Toon posts:

netwerk: linksys wag54g - sitecom wl018 (printerserver)

Pagina: 1
Acties:
  • 460 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment heb ik het volgende netwerk

Wag54G : ADSL modem, en zorgt voor de wireless verbinding op de beganegrond
sitecom WL018 (2de verdieping): wireless router / printerserver en is via een vaste kabel aangesloten op de WAG 54g

Vraag: ik wil vanuit Wag 54G netwerk kunnen printen op de printer die is aangesloten op de WL-018.
tot op heden is mij dit niet gelukt. Het printen lukt mij alleen indien ik de verbinding met de WAG54G verbreekt, en een verbinding opzet met de sitecom WL018.
Hoe moet ik het netwerk configureren om vanuit mijn wag54g netwerk de printer op de WL018 netwerk aan te sturen?

Verwijderd

Sta je niet dubbel te natten, dan gaat het niet werken namelijk. De WAG54G moet bridge spelen, en niet routeren :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, de WAG54G staat in bridge mode....
De vraag is: hoe moet ik de verschillen apparaten instellen met betrekking tot: dhcp, ip-adressen...
Ik had eens iets gelezen dat ik de lan in/uitgang van de sitecom moet aansluiten op de in-/uitgang van de wag54g, en dat ik de dhcp van de sitecom moet uitschakelen. Helaas dat werkt (nog) niet .....

Verwijderd

Alles in dezelfde range in ieder geval, anders gaat het ook niet werken.

Het werkt wat makkelijker als je je instellingen van je netwerk even in een schemaatje zet :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet precies wat je bedoeld. Ik had een plaatje van de configuratie willen uploaden. Echter, het lukt mij niet om een plaatje van het schema te uploaden.

Ik hoop dat de configuratie van mijn eerste berichtje duidelijk is.

Aanvullende informatie:

Linksys WAG54G
IP : 192.168.1.1
Bridge mode
DHCP: enabled

Sitecom: wl 018
IP: 192.168.123.254
DHCP: disabled (kortom bovenstaande ip adres komt in range te liggen welke zichtbaar /toegankelijk zijn voor de linksys)
Printer is via een parallelle poort gekoppeld aan de sitecom WL018.
Lan 1 van sitecom is aangesloten op de lan 1 van linksys

Internetten gaat prima via de sitecom, en via het sitecom netwerk kan ik de instellingen van de wag54g veranderen. Echter ik kan niet meer op de instelpagina van de sitecom komen, en weet dus ook niet wat het ip adres is van de printer (dat is misschien nog het belangrijkste probleem).

Is deze informatie voldoende, of welke informatie heb jij nog meer nodig?

Verwijderd

En de clients achter de sitecom, zitten daar ook clients achter in die range 192.168.123.x?

Probeer dat te verhelpen, of geef je clients een subnetmasker van 255.255.0.0. Dat zou in theorie ook moeten werken, ik kan het helaas niet voor je testen :)

Alles moet gewoon in één broadcastdomain terecht gaan komen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2005 08:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
De twee laptops kunnen (beneden) wireless contact hebben met de WAG54g danwel indien op de tweede verdieping met met de sitecom (ook wireless, maar ook b.v. wired (werkplek van mijn vrouw))

Verwijderd

Topicstarter
Met de adsl begrippen ben ik niet echt thuis...
Is er ergens op internet een definitielijst en wat het allemaal functioneel inhoudt.
B.v. subnetmask ... ik zie wel in het instellingenmenu dat subnetmask kan worden ingesteld. Maar moet ik dat dan doen op de linksys of op de sitecom?

Eerst had dhcp enabled op de sitecom. Dan hadden de pc wel IP adressen die begonnen met 192.168.123.x. Vanaf ik de dhcp disabled had op de sitecom hebben zij de beginadressen van de linksys 192.168.1.1

Verwijderd

Topicstarter
probleem opgelost:
De sitecom heb ik een static IP adres gegeven welke in range ligt van de Linksys.
dhcp van de sitecom kan enabled blijven.
Pagina: 1