Via SP 13000

Pagina: 1
Acties:

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:19
Ik heb een vraag over het epia platform. Op dit moment heb ik een servertje draaien thuis voor [BVD]South Hier draait een website op , ventrilo servertje en een mysql database voor de stats.

Nu is deze server voorzien @ the moment van :

- AMD xp2000
- 512 MB DDR

Deze server staat dus 24/7 aan en ik wilde eigenlijk een iets minder stroomvretend monster er van maken dus vandaar de keuze voor een Via EPIA SP13000 of een ander EPIA board. De vraag is dan ook. Is dit systeem een waardige vervanger ( wtb stroomverbruik, performance ) voor mijn huidige server en is het slim een laptop HD te gaan gebruiken? Ik heb er namelijknog eentje liggen die ik over heb van mijn acer laptop.

Nu zijn er genoeg benchmarks te vinden wtb gewoon dagelijks gebruik maar daar gaat het mij dus op dit moment niet om (dat dit beestje geod is in het opstarten van wordt hebik geen tutorial voor nodig :P ) :)

[ Voor 5% gewijzigd door Webgnome op 24-06-2005 13:40 ]

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Ik weet niet wat voor een load die server te verwerken krijgt en wat je precieze doel is van de omschakeling. Voor stroomverbruik zou ik eerder kijken naar de SP8000E kijken, maar wederom weet ik niet wat die server te verwerken krijgt. Als de server het nu al lastig zou hebben om al zijn taken te doen, dan zou ik je geen VIA epia systeempje aanraden. Daarnaast hangt de keuze van de HD ook hier mee samen.

Voor de stilte zou ik ook op de SP8000E uitkomen, deze is namelijk helemaal fanless te draaien. Zeker in combinatie met een laptopschijf zal het een stil systeem kunnen worden.

Voor prestaties zou ik naar een pentium M itx mobo kijken. De SP13000 komt in beeld als je betere prestaties wil dan de 8000E maar nog steeds erg naar het stroomverbruik zit te kijken.

• Webgnome
Over het algemeen heeft de server @ dit moment geen enkel probleem met het draaien van de queries en het runnen van de stats. Lastig heeft ie het dus niet. Het gaat in dit hele verhaal dus eigenlijk om het stroomverbruik. Dat gaat alsik de 13000 zougebruiken toch best omlaag al weet ik niet hoeveel een laptop hd verbruikt. volgens de specs van de 13000 gebruikt deze max 33 watt (mobo incl proc ) bij full load tegenover iets van 100 van de 2000

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

De SP 8000 gebruikt maar 18 Watt zie http://www.epiacenter.com...News&file=article&sid=392 en anders op viaembedded kan je in de download sectie van deze mobo's een pdfje vinden waar het ook instaat.

Je moet niet alleen kijken naar het verbruik onder stress maar voornamelijk naar het idle verbruik. Het grootste deel van de tijd zit de processor toch niets te doen...

Een laptop HD zal rond de 1 a 2 Watt verbruiken, dus dat scheelt wel met wat je nu verbruikt. :9

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 19:28 . Reden: Iets vergeten. ]

• Webgnome
Waarmee kan ik een 8000 vergelijken wtb performance? Niet dat dat nou zo'n big issue is maar ik wil natuurlijk niet dat ik van 0.006 parsetime naar 6.0 parsetime ga :P

Strava | AP | IP | AW

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01-2025

AtlonXP1800

Ondertitel?

Ik ben ook van plan om de 13000 SP te nemen, maar ik zou em eigenlijk zo stil mogelijk willen maken. Is het niet mogelijk om die actieve cooler te vervangen door een zalman?

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

AtlonXP1800 schreef op zondag 10 juli 2005 @ 16:47:
Ik ben ook van plan om de 13000 SP te nemen, maar ik zou em eigenlijk zo stil mogelijk willen maken. Is het niet mogelijk om die actieve cooler te vervangen door een zalman?
Het is socket370 dat VIA gebruikt dus iedere willekeurige s370 koeler zou moeten werken mits de layout van het moederbord dit toelaat.
En de meeste zalmans zijn ook gewoon actief maar draaien minder vaak rond en met een grotere doorsnede dan de standaard koeler dus zijn ze gewoon stiller.

[ Voor 16% gewijzigd door Schapie op 10-07-2005 18:29 ]

No signature found

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

De Via Epia borden maaken geen gebruik van een socket, de proc zitten direct op het bord gesoldeerd dus het is zeker niet mogelijk om een willekeurige socket 370 koeler te plaatsen!

Een via 800 is ongeveer vergelijkbaar met een Athlon 600. Dus dit moet nog steeds ruim voldoende zijn voor een thuis server.
En wat is het probleem met een belasting van 6% :?
Wat voor koeler er te plaatsen is hangt ook sterk af van de behuizing die je wilt gaan bebruiken.
Als je het in een standaard kast houd heb je veel meer ruimte als dat je een speciale ITX kast neemt.
Volgens mij hoeft moet het prima kunnen om een Zalman nortbridge koeler te plaatsen als je een redelijke airflow in de kast hebt.

Verder zitten er natuurlijk nog een aantal modellen tussen de 800 en de 1300.
Als er specifieke dingen op de 800 niet zitten die je graag wilt gebruiken dan kan je ook kijken naar een 1000 of een 1200. Denk bijvoorbeeld aan DDR.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:15
AtlonXP1800 schreef op zondag 10 juli 2005 @ 16:47:
Er is een aantal fanless barebones te verkrijgen met een 13000SP (o.a. 'Logic Supply', Hush). Volgens mij zijn de 'Logic Supply' kasten ook los te koop en kun je zelf een bordje inbouwen. Wat dat voor je garantie doet weet ik niet (Je moet dan natuurlijk wel de ventilator eraf slopen)

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:15
ronny schreef op maandag 11 juli 2005 @ 11:11:

Verder zitten er natuurlijk nog een aantal modellen tussen de 800 en de 1300.
Als er specifieke dingen op de 800 niet zitten die je graag wilt gebruiken dan kan je ook kijken naar een 1000 of een 1200. Denk bijvoorbeeld aan DDR.
De 1000 en de 12000 zijn echt anders dan de hier bedoelde 800 en 13000. Het grootste verschil zit in de chipset: CLE266 en CN400. De CNE400 biedt mpeg4 ondersteuning, kan sneller geheugen aan (DDR400) en heeft een snellere FSB, etc

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:04
bszzz schreef op maandag 18 juli 2005 @ 11:18:
[...]
Er is een aantal fanless barebones te verkrijgen met een 13000SP (o.a. 'Logic Supply', Hush). Volgens mij zijn de 'Logic Supply' kasten ook los te koop en kun je zelf een bordje inbouwen. Wat dat voor je garantie doet weet ik niet (Je moet dan natuurlijk wel de ventilator eraf slopen)
Ik heb onlangs de Logic Supply Serener GS-L01 gekocht (nog niet in gebruik genomen). Die kasten zijn inderdaad los te koop (heb 'm zelf bij picco computers gekocht) maar wel heel specifiek voor die epia-moederborden besteld - en soms zelfs voor een bepaalde serie. Die GS-L01 is niet direct voor de SP13000 bruikbaar omdat de IDE connectoren op het bord een andere plek hebben dan mijn M10000 bord. De GS-L02 is wel voor de SP13000 bruikbaar, maar die heeft weer geen optische drive mogelijkheid (en 3.5inch harddisk i.p.v. 2.5 inch) en on/off switch. Zie de website van Logic Supply, of hier voor een review van de GS-L01.
Pagina: 1