Toon posts:

Post-HBO, parttime cursus webdesign of een goed boek?

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment de studie communicatiewetenschappen aan het doen op de universiteit.
Aangezien ik webdesign erg leuk vind en dat bij mijn studie niet aan bod komt wil ik proberen om dat er naast te doen. Nu ben ik een beetje rond gaan kijken en zag toen bijvoorbeeld een Master op de Kunstacademie, maar dat was een 2 jaar durende opleiding met strenge toelatingseisen. Ik zoek meer een parttime cursus, post-HBO bijvoorbeeld, waarvoor je weinig webdesign ervaring hoeft te hebben. Uiteraard kan ik wel een redelijke website maken met Dreamweaver, maar verder ben door tijdgebrek nog niet gekomen. En ik zou juist ook andere programma's (o.a. Flash) en talen willen leren. Heeft iemand ervaring met dergelijke opleidingen? En wat zouden jullie aanraden? Of kan ik beter een goed boek kopen en zelf verder aan de slag gaan?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wat wil je eigenlijk, vormgeven (echt design) of een webpagina in elkaar knutselen?

Voor het eerste kan ik me nog voorstellen dat je iets van een opleiding doet, aan de andere kant: het in elkaar zetten van websites (webdevelopen) moet je het toch hebben van de materie (referentie-sites), inzicht en tegen 'problemen' aanlopen die je hebt in praktisch gebruik (lees: crossbrowser ontwikkelen)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 10:20:
Wat wil je eigenlijk, vormgeven (echt design) of een webpagina in elkaar knutselen?
Ik wil een professionele website kunnen maken die ook nog mooi vormgegeven is. Dat in elkaar knutselen (met Dreamweaver en basis html) kan ik nu al. Dus meer de vormgeef kant.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 10:27 ]

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

ik vind het vormgeven en het "knutselen" zoals jij dat noemt 2 hele verschillende dingen. Ik heb in ieder geval nog nooit iemand gezien die heel goed is in allebei. Of je bent creatief, of je bent technisch.... (uitzonderingen daargelaten)
verder vraag ik me af wat je onder professioneel verstaat. Als je knutselt in Dreamweaver en je gebruikt basic html, werkt de site dan naar behoren? (let op crossbrowsing etc)

Daarnaast denk ik dat als je hier iets van wilt leren, je beter een goed boek kan aanschaffen en het gewoon zelf moet gaan doen. Praktijk is hier echt de beste leerschool....

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben student Kunst&Techniek in Enschede en dat is dus, ondanks de vage naam, een multimedia opleiding. Als je enkel sites wilt leren bouwen zou ik gewoon een boek pakken. Op de opleiding leer je nml. ook veel management dingen en je krijgt vaak alleen introductievakken en dan verwachten ze dat je tijdens projecten zelf wel uitvind hoe je ermee verder kunt. Het nadeel is dat je niet echt veel les krijgt in programma's maar het voordeel is dat je echt kan ontwikkelen wat jou het meest aanspreekt. Bovendien ben ik van mening dat je het met enkel de studie die ik doe niet redt, je zult er wat bij moeten doen. Maar gezien jij al een opleiding hebt is dat meer dan voldoende. Neem eens een kijkje op www.saxion.nl anders :)

Verwijderd

Topicstarter
CaptBiele schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 10:35:ik vind het vormgeven en het "knutselen" zoals jij dat noemt 2 hele verschillende dingen. Ik heb in ieder geval nog nooit iemand gezien die heel goed is in allebei. Of je bent creatief, of je bent technisch.... (uitzonderingen daargelaten)
Dat is zeker waar, waarschijnlijk neemt bij een groot bureau ook een iemand de vormgeving en een ander persoon de code voor zijn rekening.
verder vraag ik me af wat je onder professioneel verstaat.
Professioneel is voor mij een goed vormgeven (fraai), functionele website (bijvoorbeeld de website van macromedia, philips of academievoordigitalecommunicatie (HvU) ), die ook nog crossbrowser werkt en die goed beveiligt is.
Daarnaast denk ik dat als je hier iets van wilt leren, je beter een goed boek kan aanschaffen en het gewoon zelf moet gaan doen. Praktijk is hier echt de beste leerschool....
Dat idee kreeg ik ook al. Er is gewoon geen goede opleiding te vinden die je er even naast kunt doen. Wat er het meest in de buurt komt is de parttime opleiding bij CMM in Amsterdam.

