Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Bipolaire stappenmotor +LPT

Pagina: 1
Acties:
  • 605 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het aansturen van een stappenmotortje wat ik heb gevonden uit een oude printer, het gaat om een bipolair model (4 aders), dus het aansturen met een ULN2003 ic zoals in de stappenmotor How to is aangegevens zal niet gaan, ik heb gegoogled en ben erachter gekomen met welk ic ik hem moet aanstuern en heb ook een mooi schematje gevonden, alleen heb ik hierbij nog enkele vragen:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcmodders.be/vraag.jpg

De vragen staan op het schema, de GND daar ben ik ondertussen over uit , dit is de GND van de voeding, heb motortje komt zoals ik zei uit een printer en werkt op 24 volt heb ik gevonden op de site van de fabrikant. dus motor volt is 24 Volt kan ik daar uit afleiden ? :s

En nu eigenlijk het grootste probleem: als die 3-hoekjes effectief LPT aansluitingen zijn, zou ik het dan niet kunnen doen met maar 3 pinnen op mijn lpt poort ipv 5, ik heb er nl nog maar 3 over de andere 5 zijn in gebruik, het motortje moet maximaal een halve draai naar onder maken en dan terug diezelfde beweging naar boven.

Ook veronderstel ik dat er een optische scheiding moet komen tussen de LPT en het IC. Dit zou ik wilen doen met een opto coupler, alleen weet ik niet welk typenummer ik moet nemen. En maakt het uit hoe je zo'n opto coupler aansluit?

alvast bedankt hoor !

Verwijderd

Zou het kunnen dat die driehoekjes diodes zijn?
Nee sorry klopt niet, er staat geen streepje achter

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 12:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Normaal zou ik zeggen dat een 3-hoekje een NOT poort is maar in dit geval :s

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor deze snelle achtereen post maar kan mijn vorige bericht niet editten om een of andere vage reden.

die optische scheiding: maakt dat uit hoe je die plaatst? en welke moet ik nemen (typenummer)

Verwijderd

Die driekhoekjes zijn gewoon de inputs voor het IC, waarschijnlijk TTL (5V) dus dat kan met je printerpoort.

Zonder datasheet gokje :P :
die EN moet je hoog maken voor enable uitgangstrap
DIRA1 en DIRA2 zijn voor de 1e spoel
DIRB1 en DIRB2 zijn voor de 2e spoel

Om de motor 1 stap te laten maken zou je (dacht ik) het volgende moeten uitsturen;
DIRA1 DIRB1 DIRA2 DIRB2
hoog hoog laag laag
laag hoog hoog laag
laag laag hoog hoog
hoog laag laag hoog

En dat herhalen voor de volgende stap. Door dit sneller of langzamer achter elkaar te doen bepaal je de draaisnelheid. (er zit natuurlijk een maximum aan). Je hebt deze aansluitingen dus WEL nodig! (als je dit simpele schema zo wil gebruiken)

Als ik jou was, zowiezo even de datasheet opzoeken van dat ding, wat is bijvoorbeeld de stroom die je motor nodig heeft?

"En maakt het uit hoe je zo'n opto coupler aansluit?" ehmm weet niet wat je daarmee bedoelt hoor :P Tip: kijk ff in datasheet ;) Misschien handig om IC te zoeken waar er 2 of 4 inzitten...
Welke je moet gebruiken? Ik zou zeggen, kijk welke je (goedkoopste) krijgen kan en check datasheet...

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
maar ik kan bv DIR A1 niet samennemen met DIR A2 op een pin aan de LPT?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 14:55:
maar ik kan bv DIR A1 niet samennemen met DIR A2 op een pin aan de LPT?
Nee, zoals je ziet moet je ze onafhankelijk van elkaar kunnen aansturen..

Edit: Misschien dat dit iets voor je is:
http://www.quasarelectronics.com/3158.htm
Standalone Bi-Polar Stepper Motor Driver
(input nodig voor stap en richting) er staat ook een PDF met schema

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 15:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het maken van de electronica is nu niet zo'n probleem denk ik , het probleem zit em dat hij vijf pinnen van de lPT in beslag neemt :s

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 17:40:
Het maken van de electronica is nu niet zo'n probleem denk ik , het probleem zit em dat hij vijf pinnen van de lPT in beslag neemt :s
Klopt met het schema dat jij geeft heb je 5 LPT outputs nodig, of 4 als je de enable gewoon altijd aan de +5V wil hangen.

De link die ik gaf is van een bouwpakketje (en schema!) voor een driver bordje waarvoor je dus maar TWEE stuursignalen nodig hebt, i.e. eentje om de draairichting aan te geven en eentje die hem een stapje laat maken bij iedere aangeboden puls. Minder stuursignalen nodig en veel eenvoudigere aansturing in de software, maar ten koste van meer electronica!

Er zijn ook speciale IC's voor aansturing van stappenmotoren, maar die zijn vast niet zo makkelijk verkrijgbaar. Je kan het natuurlijk ook met een microCPUtje doen :P in combinatie met het schema dat je al hebt...

Oplossingen genoeg, ff wat googlen doet ook wonderen hoor!
Pagina: 1