Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Camcorderaccu maken met Li-ion cellen

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nadat mijn laptopaccu stuk gegaan is ([rml][ dell latitude d00]Accu werkt niet / acculampje knippert[/rml]) had ik zitten denken wat ik met die cellen(Li-Ion, van dec 2003) kon doen. Dit omdat de cellen nog wel goed waren en de electronica stuk was. Nou heb ik een videocamera en wil daar wel meer accu's voor hebben. Dus ik heb van de Li-Ion cellen een accu gemaakt. Helaas werkt dit niet.

Ik heb 2 cellen uit die laptopaccu gesloopt. Dit levert samen 8.4 volt. Dit is te hoog voor mijn camcorder accu(dit moet namelijk 6V zijn). Nu heb ik d.m.v. een 7806 en 2 diodes de spanning naar 6.8V gebracht. Dit komt overeen met een volle gewone accu van mijn camcoder. Maar als ik de zelfgemaakte accu aansluit, gaat na 2 sec het batterijlampje knipperen dat de accu leeg is. Vervolgens gaat de camera uit. De spanning zakt slechts van 6.8 naar 6.6V. Ik heb geen idee waar het aan ligt.
De standaardcamera accu is trouwen Ni-mh. Zou hier het verschil in zitten? Dat de camera een soort weerstandsmeting doet en dat die met de zelfgemaakte Li-Ion accu anders is dan normaal?

[ Voor 5% gewijzigd door robbertb op 25-06-2005 00:17 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Zet een weerstandje tussen de normale accu en je weet het :)

Kan ook zijn dat je constructie niet helemaal een fijne spanning levert(fluctueert teveel?)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Had die 7806 niet 9 volt nodig om 6 volt te kunnen maken?

Het kan natuurlijk zijn dat de spanning inzakt als je camcorder er aan hangt en de 7806 net niet genoeg spanning krijgt om de boel om te zetten...

Verwijderd

Nu heb ik d.m.v. een 7806 en 2 diodes de spanning naar 6.8V gebracht.
Lekker efficient :r het is trouwens 6 V + (2*0.6V) = 7,2V . Voor dit soort klusjes is een schakelde regelaar zoals de MAX724 bv beter geschikt.

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 11:33:
[...]

Lekker efficient :r het is trouwens 6 V + (2*0.6V) = 7,2V . Voor dit soort klusjes is een schakelde regelaar zoals de MAX724 bv beter geschikt.
Tja dat dacht ik ook dat ik op 7.2 uit zou komen maar dat is dus niet zo. Waarom is de MAX724 beter dan? Omdat de spanning te reguleren is? Deze heeft wel als minimumingangsspanning 8V nodig. Dat vind ik vrij hoog aangezien de cellen vol op 8.4 Volt zitten, dus slechts iets erboven. En zou dit verschil uitmaken, zou hierdoor de accu misschien wel werken?

[ Voor 17% gewijzigd door robbertb op 25-06-2005 13:05 ]

• RicX
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 13:11

RicX

Het leven is geen ponypark

robbertb schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 12:59:
Tja dat dacht ik ook dat ik op 7.2 uit zou komen maar dat is dus niet zo. Waarom is de MAX724 beter dan? Omdat de spanning te reguleren is? Deze heeft wel als minimumingangsspanning 8V nodig. Dat vind ik vrij hoog aangezien de cellen vol op 8.4 Volt zitten, dus slechts iets erboven. En zou dit verschil uitmaken, zou hierdoor de accu misschien wel werken?
NimH en Li-ion is geheel anders... kan het misschien eraan liggen dat de camcorder zichzelf kan opladen... oftewel hij laadt de batterij op die erin zit als de camcorder aan de stroom wordt gehangen? want dan zou het heel logisch zijn dat hij gaat kijken of et wel li-ion is, want anders molt ie zichzelf !!!

Honesty is the best policy, but insanity is a better defense

• robbertb
  • Niet online
RicX schreef op zondag 26 juni 2005 @ 21:00:
[...]

