UT Laptop: Paradigit Voyager (2005/2006) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1
Acties:
  • 3.846 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81352

Topicstarter
Dit is het topic over de laptop die de Universiteit Twente dit jaar verstrekt heeft aan studenten van bepaalde studierichtingen.(faculteiten TNW en CTW) Dit is geen reclame, maar een centraal discussiepunt net zoals die voor de laptop van de TU/e bestaat.

Specificaties:

Type: Paradigit Voyager 9272 (Compal EAL50 barebone)
Scherm: 15" SXGA+ (resolutie 1400 x 1050)
Processor: Intel® Pentium M 740 (1,73 Ghz / 2 Mb cache / 533 Mhz FSB)
Chipset: Intel® 915 PM (Alviso)
Geheugen: 512 MB PC-2700 3-3-3-7-1t
Videokaart: ATI Mobility Radeon X600 128MB (350/200)
Optical: DVD+/-RW (dual layer)
Harddisk: Western Digital Scorpio 60 GB/2 MB cache (80 GB optie heeft 8 MB cache)
PCMCIA: 1 x Type II
Fax / Modem: 1 x RJ-11 telefoonconnector
Lan: 1 x RJ-45 poort voor Ethernet (1 Gb)
WLAN: Intel Pro/Wireless 2915 miniPCI 802.11a/b/g intern
Poorten: 4 x USB 2.0 poorten
1 x IEEE 1394 (firewire)
1 x FIR
1 x Microfoon ingang
1 x Koptelefoon uitgang
1 x parallelle poort
1 x VGA poort
1 x TV-Out
1 x 3-in-1- cardreader
Batterij: 8-cell Li-Ion batterij
Afmeting: 333 mm (Breedte) x 276 mm (Diepte) x 32 mm (Hoogte)
Gewicht: 2,86 Kg
Operating system: Windows XP Home (de images bevat professional versie, maar de laptop zelf heeft een home licentie op de onderkant zitten, geen cd)
Garantie: 3 jaar on-site
Verzekering: 3 jaar all-riskverzekering
Diversen: Belkin notebook draagtas en een microsoft optische muis

Prijs: 1299 Euro

Pdf bestand: http://www.nsc.utwente.nl/docs/voyager.pdf

Opmerkingen:

- Het geheugen kan timings van 2,5-3-3-7 aan volgens sisoft sandra, maar dat is volgens mij niet in te stellen, waarschijnlijk kan het dan alleen 2t.
- Extra infotmatie gebasseerd op mijn notebook (ik heb 80 GB hardeschijf en 1024 MB geheugen).
- Er staan standaard oude wireless drivers waar ik problemen mee had, na een upgrade niet meer (lijkt me geen toeval).
- Sommige mensen hebben blijkbaar last van toetsafdrukken in het scherm, er is een reden dat dat schuimblaadje ertussen zat (imo).

[ Voor 233% gewijzigd door Anoniem: 81352 op 22-10-2005 20:46 . Reden: Iets aan post toegevoegd, hopelijk snappen mensen waar het om gaat. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-04 22:21

jotheman

Was like that when I got here!

Dat is erg boeiend... maar ik mis het vraagteken dat ergens in de post hoort...?

I see dead pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-04 12:50
op deze manier valt de post inderdaad gewoon als reclame op te vatten, zie ook jotheman hierboven. Wat is er zo speciaal aan deze laptop?

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118573

Ja leuk, maar issie te koop? of wil je hem verkopen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-03 11:43
Anoniem: 81352 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 16:41:
Paradigit Voyager:

Wat vind je er van?
Niks, en nu.................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit was het discussie topic over de laptop van de Universiteit Twente van volgend jaar, maar gezien de reacties zal ik dat wel niet mogen openen. Haal dus maar weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wannanoow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 11:16
Ik ben er eigenlijk wél benieuwd naar... :|
Op de site van de universiteit is namelijk nog niks te vinden...
Over de laptop van de TU/e wordt toch ook gediscussieerd... :?

Edit:
Toch gevonden... :)

[ Voor 8% gewijzigd door wannanoow op 24-06-2005 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de topicstart hersteld en iets tegevoegd, ik hoop dat het nu duidelijk is waar het over gaat.

Weet iemand of er een diskette station in zit?

Het lijkt me wel een redelijk ding, sinds vorig jaar zijn een aantal dingen beter geworden: (standaard uitvoering)

proc: 1,6 --> 1,73 ghz
hardeschijf: 40gb --> 60gb
videokaart: 9600 64mb --> x600 128mb (ik weet dat een 9600 naar een x600 geen gigantisch verschil is of is dat alleen met de desktop versies?)
chipset: intel 855 --> intel 915
optical drive: combo --> dvd brander (beetje onnodig vind ik)
gewicht: 3,1 kg --> 2,86 kg
prijs: 1425(als ik het me goed herinner) --> 1299 euro
accu: 6 cells --> 8 cells (ik ga ervan uit dat batterijduur lineair verbeterd, hoewel ik dat niet zeker weet)
netwerk: 10/100 --> 10/100/1000

Geen gigantische vooruitgang, maar wel een prijsdaling om dat te compenseren.

[ Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 81352 op 28-06-2005 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143246

Op de NHTV hebben ze deze laptops ook verspreid en daar zijn veel klachten over bouwkwaliteit en de algemene kwaliteit van de laptop, zo zien sommige laptops die altijd netjes in de laptoptas verdwijnen, eruit alsof ze onder een bouwkraan hebben gelegen. Geluidskaartproblemen heb ik zo'n 10 keer geteld en over het algemeen is de degelijkheid van de behuizing in twijfel te trekken. Het ziet er niet uit als een maandagmorgen gevalletje, tenzij je 50% onder die klasse in wil delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Welke paradigit voyager's waren dat?

