Toon posts:

9800 pro onderclocken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb mijn 9800pro gekoeld met een passief koelblok van Zalman. Nu wordt dit ding echt superheet, met gevolg dat zowel mijn pc als mijn hele kamer heet worden. Nu wil ik de 9800pro, als ik niet game, onderclocken. Heb de gpu nu op 200mhz lopen en m'n mem op 300mhz. Alleen heeft dit wel nut? En moet ik soms ook het voltage verlagen?

JanWillem

Voor de duidelijkheid: Mijn kaart hoeft niet beter gekoeld te worden. Het gaat me puur om de hitte die afgegeven wordt waardoor er een grote hitte ontstaat in mijn kamer en met name rond mijn pc. De hardware vind ik voldoende gekoeld en ik zit dus niet op meer/betere koeling te wachten :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 17:23 ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ATItool kan dit.
meuktracker: ATiTool 0.24

Verwijderd

Topicstarter
Weet wel hoe ik die Mhz kan aanpassen, maar wil graag weten of het wel nut heeft op deze manier, of dat ik ook het voltage moet aanpassen.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Ja passief gekoelt :X :z

Zo'n kaart hoort een fan te hebben die erop blaast....
Onderklokken zal je niet veel helpen en is sowieso zonde.
Zet er gewoon een stille fan op.
Mijn geforce 2 Ti met zalman ZM80 D-HP wordt al heet....

[ Voor 20% gewijzigd door J0J0 op 25-06-2005 01:05 ]

specs

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
softwarematig t voltage verlagen kan niet. T scheelt al wel een aardig aantal graden als je m gewoon terugklokt.

Verwijderd

Topicstarter
Ach waarom niet passief koelen? Hij doet het al maandenlang perfect en zelfs met dit hete weer houdt ie het goed vol. Het enige nadeel vind ik dat het mijn kamer zo opwarmt. En zoveel game ik niet, dus als ik ff wil gamen zit ik de settings gewoon weer hoog.
Maargoed, het scheelt dus wel als ik hem zo laat staan (200mhz en 300mhz)? Want ik dacht dat met name het voltage bepaalde hoeveel hitte eraf kwam :) Heb ook niet echt veel zin om het voltage te veranderen met het risico dat er iets fout gaat...

• J0J0
Omdat een kaart van een bepaald kaliber gewoon niet met die zalman passief te koelen is.
Je kaart terugklokken is zonde... neem dan een 9600XT ofzo :/
Een stille fan erop is erg simpel...

Die optionele (voor een 9800pro in feite verplicht) fan van zalman zelf is niet eens zo duur geloof ik.

[ Voor 23% gewijzigd door J0J0 op 25-06-2005 01:13 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
J0J0 schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 01:11:
Omdat een kaart van een bepaald kaliber gewoon niet met die zalman passief te koelen is.
Je kaart terugklokken is zonde... neem dan een 9600XT ofzo :/
Een stille fan erop is erg simpel...

Die optionele (voor een 9800pro verplicht) fan van zalman zelf is niet eens zo duur geloof ik.
Kennelijk wel, want hij doet het perfect. Haal ook goede 3dmarkresultaten. Een fan is geen optie. Elke fan maakt geluid en ik probeer het zo stil mogelijk te krijgen. En hoezo is terugclocken zonde? Ik zet hem gewoon weer op de normale settings als ik ga gamen. Net of je het verschil tussen 400mhz en 200mhz merkt in Windows

• J0J0
Als hij te warm word... dan maakt dat terugklokken in windows niet uit.
Als je dan gaat gamen en de settings terug zet wordt je kaart toch te warm.
Ik kan op mijn passief gekoelde geforce 2 al bijna een ei bakken. Lijkt me dat jij nu een straalkachel hebt. Dus ja terugklokken is zonde aangezien het je niet zou helpen omdat je kaart tijdens spellen toch te warm wordt.

Mss een optie om tijdens de warme dagen de kaart in zowel windows als in games terug te klokken?
Als het weer wat koeler is blijft je kaart hopelijk heel :P

[ Voor 7% gewijzigd door J0J0 op 25-06-2005 01:19 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens warme dagen game ik toch bijna nooit. Dan heb ik genoeg andere dingen te doen. Wil gewoon dat mijn pc in windows aan kan staan zonder dat mijn kamertemperatuur met 5-10 graden omhoog gaat.

