[JS] Child elementen

Pagina: 1
Acties:

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:17
Beetje een basic vraag misschien, maar toch wil het niet lukken!

Ik heb een structuur alsvolgt:

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<div id="blok_1">
   <div class="back">blaat</div>
</div>
<div id="blok_2">
</div>
<div id="blok_3">
</div>

Nu wil ik met een javascript functie de CSS eigenschap van "back" veranderen in een bepaald blok. dus als argument van de functie heb ik 1, 2 of 3... vervolgens doe ik:

var element = document.getElementById("blok_"+num);

en krijg ik netjes het element terug wat ik nodig heb. Maar hoe haal je daar nu die back uit? Heb al nog eens getElementById geprobeerd maar dat werkt alleen op het document element, en met blokhaken etc. lukt ook niet. Welke functie heb ik nodig?

Verwijderd

element.getElementsByTagName('div')[0] is denk het handigste

verder heb je nog element.childNodes collectie, maar daar zit eerst een textnode in afhankelijk van je browser denk ik, dus dan moet je weer gaan checken

edit:
een reference: http://www.devguru.com/Te...quickref/obj_element.html

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 16:20 ]

• jsiegmund
Duidelijk, 0 werkt niet maar 1 wel... maar goed de content is altijd hetzelfde dus daar kan ik makkelijk een checkje op laten doen.
Bedankt!

• jsiegmund
Hoe kun je makkelijk checken welke class een bepaalde node heeft? Er staan nl. 3 div-jes die nu allemaal opgehaald worden, en alleen degene met class="back" heb ik nodig.

.class werkt uiteraard niet omdat dat een preserved word is.

Edit: .className is de oplossing...

[ Voor 11% gewijzigd door jsiegmund op 24-06-2005 16:37 ]

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 16:19:
verder heb je nog element.childNodes collectie, maar daar zit eerst een textnode in afhankelijk van je browser denk ik, dus dan moet je weer gaan checken
Als je je minder zorgen wil maken over whitespace als textnodes, dan kan je eens kijken op: http://www.mozilla.org/docs/dom/technote/whitespace/

Today's subliminal thought is:

Verwijderd

ik weet, maar niet alle browsers gaan hier hetzelfde mee om, vandaar mijn suggestie om het niet via childNodes[] aan te pakken
Pagina: 1