Toon posts:

CPU staat bijna in de hens

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn cpu staat volgens mij op het punt om beetje door te fikken. Hij meet minstens 80graden.... :'(

Daarom wil ik zsm mijn cpu vervangen. Heb alleen geen flauw idee, met welke cooler mijn cpu wel fatsoenlijk koel blijft. Zit wel te denken om een Arctic Cooling copper Silent 2L te halen, maar de tests zijn nogal verschillend in mijn ogen. Wie heeft hiermee ervaring of heeft een veel beter idee.!

Specs:
AMD xp 2600+
Epox 8K3a+
Global Win Cpu cooler op het moment.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 08:37
Daarom wil ik zsm mijn cpu vervangen.
Bedoel je de koeler of wil je zowel niet CPU als koeler hebben?

Verwijderd

Zeker van dat je cooler goed op je socket zit gemonteerd?

Verwijderd

Neem geen AC cooler.. die zijn gemaakt op stilte.. niet op koel prestaties.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Begin eens met
- fan schoonmaken
- heatsink schoonmaken
- nieuwe koelpasta
- kast temperatuur verbetern (meer airflow, minder kabels)

Dan ben je al een heel eind :Y)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

ALS de koeler goed gemonteerd is klopt die temperatuur uitlezing voor geen meter,of heb je ook nog stabiliteitsproblemen.
Ik kan namelijk uit je post niet opmaken of je wel of niet een stabiel systeem hebt.

Geen stabiel systeem => kijken of de koeler goed zit, en de voltages in de Bios niet hoger staan dan normaal is.

Wel een stabiel systeem => Kijken of er voor je Mobo een bios is waarin eventuele problemen met de tempsensors verholpen zijn.
Anders zul je met een brakke uitlezing moeten leren leven.

Verwijderd

Ik heb hier ook zo een 2600+ 1.9 standaard staat nu op 2.2 Ghz met stok koeling wordt niet warmer dan 55 graden..
Was een boxed cpu

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
En als je de koeler aanraakt, is hij dan ook werkelijk heet?
Of wordt tegenwoordig de temp. wel goed uitgelezen....?

Verwijderd

80 Graden lijkt me sterk. Zou de cpu normaal al lang vastgelopen moeten zijn.
Voel eens aan je blok, voelt het warm aan dan zijn de tips van Dreeke wel mooi. Voelt het koud aan dan de koeler opnieuw monteren (en dus eigenlijk ook zijn tip van nieuwe koelpasta opvolgen)

Als je verder nog stabiel kan werken lijkt me dat je temperatuur sensoren gaar zijn. ;)

edit:
Oeps, te langzaam gepost, ik had alle posts onder de eerste post van Dreeke niet gezien (kreeg een telefoontje en toen was ik even afgeleid)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 19:32 ]

Verwijderd

Een Athlon XP mag 90 graden worden voordat het kritiek wordt, dus 80 graden=vastlopen is onzin.

Verwijderd

@ Jan, heb je weleens een athlon xp zo warm gehad? Ik heb er een zo heet gehad, liep mooi vast.
90 graden is de temperatuur waarom ze zo'n beetje dood gaan, maar hij zal normaal gesproken al een stuk eerder vast lopen, of iig moeilijk gaan doen...

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:37

angerfist-yentl

vake bei te bange!

tja dat is zo AC is denk gemaakt voor geluid en net voor prestatie .... want

1 mijn broers cpu (athlon 2800+) word 70 graden met een Arctic Cooling copper Silent 2L ( moederbord 43 graden ) <<< 1 case fan ( 2 fan in de voeding
)
2 kamerdaads athlon 2200+ 67 graden met Arctic Cooling copper Silent 2L ( mb 36 graden ) 0 case fan 1 van in de voeding

en mijn cpu ( amd 64 bits 3000+ ) word nu 42 graden ..... moederbord 35 graden .... 1 groote stille van in de voeding en 1 case fan ... Arctic Cooling Silencer 64 Ultra

