Toon posts:

goede passieve 775 koeler

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ben op zoek naar een stille 775 koeler en kwam deze passieve 1U uitvoering tegen. is volgens mij zwaar ok :9~ , maar heeft iemand hem al ergens te koop gezien of in een test wat over gelezen?

http://www.spirecoolers.com/fcc.asp?ProdID=253

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 11:20
Deze is absoluut niet passief te gebruiken. Deze is voor 1U servermachines. Deze hebben een zeer hoge airflow van voor naar achter door het systeem, dus ook door de koeler. De koeler zal dan wel passief zijn, maar de rest van het systeem zit vol met fans van 4 tot 5cm.

Verwijderd

Topicstarter
tuurlijk moet ie de warme lucht kwijt, maar daar hebben we hele stille fans voor (2 ball bearing) die meteen de hele kast koelen. lijkt mij een mooiere / beter oplossing dan met actieve cpu koeler. wat denk jij?

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 10:47
nou een 7700 CU ? wat is daar mis mee dan.
off: wat is nou het voordeel van zo;n 2 ball bearing?

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• FDMK
moet wel zeggen dat het een super mooie passieve koeler is :9~

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

In een gewone grote kast waait et om die koeler heen denk ik zo. In een 1U blik kan de lucht alleen door die koeler heen, maar in een ruime tower gaat je airflow echt niet de moeite nemen om door zo'n koelblok heen te waaien.
En als je met "2 ball bearing" bedoeld dat je twee fans hebt, dan vind ik dat sowieso nogal magertjes, als je daarmee bedoelt dat het dubbel gelagerde fans zijn dan ben ik benieuwd naar et aantal :P.

[ Voor 32% gewijzigd door Orion84 op 24-06-2005 10:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
is ook een mooi dingetje van zalman, maar erg prijzig, deze moet toch zeker stukkie vriendelijker voor mijn portemonnee zijn (8>
off : een low speed 2 ball is zo stil en stabiel als iets, stukken beter dan een goedkope sleeve fan

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 11:20
Dan nog is deze koeler niet voldoende. Deze heeft echt flikse luchtdoorvoer nodig. 1U is iets van 3,5cm. en dat is de totale hoogte van het gehele systeem. Dat zijn serverbehuizingen voor in een rack. Daar gaat het tenslotte niet om geluidsproductie, maar om prestaties en ruimte.
Serverruimte betaal je namelijk per 1U.

De sonicTower van thermaltake is wel passief te gebruiken mits voldoende case air-flow.
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/ComboCool/cl-p0071SonicTower/cl-p0071.jpg

• FDMK
PROnline schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 10:10:
Dan nog is deze koeler niet voldoende. Deze heeft echt flikse luchtdoorvoer nodig. 1U is iets van 3,5cm. en dat is de totale hoogte van het gehele systeem. Dat zijn serverbehuizingen voor in een rack. Daar gaat het tenslotte niet om geluidsproductie, maar om prestaties en ruimte.
Serverruimte betaal je namelijk per 1U.

De sonicTower van thermaltake is wel passief te gebruiken mits voldoende case air-flow.
[afbeelding]
omg dat is een monster :+

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

spyros schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 10:13:
[...]

omg dat is een monster :+
Kan je nagaan hoe ongeschikt dat kleine 1U ding is voor normale kasten :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
waarom denk je dat die kleine van spire zo ongeschikt is? "size doesn't matter" 8) en hij is helemaal koper, kan volgens mij dus wel goed werken. die van zalman is ook 100% koper? ken hem niet zo goed

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 10:18:
waarom denk je dat die kleine van spire zo ongeschikt is? "size doesn't matter" 8) en hij is helemaal koper, kan volgens mij dus wel goed werken. die van zalman is ook 100% koper? ken hem niet zo goed
Nee die 1U koeler is alleen aan te raden met 1U cases, zie er maar vanaf, in een gewone case heb je dan een hoge CPU temp. Misschien kun je beter naar de Zalman CNPS-7000 of 7700 kijken, die zijn ook heel stil of als je het passief wil de Zalman Reserator :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 10:18:
heb je ooit rondgelopen in een telecity oid? De hoeveelheid airflow die door een standaard 1U server kast wordt gejaagd is bij wijze van spreken vergelijkbaar met een F16. Als je die airflow thuis wil genereren, wordt je helemaal gek. Zelf heb ik meestal knarpijn na een middagje telecity...

Waarom denk je dat passiefe koelers voor een normale compu zo groot zijn?