Je bedoeld dus dat de behuizing heel krasgevoelig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Is die videokaart wat? Want ik heb zelf een laptop nodig voor de HvA volgend jaar, en was aan het kijken naar Jewel Jade 8110 met NVIDIA 128MB GeFORCE 6600PCI-EXPRESS (user upgradable) videokaart. Is deze X600 beter of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:15
Ligt het nu aan mij of is dit gewoon hartstikke duur? Of in ieder geval niet erg goedkoop? Ik ga komend studiejaar aan de UT studeren en had eigenlijk wel een betere aanbieding verwacht. Volgens mij word of de UT of Paradigit hier flink veel beter van...

Ik heb even in de pricewatch gekeken, en neem bijvoorbeeld deze:
http://www.tweakers.net/pricewatch/119500

Die heeft een grotere hardeschijf, een groter scherm en een betere videokaart. En het is een Asus, welke volgens mij een betere reputatie heeft als de Paradigit-laptops.

Edit:
En ik zie net de TU/e laptop, dan hebben ze het daar toch aanmerkelijk beter voor elkaar!

[ Voor 9% gewijzigd door DRAFTER86 op 25-06-2005 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 11:53:
Die heeft een grotere hardeschijf, een groter scherm en een betere videokaart. En het is een Asus, welke volgens mij een betere reputatie heeft als de Paradigit-laptops.
Groter scherm, lagere resolutie waardoor het scherm een paar honderd euro goedkoper is.
Asus heeft 2 jaar garantie ipv 3 jaar en er zit geen verzekering bij (ook 3 jaar).
Die laatste 2 zijn ook aardig belangrijk, vooral de verzekering.

IMHO is het dus de Asus die uiteindelijk stuk duurder is dan die paradigit voyager aanbieding van de universiteit.

Tip: kijk naar het HELE PAKKET en NIET naar de laptop ALLEEN!!!
Dat voorkomt die kromme vergelijkingen (het o.a. niet meerekenen van 3 jaar garantie en 3 jaar verzekering) zoals DRAFTER86 en anderen ook maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:15
ppl schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 12:15:
[...]

Groter scherm, lagere resolutie waardoor het scherm een paar honderd euro goedkoper is.
Asus heeft 2 jaar garantie ipv 3 jaar en er zit geen verzekering bij (ook 3 jaar).
Die laatste 2 zijn ook aardig belangrijk, vooral de verzekering.

IMHO is het dus de Asus die uiteindelijk stuk duurder is dan die paradigit voyager aanbieding van de universiteit.

Tip: kijk naar het HELE PAKKET en NIET naar de laptop ALLEEN!!!
Dat voorkomt die kromme vergelijkingen (het o.a. niet meerekenen van 3 jaar garantie en 3 jaar verzekering) zoals DRAFTER86 en anderen ook maken.
Hmm die verzekering had ik inderdaad overheen gekeken. Weet iemand trouwens of je dat 802.11a nodig hebt? Want dat is dus het enige wat mijn huidige laptop niet heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er is een gebouw waar een 802.11a netwerk is.

"Hoe zit het met het wireless netwerk in het gebouw waar ik college heb, en op de rest van de universiteit?

Het CTW gebouw en het Paviljoen zijn geschikt voor 802.11a. (54Mb/s). Op de overige plekken van de UT kun je 802.11b (11 Mb/s) gebruiken."

http://bmt.schoolsite.utwente.nl/home/Laptop.doc/

Ik weet niet of er een overlappend b/g netwerk waar een a netwerk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermario888
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
@madman2004

Op de hele campus van de UT is er een b netwerk aanwezig dus ook in het ctw-gebouw en paviljoen waar er ook a netwerk aanwezig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143246

Anoniem: 81352 schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 10:32:
Welke paradigit voyager's waren dat?

Je bedoeld dus dat de behuizing heel krasgevoelig is?
Dat is deze serie. Ik spreek mijn medestudenten niet meer momenteel, maar als ik de kans heb zal ik er foto's van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Niet online
Ik heb deze laptop ook als aanbieding gekregen van het nhtv en ik had al zo'n gevoel dat het veel te duur is. Overigens krijg je bij het nhtv geen all risk verzekering (die moet je er nog apart bijkopen). Zit er een 40gb in ipv 60, geen draagtas, intel 855pm chipset, geen dvd brander en een Ati mobility Radeon 9700. Dit alles voor 1199.

Ik denk dat ik maar gewoon naar een winkel ga.

[ Voor 4% gewijzigd door Paquito op 06-07-2005 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

Raven- schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 19:22:
Ik heb deze laptop ook als aanbieding gekregen van het nhtv en ik had al zo'n gevoel dat het veel te duur is. Overigens krijg je bij het nhtv geen all risk verzekering (die moet je er nog apart bijkopen). Zit er een 40gb in ipv 60, geen draagtas, intel 855pm chipset, geen dvd brander en een Ati mobility Radeon 9700. Dit alles voor 1199.

