[AMD 2100+] processor raakt oververhit

Pagina: 1
Acties:

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02 23:28
Dag beste mensen,

Ik heb in mijn computer een AMD2100+ processor zitten. Deze is echter nooit van buitengewoon goede kwaliteit geweest in de zin dat ie normaal 68 graden Celsius word. Dit is waarschijnlijk al vanaf het begin af aan zo geweest maar ik ben pas na 1.5 jaar erachter gekomen was dat dit eigenlijk niet zo behoorde te zijn. Toen was de garantie verlopen.

Enfin hij heeft het altijd wel netjes gedaan alleen met warm weer crashte de games/java weleens (processor werd bijna 80 graden met warm weer!). De laatste dagen zijn de tempaturen er ook weer lekker alleen mijn processor blijkt er slechter aan toe. op 1733 mhz clocksnelheid (standaard0 werd ie maar liefst 85 graden en begon mijn mobo hevig te piepen (lekkere herrie trouwes). Ik heb hem vervolgens ondergeklokt en nu is ie met dit weer 71 graden maar hij werkt tenminste weer acceptabel.

Mijn punt is nu wat ik het beste kan doen: extra ventilitors kopen of gewoon een nieuwe processor kopen. Het is wel een socket A processor en die zijn bij vrij weinig winkels nog te krijgen en als ze nog te krijgen zijn dan zijn het alleen de high end modelen die de nodige eurotjes kosten.

Iemand nog suggesties of ideeen?

Verwijderd

Even een vraagje: weet je zeker dat je de koeler goed hebt gemonteerd?

Verwijderd

je zou op z'n minst een casefan kunnen plaatsen. kost niet zo veel, en misschien is je probleem dan wel verholpen.

Ook zoals mijn voorganger zegt, zeker weten dat je koeler goed zit

• filipy23
Ik denk het wel. Volgens mij heeft bij deze bak een vriend van me de processor d'r in gedouwd. Ikzelf heb ook wel vaker processoren van AMD geinstalleerd en naar mijn weten zit ie niet verkeerd.

Ik durf er eigenlijk ook niet goed naar te kijken (los halen en opnieuw drin doen) dus.

Maar nog wat extra info:
de fan draait op ~4600 rpm
proccessor: AMD Athlon XP 2100+, 266Mhz, socket A, boxed.

Maar over de koeler: is het niet zo dat je processor gelijk de geest geeft als je koeler niet terug goed zit. Of zou het zo kunnen zijn dat ie gewoon op zon manier zit dat de processor ongeveer 20 a 30 graden warmer word dan ie zou moeten....

edit: laatste alinea erbij geschreven
edit2: processor specificatie verbeterd

[ Voor 36% gewijzigd door filipy23 op 24-06-2005 19:19 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Over het algemeen kun je dit soort problemen moeilijk toeschrijven aan "slechte" processoren, omdat die er (met uitzondering op de zwarte markt, afgekeurde partijen) meestal niet zijn. Op standaardsnelheid welteverstaan.

De omstandigheden waarin hij zijn werk moet doen, kan echter van grote invloed zijn op het presteren en daar kun je zelf veel aan bijdragen. Goede airflow dus, kabels opruimen etc. In de FAQ kun je veel manieren vinden om hem koeler en stabieler te krijgen. :)

Dus, neem je tweakerspirit bij de hand en haal die koeler er gewoon eens af, kijk of er een minimale hoeveelheid koelpasta word gebruikt (vervang dat zowiezo), en zet hem er weer goed op. Heb vertrouwen en werk rustig, dan komt alles goed. Bovendien leer je ervan voor een evt volgende keer.

[ Voor 25% gewijzigd door Roamor op 24-06-2005 18:18 ]

Verwijderd

Gewoon een goede koeler halen...dan ben je klaar..

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

filipy23 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 18:11:
Ik denk het wel. Volgens mij heeft bij deze bak een vriend van me de processor d'r in gedouwd. Ikzelf heb ook wel vaker processoren van AMD geinstalleerd en naar mijn weten zit ie niet verkeerd.

Ik durf er eigenlijk ook niet goed naar te kijken (los halen en opnieuw drin doen) dus.
...
Je hebt et al vaker gedaan, maar je durft eht niet nog eens :?
mgoed, dat die koeler op het oog goed zit zegt niks, er kan bijvoorbeeld iets mis zijn met de koelprut (te veel, te weinig).
Wat misschien interessant is om ff te checken (en te posten) is de temperatuur binnen je kast. Dan wordt het al wat duidelijker of je hele kast te warm is -> meer case fans plaatsen, of dat het puur je cpu is -> cpu koeler probleem.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt 1 punt over het hoofd gezien ;)

PMG FAQ » Hoe warm mag mijn CPU worden?

Daarin staat o.a. dat je voor dit soort cooling issues in DOC terecht kan. Bij deze dan:
Processors, Mobo's & Geheugen » Die-Hard Overclocking & Cooling
Neem ook de FAQ aldaar door, daarin staan flink wat cooling tips :Y)

Verwijderd

Het kan inderdaad zo zijn dat de thermische overgang van processor naar koelblok niet goed is.
Dus dat de processor hoger dan temperatuur is dan het koelblok.

Als je aan het koelbolk voelt zo dicht mogelijk bij de processor en is niet overdreden warm dan is het dus niet goed. Dit komt door verkeerde of teveel koelpasta.