Verwijderd

Topicstarter
Als je enkel sites wilt leren bouwen zou ik gewoon een boek pakken.
Ik ga idd maar wat boeken halen denk ik en zo m'n vaardigheden uitbreiden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 11:14 ]

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:53
Zoals al is gezegd. Zelf aanleren is the way. De meeste opleidingen tot vormgever leren je aleen maar om gaan met dingen als photoshop, illustrator en je leert iets over kleur, lettertypes etc etc. Maar dat is in principe ook alles. Het idee moet altijd nog van jouzelf afkomen.. Ben je niet crea genoeg? Dan heb je vette pech. Tuurlijk zul je , als je veel oefent etc, wel wat creativer kunnen worden maar daar heb je echt geen opleiding voor nodig watn d at kun je goed zelf.

Mensen die creatief zijn hebben over het algemeen weinig feeling met het technische aspect van een site en laten dat dan ook anderen doen. Je ziet ook vaak dat er in een bedrijf een vormgever en een technische man met elkaar samen werken zodat het idee wat de vormgever heeft omgezet kan worden naar een site.

Over de opleidingen. Deze verschillen natuurlijk per school of instelling mar over het algemeen leer je dus de theoretische kant achter vormgeving. Waarom ziet een oranje/blauwe site er WEL goed uit en een oranje/groene site bijvoorbeeld niet? Dat soort weetjes. Met een aantal goede boeken, tutorials en websites moet je daar ook zelf wel achter zien te komen denk ik :)

[ Voor 20% gewijzigd door Webgnome op 24-06-2005 11:15 ]

Strava | AP | IP | AW

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 11:10:
[...]

Dat is zeker waar, waarschijnlijk neemt bij een groot bureau ook een iemand de vormgeving en een ander persoon de code voor zijn rekening.
Ik heb in een "groot bureau" gewerkt en daar hadden we een afdeling met freaks (designers) en nerds (devvers). Dus wat dat betreft zit je goed. Echter ben ik het niet eens met de stelling dat nerds niet creatief (kunnen) zijn of freaks niet technisch (kunnen) zijn. In veel gevallen die ik ken (en ik beschouw mezelf ook als zo'n "geval") gaat dat best samen. Ik heb wel wat voorbeeldjes liggen van sites die ik ge-designed heb als devver, maar die ga ik hier niet spammen. Mail me maar als je brand van nieuwschierigheid ;)
De "tendens" is er overigens wel hoor, dat freaks niet technisch zijn en nerds weinig creatief. Maar het is echt niet zo dat dat in "bijna alle gevallen" zo is. Het neigt er gewoon een beetje naar... snappie? :P

[ Voor 17% gewijzigd door RobIII op 24-06-2005 11:18 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Echter ben ik het niet eens met de stelling dat nerds niet creatief (kunnen) zijn of freaks niet technisch (kunnen) zijn.
Was ook een beetje zwart wit :) Denk zelf dat je creativiteit in veel of mindere mate hebt of niet, maar dat je de technische kant tot een bepaald niveau wel kunt aanleren.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals al is gezegd. Zelf aanleren is the way. De meeste opleidingen tot vormgever leren je aleen maar om gaan met dingen als photoshop, illustrator en je leert iets over kleur, lettertypes etc etc. Maar dat is in principe ook alles.
.......... .........
Over de opleidingen. Deze verschillen natuurlijk per school of instelling mar over het algemeen leer je dus de theoretische kant achter vormgeving. Waarom ziet een oranje/blauwe site er WEL goed uit en een oranje/groene site bijvoorbeeld niet? Dat soort weetjes. Met een aantal goede boeken, tutorials en websites moet je daar ook zelf wel achter zien te komen denk ik :)
Dan ga ik me maar via internet en boeken verder verdiepen in photoshop, illustrator, kleurgebruik, lettertypes en later in flash en website beveiliging. Een opleiding lijkt me zo te horen dan toch zonde van het geld. :)
Pagina: 1