[ Voor 22% gewijzigd door angerfist-yentl op 24-06-2005 19:44 ]

Vake bei te bange

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:33

Steffy

Ayreonaut

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 19:16:
Neem geen AC cooler.. die zijn gemaakt op stilte.. niet op koel prestaties.
Ik wil niks zeggen maar maar Arctic Cooling Copper Silent 2 TC en Arctic Freezer 64 zijn beide geweldige koelers, laat je dus vooral niet misleiden door mensen die zomaar wat roepen want Arctic staat juist bekent om de goeie prestaties :)

Arctic Cooling Copper Silent 2 TC houdt een Athlon 2500+@3200+ met dit weer stressed op ongeveer 60 graden.

De Arctic freezer is een ander geval, het is een Athlon 64 proc maar houdt het hele feest op ongeveer 36 graden idle en iets van 45 graden stressed op dit moment, ja ze zijn beiden erg stil maar ook erg koel.

Edit: Volgens mij kun je beter 1 topic openlaten voor dit soort zaken en de rest gewoon dicht klappen, hoeveelste topic is dit wel niet, elke dag zijn er wel 5 waar de proc te warm wordt, logisch ook als het 35 graden is :P

[ Voor 42% gewijzigd door Steffy op 24-06-2005 19:54 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Er zijn genoeg koelers die goed genoeg koelen, zolang je ze maar goed monteert. Daarom biedt een andere koeler ook vaak geen oplossing bij iemand, als 'ie weer net zo gaar erop gezet wordt.... ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:23
dreeke schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 19:53:
Er zijn genoeg koelers die goed genoeg koelen, zolang je ze maar goed monteert. Daarom biedt een andere koeler ook vaak geen oplossing bij iemand, als 'ie weer net zo gaar erop gezet wordt.... ;)
wijze woorden hahaha....

gooi je case eens open, kijk of het veel uitmaakt, zoja dan heb je een flow probleem in je kast en weet je wat je moet doen :)

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je voor een andere CPU cooler gaat kijken, zou ik hier eens naar kijken:
pricewatch: Spire WhisperRock IV SPA04B4 (Socket 370/A)

Die heb ik in m'n vorige systeem gehad (waar een Athlon XP 3200+ in zat) en dat ding koelt vrij goed, en is nog stil ook.

Kost ook nog bijna niks.

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
rustig maar.. Pas op 86 graden krijg je een mooi blauw schermpje en moet je je pc sowieso uitzetten. :P

Ja, zelf ervaring mee :P

Verwijderd

Topicstarter
djluc schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 19:14:
[...]
Bedoel je de koeler of wil je zowel niet CPU als koeler hebben?
Bedoelde inderdaad de cpu cooler die nodig aan vervanging toe is.
Dr.Q schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 19:58:
[...]

wijze woorden hahaha....

gooi je case eens open, kijk of het veel uitmaakt, zoja dan heb je een flow probleem in je kast en weet je wat je moet doen :)
Met de case open scheelt het zo'n 10 graden maar nog steeds 70+......, dus airflow moet zowiezo verbeterd worden, maar zeker ook koeler vervangen.

Ik weet zeker dat die goed op de socket zit (of zat) zal het eens even nakijken.

Denk dat ik op het moment maar ga voor een Thermaltake Silent Boost, schijnt goed te koelen plus nog eens niet zo redelijk stil.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:39

sapphire

Die-hard pruts0r

Als je gaten naast je socket hebt kun je voor de Zalman 7000B gaan.
Zelf heb ik daar erg goede ervaring mee, dmv de meegeleverde fanmate kun je zelf de keuze kmaken tussen stilte en goede koeling.
Hier houd ie een 1700+ @ 1,890v met dit weer op full speed stressed onder de 50 graden :)

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Heb eens wat over mijn aopen HQ8 kast gelezen, maar dat schijnt zo'n beetje een echte rot kast te zijn om een fatsoenlijke airflow in te krijgen....