Ik denk dat ik maar gewoon naar een winkel ga.
Hmm, da niet erg voordelig nee, ik kan via de HvA de volgende krijgen:
1.74Ghz
WSXGA+ 15.4" (1680*1050)
Intel 915
512MB
X600 128MB
40GB HD
Combo Drive

Dit voor €1199, ik heb zelf ook al rondgekeken in de pricewatch maar kom geen betere deal tegen, al helemaal niet omdat er 3j garantie gegeven wordt en een leen laptop als er een HW defect optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74137

Ik ben ook aan het kijken voor een laptop voor de UT studie, maar die paradigit lijkt me verre weg van een aanbieding. Vooral in vergelijking van de TU/e laptop. Kijk alleen maar naar de standaard dvdbrander, meer geheugen, 5 jaar garantie en die accesoires die je er bij krijgt, ook nog voor 300 euro minder en dan zit jeniet met zo'n paradigit :r op gescheept.

Ik zoek dus wat anders. Heeft iemand goede alternatieven?

De laptop moet dus vergelijkbaar zijn (of beter) dan de paradigit voyager. En mag uiteraard geen breedbeeld hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98328

voor de mensen die graag een andere laptop willen, maar wel gebruik willen maken van de financieringsovereenkomst van de UT kijk hier eens.

http://www.utwente.nl/itshop/informatie/pcprive.doc/

en hier

http://www.utwente.nl/its.../prijslijstnotebooks.doc/

Zelf heb ik vorig jaar een laptop via de UT/Paradigit aangeschaft. Op zich wel een aardig ding, alleen wordt dat HEET, heel erg HEET. kwartiertje GTA/ Renderen en de processor temp zit al op 92 graden :? . En de lak aan de onderkant van m'n laptop is helemaal verrot. Het laat gewoon los (misschien door de hoge temperatuur).

Kijk verder ook ff naar die verzekering, volgens mij is die namelijk niet zo heel erg all risk. Ik meende dat verzekering van vorig jaar je niet verzekerde voor diefstal in het openbaarvervoer, etc.

Waarschijnlijk krijgen jullie er ook een mooie laptoptas bij? Zo ja, dan wordt het waarschijnlijk dit kreng
Het ding is veel te lomp, niet erg fijn in gebruik. Geloof me bijna niemand gebruikt die tas nog.

Reparaties, garantie, etc via het NSC verlopen meestal wel netjes.

succes ermee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98328 schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 20:14:
voor de mensen die graag een andere laptop willen, maar wel gebruik willen maken van de financieringsovereenkomst van de UT kijk hier eens.

http://www.utwente.nl/itshop/informatie/pcprive.doc/

en hier

http://www.utwente.nl/its.../prijslijstnotebooks.doc/

Zelf heb ik vorig jaar een laptop via de UT/Paradigit aangeschaft. Op zich wel een aardig ding, alleen wordt dat HEET, heel erg HEET. kwartiertje GTA/ Renderen en de processor temp zit al op 92 graden :? . En de lak aan de onderkant van m'n laptop is helemaal verrot. Het laat gewoon los (misschien door de hoge temperatuur).

Kijk verder ook ff naar die verzekering, volgens mij is die namelijk niet zo heel erg all risk. Ik meende dat verzekering van vorig jaar je niet verzekerde voor diefstal in het openbaarvervoer, etc.

Waarschijnlijk krijgen jullie er ook een mooie laptoptas bij? Zo ja, dan wordt het waarschijnlijk dit kreng
Het ding is veel te lomp, niet erg fijn in gebruik. Geloof me bijna niemand gebruikt die tas nog.

Reparaties, garantie, etc via het NSC verlopen meestal wel netjes.

succes ermee ;)
He bedankt voor de links ga ze even doorlezen :9
Die temp is vet extreem (Intels hebben toch een overhit beveiliging die bij 75 graden op houdt?)
Ik had ook zo iets gehoord over de verzekering, in feite ben je dus bijna nergens voor verzekerd.

En wat die tas betreft, dat is afwachten, hier staat van wel:
http://www.nsc.utwente.nl/docs/voyager.pdf
maar hier wordt er met geen woord over gerept:
http://www.nsc.utwente.nl/docs/voyager.pdf
Tevens is er geen sprake van een optische muis op het bestel formulier :r :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Laatst online: 27-02 17:49
Afgelopen jaar was er ook geen sprake van bijgeleverde toetsenbord en muis. Ik was dan ook blij verrast toen ik ze er wel bij kreeg.
Prima Logitech tobo en een logitech optisch muisje :)

Verder is de laptop wel leuk, de verzekering dekt, uit m'n hoofd gezegd het volgende:
Beschadiging, diefstal uit je door de UT verstrekte kluis, diefstal uit huis met braakschade.

Hij dekt dus voor 3 jaar alle beschadigingen, dit natuurlijk om verzekeringsfraude tegen te gaan, daarom de slechte diefstal dekking. Maar hij is wel erg ruim tegen ongevallen gedekt dacht ik. Dus als hij over 2 jaar erg veel kuren gaat vertonen: Gewoon even in een onhandige bui in een hoge vensterbank gaan werken. Zo het raam uit >:)

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En dan hopen dat je een nieuwer model krijgt omdat de oude niet meer leverbaar is :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Als je dan toch aan de UT gaat studeren en je wilt goede prijs/prestatie notebook kopen, houdt dan IAPC in de gaten. (zit in Waaier/INF gebouw)

Staat nu nog weinig (en de prijzen zijn niet geupdate ivm vakantie), maar verwacht dat ze wel weer een mooie deal gaan maken in de introweek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digabite
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-03 09:56
Je kunt de ene aanbieding niet vergelijken met de ander. TU/e heeft zijn specificaties heel anders.
De truc zit hem bij TU/e , bij TU/e krijg je subsidie en daarom is de notebook voor de student goedkoper.