NimH en Li-ion is geheel anders... kan het misschien eraan liggen dat de camcorder zichzelf kan opladen... oftewel hij laadt de batterij op die erin zit als de camcorder aan de stroom wordt gehangen? want dan zou het heel logisch zijn dat hij gaat kijken of et wel li-ion is, want anders molt ie zichzelf !!!
Nee dat kan niet, ik moet de accu's opladen op een apart oplader.

Maar verder heeft niemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

De spanningsval over je 7806 is te groot (Zoals Hwg al zei). Je kunt beter 4 diodes (1n4001) in serie zetten met je accu.
De uitgangsspanning zal dan 8.4-(4*0,6)=6,0 volt worden. Opladen kan dan niet met je gewone oplader want die is geschikt voor 6,0V accu's dus daar zul je iets anders voor moeten bedenken.

[ Voor 5% gewijzigd door Cassettebandje op 29-06-2005 16:46 ]

• robbertb
  • Niet online
Cassettebandje schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 16:45:
De spanningsval over je 7806 is te groot (Zoals Hwg al zei). Je kunt beter 4 diodes (1n4001) in serie zetten met je accu.
De uitgangsspanning zal dan 8.4-(4*0,6)=6,0 volt worden. Opladen kan dan niet met je gewone oplader want die is geschikt voor 6,0V accu's dus daar zul je iets anders voor moeten bedenken.
4 diodes heb ik gedaan maar dan zakt de spanning belast naar 5.5V. Met 3 diodes lukt het wel, maar dan worden die diodes erg heet..
En weet iemand of 8.4 V niet te weinig is voor de MAX724?

[ Voor 6% gewijzigd door robbertb op 10-07-2005 22:23 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:27
als die dingen heet worden verstookt je camcorder ook nog eens meer dan je 7806 kan leveren, vandaar dat hij het als een lege accu ziet.

Hoe laad je die lion cellen btw ? een paar tienden volts teveel en ze zijn het haasje, en dat haasje kan vrij explosief zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Sine op 10-07-2005 21:40 ]

Repareren doe je zo.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-11 18:03

n00bs

Het is weer Zomer!

Gewoon in de prullenbak gooien en een losse accu kopen... stuk makkelijker, betrouwbaarder en goedkoper ;)

• robbertb
  • Niet online
Sine schreef op zondag 10 juli 2005 @ 21:39:
als die dingen heet worden verstookt je camcorder ook nog eens meer dan je 7806 kan leveren, vandaar dat hij het als een lege accu ziet.

Hoe laad je die lion cellen btw ? een paar tienden volts teveel en ze zijn het haasje, en dat haasje kan vrij explosief zijn.
Ik heb die 7806 er al tussen uitgehaald heb alleen 3 diodes in serie op de pluspool.
Die cellen had ik geladen met de standaard lader van me camcorderadapter. ALleen werden me cellen daar echt loeiheet van (plastic omhulsel begon te smelten), denk dat de 1,3Ampere iets te veel is. dus daar moet ik ook nog wat op verzinnen :) maar ze zijn nu weer vol.
n00bs schreef op zondag 10 juli 2005 @ 21:43:
Gewoon in de prullenbak gooien en een losse accu kopen... stuk makkelijker, betrouwbaarder en goedkoper ;)
Zonde van die cellen en niet creatief... sorry hoor beetje nutteloze reply. Tuurlijk kan je altijd een accu kopen

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:27
robbertb schreef op zondag 10 juli 2005 @ 22:26:
[...]

Die cellen had ik geladen met de standaard lader van me camcorderadapter. ALleen werden me cellen daar echt loeiheet van (plastic omhulsel begon te smelten), denk dat de 1,3Ampere iets te veel is. dus daar moet ik ook nog wat op verzinnen :) maar ze zijn nu weer vol.
Dat is idd niet echt een geweldig idee .... ( lees echt niet ! )

Lithium cellen zijn extreem gevoelig voor overladen, hoewel deze cellen vast een overdruk beveiliging hebben kunnen die dingen zonder waarschuwing uit elkaar klappen !

Pas op daarmee ! een paar *tienden* volt meer is echt teveel !

Repareren doe je zo.

Pagina: 1