Oplossing koelblok eraf alles schoonmaken met wattenstaafje gedoopt in alcohol of aceton. Nieuwe hoge kwaliteit koelpasta zoals artic silver (in ierder geval koelpasta met zilverdeeltjes). Gebruik zo weinig ogelijk koelpasta een dun laagje glad afgestreken is genoeg.

Als het koelblok inderdaad 70 graden voel je na een paar seconden al pijn aan je vingers.
60 graden kan wat langer duren en doet nog niet echt pijn na een paar seconden.
50 graden kan je net niet beetpakken maar voelt wel warm
40 graden kan je goed beet pakken.

OF je leent een temperatuur meter .

TIP Stof in je koelblok of ventilator kan ook een probleem zijn.

Hoe zijn de andere temeraturen zoals case zijn die hoog dan moet je zeker extra ventilatoren in de kast bij plaatsen. Voor in de kast onderin een intake ventilator en achterin onder de voeding een outtake. Neem da de groots mogelijk die je kwijt kan die zijn stiller eb hebben een betere luchtstroom.

• filipy23
mmm. goed nieuws. Ik kwam de bon tegen van mijn computeronderdelen toen ik op zoek was naar de koelpasta en nu blijkt dat ik 36 maanden garantie heb ipv de 12 die ik dacht. 5 maanden remining dus. Mocht het helemaal de soep in lopen dan heb ik goede kans dus dat ik een vervangend (en wellicht beter) exemplaar voor nop kan krijgen.

In ieder geval. Mijn computer staat op het moment open. De kast that is. De airflow is optimaal er zitten geen kabels voor mijn processorkoeler want die heb ik allemaal weggestopt in de ruimte tussen mijn cd-rom en dvd speler.

Ik was van plan om hem morgen eens even open te breken op de vroege ochtend (als ik nog fris en fruitig ben....) en dan mijn analytische geest eens neer te laten dwalen op dit praktische werkje. In ieder: ik heb geen koelpasta. dus dat moet ik nog even regelen dan.

Wel zie ik dat er nogal wat stof in het blok tussen de fan en de processor zit. Het ziet er niet heel erg uit (ik maak deze wel vaker schoon met wattenstaafjes) maar het zal vast helpen om hem even te cleanen.

• filipy23
@benleentje

De RAM chip die 2 cm naast het koelblok zit is 49 gaden celsius. (processor 72 op het moment)

verder. ik schat gegeven jou index dat mijn koelblok zo'n 65 graden is.

• filipy23
Orion84 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 18:21:
[...]

Je hebt et al vaker gedaan, maar je durft eht niet nog eens :?
mgoed, dat die koeler op het oog goed zit zegt niks, er kan bijvoorbeeld iets mis zijn met de koelprut (te veel, te weinig).
ja maar het is vervelend om te doen. Je moet om het koelblok vast te zetten een schroevedraaier in een metaalen balkje zetten en vervolgens dat hele ding kromduwen en vastklikken. Het is vervelend omdat je ten eerste het gevoel hebt dat je de hele boel kapot drukt en ten tweede als je uitschiet is je mobo de sjaak.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

filipy23 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 18:52:
[...]

ja maar het is vervelend om te doen. Je moet om het koelblok vast te zetten een schroevedraaier in een metaalen balkje zetten en vervolgens dat hele ding kromduwen en vastklikken. Het is vervelend omdat je ten eerste het gevoel hebt dat je de hele boel kapot drukt en ten tweede als je uitschiet is je mobo de sjaak.
Hmm, ja ok, dat is waar, die klemmetjes zijn idd irritant.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

dat is koelpaste goed aangebracht. Gad dan kijken voor een beter koelblokdie geschikt zijn voor de zwaarste processors. Groter is beter.
Ik denk dat dit koelblok eigenlijk nooit voor deze processor bedoelt is.
Al hoewel deze processors mag 90 graden worden terwijl nieuwere van socket A 80 graden mogen worden.
Als een koeler neemt geschikt voor processors met een hogere rating en een lagere TDP zoasl 80 of 70 graden dan weet ik zeker dat je processor niet boven de 55 graden meer uitkomt.

Had hier een duron staan die 70 - 75 graden werd heb toen zo een zware erop gezet wordt nu niet warmer dan 36 graden max 40 met deze temeraturen.

EDIT Neem voor de klemmetjes een groter hele brede schroevendraaier die nog wel goed tussen het lipje past. Dar de breedte kan die er niet snel afshieten en door de grote heb je meer controlle over je kracht. Voor de rest langzaam en beheerst drukken.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 19:04 ]

• filipy23
Maar ik heb de processor als boxed set gekocht. Het koelblok en de fan werden dus standaard meegeleverd.....

Als het Koelblok niet goed is lijkt het mij dat ik een andere kan krijgen via de garantie toch?

EDIT: taalfouten

[ Voor 7% gewijzigd door filipy23 op 24-06-2005 19:15 ]

Verwijderd

dat boxed coolertje is leuk voor internet en office ofzo.. als je wilt gaan gamen etc kan je beter een betere cooler kopen zoals de zalman 7000b (al/)cu

kheb namelijk dezelfde processor gehad en die werd ook flink warm

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 20:04 ]

Pagina: 1