Even over de notebook keuze :
Heel veel studenten denk niet na wat de voordelen zijn wanneer de notebook defect of een software matig probleem is en de student staat binnen een korte tijd weer met een werkend exemplaar verder kan werken wanneer het niet zijn eigen is dan wel een service exemplaar met zijn eigen hardeschijf erin dit lukt je niet met een laptop die via de winkel is gekocht!

Ook denken de studenten er niet aan dat de Garantie standaard maar 1 jaar is en niet 3 jaar
Ook de Verzekering zit er niet standaard bij wanneer men de notebook via de winkel koopt.

Ook zit er bij veel notebook geen laptoptas. bij de Voyager zit een BenQ wat er toch heel stevig en professioneel uit ondanks de naam "Belkin" (had er BenQ staan sorry) :9. Je krijgt er ook nog een optische muis bij en een toetsenbord en laptop steun!

Ook moeten de studenten eraan denken dat wanneer men de notebook via het notebook project koopt er standaard een "image" op krijgt met de studie software erop. Het image word gemaakt door het NSC. Wanneer je een notebook via de winkel koopt krijg je deze software er niet bij en dien je die ook aan te schaffen.

De ervaringen zijn dat het NSC redelijk goed luisterd en kijkt naar de algemene wensen van de student kwa instellingen meestal zitten erbij het begin nog wel een paar bugs, maar daarvoor kun je gerust langs het NSC gaan en er naar laten kijken zodat de medewerkers er sneller een oplossing voor kunnen vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door digabite op 06-10-2005 12:20 ]

-=| Be Easy, Be Cool! |=-

Topicstarter
Kleine correctie, er zit een belkin tas bij, geen benq tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb deze laptop nu, zou iemand nog behoefte aan info hebben. (en niet kunnen vragen aan iemand op de ut) Tot nu toe bevalt ie, heb hem sinds maandag (ik behoorde tot de groep die zo voor vrijdag vergeten waren). Had eerst een lege hardeschijf, maar dat was de volgende dag redelijk snel gefixt. Ben er al mee aan het knoeien geweest. (undervolten processor, processor op lage stand in batterij modus, underclocken videokaart als die op batterij loopt) Verder nog wat software geinstalleerd en de shell vervangen. (ben niet zo gek op explorer) Heb nog niet echt een duurtest gedaan met de batterij, maar dat komt nog wel. De wireless is niet altijd even lekker op de ut, maar daar hebben meer mensen last van dus dat wacht ik even af. (heb thuis geen wireless om te testen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61051

Waha al die mensen die nu studeren aan de UT (net als ik) hebben vind ik een behoorlijke miskoop gedaan aan de Paradigit laptop, hij is erg duur € 1299,- is echt te duur voor een notebook met die spec`s, ikzelf heb em niet genomen en heb nu de acer aspire 1692wlmi, (1,73ghz,1gbddr2,x700-128mb, 100gb 5400rpm) voor €1243,- hij is in alle opzichten sneller en mooier (crystalbrite :P ) maargoed mijn ervaring met die paradigit is matig, jongen bij me in de klas had al na 1 dag last van constante crashes en fouten en heeft nu een ander gekregen.

De enige reden om de paradigit te nemen zou de 3 jaar lange garantie zijn. Maargoed mijn advies aan potentiele kopers (mensen die nu nog in de wachtrij op hun paradigit staan) koop de acer :P

offtopic:
overigens moet dit niet beschouwd worden als flame naar de paradigit !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zoals je al zei, garantie is een verschil. Verzekering en resolutie. (SXGA+ is duurder als WXGA) Pluspunten bij jouw zijn crystalbrite en de X700. Over de behuizing van acers kan ik niet oordelen, maar ik had liever een travelmate gehad. (volgens mij zijn die beter als de aspire) Geheugen kon bij paradigit relatief goedkoop naar 1 GB verhoogd worden dus dat heb ik maar gedaan. (58 of 60 euro) En de hardeschijf naar een 80GB 8 MB cache heb ik ook maar gedaan. (29 euro of 30 euro, weet niet precies meer) Ik zeg niet dat het extreem goedkoop was, maar vergis je niet in dingen als een sxga+ scherm, garantie en verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61051

ik prefereer een 1280x1024 breedbeeld Crystalbrite scherm toch wel boven een 1400x1050, resoluties op een 15.4 (of 15'' ) schermpje moeten niet hoger zijn dan 1280x1024 anders word het toch veel te klein in windows.... overigens vind ik dus eigenlijk de 100gb 1gb ddr2 toch wel belangrijker dan die zogenaamde garantie van 3 jaar

(totdat ik mijne in het water laat flikkeren :'( )

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 61051 op 11-09-2005 15:23 ]

• NO2
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

NO2

Ik heb ook een laptop van de UT met als enige uitbereiding 1 gb ram.
Zeer blij ben ik met hebben van GEEN breedbeeld en gelukkig hebben we ook geen cristal bright scherm.

Het jammere eraan vind ik :
- alleen de temperatuur van de harde schijf is af te lezen, de rest allemaal niet
- De line-out (/koptelefoon uitgang) ruist best wel als je hem wat harder zet.
- Als je het bescherm blaadje niet tussen de laptop doet tijdens het vervoeren wordt het scherm beschadigd...

Iemand nog iedeen over de temperatuur uitlezen? (speedfan / everest / centrino hardware control werken niet)

Momenteel loopt mijn laptop nu op deze spanningen:

6* : 0.700 V
8* : 0.972 V
10*:1.020 V
13*:1.068 V

Gaat best aardig :)

op de batterij: max performance + prime test 2 uur en 5 minuten.