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:46
Thermal resistance @ 5 m/s flow speed 0.29 ~ 0.30 °C/W
Ik kan je vertellen, om zo iets te berijken zul je een hoop fan's in je cae moeten hangen.
Je kan echt veel beter je geld uit geven aan een zalman 7000 of 7700 dan aan zo'n spire met 10 extra fan's in je kast.

by the way, die zalman cooler zijn ook nog maar iets van 20~25 euri.

Verwijderd

Inderdaad. Voor een normale ATX kast zou ik deze koeler niet gebruiken.... Daar is deze ook niet voor bedoeld. Dit is puur een 1U koeler voor rackmount kasten. :P Deze hebben meestal toch al 4+ standard fans en geluidsniveau is hierbij absoluut niet van belang. Ik moet wel zeggen dat dit de eerste 1U 775 koeler is die ik tegen gekomen ben..... Knap werk van Spire....... _/-\o_

Verwijderd

en deze?
Afbeeldingslocatie: http://blog.fatbusinessman.com/blog-post-images/zalman-flower.jpg

is van zalman btw

edit: gaat alleen niet passen op een socket 775 :P

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 11:50 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

tja, een prescott pasief koelen? dan adviseer ik in je kast zo een grote airflow te maken dat hij net niet opstijgt en naar tokio vliegt, je moet een enorme airflow hebben om hem te kunnen koelen met z'n pasief dingetje (met de sonic tower is het al wat beter maar als je daar ook maar 1 duwtje tegen jekast geeft ligt je socket naast je mobo als je pech hebt(en hem niet stevig geinstalleerd hebt)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Verwijderd

Heb je de afmetingen gezien van die van Spire?? :D Deze heeft een doorsnede van 9CM....
Ik denk dat het wel moet lukken met 4 x FD4020B1H3 fans die ieder ongeveer 10CFM produceren B)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 12:18:
Heb je de afmetingen gezien van die van Spire?? :D Deze heeft een doorsnede van 9CM....
Ik denk dat het wel moet lukken met 4 x FD4020B1H3 fans die ieder ongeveer 10CFM produceren B)
Zoals al gezegd, is die 1U koeler zo plat dat de lucht van je fans er gewoon langsheen zal waaien en niet de moeite zal nemen om er doorheen te gaan. Weg van de minste weerstand enzo ;)

Verwijderd

Orion84 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 12:20:
[...]

Zoals al gezegd, is die 1U koeler zo plat dat de lucht van je fans er gewoon langsheen zal waaien en niet de moeite zal nemen om er doorheen te gaan. Weg van de minste weerstand enzo ;)
Ja dat is wel zo, maar ik heb het over een 1U kast van 4.35 cm. Dan heeft de lucht geen keus dan door de heatsink's schijven te gaan.
Afbeeldingslocatie: http://www.spirecoolers.com/images/products/SP510-1U.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 12:30 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 12:28:
[...]

Ja dat is wel zo, maar ik heb het over een 1U kast van 4.35 cm. Dan heeft de lucht geen keus dan door de heatsink's schijven te gaan.
[afbeelding]
Mja, het hele topic ging er jusit over dat hij een 1U koeler in een niet 1U kast wilde gebruiken. Dat jij iets anders bedoeld is dan ineens wel heel erg verwarrend, zeker met dit warme weer :P.
En ja, voor een 1U kast kan dat inderdaad prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 24-06-2005 12:35 ]

• GH45T
  • Laatst online: 06-02 17:07
Ik ga van het weekend misschien proberen om mijn Duron 1600 Mhz server passief te koelen dmv een Thermaltake Silent tower:
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/CL-P0025/demo.jpg
Een Duron verbruikt maar iets van 40 / 45 watt aan energie full load, jouw prescott ongeveer het dubbele.
Ik zal je mijn bevindingen hier posten als het lukt.

p.s. Ik heb er nu een Zalman 7000b ALCU inzitten met 2 fanmates en de fan draait 700 rpm. Ik kan je vertellen dat dit ook zeer stil is maar ik vind het wel een uitdaging om zonder dure zalman kast een compleet passief gekoeld systeem in elkaar te zetten waar ook nog wel op te werken is :)

[ Voor 30% gewijzigd door GH45T op 24-06-2005 12:46 ]

• GH45T
Ik heb zojuist een Thermaltake Silent tower (zoals hierboven) in mijn Duron 1600 Mhz server gezet en ga zodadelijk kijken of het mogelijk is om hem passief te koelen. Als het hier niet mee lukt ben ik bang dat het moeilijk bord, Dit koelblok is gewoon echt groot, zo groot zelfs dat mijn Aopen QF50 kast nog maar net dicht kan... :|

Maar goed ik ga zo testen, stay tuned :)

Edit:
Na 10 minuten Bios is de CPU temp 51,5 graden celcius.

Edit 2:
Na 20 minuten is de CPU 68,5 graden celcius.

