Toon posts:

diskless server, linux op een USB stick

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje geleden heb ik een goedkope VIA itx systeem gevonden, en enkel een kleine laptop adaptor en usb stick er op aangsloten.
eerst had ik er damn small linux op gezet, maar was niet precies wat ik wilde, was te omslachtig om aan te passen.
Daarna ben ik bezig geweest met SPB linux. Die heeft geen standaard systemV init procedures, irri, maar heb hem goed genoeg naar mijn eigen smaak kunnen aanpassen.
Alle programma's staan als een soort debs ingezipped op de 1e usb partitie, Dat moet nl. een FAT partitie zijn, de BIOS boot niet van een ext3 of andere FS op usb (iemand een goede workaround).
Tijdens boot word SPB linux op een 16MB ramdisk gekopieert, en wat zelf gecompileerde tools zoals fcron,iptables,ssh,monkey webserver op een andere van 32MB.
Ten tweede, Flash geheugen heeft een sterke beperking wat betreft writes. een gewone linux distr. met ext2 op USB bezorgt de stick een kort leven.
Binnenkort ga ik bezig met puppy linux, die heeft volgens mij alle voordelen die ik nodig heb.
Als laatste, heb de vt1211 temp chip aan de praat gekregen, en 2 kleine fans van een oude sun server op seriele poort aangesloten. een kleine applet voor als de CPU temp boven de 40 komt gaat 1 fan aan, boven de 50 graden beide fans. commando's naar een FIFO kan de signalen overrulen.

afijn, hier is de log
en hier zijn wat foto's

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:19
Waarom mount je de stick niet ro en maak je net als bij de nieuwere LiveCD's met unionfs en een ramfs het geheel toch writable? Zo vaak zul je de binaries niet hoeven updaten toch? En tja, logfiles.. die zul je op de een of andere manier dan remote moeten backupen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, ik ga overstappen op puppy linux, debian based, en een stuk beter dan SPB wat ik nu heb. http://www.goosee.com/puppy/development/howpuppyworks.html
en http://www.goosee.com/puppy/flash-puppy.htm
ik ben tot hier gekomen met SPB, en laat het daarbij.