Iemand nog ervaringen?

Topicstarter
Ik heb ook vanalles geprobeerd om de temperatuur uit te lezen, maar zonder succes.

Zet voor de grap eens de dvd/cd speler op mute, daar komen heel rare geluiden vanaf.(ruis, loopgeluiden, soms iets dat lijkt op hardeschijf koppen die bewegen) Dat lost bij mij niet alles op. Soms zitten er klikken in het geluid die echt niet in het bronbestand zitten. Het is ok, maar het blijft een onboard (laptop) geluidskaart. (het klinkt een beetje plat)

Ben je achter het nut van het blaadje op "de harde" manier gekomen?

• NO2
  • Niet online

NO2

Anoniem: 81352 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:57:
Ben je achter het nut van het blaadje op "de harde" manier gekomen?
Yups :(

Als ik van de zijkant kijkt zie je de toetsen contour. Ik heb dit ook al bij meerdere mensen gezien btw

[ Voor 3% gewijzigd door NO2 op 29-09-2005 21:11 ]

Topicstarter
Dat is zeker jammer. Daar heb ik gelukkig geen last van. (maar ik was al op hoogte van de gevoeligheden van laptops en het nut van het blaadje) Ik ben redelijk tevreden met mijn notebook. Heb nog niet op maximale belasting de accuduur getest, omdat ik dat niet echt nuttig vind. (ik vind normaal gebruik interresanter) Had wel wireless problemen, maar die heb ik opgelost met nieuwere drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Anoniem: 61051 schreef op zondag 11 september 2005 @ 13:41:
ik prefereer een 1280x1024 breedbeeld Crystalbrite scherm toch wel boven een 1400x1050, resoluties op een 15.4 (of 15'' ) schermpje moeten niet hoger zijn dan 1280x1024 anders word het toch veel te klein in windows.... overigens vind ik dus eigenlijk de 100gb 1gb ddr2 toch wel belangrijker dan die zogenaamde garantie van 3 jaar

(totdat ik mijne in het water laat flikkeren :'( )
Als jij een laptop weet te vinden met 1280x800 (=WXGA) mag je me het zeggen. Volgens mij zijn die er niet. De 1280x1024 resolutie vind je alleen op losse monitors (CRT of LCD) en niet op een laptopscherm. Overigens is 1280x1024 geen 4:3 verhouding en 1400:1050 en 800:600 wel. Zie ook: Technische laptop documentatie

Een [W]SXGA(+) laptop is (stukken) duurder dan een [W]XGA ding. De meeste cheapo's (< 1000 euro) zijn allemaal WXGA. Ik heb alleen de acer TM4650, de asus M6va, enkele HP's uit de NX/NC serie, IBM R52, Dell Latitude (D610=14", D810=15" wide screen) met [W]SXGA+ gevonden. Alle gaan richting 1300 euro of duurder. En al dan niet glimmend is een persoonlijke voorkeur. Ik heb zelf een SXGA+ scherm, en dat werkt prima (hoofdreden voor de keuze voor SXGA+ is dat ik gewend ben te werken op een normale monitor met al hogere resoluties (17, 19 en 21"). Met 1280x800 zou ik teveel ruimte kwijtraken. En met een wide scherm raak ook nog eens hoogte kwijt (het scherm is breder, waardoor een wide scherm iets lager is dan een normaal 4:3 scherm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digabite
NO2 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:10:
[...]

Yups :(

Als ik van de zijkant kijkt zie je de toetsen contour. Ik heb dit ook al bij meerdere mensen gezien btw
Dit schijnt de vette vinger afdrukken te zijn , die op de toetsen zitten en vervolgens op het beeld komen. dit is makkelijk schoon te maken met cleaners die speciaal voor laptops gelden.

Dit schijnt bij elke merk en type laptop voor te komen , er zijn natuurlijk ook mensen die hiervan geen last hebben maar in het algemeen is dit bij elke laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
digabite schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 16:25:
[...]

Dit schijnt de vette vinger afdrukken te zijn , die op de toetsen zitten en vervolgens op het beeld komen. dit is makkelijk schoon te maken met cleaners die speciaal voor laptops gelden.

Dit schijnt bij elke merk en type laptop voor te komen , er zijn natuurlijk ook mensen die hiervan geen last hebben maar in het algemeen is dit bij elke laptop
bij mij zitten er gewoon echt krassen in. Poetsen tot je omvalt, maar je krijgt echt niet alles eraf. Niet cool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
HunterPro schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 16:30:
[...]

bij mij zitten er gewoon echt krassen in. Poetsen tot je omvalt, maar je krijgt echt niet alles eraf. Niet cool.
Dat is een probleem wat veel notebooks hebben (denk ik), zet veel druk op de bovenkant en je krijgt in meer of mindere mate een afdruk van toetsen in je scherm. Daarvoor zitten er vaak ook van die dunne schuim papiertjes voor tussen het scherm en toetsen bij notebooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 09:03
Vooral als je je laptop in een volle tas stopt word dat scherm hard dichtgedrukt met dat soort afdrukken tot gevolg. Gebruik zelf een Crumpler "The Slip" om het te voorkomen, is meteen ook een handig schoonmaakdoekje voor je scherm (microfiber) en muismatje. Een vierde gebruiksmogelijkeid is (volgens de verpakking :P) zelfs dat je hem om je hoofd kan binden zodat je een blinddoek hebt! Kost rond de 15 euro's.

[ Voor 3% gewijzigd door straat op 23-10-2005 04:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Anoniem: 81352 schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:22:
[...]