En het gaat me neit om de temperatuur van de kaart... zolang hij alles vlekkeloos doet hang ik er geen fan aan. Het gaat me erom dat het koelblok in windows wat minder heet wordt.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 01:21 ]

• J0J0
Nou oke dan, als het met atitool kan moet je het maar proberen eh.
Tussen de temperaturen van mijn geforce 2 zat ook een redelijk verschil (stndspeeds tov oced).
Zou dus wel redelijk wat moeten helpen.

Maar hoe kan die kaart er nou voor zorgen dat je kamertemp een paar graden hoger komt te liggen :P

Zoveel warmte straalt die ook weer niet uit me dunkt :)

[ Voor 29% gewijzigd door J0J0 op 25-06-2005 01:23 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Nouja dan laat ik hem maar zo lopen. Jammer genoeg kan ik de temperatuur van mijn GPU niet uitlezen, dus moet ik het baseren op de andere temps. Die zijn nog niet echt lager... misschien komt dat nog ;)

En een pc straalt zeker wel een hoop warmte uit. Niet alleen de GPU, maar wel voor een groot deel. Daarnaast heb ik nog een subwoover met een gigantisch passief koelblok, etc... Elk apparaat produceert warmte en je merkt het zeer duidelijk als de pc een dag uit heeft gestaan vergeleken met een dag waarop ie alleen maar aan staat.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 01:25 ]

• J0J0
Hmm nog nooit gemerkt eigenlijk :P
Kan mss komen omdat mijn kamer iets van 30 vierkante meter is.
Mijn pc staat dan wel erg vaak aan dus mss merk ik daarom niet veel verschil ;)

specs

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 01:13:
[...]

Kennelijk wel, want hij doet het perfect. Haal ook goede 3dmarkresultaten. Een fan is geen optie. Elke fan maakt geluid en ik probeer het zo stil mogelijk te krijgen. En hoezo is terugclocken zonde? Ik zet hem gewoon weer op de normale settings als ik ga gamen. Net of je het verschil tussen 400mhz en 200mhz merkt in Windows
Precies ! En dat is dus precies de reden dat het geen reet uitmaakt om je kaart te underclocken met als doel om je Windows temps te verlagen. Windows doet helemaal niets met de 3d functies van de kaart en hoeft alleen bij zware grafische applicaties het geheugen flink vol te pompen, dus je zult weinig merken als je je core- of geheurensnelheid verlaagt.

Verwijderd

Vraag me dan af hoe het gesteld staat met de airflow in je kast. Verder zijn er genoeg dingen te bedenken om het wat adequater op te lossen. Heb zelf eens een pijp op de achterkant van de kast, bij de out take, geplaatst en deze naar buiten geleid. Zo stroomt de warme lucht helemaal je kamer niet meer in, en is zelfs nog beter voor je pc, omdat ie dan altijd "koelere" lucht hapt ;)

Verder, als geluid je anders echt zo stoort, volgende keer misschien eens een waterkoeling set overdenken, is ook een optie :) Heb je helemaal geen fans meer in je kast en ben je van dit probleem af.

• J0J0
BioWEB schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 01:38:
[...]

Precies ! En dat is dus precies de reden dat het geen reet uitmaakt om je kaart te underclocken met als doel om je Windows temps te verlagen. Windows doet helemaal niets met de 3d functies van de kaart en hoeft alleen bij zware grafische applicaties het geheugen flink vol te pompen, dus je zult weinig merken als je je core- of geheurensnelheid verlaagt.
Selectief lezen? 8)7

Lees het hele topic dan es...
Maakt voor windows idd niet uit, maar zou de kaart te warm worden heeft het niet veel zin om de snelheiden weer omhoog te zetten wanneer je gaat gamen.

Waarom reageer ik hier uberhaupt op :P

[ Voor 5% gewijzigd door J0J0 op 25-06-2005 01:53 ]

specs

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-05 16:32

Bozozo

Your ad here?

Je PC warmt je kamer wel degelijk op. Ik heb een vrij grote kamer en ik hoef 's winters niet eens te stoken (wel goed geïsoleerd :+ ). Alleen 's zomers is het natuurlijk vervelend.

Ik begrijp niet goed wat airflow of het al dan niet passief koelen van je kaart met je probleem te maken hebben. Beide factoren beïnvloeden alleen de verspreiding van de warme lucht, niet de productie ervan. Je PC / videokaart verbruikt gewoon een bepaald aantal Watts en daarvan wordt een groot deel omgezet in warmte.

