Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ik heb advies nodig over zakelijke antivirus oplossingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb een paar vraagjes. Ik werk bij een bedrijf met ong. 20 pc's.
Het betreft een peer-to-peer netwerk. Over ong. een half jaar gaan we gebruik maken van server 2003 met XP pro clients.

Als mailserver maken wij gebruik van easygate (www.easygate.nl).
De licentie van de anti-virus software loopt af. De virus software staat op de easygate zelf en scant alle e-mails voordat ze binnen komen.

Aangezien de licentie een nogal fors bedrag is, zit ik te denken om te stoppen met de antivirus software op de easygate en geheel over gaan op virus software op de clients, die licenties zijn goedkoper dan de easygate licenties.

Ik vraag me af of dit behalve het kostenplaatje een verstandige zet is. Is het verstandig om de anitvirus software client side te hebben of op de easygate?

We hebben nu namelijk 1 antivirus software programma op alle clients en 1 op de easygate. Ik zit te denken aan 1a 2 op de clients en geen op easygate.

Stel dat dit een goed idee is, welke antivirus programma(s) raden jullie me aan? Welke hebben de beste prijs/kwaliteits verhouding etc.

Graag zou ik hierover jullie mening willen weten.

Bedankt alvast!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Over server of client: ik zou in deze tijd ieder geval op de clients een scanner willen zien. Ik neem aan dat de mensen ook kunnen browsen, af en toe een CD-tje (van klant of thuis) in de machine stoppen, etc. Alleen op de server is dan IMHO geen optie en als het budget niet meer toe laat dan dus liever alleen client dan alleen server.

Wat ik even mis is welke virusscanner je nu gebruikt: easygate is (als ik de site bekijk) geen virusscanner, maar kan met een vscanner integreren. Dus vraag is even welke scanner je hebt (ook op de desktop) en wat de ervaringen er mee zijn :)

Als de virusscanner niet centraal hoeft te worden beheerd, is de keuze niet echt anders dan die voor een enkel desktop systeem en dan is de discussie in [rml][ Virusscanners] discussietopic deel 2[/rml] relevant :)

In alfabetische volgorde zijn Bitdefender, Kaspersky en McAfee wat mij betreft zeker kandidaten: de specs, prijzen per 20, etc wil je zelf even bekijken op de sites. Recent heb ik voor mijn bedrijfje (iets minder PC's, geen centraal beheer) gekeken naar vooral Kaspersky en Bitdefender.

Prijs/kwaliteit is trouwens een beladen term aangezien kwaliteit ook een duidelijke kostencomponent bevat. Hoeveel kost een dag downtime van een werkplek of een dag afgesloten worden door je ISP?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 11:42:
... Ik zit te denken aan 1a 2 op de clients ...
2 virusscanners op 1 pc is niet echt optie ;) sommige virusscanners kun je niet eens installen als er al een andere draait, en als dat al lukt dan geeft et alleen een hoop puinhoop en conflicten.

[ Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 24-06-2005 12:01 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

We gebruiken nu op de clients een oude versie van mcafee. Ervaringen zijn goed.
Op easygate draait AntiVir mailgate.

En aangezien Antivir op easygate alleen de mail scant, heb ik liever op de pc's een goed antivirus programma die ook de e-mail meepakt.

Dus dit geval is volgens jou 1 goede antivirus programma op de pc's de beste oplossing?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Beide is imho beter (zeker als scanner op server en op client van verchillende merken zijn: scheelt net wat extra detectie), maar dat is afhankelijk van je budget.

En inderdaad is twee scanners op 1 client geen optie.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
ik zit nu te twijfelen tussen kaspersky en mcafee....

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 12:51:
ik zit nu te twijfelen tussen kaspersky en mcafee....
Voor zakelijk gebruik zou ik het niet weten, maar ik heb ze privé beiden gebruikt. Eerst een aantal jaar mcafee en nu sinds een paar maanden kaspersky.

Nu heb ik weinig last van virussen (voorkomen is beter dan genezen), dus over de virus detectie kwaliteiten kan ik weinig zeggen, maaar daar zijn wel genoeg tests van lijkt me.

De reden dat ik ben overgestapt is dat ik met mcafee nogal eens ruzie had bij het wijzigen van mijn netwerk config. Bijvoorbeeld het installeren vane en andere driver, of het installeren van ipv6. Mcafee registreerde dan wijzigingen en paste het winsock filter aan (aldus een popup) en daarna was m'n hele netwerk dood en alleen te fixen door mcafee te uninstallen, netwerk driver te reinstallen, en dan mcafee weer terug. Ik heb in de config hier nooit iets over terug kunnen vinden en vond het zodanig irritant dat ik maar ben overgestapt.