Dat is een probleem wat veel notebooks hebben (denk ik), zet veel druk op de bovenkant en je krijgt in meer of mindere mate een afdruk van toetsen in je scherm. Daarvoor zitten er vaak ook van die dunne schuim papiertjes voor tussen het scherm en toetsen bij notebooks.
Als een notebook beschadigd raakt als je geen schuimpapiertje (wat simpelweg een verpakkingsmateriaal is :)) tussen scherm en keyboard doet bij het dichtklappen, is dat een designfout imo. Same for een laptop met metalen onderplaten waar de verf vanaf bladdert. Of eentje die zo heet wordt dat je je benen er aan brandt. Of met een toetsenbord dat of rare karakters uitpoept, of (na een biosupdate om dit te verhelpen) gewoon doodslaat als je bepaalde toetsencombo's intikt. Of een scherm dat óf te losjes staat waardoor je bij de geringste hobbel in de trein je scherm compleet achterover hebt liggen. Of juist dat de schroefjes niet in orde zijn en je bij openen en sluiten van de laptop het geluid van krakend plastic mag aanhoren. Om maar eens wat problemen op te noemen van de verschillende modellen laptops van paradigit van het afgelopen jaar :) Maar verder ben ik wel tevreden hoor :+ ;) Ben blij dat ik all-risk verzekerd ben. Ow wacht, dat is toch niet zo all risk als men vertelde! Same for on-site support. Wil dus gewoon carry-in op de uni zeggen. Da's geen onsite. Als jij bij wijze van spreken voor stage drie weken in grutjebroek moet zitten en op dag drie begeeft je laptop het, wil je graag daar geholpen worden (hence 'onsite') ipv dat je naar de uni moet terugtuffen voor iets sufs als een laptop-inruil. En wie het NSC heeft verzonnen mag zich helemaal binnenstebuiten huilen. Zet een paar externe MBO'ers zonder clue achter een balie om UT'ers tevreden te stellen, te helpen bij IT-problemen en support te leveren op de laptop. Klinkt als een bad plan, is het ook. Niks tegen MBO'ers verder hoor ;) alleen deze lui zijn imo (te) vaak dingen aan het doen waar weinig van klopt. Tot op het photoshoppen van hun eigen logo in een windows-logo background van XP, het 'branden' van IE met hun naam, en vervolgens die image standaard op alle laptops zetten. Voeg daar ook nog even aan toe dat ze voor hardwaresupport eigenlijk geen functie hebben - ze hebben laptops op de plank liggen waar ze je harddisk bij defect van je laptop inzetten en die aan je meegeven. Voor de technische dingen komt er één keer per week iemand van Paradigit langs. Overigens wel duidelijk mét clue, moet ik zeggen. Door die kerel wel goed geholpen. Oftewel: on-site garantie wordt carry-in swap, en eens per week wordt er echt gerepareerd.

naja, so much for mijn frustratie :+
Straat schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 04:35:
Vooral als je je laptop in een volle tas stopt word dat scherm hard dichtgedrukt met dat soort afdrukken tot gevolg. Gebruik zelf een Crumpler "The Slip" om het te voorkomen, is meteen ook een handig schoonmaakdoekje voor je scherm (microfiber) en muismatje. Een vierde gebruiksmogelijkeid is (volgens de verpakking :P) zelfs dat je hem om je hoofd kan binden zodat je een blinddoek hebt! Kost rond de 15 euro's.
klinkt fijn, past zo te horen ook wel bij m'n Crumpler Shrinkle notebook/fototas :) jammer alleen dat nu die krasjes er al inzitten ;) (eigenlijk best diepe krassen... ze houden vuil vast waardoor je altijd daar iets vlekkigs op je display hebt... :/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben het met je eens dat het niveau van de werknemers niet echt denderend is, een week of twee geleden zag ik wat leek op een nieuwe werknemer waar ik een beetje van schrok. Ik heb ook al een keer een opmerking over een of twee van de "tips" gestuurd, een twijfelachtig(accu absorbeerd onregelmatigheden in het net) en een die fout is (accu leegtrekken als je hem niet wil gebruiken), heb een mail gestuurd, week later gevraagd(ze waren ermee bezig), nu is het meer dan twee weken, maar nog geen reactie. Ik ben wel van mening dat dat geval tussen het scherm en het toetsenbord hoort, vooral als het het blootgesteld aan niet ideale omstandigheden. Ik heb zelfs wel eens notebooks gezien waar er een bedrukte variant bij zat waar op stond dat het ertussen hoorde. Mijn redeneringen met notebooks zijn:

Een notebook is combinatie van compromissen, het is geen loodzware toughbook, dus zullen er andere zwakheden zijn. Ik heb de laptop (een tijdje) na ontvangst "getest" en ben tot de conclusie gekomen dat het scherm enigzins flexibel is en het stukje schuim waarschijnlijk wenselijk is. Dat bleek ook zo te zijn, want ik heb nog nergens last van. Ik vind dat je bepaalde apparatuur (computer, audio, etc) vooruit moet denken , niet dom denken dat je hem klem kunt zetten in een tas. Dat heb ik van dag 1 niet gedaan, ik gebruik een gewone tas en als de notebook er met een klein beetje begeleiding niet in gaat dan is de broodtrommel vaak de boosdoener. Het punt is dat in het algemeen goed met het ding om ga, niet te veel de accu gebruiken als het niet nodig is(de accu zeker niet helemaal leeg laten lopen als het echt niet noodzakelijk is), ik heb mijn cpu geondervolt en 99% van de tijd geonderclokt. Mijn videokaart is in normale gevallen ook geonderclockt. Dat is om warmte ontwikkelijk te beperken en de fan minder vaak aan laten gaan en zo de fan en de rest van componenten een langer leven te geven. Het kan gebeuren dat de laptop ergens tegenaan stoot en ik vind dat die dat moet kunnen hebben, maar alles wat je (realistisch) zelf in handen hebt moet met beleid gedaan worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 81352 op 23-10-2005 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98328