Mierenneuk mode: een actief gekoelde kaart en een case met goede airflow warmen je kamer zelfs méér op, want al die fans verbruiken energie, die uiteindelijk wordt omgezet in extra warmte ;)

TabCinema : NiftySplit

• J0J0
Ja en dus helpt terugklokken wel!
En ik ging ervanuit dat de kaart te warm werdt maar het is dus zijn kamer... wist ik veel.
Naja mierenneuk dat maar :Y)

specs

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:31

Smarron

The bend

Ik heb mijn 9800Pro ook standaard lager geclocked als ik in Windows werk, met een startup-reg-toevoeging van ATi-tool. Op het moment dat Windows start, draaien de core en mem lager dan standaard. Ga ik een een 3D-omgeving in, wordt de kaart ineens getweaked boven XT-speeds.

Andere vraag. Hoe kan het in godsnaam dat een passief gekoelde kaart je kamertemp. 5 tot 10 graden laat stijgen ?? Is je kamer 1m3 ofzo?

Btw, is een Zalman + fan geen oplossing ? (Zo uit mijn hoofd een ZM80CP ofzo ?) Voltage in de bios sowieso op 1,5v zetten als deze hier nog niet op stond.
Bozozo schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 01:57:
Je PC warmt je kamer wel degelijk op. Ik heb een vrij grote kamer en ik hoef 's winters niet eens te stoken (wel goed geïsoleerd :+ ). Alleen 's zomers is het natuurlijk vervelend.

Ik begrijp niet goed wat airflow of het al dan niet passief koelen van je kaart met je probleem te maken hebben. Beide factoren beïnvloeden alleen de verspreiding van de warme lucht, niet de productie ervan. Je PC / videokaart verbruikt gewoon een bepaald aantal Watts en daarvan wordt een groot deel omgezet in warmte.

Mierenneuk mode: een actief gekoelde kaart en een case met goede airflow warmen je kamer zelfs méér op, want al die fans verbruiken energie, die uiteindelijk wordt omgezet in extra warmte ;)
Iets beter uitgelegd dan wat ik bedoelde. :Y)

[ Voor 43% gewijzigd door Smarron op 25-06-2005 02:01 ]

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• J0J0
Dan mag je dat verhaal eens doorlezen want daar staat het antwoord op jouw vraag toch heel duidelijk ;)

specs

• KneoK

KneoK

J0J0 schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 01:52:
[...]

Selectief lezen? 8)7

Lees het hele topic dan es...
Maakt voor windows idd niet uit, maar zou de kaart te warm worden heeft het niet veel zin om de snelheiden weer omhoog te zetten wanneer je gaat gamen.

Waarom reageer ik hier uberhaupt op :P
"Nu wil ik de 9800pro, als ik niet game, onderclocken. Heb de gpu nu op 200mhz lopen en m'n mem op 300mhz. Alleen heeft dit wel nut?"

Dit is exact waar ik een antwoord op heb gegeven, althans, mijn mening... "als ik niet game" zal wel betekenen dat hij zich veelal in Windows zal bevinden en daar heeft het weinig nut omdat Windows de kaart bijna niet belast. Als de kaart al te heet wordt in Windows dan zit het blok niet goed of heeft JanWillem nauwelijks airflow. Beiden lijken mij oplosbaar...

Ik heb het nooit gehad over snelheden omhoog gooien als je gaat gamen...

• Smarron

Smarron

The bend

J0J0 schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 02:03:
Dan mag je dat verhaal eens doorlezen want daar staat het antwoord op jouw vraag toch heel duidelijk ;)
Is dat voor mij bedoeld dus ?

• J0J0
@BioWEB Jij niet maar hij wel... maarja nevermind.

@Smarron Ja dat is voor jou bedoelt.

[ Voor 38% gewijzigd door J0J0 op 25-06-2005 02:12 ]

specs

• KneoK

KneoK

J0J0 schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 02:09:
Jij niet maar hij wel... maarja nevermind.

@Smarron Ja dat is voor jou bedoelt.
Jaja, ik snap wel dat hij het er over heeft gehad, maar volgens mij zijn we het met mekaar eens als we zeggen dat dat weinig nut heeft ?

Tijdens gamen wordt de kaart immers al warmer, en als je dan de kaart op stock speeds (of misschien sneller ?) gaat zetten dan wordt de kaart alleen maar heter t.o.v. de ondergeklokte staat.
En omdat de kaart niet of nauwelijks koeler wordt in Windows als je de core en mem omlaag gooit, heb je effectief niets bereikt en warmt je kamer nog steeds op...

