upgrade/vervangen van componenten in een Dell Inspiron 4150

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik vraag mij af of er ook mensen zijn die ervaring hebben met het vervangen van b.v. een hardeschijf in een Dell laptop (Inspiron 4150) en dan bedoel ik vervangen door een schijf die niet bij Dell zelf is aangeschaft. Ik wil namelijk mijn 30GB 4200rpm ATA100 schijf gaan vervangen voor een sneller schijf van b.v. Hitachi @5400rpm of @7200rpm

Daarnaast wil ik het interne geheugen gaan uitbreiden van 256MB PC2100 SO-DIMM met b.v. 512MB MOET ik dan een module bij Dell bestellen of kan ik ook elders een 512MB PC2100 SO-DIMM gaan halen? Er zit namelijk nogal prijs verschil in de SO-DIMM modulen van Dell en elders.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 24-06-2005 14:01 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Heeft er nog nooit iemand een "niet Dell geheugen bankje" in een Dell laptop gedrukt?

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 25-06-2005 11:02 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:26
_Dune_ schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 14:00:
Ik vraag mij af of er ook mensen zijn die ervaring hebben met het vervangen van b.v. een hardeschijf in een Dell laptop (Inspiron 4150) en dan bedoel ik vervangen door een schijf die niet bij Dell zelf is aangeschaft. Ik wil namelijk mijn 30GB 4200rpm ATA100 schijf gaan vervangen voor een sneller schijf van b.v. Hitachi @5400rpm of @7200rpm

Daarnaast wil ik het interne geheugen gaan uitbreiden van 256MB PC2100 SO-DIMM met b.v. 512MB MOET ik dan een module bij Dell bestellen of kan ik ook elders een 512MB PC2100 SO-DIMM gaan halen? Er zit namelijk nogal prijs verschil in de SO-DIMM modulen van Dell en elders.
Het is gewoon mogelijk geheugen van een alternatieve leverancier te nemen voor je notebook. Voor zover ik weet gaat het om een Brookdale chipset, dit houd in dat je per geheugenbank maximaal 512MB kan plaatsen. Je komt dan op een max van 1GB (2 geheugenbanken).

Overigens kan je gewoon PC2700 of PC3200 geheugen kopen voor de laptop. Dit is vaak goedkoper en zou automatisch moeten terugklokken naar PC2100. Desnoods sluit je een akkoordje met de verkopende partij dat je het geheugen test in je notebook voor de definitieve aankoop. Een merkmodule van Kingston of Corsair zou echter gewoon moeten werken voor zover ik weet.

Wat betreft de hardeschijf, die is ook te vervangen. Bij de meeste laptops gaat dat simpel via de buitenkant van de notebook (zit vaak in 1 van die klepjes ergens). Let er wel op dat die 7200 RPM meer warmte genereerd, ik weet niet of de notebook daarop gebouwd is.