HunterPro schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 11:07:
[...]
Als een notebook beschadigd raakt als je geen schuimpapiertje (wat simpelweg een verpakkingsmateriaal is :)) tussen scherm en keyboard doet bij het dichtklappen, is dat een designfout imo. Same for een laptop met metalen onderplaten waar de verf vanaf bladdert. Of eentje die zo heet wordt dat je je benen er aan brandt. Of met een toetsenbord dat of rare karakters uitpoept, of (na een biosupdate om dit te verhelpen) gewoon doodslaat als je bepaalde toetsencombo's intikt. Of een scherm dat óf te losjes staat waardoor je bij de geringste hobbel in de trein je scherm compleet achterover hebt liggen. Of juist dat de schroefjes niet in orde zijn en je bij openen en sluiten van de laptop het geluid van krakend plastic mag aanhoren. Om maar eens wat problemen op te noemen van de verschillende modellen laptops van paradigit van het afgelopen jaar :) Maar verder ben ik wel tevreden hoor :+ ;) Ben blij dat ik all-risk verzekerd ben. Ow wacht, dat is toch niet zo all risk als men vertelde! Same for on-site support. Wil dus gewoon carry-in op de uni zeggen. Da's geen onsite. Als jij bij wijze van spreken voor stage drie weken in grutjebroek moet zitten en op dag drie begeeft je laptop het, wil je graag daar geholpen worden (hence 'onsite') ipv dat je naar de uni moet terugtuffen voor iets sufs als een laptop-inruil. En wie het NSC heeft verzonnen mag zich helemaal binnenstebuiten huilen. Zet een paar externe MBO'ers zonder clue achter een balie om UT'ers tevreden te stellen, te helpen bij IT-problemen en support te leveren op de laptop. Klinkt als een bad plan, is het ook. Niks tegen MBO'ers verder hoor ;) alleen deze lui zijn imo (te) vaak dingen aan het doen waar weinig van klopt. Tot op het photoshoppen van hun eigen logo in een windows-logo background van XP, het 'branden' van IE met hun naam, en vervolgens die image standaard op alle laptops zetten. Voeg daar ook nog even aan toe dat ze voor hardwaresupport eigenlijk geen functie hebben - ze hebben laptops op de plank liggen waar ze je harddisk bij defect van je laptop inzetten en die aan je meegeven. Voor de technische dingen komt er één keer per week iemand van Paradigit langs. Overigens wel duidelijk mét clue, moet ik zeggen. Door die kerel wel goed geholpen. Oftewel: on-site garantie wordt carry-in swap, en eens per week wordt er echt gerepareerd.

[...]
klinkt fijn, past zo te horen ook wel bij m'n Crumpler Shrinkle notebook/fototas :) jammer alleen dat nu die krasjes er al inzitten ;) (eigenlijk best diepe krassen... ze houden vuil vast waardoor je altijd daar iets vlekkigs op je display hebt... :/)
Amen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Laatst online: 13:48

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Even een kickje om het volgende:

Ik wil mn tv aan mn Paradigit geval hangen, maar nou hebben die nsc flippo's geen control panel voor de X600 geinstalleerd... Dus ik denk geen probleem, haal ik even van de Ati site, klaar.
Neehoor, meneer Ati wenst geen ondersteuning te geven aan notebookklanten ivm afstelling op het scherm ofzoiets :( Zeggen ze dat die drivers wel op de website van je winkel staan.
Nou, niet bij paradigit dus, die geven vrolijk een link terug naar de Ati site.

Iemand een oplossing / losse control panel install / andere werkende drivers?...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Scatman_II schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 01:21:
Even een kickje om het volgende:

Ik wil mn tv aan mn Paradigit geval hangen, maar nou hebben die nsc flippo's geen control panel voor de X600 geinstalleerd... Dus ik denk geen probleem, haal ik even van de Ati site, klaar.
Neehoor, meneer Ati wenst geen ondersteuning te geven aan notebookklanten ivm afstelling op het scherm ofzoiets :( Zeggen ze dat die drivers wel op de website van je winkel staan.
Nou, niet bij paradigit dus, die geven vrolijk een link terug naar de Ati site.

Iemand een oplossing / losse control panel install / andere werkende drivers?...
Je moet de dekstop drivers van Ati op de laptop zetten. Helaas gaat dit niet, maar daar heeft een of andere slimmerik een trucje (zegmaar tweak) voor bedacht; zie http://www.driverheaven.net/patje/. Als je doet wat daar staat kun je de desktop drivers van de X600 drivers installeren en werkt het hele zooitje wel.

In mijn geval ging mn perfomance van de videokaart behoorlijk omhoog :). (Ati x700 64 MB)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Laatst online: 13:48

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ik had op de nsc site al het volledige driverpack gevonden, inc control panel, maar ook hiermee herkende ie niet dat er een tv aan hing.