@J0J0 hieronder: cool. Vriendjes ? :*)

[ Voor 4% gewijzigd door KneoK op 25-06-2005 02:28 ]

• J0J0
Eensch is.

specs

• Smarron

Smarron

The bend

Ik snap ten eerste niet wat die kaart zo heet maakt. Ik heb eenzelfde 9800Pro, maar zelfs de extra koelblokjes worden niet heet. Zo'n Zalman-fan hoor je op 5v echt niet en het koelt echt wel wat af, echter de warme afvoerlucht zal toch ook echt je kamer in komen.

Je kunt onderclocken altijd proberen, het zal alleen niet superveel schelen. Ik heb er wel goede ervaringen mee, maar dan puur gelet op de temp van de core zelf. Deze wordt in mijn setup zeker 5 graden minder warm in een Windows-omgeving dan normaal.

Maar goed, wat is nu een oplossing? Jij wilt geen herrie, dus een fan zou geen oplossing zijn. Dan zou ik je PC maar eens vaker uit laten. Anders werkt het gewoon niet. Een airco helpt ook wel.

• yowen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-01-2011
ik zou het niet willen riskeren als zalman zelf zegt dat de koeler nodig is voor de 9800...

Edit: ik bedoel de fan...

[ Voor 14% gewijzigd door yowen op 25-06-2005 03:03 ]

Systeem Specs
AMD 64 op MSI K8N Neo Platinum, 1GB 2-3-2-5 PDP Systems Patriot Geheugen, Crucial 128mb 9800pro, 160gb Maxtor Sata, Antec Sonata

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 01:47:
Verder, als geluid je anders echt zo stoort, volgende keer misschien eens een waterkoeling set overdenken, is ook een optie :) Heb je helemaal geen fans meer in je kast en ben je van dit probleem af.
Dat ligt helaas iets boven mijn budget :)
BioWEB schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 02:07:
[...]

"Nu wil ik de 9800pro, als ik niet game, onderclocken. Heb de gpu nu op 200mhz lopen en m'n mem op 300mhz. Alleen heeft dit wel nut?"

Dit is exact waar ik een antwoord op heb gegeven, althans, mijn mening... "als ik niet game" zal wel betekenen dat hij zich veelal in Windows zal bevinden en daar heeft het weinig nut omdat Windows de kaart bijna niet belast. Als de kaart al te heet wordt in Windows dan zit het blok niet goed of heeft JanWillem nauwelijks airflow. Beiden lijken mij oplosbaar...

Ik heb het nooit gehad over snelheden omhoog gooien als je gaat gamen...
Jij begrijpt het ;) Mijn airflow is inderdaad tien keer niks, omdat ik zo min mogelijk geluid wil. Ik heb nu met dit weer 1 outtake casefan op ongeveer 1300 rpm. Ook mijn voedingsfan draait rond de 1300 schat ik en mijn cpufan ook. Meer fans heb en wil ik niet. Een extra fan hoor je wel. Bij mij in ieder geval. Ik ben echt een zeikerd op gebied van de productie van geluid en dus moet het stiller als dat mogelijk is (en betaalbaar). Heb mijn pc ook wel veel uit staan nu hoor.. zit met dit hete weer toch niet veel achter de pc. Maar als je nu nog wat kan doen om nòg meer hitte te voorkomen doe ik dat graag :) Airco is inderdaad een goede oplossing, alleen is dat vrij duur.

Ik heb in mijn bios gekeken. Voor zover ik het kon zien kon ik de voltages instellen op 1.55-1.85v. Hij staat nu op standaard ingesteld.. geen idee welke waarde dat is, dat geeft het bios niet aan. Is het mogelijk om de kaart risicoloos op een ander voltage te zetten of raden jullie me dat af? Ben altijd een beetje huiverig met het kloten met voltages... B)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 08:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn resultaat na een halve dag testen:
Met de normale settings word mijn casetemp ongeveer 46 graden. Ondergeklokt met de GPU op 200mhz en mem op 300mhz hangt ie rond de 42 graden. Scheelt dus best wel een stuk :)

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Die extra fan is een beetje nutteloos als je een smalle kast hebt omdat ie dan probeerd lucht van de dichte kast deur te trekken wat niet kan. Ik heb hem eronder gemonteed met wat mecano zodat ie er vanonder tegenaan blaast. Passief koelt het blok prima als je maar ervoor zorgt dat je een beetje airflow hebt.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

ik heb een VF700-cu en een 7000-cu op mijn cpu, en ik had een Bequiet voeding, die maakte geen lawaai, nu heb ik een Tagan, maar die hoor je jammer genoeg veel beter. maar dat lijkt me een goede oplossing voor jou (trouwens wel overal fanmates tussen, dan draait de fan nog wat langzamer)
Pagina: 1