Toon posts:

Gigabyte 9800PRO

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb hier een Gigabyte 9800 pro liggen die het in windows perfect doet maar in games krijg ik dus allemaal artifacts.
Er is dus iets mis met de 3d pipelines?

Afbeeldingslocatie: http://img220.echo.cx/img220/8780/9800pro9nw.th.jpg

Ik heb de kaart voor zeer weinig van iemand kunnen kopen. Hij zei dat de kaart nieuw was en inderdaad hij zag er nieuw en perfect uit. Nu heb ik de kaart afgelopen maandag weer doorverkocht en kreeg gister dus een mailtje:

""Volgens de helpdesk van Gigabyte moest ik eerst de nieuwe Ati driver uitproberen, helpt dit niet dan zit er waarschijnlijk een fout in het geheugen (pipeline defect).

Nieuwe driver heeft niets geholpen, de kaart vervolgens laten testen door Mycom Computers.

De kaart kreeg ik vanmiddag terug en met de melding dat er 1 pipeline defect is, dit is niet te repareren""

Ik heb uiteraard de verkoper van mij een mail gestuurd maar hij reageert nog niet.

Is er nog iets aan te doen of niet?
Iemand een idee?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:05

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zelf krijg ik dit soort grappen wel eens als ik mijn kaart te ver oc (met name het geheugen) . Kan dus zijn dat je uhm een paar mhz lager moet zetten en/of de kaart wat beter moet koelen. Probeer dus :

-Kast open en een kamer ventilator op de kaart richten
-Met Radlinker de kaart wat underclocken
-Probeer de kaart zelf eens in een andere pc en kijk of het probleem zich voor blijft doen
-(longshot) chipset drivers reinstallen

En een kaart van 5 jaar oud kan er ook nog nieuw en perfect uitzien, dus nooit op looks alleen afgaan ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 25-06-2005 08:38 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Topicstarter
Heerlijk hoe snel er altijd gereageerd wordt!

Bedankt Notna!

Ik heb de kaart nog niet hier liggen dus ik moet nog even geduld hebben.

Hoeft het niet persé een defekte pipeline te zijn zoals Mycom zegt? Ik hoop van niet iig.

Wat is trouwens een longshot chipset driver? 8)7

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:05

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 09:13:
Heerlijk hoe snel er altijd gereageerd wordt!

Bedankt Notna!

Ik heb de kaart nog niet hier liggen dus ik moet nog even geduld hebben.

Hoeft het niet persé een defekte pipeline te zijn zoals Mycom zegt? Ik hoop van niet iig.

Wat is trouwens een longshot chipset driver? 8)7
Lol ik bedoel met longshot --> het is een longshot :P Oftewel het is een beetje vergezocht :P

Sorry voor de onduidelijkheid :P

Mycom test die kaart in hun systeem. Ze kijken ff naar 3d Mark oid zien dit en denken--> woops kaduuk. Ze zullen niet verder kijken of de kaart ge-oc'd is oid.

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 25-06-2005 10:00 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 10:23
Lol ik heb hetzelfde probleem een beetje met een 600le. Ik ga waarschijnlijk echter nog garantie krijgen. Je zou m inderdaad kunnen onderclocken. Ik denk zelf dat je daar de meeste kans van succes hebt. Want ij Mycom zullen z'm wel getest hebben met de nieuwste drivers etc. Je zou ook eens kunnen proberen om oudere drivers te installeren zeg maar, daar schijnen ook wel eens problemen door verholpen te worden. Ook is goede koeling een must. Check eens na een tijd lang spelen of ie echt heel heet wordt? Zoja probeer voor wat meer airflow in je kast te zorgen, dmv van die ventilator. Als dat nou mocht helpen, die ventilator, dan zou je een andere koeling voor op je radeon kunnen kopen. VB een Zalman V700.

flickr - WOT Profile - Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het zeker proberen als ik hem weer thuis heb. De persoon die hem aan mij verkocht reageert uiteraard niet. Dinsdag ga ik de kaart ophalen en de man aan wie ik hem verkocht heb netjes zijn geld terug geven.

Wat mij trouwens wel opviel is dat de koeler van de Gigabyte een vreselijk kabaal maakte.
Ik heb zelf een xfx 6800le en die maakt al lawaai maar de gigabyte komt met gemak daar boven uit.

Dinsdag post ik hier de resultaten van genoemde mogelijke oplossingen.

Bedankt maar weer _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Kaart heb ik opgehaald en in mijn pc gestopt.
Eerst de drivers van de 6800le eraf uiteraard.

Ik heb de kaart geinstalleerd met de nieuwste drivers van de ATI site.

Ik heb 3dmark03 en 3dmark05 gedraaid, beiden gaven geen artifacts. Ik werd dus al hoopvol.

Toen ik het spel Area51 opstarte zag ik inderdaad artifacts.

Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y35/sasrelic/Area51_9800Pro.jpg

Hierna heb ik Atitool geinstalleerd en de core 10MHZ lager gezet, Area51 weer opgestart en geen enkele artifact te bekennen.

Aangezien de koeler ook een heils kabaal maakt en het lijkt dat de koeling naar buiten blaast ipv op het koelblok met de combinatie van het lawaai lijkt mij dat de koeling brak is.

Volgende stap is dus een andere koeler erop zetten. Die zal ik weer eerst moeten kopen.
Als iemand er nog 1 heeft liggen oor ik het graag! :)

Wat ik me afvraag is hoe Mycom erbij komt dat een pipeline defect is. Ik neem aan dat als dat zo is dat ik met 10MHZ lager klokken nog artifacts zal zien.
Hetzelfde als een 6800le, ik neem aan dat als er 1 pijpje kapot is je geen beter beeld krijgt door de core lager te klokken.

Of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2005 13:51 ]

• Kijkeenolifant
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-08 06:46
In theorie moeten dan minder pipes hetzelfde doen, dus zou goed kunnen? Over die koeling, vrij lijp dat Mycom dat niet opmerkt :X, als ik jou was zou ik meteen een goede nieuwe koeling kopen (kun je hem meteen overclocken :)). Ik heb toendertijd de VGA Silencer van Artic Cooling erop gezet, maar of dat nu nog steeds de beste keus is weet ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een arctic silencer besteld. Niet geschoten is altijd mis.

Ik heb net ook even de koelprut vervangen. Ik weet niet wat ze erop doen bij Gigabyte maar volgens mij is het van het merk Stimorol. Net kauwgom! Ben een 3 kwartier bezig geweest het eraf te krijgen.

Ook heb ik net wat andere drivers geprobeerd waaronder de omega driver. Helaas heeft dit geen effect.

Nu maar hopen dat een andere koeler wel effect zal hebben.
Zoniet, dan clock ik hem terug en heb dan nóg een redelijk kaartje.

*Edit*

Is het trouwens wel mogelijk door er een andere koeler erop te zetten dat ik hem dan op standaard speeds kan laten draaien zonder artifacts?

Als er nu inderdaad een pipeline defect is dan krijg ik die niet werkend, ook niet met een andere koeler.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2005 17:47 ]

Pagina: 1