Dmv van jouw trucje werkt het echter wel! Dus bedankt voor de hulp :)

nu nog een printer-poort IR-ontvanger schema'tje vinden... HT-laptop :o Zo jammer dat je met die ingebouwde IRpoort je pc niet kunt bedienen :(

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digabite
HunterPro schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 11:07:
Ben blij dat ik all-risk verzekerd ben. Ow wacht, dat is toch niet zo all risk als men vertelde! Same for on-site support. Wil dus gewoon carry-in op de uni zeggen. Da's geen onsite. Als jij bij wijze van spreken voor stage drie weken in grutjebroek moet zitten en op dag drie begeeft je laptop het, wil je graag daar geholpen worden (hence 'onsite') ipv dat je naar de uni moet terugtuffen voor iets sufs als een laptop-inruil. En wie het NSC heeft verzonnen mag zich helemaal binnenstebuiten huilen. Zet een paar externe MBO'ers zonder clue achter een balie om UT'ers tevreden te stellen, te helpen bij IT-problemen en support te leveren op de laptop. Klinkt als een bad plan, is het ook. Niks tegen MBO'ers verder hoor ;) alleen deze lui zijn imo (te) vaak dingen aan het doen waar weinig van klopt. Tot op het photoshoppen van hun eigen logo in een windows-logo background van XP, het 'branden' van IE met hun naam, en vervolgens die image standaard op alle laptops zetten. Voeg daar ook nog even aan toe dat ze voor hardwaresupport eigenlijk geen functie hebben - ze hebben laptops op de plank liggen waar ze je harddisk bij defect van je laptop inzetten en die aan je meegeven. Voor de technische dingen komt er één keer per week iemand van Paradigit langs. Overigens wel duidelijk mét clue, moet ik zeggen. Door die kerel wel goed geholpen. Oftewel: on-site garantie wordt carry-in swap, en eens per week wordt er echt gerepareerd.

Even over je frustatie, Ik merk uit jou gesprek dat je mening over het NSC langer is dan de problemen over je laptop >:) , ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom :+. de werkzaamheden ken ik nu ondertussen ;)

• NO2
  • Niet online

NO2

Lekker kickje B)

Probleem:
Na 1.45 uur zonder netspanning gewerkt te hebben wil ik de laptop weer aansluiten op netspanning (nog 25% batterij) In windows doet de laptop alsof er geen netstroom is aangesloten en voorop de laptop knippert het oranje lampje :?
Als de laptop uitstaat , dan netstroom erin , dan opstarten gaat alles wel goed 8)7

Heeft er iemand een idee hoe dit kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik hoop voor jouw dat je een bezoekje aan het nsc gedaan hebt, want dat is natuurlijk niet normaal.

Ik ben redelijk tevreden met mijn laptop, nog nooit een hardware reperatie nodig gehad en afgezien van een paar kleine beschadegingen aan de behuizing is alles nog goed.

Linux "proberen" op mijn notebook maakt vorderingen, de wireless doet het nu (de rest van de belangrijke hardware was veel makkelijker lopende te krijgen).

Iemand ooit nog enige controle over de fans gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Laatst online: 20:32
Een grote kick van mijn kant uit.

Deze laptop heb ik een tijdje geleden aan een tante van mij gegeven, echter niet heel lang geleden is de videokaart, de x600 overleden. Ik heb de laptop helemaal open gehad, want ik heb geen garantie meer en de videokaart is een losse module.

Echter om precies hetzelfde model te vinden dat past, dat is, zo is gebleken, bijna onmogelijk. Daarom vroeg ik me af, misschien iemand in dit topic die een kapotte laptop heeft? En de videokaart over heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secretaris
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-04 18:34
Mooie kick van drie jaar inderdaad.

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als NO2 hierboven (de laptop besluit soms dat hij plotseling niet meer aan de netstroom hangt (terwijl dit wel zo is) en laat zich dan niet meer opladen totdat de accu volledig leeg is) en tenzij dit te verhelpen is, verklaar ik hem als overleden. Aangezien ik reeds een nieuwe laptop besteld heb, zou je dan mijn videokaart kunnen overnemen.

Maarrr, ik ben nog op zoek naar de oplossing voor het batterij-probleem, en als die zich aandient, zou ik graag de laptop zelf houden.

Ik heb de laptop al uit elkaar gehaald om te kijken of er ergens een contactje loshing, maar de ingang van de netstroom adapter zit direct op het moederbord, dus daar is weinig aan losse contactjes te ontdekken. Verder heb ik google losgelaten om te zoeken wat het betekent als het batterijlampje oranje knippert, zowel gezocht op Voyager als op EAL50 (de barebone) maar ik heb het niet kunnen vinden.

Ik zal komende week ook even bij het NSC vragen of er een oplossing is, maar aangezien ik geen garantie meer heb, verwacht ik niet heel veel daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Laatst online: 20:32
Kijk eens aan :).

Maar helaas zijn deze laptops nooit kwalitatief goed geweest. Tenminste wat ik ervan gehoord heb zijn er zo ontzettend veel problemen mee geweest.

Mocht je de videokaart voor een leuke prijs willen verkopen dan hoor ik dit graag via een DM.
Ik wil de laptop zelf niet meer gaan gebruiken, maar uiteraard verkoop ik liver een werkende computer dan een defecte.

Iig succes met het oplossen van jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO2
  • Niet online

NO2

Als je dan toch met een gestripte behuizing zit....

Ik heb interesse in de scharnieren voor het beeldscherm. Ik en m'n pa hebben stad en land afgezocht, maar niet de goede kunnen vinden. Ik heb nu een tijdelijke oplossing, maar de echte schanieren zouden chiller zijn!

jarnokuipers en dan hotmail met de punt com
Pagina: 1