Heb al wel een intake fan onderin zitten en outtake fan boven in zitten, maar helpt dus niet echt mega..

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
dreeke schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 19:18:
Begin eens met
- fan schoonmaken
- heatsink schoonmaken
- nieuwe koelpasta
- kast temperatuur verbetern (meer airflow, minder kabels)

Dan ben je al een heel eind :Y)
En als bovenstaande niet werkt zou je kunnen overwegen de kloksnelheid en/of core voltae te kunnen verlagen...

Overigens trekt mijn 1800+ ook 74 graden stressed :X

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

gewoon een XP-90(C) van Thermalright erop. Kost wel wat, maar heb je gelijk prestaties van mid/low-end waterkoeling :Y) Ook gelijk je thermal paste vervangen, en niet teveel.

EDIT: Anders ff wachten op de VapoChill Micro, klinkt zeer goeie performance te hebben en wordt zo'n 30 à 40 euro

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 01:47 ]

Verwijderd

Vraag me af wat voor een kast hij heeft en waar allemaal casefans?
Ook al heb je een XP-90C, zonder airflow heb je daar niks aan.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 10:07:
Vraag me af wat voor een kast hij heeft en waar allemaal casefans?
Ook al heb je een XP-90C, zonder airflow heb je daar niks aan.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 21:57:
Heb eens wat over mijn aopen HQ8 kast gelezen, maar dat schijnt zo'n beetje een echte rot kast te zijn om een fatsoenlijke airflow in te krijgen....

Heb al wel een intake fan onderin zitten en outtake fan boven in zitten, maar helpt dus niet echt mega..

Verwijderd

Zo'n goeie CPU koeler maakt écht wel uit, slechte airflow is op te lossen door gewoon panelen eraf te halen (en mss nog zo'n huisfannetje erop als lawaai je niks uitmaakt ;) ) Anders een fan duct maken voor je CPU, komt airflow gelijk veel minder in het spel

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 17:26:
Zo'n goeie CPU koeler maakt écht wel uit, slechte airflow is op te lossen door gewoon panelen eraf te halen (en mss nog zo'n huisfannetje erop als lawaai je niks uitmaakt ;) ) Anders een fan duct maken voor je CPU, komt airflow gelijk veel minder in het spel
Panelen eraf halen verslechterd de airflow alleen maar hoor. Een kast is zo ontworpen dat de airflow goed is wanneer de panelen erop zitten. Misschien dat je cpu koeler wordt omdat ie koudere lucht aan kan trekken maar andere onderdelen die normaal door de airflow gekoeld werden krijgen dan ineens helemaal geen koeling meer.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

lemming_nl schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 17:33:
[...]

Panelen eraf halen verslechterd de airflow alleen maar hoor. Een kast is zo ontworpen dat de airflow goed is wanneer de panelen erop zitten. Misschien dat je cpu koeler wordt omdat ie koudere lucht aan kan trekken maar andere onderdelen die normaal door de airflow gekoeld werden krijgen dan ineens helemaal geen koeling meer.
Tsja, in mijn geval, ik haal allebei die panelen eraf en laat er een dikke 300 mm fan doorheen blazen (ja, ik ben ook half doof ;) ) en dan wordt alles zo'n beetje koel

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik zou echt graag een foto willen zien van je cpu want snap niet echt hoe het jou nu is gelukt om hem over de 80 graden te krijgen :D

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-02 17:59
Zo'n temperatuur is toch niet zó bijzonder :? . Ik heb met mijn P4 2.8 HT Prescotje ook al temperaturen in die streek gehaald, met gewone luchtkoeling welliswaar en zelfs zonder overclocken (warme zomerdagen). Maar het was vooral de giga-geluidsproductie van de luchtkoeling die mij zorgen baarde. Nu natuurlijk waterkoeling :Y) , blijft mooi op 35-40°, wat niet slecht is voor mijn heethoofd.
Pagina: 1