bronnen voor hulp bij installeren/configureren openbsd

Pagina: 1
Acties:

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09-2025
Eerder heb ik al een bericht geplaatst in het welk nwos moet ik hebben topic:
medendo schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 23:40:
Ik schreef:
Ik heb hier een pc (800mhz) die ik wil gebruiken voor meerdere dingen, voornamelijk:
- bestandsbeheer vanaf internet zoals -DG- hierboven schreef
- internet moet aangesloten via usb, en mn andere pc moet via deze pc op internet komen (via de netwerkkaartjes)

Omdat mijn andere pc (windows Xp pro, binnenkort 64) via deze internet moet krijgen, wil ik dat deze wel veilig is. via linux.org ben ik gaan selecteren en uiteindelijk kwam ik op immunix.
(via http://www.linux.org/dist/list.html en dan english en security enhanced, de 7e).

Mijn vraag is of deze het bovenstaande kan en of immunix niet te veel van het goede is.

Wat is jullie mening?

EDIT: andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

medendo schreef:
Ander tip dan maar. Wat jij wil doe ik met een p2, 266 mhz,64 mb ram en 2 gig hdd.. Er draait OpenBSD op. Met PF regel kun je in - en uitgaand verkeer regelen, QoS inregelen. Geweldige firewall. Ik tunnel ook door naar m'n winxp machine zodat ik alles kan doen wat ik thuis ook kan.
http://gathering.tweakers.net/forum/quote_message/23553889/9

Bedankt voor de tip! Ik heb er nog meer over gelezen, en ik heb wel het idee dat het is wat ik zoek. Ondertussen heb ik openbsd weten te installeren, inclusief X. Het moeilijke is dat daar de guide van openbsd.org zo'n beetje stopt. Ik heb al verder rondgezocht, maar ik kan geen simpele handleiding vinden, die bedoelt is voor mensen die geen ervaring hebben met een OS anders dan windows. Hebben jullie tips voor mij?

[ Voor 5% gewijzigd door Thas op 24-06-2005 23:09 ]

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:55

scorpie

Supra Addict

Check de openbsd mailinglist (archives), staat ook een _hoop_ informatie in, en verder, wat zoek je dan nog precies? De FAQ is erg uitgebreid..

BTW ik draai OpenBSD op een p1 166MMX, als file / web / ftp / ssh server, werkt perfect, OpenBSD _/-\o_ :)

edit: ow, hij dient trouwens ook als gateway / firewall

[ Voor 39% gewijzigd door scorpie op 24-06-2005 23:25 ]

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09-2025
Ik ben vooral op zoek naar bronnen om wat meer te begrijpen hoe de basis in elkaar zit. Voooral mbt tekst commando's, ik snap het idee, maar ik ben er totaal nog niet vertrouwd mee. Of zou ik net zo goed KDE erop kunnen zetten en verder het hele tekst gebeuren maar laten zitten.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik denk dat je (ik ben zelf Linux en Solaris user, en denk dat het ook wel voor BSD opgaat) met KDE moet beginnen.

Vervolgens zul je tegen dingen aanlopen die niet grafisch kunnen (althans niet zo 1-2-3). Dat is het moment om de console versie te leren. Het is dan zo dat je er langzaam als het ware ingezogen wordt.

Je zult dan als het goed is beetje bij beetje de console leren kennen. Als je een erg veilige server wil zul je geen X willen draaien, maar aangezien je de console al amper kent zal dat wss geen korte termijn doel zijn.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?