Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

230 -> 12 volt ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik vroeg mezelf af of het mogelijk was, om op een rendabele manier, 230 volt om te zetten in 12 volt? Ik zelf zat te denken aan een weerstand, maar het lijkt mij dat die erg heet worden... Iemand ideeen? Het liefst tegen een laag budget.

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

transformator (er vanuitgaande dat je 230V wisselstroom is)

[ Voor 21% gewijzigd door Emmeau op 25-06-2005 09:51 ]

If you choose to criticise you choose your enemies

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:36

Reptile209

- gers -

Wat is er mis met een transformator/adapter/voeding? Hoe denk je dat je dat rendabeler gaat doen dan oude en bewezen (en goedkope ;)) standaardoplossingen?

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Ja transformator is een oplossing, maar weet iemand waar ik die 1tje kan kopen? Zelf een bouwen is niet echt een oplossing...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:20

Exirion

Gadgetfetisjist

Goh, heb jij nog nooit van netadapters gehoord ofzo. Woon je ergens in een hutje op de heide zonder electrische apparaten om je heen? 8)7

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

waarvoor moet die 12V dan dienen? als het voor koelboxen enzo is kun je kant en klare adaptors vinden voor een 20€

Verwijderd

Topicstarter
Nja zal ik maar niet op reageren, die letters komen niet rechtstreeks uit mijn geest hoor :+

Ik heb al iets gevonden op Conrad _/-\o_

edit: het is voor een systeempje dat ik zelf aan het maken ben.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 09:53 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
Stap naar een elektrozaak, vraag een 12V convertor, betaal en klaar.
Elektrisch rendabel moet je een geschakelde voeding nemen (zoals van een laptop), dus zonder transfo.

[ Voor 44% gewijzigd door naftebakje op 25-06-2005 09:53 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Errm, pak een AT/ATX-voeding?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik trouwens ook gewoon zo'n adapter voor b.v. een gameboy of een ander klein apparaat kunnen gebruiken? De belasting is niet hoger als 0.5A

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 15:48

Dentheman

Zie signature

hangt er vanaf hoeveel volt je door je gameboy heen wilt jagen })
Geintje, maar als het juiste plugje erop zit, en jij zet 'm braaf op 3v zal er niks fout gaan (volgens mij ook niet bij 4.5v maar dat is op eigen risico ;)

Zie ondertitel

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:06

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 09:56:
Zou ik trouwens ook gewoon zo'n adapter voor b.v. een gameboy of een ander klein apparaat kunnen gebruiken? De belasting is niet hoger als 0.5A
Als de adapter dat kan leveren kan dat natuurlijk. Maar dat zal vast wel op de adapter staan

Last.fm

• Devion
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-10 10:25

Devion

Space for rent ;-)

Wat kost een multi-volt adapter dezer dagen? €7,95 bij de blokker? specs: 3-12v op 0.3-0.5a .

Misschien iets voor jou? Of je pakt zoals hierboven ergens gezegd is gewoon een Molex van de voeding... heb je 12v en 5v voor de prijs van 1 =)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nu een adapater gevonden, even verbouwen en klaar :Y) Bedankt voor de hulp trouwens, had het eigenlijk zelf toch ook wel moeten weten 8)7 Zal wel aan liggen dat ik maar 3 uur heb geslapen :X

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
transformator zelf maken is trouwens erg makkelijk hoor

Verwijderd

Topicstarter
Beetje spoelen, maar ik vind het toch wel wat veiliger om gewoon iets 'echts' te kopen. De rest soldeer ik allemaal zelf, maar een goede voeding vind ik een must

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Wat ben je aan het maken dan?

Verwijderd

Topicstarter
lucht-koelsysteem... Ik moet daarvoor enkele fans kunnen aansluiten op netvoeding en ook nog 1 luchtpompje. Ik koop ook nog een peltier om de vloeistofbak te kunnen koelen...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 10:30:
lucht-koelsysteem... Ik moet daarvoor enkele fans kunnen aansluiten op netvoeding en ook nog 1 luchtpompje. Ik koop ook nog een peltier om de vloeistofbak te kunnen koelen...
Weet je wel waar je mee bezig bent?

Ik quote je nog even:
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 09:56:
Dat is dus 0.5A bij 12V, wat neerkomt op max 6W.

Enig idee hoeveel 1 fan gebruikt? Om nog maar niet te spreken over dat peltier element :X

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11 14:55
Exirion schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 10:40:
[...]

Weet je wel waar je mee bezig bent?

Ik quote je nog even:

[...]

Dat is dus 0.5A bij 12V, wat neerkomt op max 6W.

Enig idee hoeveel 1 fan gebruikt? Om nog maar niet te spreken over dat peltier element :X
Een peltier hangt hij natuurlijk niet aan die netvoeding, en mijn CM 12cm fan verbruikt 12v 0,06A, dus dan gaat best wel hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
De peltier en pompje komen op een ander circuit (230 v), de fans gebruiken toch niet zoveel of wel?

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Heb jij een peltier wat op 230 volt werkt dan?

[edit]
Heb toevallig hier naast me een "gewone standaard" 80mm fan liggen.
Er staat op:

12V
0.09A

Dus 90mA

[ Voor 57% gewijzigd door Atmoz op 25-06-2005 10:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh shit, verkeerd gelezen dat ding gebruikt 15 V 8)7

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

atmoz schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 10:50:
Heb toevallig hier naast me een "gewone standaard" 80mm fan liggen.
Er staat op:

12V
0.09A

Dus 90mA
Bij het opstarten kan zo'n standaard fannetje ruim 1,5W trekken. Dat staat ook in de specsheets bij Cooler Master e.d.

Een peltier iig nog een stukje meer :+

[ Voor 9% gewijzigd door Exirion op 25-06-2005 10:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn peltier (kleintje) zou ongeveer 27 Watt verbruiken, dat is genoeg om 15cm lang H profiel te koelen met koellichamen daarop te kelen... Maar ik moet denk ik op zoek naar een 2de hands voeding van zeg maar 5A
Pagina: 1