even deze doornemen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Grote kans dat de CPU die je probeerde te plaatsen een andere core heeft die niet ondersteund wordt door het moederbord. Misschien kan je een BIOS flash proberen.
Zie ook: Overzicht van alle CPU's

• Jape
Bedankt voor de hulp, ik heb de cpu nog een keer geplaatst en verder alle aansluiting vastgemaakt, en toen het nog niet werkte de cpu nogmaals opnieuw geplaatst werkte het weer.

• Jape
SonyEricsson schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 14:23:
heb je je mobo al gerest met de jumper na de cpu wisseling?
ik weet niet hoe het zit met de stroomvoltage, maar dikke kans dat die anders was op de cpu's.
dus ook naar de jumpers gekeken voor de voltage op je mobo? want die gaat in die tijd niet automatisch denk ik via het mobo ( athans.... niet bij mij toen)
Heb nu mijn P2 er nog inzitten, maar de Vcore is inderdaad anders, P2 heeft 2,8 V en de Celeron 2.0 V.
Mobo resetten? Kzal het is even opzoeken.

• Jape
Mijn probleem is nu nog niet opgelost. De pentium 2 werkt weer prima, maar de celeron doet nog steeds niks.

Even een beschrijving van beide processoren en de chipset.

Afbeeldingslocatie: http://img192.echo.cx/img192/236/processor4bz.th.jpg

Het moederbord is een Asus P2L97 Boekje mobo in PDF

Ik heb eerst de Bios geupdate naar de nieuwste versie (1.010). Na het plaatsen van de Celeron start ik de computer op, de Harde Schijven gaan draaien, maar verder gebeurt er niks. Ook geen piepjes of andere foutmeldingen. De videokaart wordt eveneens niet aangestuurt, want ik krijg geen beeld. De FSB heb ik op 66 laten staan, en de multiplier veranderd naar 6.5. De Vcore kan ik niet mbv jumpers aanpassen. Volgens het boekje van het moederbord stuurt de processor dit zelf aan.

Ik heb met de pentium hetzelfde probleem nagebootst toen ik de multiplier op 4 zette. Deze wilde toen ook niet meer booten.

Ik kan de Core van de processor niet bekijken omdat er een koelblok op vast zit wat ik niet loskrijg. Op de printplaat die aan de processor zit (Slot 1) staat het volgende:
99250169-SL3BC
433/66 MALAY

Verder staat er nog het Intel logo op en Celeron.

De persoon waar ik de processor van gekocht heb zegt dat hij hem uit een werkende pc heeft gehaald.

Bedankt voor het ontsluiten van mijn topic BalusC :)
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 20:56:
En de slotket waar je de celeron 433 induwt? (is toch een socket 370 uitvoering of nog een echte slot1?)
De slotket (converter) zal je handmatig voltage op moeten aanpassen.
Mocht je een echte slot1 433 hebben, dan zou je de contactjes kunnen reinigen met 80%+ alcohol of nog liever contactspray en het dan weer proberen. Nog dood.. cpu dood.
Er zit een slot 1 op het moederbord. Die celeron zit niet zoals die Pentium 2 in een soort behuizing. De celeron zit vast op een printplaatje. Maar moet ik dan die op het printplaatje van die Celeron het voltage aapassen, of op het mobo, maar op het mobo zitten geen jumpers voor het voltage.

(Ik zal morgen wel even 2 foto's maken voor de duidelijkheid)

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/famvdgiessen/got/p2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/famvdgiessen/got/pentium2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/famvdgiessen/got/celeron.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/famvdgiessen/got/celeron2.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Jape op 29-06-2005 10:02 ]

Verwijderd

En de slotket waar je de celeron 433 induwt? (is toch een socket 370 uitvoering of nog een echte slot1?)
Mocht je een echte slot1 433 hebben, dan zou je de contactjes kunnen reinigen met 80%+ alcohol of nog liever contactspray en het dan weer proberen. Nog dood.. cpu dood.

• Jape
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 20:56:
Het is dus een echte slot 1, ik heb de contacten schoongemaakt, maar dat hielp niet. Toen bedacht dat de processor misschien te diep in het slot zakte, en jawel, processor ietsje uit het slot getrokken en hij werkt! :*) _/-\o_ :*)

Iedereen hartelijk dank!
Pagina: 1