Nadeel van Kaspersky vind ik dat hij wat traag opstart waardoor windows XP (SP2) begint te zeuren dat er geen virusscanner actief is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Orion84 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 18:03:
[...]
*verhaal*

Nadeel van Kaspersky vind ik dat hij wat traag opstart waardoor windows XP (SP2) begint te zeuren dat er geen virusscanner actief is.
Mjah, dat merk ik hier ook wel eens met Windows XP SP2 op een Athlon64 3200+ met 1GB geheugen. De meldingen zijn echter zo kort van duur dat tegen de tijd ik door heb dat er een melding is, en ik meestal niet snel genoeg ben om dat ding weg te klikken omdat het zelf al doorheeft dat KAV is opgestart. :) Het effect is dus op mijn PC verwaarloosbaar. :P
Over het McAfee / Kaspersky verhaal: Lees eens wat virusscanner tests over McAfee en/of Kaspersky. Blader ook eens gauw door [rml][ Virusscanners] discussietopic deel 2[/rml] en zijn voorganger. Iedereen moet een keuze voor zichzelf / z'n bedrijf maken welke AV hij zal kiezen. Dat is meestal afhankelijk van o.a. het budget, de workstations, indeling van netwerk e.d. :)

Signature

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als prijs een belangrijke rol speelt, kijk hier eens. Ik denk dat het de goedkoopste is die er is.

http://www.f-prot.com/products/prices/price_win.html

Je betaalt voor 20 computers dus 90 dollar per jaar in totaal. Een lachertje natuurlijk.

Voordelen F-prot:
- Goede detectie
- Licht (hier moet ik een kanttekening bij maken: mijn ervaring is dat 256MB een minimumvereiste is onder XP om deze scanner goed te laten draaien, echter heb je een redelijk snelle PC dan merk je ook amper dat hij meedraait.)
- Goedkoop

Nadelen:
- Geen pop3 scanner (als je echter een virus o.i.d. probeert te openen in je mailprogramma laat F-prot dit niet toe)
- Updates hebben af en toe moeite met downloaden (echter dit is wel centraal regelbaar, dan moet je de update met een scriptje ofzo laten downloaden en dan kun je alle clients van een bepaalde netwerklocatie hun updates laten halen)

Ik zou voor het scannen van de mail zorgen dat je een provider hebt die dit gratis doet als service. Dit hoort er wel een beetje bij tegenwoordig lijkt me. Bij ons op de zaak hebben we na lang zeuren dit ook voor elkaar weten te krijgen bij de provider. Goed als extra veiligheid sowieso.

• BoGhi
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 10:42
Orion84 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 18:03:
[...]
Aangezien je het hebt over prive gebruik gaat dit vast over de Personal editie. In een zakelijke omgeving zul je de Workstation waarschijnlijk willen gebruiken. Of treedt dat probleem hierbij ook op?

Verder is mijn mening dat je zowel op je clients als op 'de' server virus-beveiliging moet aanbrengen. Alleen op de clients is te gevoelig omdat werknemers zeer creatief zijn in het verknoeien van de beveiligingsmaatregelen op hun PC, en de virussen dat toch binnen zijn. De server (mail of gateway) moet imho de meeste mail-troep gewoon tegenhouden.

Als je voor Kaspersky gaat is zo'n MKB-pakket mogelijk wel wat voor jullie. (Mail)server en (ik dacht 25) workstations zit daar in.
Maar wat vind je goedkoop/duur?

Programmers don't die. They GOSUB without RETURN

• Soyuz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-11 22:47
Voor een bedrijf zeg ik de zakelijke versie van eTrust. Erg fijne software die gewoon doet wat het moet doen. Tevens heeft dit programma geen bekende compatibaliteits problemen met bepaalde software, wat bij veel andere scanners wel het geval is...

http://www3.ca.com/smb/pr...spx?id=5278&culture=en-us

---UPDATE---
Ik heb even een berekening gemaakt, een eTrust met een 3 jarige licensie (dus drie jaar support EN updates) kost je voor 20 werkstations: $1,246.40

[ Voor 23% gewijzigd door Soyuz op 27-06-2005 10:47 ]

Verwijderd

Hier op mijn stage gebruiken we Trend Micro is een zeer gebruiksvriendelijk.
Wordt van de server geupdate, er wordt nooit gevraagd naar input van de gebruikers wat heel belangrijk is want die weten toch niet wat ze moeten doen.

Installatie is een eitje, op het werkstation ga je gewoon naar de http://***ip*** van de server en 2 muisklikken ben je klaar.

Symantec enterprise bv kan dit ook en nog 50 andere.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

BoGhi schreef op zondag 26 juni 2005 @ 23:58:
[...]

Aangezien je het hebt over prive gebruik gaat dit vast over de Personal editie. In een zakelijke omgeving zul je de Workstation waarschijnlijk willen gebruiken. Of treedt dat probleem hierbij ook op?
Dat gaat inderdaad over de personal editie ja. Met zakelijke versies heb ik geen ervaring.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
is de ts ook nog in leven
Pagina: 1