[Flash MX] MovieClip in en uit laden...

Pagina: 1
Acties:

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 23:00

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hye jongens, ik ben bezig met een flash site, wat wel aardig wil lukken. Na een hoop gedoe met de buttons en movie clips heb ik het nu al aardig voor elkaar, ik heb een button met een mouse over en mouse off, dat die dan een movieclip speelt. In de button zit ook een stukje AS waardoor een movie clip wordt geladen.

Ik heb meerdere buttons en ook meerdere movieclips te laden, nu zit ik vast want als ik op een button klik dan speelt hij mooi de movieclip af, maar als ik op een andere button klik dan blijft de ene movieclip gewoon staan en gaat de andere er over heen.

Hier is trouwens de code voor de fade in/uit en button

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
stop(); 

this.onEnterFrame = function(){ 
if(rewind == true){ 
prevFrame(); 
} 
} 

this.onRollOver = function(){ 
rewind = false; 
play(); 
} 

this.onRollOut = function(){ 
rewind = true; 
} 

this.onRelease = function(){ 
    _root.movcontact.gotoAndPlay(1);
}

Mijn vraag is hoe kan ik er voor zorgen dat als er een movieclip geladen is en er daarna op een andere knop wordt gedrukt dat de 1e movieclip naar rechts weer terug gaat het scherm uit en dat dan de de andere movieclip wordt geladen?

Ik kan hier ook geen goede (of slechte) tutorial over vinden, en op got zoeken leverde ook niets op.
Als jullie het niet helemaal snappen hieronder staat de fla en de site, de buttons waar ik het over had zijn die zwarte rondjes :).

http://www.wiking-clan.nl/peter/flash/site1.fla
http://www.wiking-clan.nl/peter/flash/site1.html

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
bij het laden van een clip laat je een var eenmaken met de huidige clip.

daarna kan je met
code:
1
huidigeClip.unloadMovie();

de movie clip weghalen.

Ik weet niet hoe je de clip laat opkomen, maar je kant het tegenovergestelde doen voor het naar rechts gaan, dit kan je ook op de manier van een var met huidigeClip doen.

[ Voor 35% gewijzigd door Niakmo op 25-06-2005 12:12 ]

Verwijderd

Kijk, buttons zijn leuk. Maar luister. Laat je button op de main-timeline naar een Label springen. Vanuit een frame van dat label laadt je een MC in. Bij het drukken op een andere button spring je naar een ander label, waarnaa je eerst alle MC`s unload en dan de juiste inlaadt. Snap je dit? Dus niet de action voor het laden van een MC aan je button hangen, maar eerst naar een label laten springen met daaraan gekoppeld de actie, veel makkelijker en overzichtelijker.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hey bedankt voor je snelle reactie.

Ik ben nog niet zo ver op het gebied van AS dus zou je het mischien iets uitgebreider kunnen uitleggen?

Moet ik een variable aan laten maken als er op die knop word gedrukt?

En wat moet ik dan met deze code doen?
code:
1
huidigeClip.unloadMovie();

Ik heb in de button deze code staan,
code:
1
2
3
this.onRelease = function(){ 
    _root.movcontact.gotoAndPlay(1);
}

Zo speel ik dus de movie clip af, de movieclip staat buiten het vlak wat je ziet, er zit een motion tween in dat die naar links schuift.

//Edit

Zkywalker, ik heb nog nooit met labels gewerkt oid, dus het zal daar maar eens tijd voor worden om daar iets over uit te zoeken.

Ik zal eens kijken wat ik met labels kan etc, bedankt.

Zkywalker, heb je mischien een tutorial of wat verdere informatie over wat jij bedoelt met die labels? Heb op google.com gotsearch, flashkit, en flashfocus gezocht en het enige wat ik wijzer ben geworden is dat je "iets" een label kan geven :p.

[ Voor 30% gewijzigd door MrVegeta op 25-06-2005 12:43 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Verwijderd

Een "label" is in principe een naam voor een keyframe, of een stukje timeline. Kijk maar eens in je property-panel als je op een keyframe staat, dan staat er onder Frame : <Frame Label>. Daar kun je dus een naam toekennen aan dat keyframe of stukje timeline. Zo kun je dus mbv een button naar dat stukje springen. Snappie? Als je stukje timeline bv 5 frames lang is, kun je in het laatste een keyframe zetten met een stukje code een MC een opdracht te geven en daarna een stop.

Duidelijk? Probeer het maar eens in een nieuw document.

Daarnaast zie ik in je fla dat je alles in een bestand probeert te proppen. Kijk ook eens naar de mogelijkheid je site in verschillende swf`s op te bouwen en deze apart te laden.
Bv 1 swf als container, 1 voor het intro, 1 voor het menu, en verschillende voor je menu-items.
Dat is overzichtelijker en sneller te laden. (en makkelijker up te daten)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 13:27 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Dat is geen slecht idee om de fla die ik nu heb "om te zetten" naar een intro fla, en dan bijvoorbeeld een site.fla te maken waar dus het menu etc in komt. Maar als ik met meerdere swf bestanden ga werken wordt het niet makkelijker om dus het te krijgen wat het doel is, die movieclips goed door elkaar te laten lopen.

Ik heb even met die labels geprutst en ik snap nu dat je een stukje timeline een naam/label kunt geven, en
code:
1
2
3
on (release) {
    gotoAndPlay("peter");
}
Dit er voor zorgt dat die naar die label spring waar ik dus een animatie in kan doen.

Maar nu weet ik nog niet hoe ik er dus voor kan zorgen dat flash dus de ene mc (of label animatie) kan spelen (waar die weer het beeld uit gaat) en dat de andere in het beeld komt.

"waar je alle mc's unload" Wat bedoel je hiermee? Zkywalker.

[ Voor 6% gewijzigd door MrVegeta op 25-06-2005 13:42 ]

Verwijderd

je zult dus als bv het stukje "peter" zichtbaar is je andere buttons eerst opdracht moeten geven het stukje "peter" te sluiten om daarna naar een ander label te gaan om het volgende te openen. Daarvoor kun je bv een label maken dat heet "peter open" en een "peter sluit" met de desbetreffende tweening en as.

dus lekker even verder "prutsen" uh,.. flashen ;)

Ik zou eerst even goed op papier uitdenken hoe je dit het beste kan doen, en dan pas gaan werken in flash.... dus neem even een koffie en een papierke.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 13:48 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hehe bedankt, dat zal ik ook zeker even doen :).

Ik zal eens goed over nadenken hoe ik dat ga doen met 5 verschillende buttons...
Bedankt voor je hulp :).

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 21:22
Misschien kun je er iets mee, misschien niet maar ik gebruik voor dit soort dingen altijd MC._visible = false; Je kunt dan onEnterFrame bijvoorbeeld alle MC._visible op false zetten en dan met de knop aan en uitzetten. (Countertje erbij voor elke knop waaraan die checkt of het ding aan of uit staat)

[ Voor 16% gewijzigd door tafkaw op 25-06-2005 21:48 ]

Pagina: 1