Er is imo nog wel een stuk marge, ik heb ooit mijn Athlon XP 2400+ 109 graden celcius zien worden toen de pomp van mijn waterkoeling kapot was. Ik denk als hij 80 graden wordt 24/7 dat ik een heel stuk tevreden ben :)

Edit 3:
Na een half uurtje draaien is de CPU temperatuur gestegen tot 76 graden celcius. De temperatuur komt langzamerhand steeds stabieler over maar ik betwijfel langzamerhand of het mogelijk is. Misschien moet ik mijn heil gaan zoeken in het onderklokken van mijn CPU...

Blijft wel dat 76 graden na een half uurtje in een case met 0,0 airflow een net resultaat is, lijkt me dat hij met koeler goede prestaties neer kan zetten.

Edit 4:
40 minuten en de CPU temperatuur is inmiddels 79,5 graden celcius.

[ Voor 60% gewijzigd door GH45T op 25-06-2005 19:59 ]

• GH45T
Inmiddels staat mijn server 3 kwartier aan en is hij 81 graden geworden. Ik trek als conclusie dat het wel mogelijk is om een processor passief te koelen, maar dat dit warme weer het je er niet eenvoudiger op maakt. Hier bij mijn computers is de temperatuur inmiddels 35 graden celcius. Ik denk dat het in de winter zeker mogelijk is om een processor passief te koelen.

Tot zover mijn "review". Ik ga mijn server nu uitschakelen omdat ik me ga douchen voor vanavond. Ik zou in principe wel tot de 90 graden door durven te testen maar dit heeft imo weinig zin. De temperatuur is inmiddels zover gestegen dat ik het koelblok niet langer dan een 4e seconde oid kan aanraken.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Vergeet niet dat er in een duron 1600 geen temperatuursensor zit, maar dat die in je socket zit. Dit geeft afwijking tot zo'n 20 graden tov de echte core-temp. Het zou dus kunnen dat je core-temp dus 100 graden is geweest...
Met 0,0 airflow kan je ook nauwelijks passief koelen he... die warmte moet toch ergens heen dacht ik zo. Het zou behuizingsplaatwerk heen kunnen, maar eehm, ga er niet vanuit dat dat echt de bedoeling is/werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Kuhlie op 25-06-2005 20:15 . Reden: kleine verbeteringen in zinsbouw/woordkeuze ]

• GH45T
Kuhlie schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 20:13:
Vergeet niet dat er in een duron 1600 geen temperatuursensor zit, maar dat die in je socket zit. Dit geeft afwijking tot zo'n 20 graden tov de echte core-temp. Het zou dus kunnen dat je core-temp dus 100 graden is geweest...
Met 0,0 airflow kan je ook nauwelijks passief koelen he... die warmte moet toch ergens heen dacht ik zo. Het zou behuizingsplaatwerk heen kunnen, maar eehm, ga er niet vanuit dat dat echt de bedoeling is/werkt.
Mja licht er aan wat voor Duron je hebt, een 1600 Mhz Applebred is gewoon een Athlon Thoroughbred-B en heeft dus gewoon een temperatuurcensor ingebouwd naar mijn weten.

Dat het nauwelijks mogelijk is om met 0,0 airflow passief te koelen ben ik met je eens, maar als je al fans hebt voor je aiflow dan kan er ook wel eentje op lage toeren bij voor je cpu. Mij ging het dus puur om het koelen van een computersysteem zonder ook maar 1 fan nodig te hebben. Binnenkort komt er een passief gekoelde voeding in mijn server en na wat optimalisaties hoop ik toch echt zover te komen dat het gaat lukken. Verder zitten er nog een Samsung harde schijf in een harddisk silencer aan te komen en ben ik dus op weg om mijn server echt stil te krijgen.

Het fijt dat de laatste 4 minuten de temperatuur stabiel bleven vond ik mooi. De temperatuur sprong net nadat ik had getypt dat hij 79,5 graden was over naar 81 graden. Dat het algemeen bekend is dat een processorkoeler een fan moet hebben wil niet zeggen dat het absoluut onmogelijk is om zonder te koelen. Ik denk dat op deze manier een Pentium M of een Athlon 64 met een Venice core wel degelijk passief koelbaar zijn, zonder daar airflow voor nodig te hebben.

Ik vind het jammer dat ik op mijn Asus A7V600-X niet de Vcore omlaag kan zetten, anders zou ik hem op ongeveer 1.3 hebben gezet bij 1200 Mhz als de cpu er dan nog zin in had. Ik weet bijna zeker dat dat passief te koelen zou zijn geweest.

Maar goed, ik geef de hoop nog niet op :)
Pagina: 1