Toon posts:

x850 XT problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heb net een Sapphire Radeon x850 xt (agp) gekocht ... maar heb het volgende probleem .. na verloop van tijd .. 5-10 minuten ... freezed mijn pc tijdens het spelen van GTA SA .. alle settings staan op maximum .. heb AA af gezet maar geeft het zelfde probleem .. mijn pc blijft hangen ... en alleen een reset helpt .

ik heb het volgende steken .. msi k8t800 neo mobo, amd athlon 64 3200+, 2*256mb apacer pc2100, 4 hdd's (C: is een raptor) en een 340 watt chieftec voeding .

nu ik besef dat mijn geheugen aan de verouderde kant is en mijn voeding ook niet het beste van het beste is .. ik heb bij een vriend nog een enermax 350w liggen die ik dit weekend ga steken ...

mijn vraag is dus eigenlijk .. wie weet waarom pc vast loopt .. is het door te weinig stroom of het geheugen dat parten speelt ...

Verwijderd

of gewoon door de combinatie ati + GTA SA

Zo stabiel is GTA nou ook weer niet eigenlijk..

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Als ik 'n Taakbeheer kijk zie ik dat GTA SA max 100 MB gebruikt, dat zou dus geen probleem moeten zijn.
Heb je de nieuwste drivers?
Loopt ie echt vast? Soms wil dat ATi VPU Recover erg vervelend zijn.
Druk tiijdens je 'vastloper' eens op de windows toets ( tussen CTRL & ALT ) en 'D', je PC'tje gaat dan ( als ie niet echt helemaal vast hangt ) naar het bureaublad waar je die melding van ATi VPU Recover krijgt, die klik je weg en je kunt gewoon verder spelen.
( Dit zijn eigen ervaringen, 2 maal gebeurt ;) )

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Houd er ook rekening mee dat een moderne videokaart oververhittingsbeveiliging heeft. belast je videokaart eens flink met bijvoorbeeld atitool of ati tray tools 3d test en kijk gelijk mee naar de temperatuur: met dit weer kan het zijn dat er iets oververhit raakt.

Verwijderd

ook al op gelet wat je temperaturen zijn van je cpu.
als deze 70+ worden bestaat er een kans dat spellen simpelweg uitvallen of vastlopen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:59

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Of de hardeschijf die ermee ophoudt? Ik weet niet hoe die vier harde schijven in je systeem hangen, en hoe warm ze worden? Gisteren nog bij iemand schijven naar 5,25" bays verplaatst en dat scheelde 20 graden voor die schijven. Alleen geeft dat eerder BSODs dan hangups.
Houd in ieder geval eens de temperatuur van alles in de gaten en de voltages.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ik vraag me af of die voeding het wel red, en een 340 of 350 watter maakt ook weinig uit, kan je niet ergens een 400 of meer watt voeding lenen (geen sweex of Q-tec!)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

Gebeurt het bij andere games ook?
Zonee dan is GTA SA de oorzaak.

Bij mij loopt die game ook niet helemaal lekker.
Gelukkig bewaarde vpu recover mijn pc voor een definitieve crash ;)

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:06
340 is veel te weinig, je praat over de nieuwst kaart van ati met 4 schijven. En de processor is ook niet al te zuinig :)
Ik heb een 3200+ met een 9800XT + 2 schijven aan een 400 Watt.
Dat werdt mij ook aangeraden. Ik denk dat je toch wel in deze marge moet gaan zitten. Minimaal 400 watt en misschien nog wel meer voor wat speling :)

[ Voor 22% gewijzigd door ID-College op 24-06-2005 11:02 ]

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
offtopic:
@ID-College
Hoeveel denkbeeldige 3dmarks haal je met dat systeem? :P

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:06
SH4D3H schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 11:12:
offtopic:
@ID-College
Hoeveel denkbeeldige 3dmarks haal je met dat systeem? :P
offtopic:
Uit me sign denk ik 28000 ? :P (2005)

[ Voor 6% gewijzigd door ID-College op 24-06-2005 12:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
nu het probleem is spijtig genoeg niet enkel bij GTA maar ok bij bijvoorbeeld HL2. mijn vorig kaartje was een asus geforce 4 ti4200. nooit problemen mee gehad maar dacht dat het wel eens tijd was voor een upgrade. nu heb ik gta en hl2 terug op de gfx settings gezet waarmee ik deze games speelde met mijn geforce en heb nog steeds het zelfste probleem. het lijkt me dus onlogisch dat het aan mijn geheugen ligt aangezein ik met mijn vorige kaart geen enkel probleem had. mijn cpu overhit ook niet alhoewel het idd zeer warm is :)

is er geen manier om te zien of uit te rekenen hoeveel capaciteit van mijn voeding er nu effectief word gebruikt ?

ik geraak niet terug in windows als de games bevriezen. nog straffer .. na enkele minuten staren naar de bevrozen game gaat mijn scherm (dell 2005fpw) in standby mode. ik speel dus games in widescreen resolutie .. betwijfel dat het er iets mee te maken heeft.

ik ben ten einde raad .. heb weinig zin om nog eens geld in mijn pc te stoppen nu ik juist een klein fortuin heb uitgegeven aan deze radeon. dus zou echt moette weten of het voeding of mem het probleem is voor ik iets upgrade ... of misschien iets helemaal anders.. zal maar is ff een format doen zeker ... tis lang geleden dus misschien helpt het wel ... vanaf ik mijn kaart in de pc stak was hij direct onstabiel.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:26

Bever!

3

gast, andere voeding. lijkt me duidelijk onderhand

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

* 340/350 watt is zoals gezegd ad krappe kant - je videokaart alleen al verbruikt > 100 watt, 4 hdds dat dikt ook al aardig aan...
* staat agp fast writes uit?
* airflow in je kast? case fans? hangen je kabels te slingeren?
* maakt het een verschil als je het zijpaneel eraf haalt?

Als het altijd na 5-10' is dan denk ik dat het een warmteprobleem is - zet je pc ff id kelder :p

[ Voor 7% gewijzigd door Borromini op 24-06-2005 23:01 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
mja heb dus settings nog iets lager gezet en het probleem lijkt opgelost ... geen crashes niet meer ... conclusie : nog steeds geen idee :D

zou toch graag nog wat meer uit dees kaartje halen

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Als t aan je voeding lag zou ie moeten rebooten ipv hangen. Denk dat t aan de temperaturen liggen van de laatste dagen. Mijn pc doet ook al de hele tijd moeilijk met zware games en blijft dan hangen en er zit net een nieuwe voeding in. (550W) Mijn oude 250w voeding zorgde er de hele tijd voor dat m'n pc deed rebooten.

Maar btw, een zwaardere voeding is met jouw hardware echt wel een must voor een stabiel systeem.

[ Voor 15% gewijzigd door KneppaH op 25-06-2005 07:41 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 07:34

LyP0

it is I , you worst nightmare

ik heb het zelfde probleem als jou, maar bij mij ligt het niet aan de voeding. hoe ik dat weet? omdat ik al een half jaar draaide met deze setup en pas sinds een paar weken geeft ie problemen in hl2, counterstrike source , gta sa. Eerlijk gezegd denk ik dat het bij mij door de warmte komt want als ie pas gestart is kan ik ongeveer 20 min. gamen zonder vastloper, als ie al aan stond is dit 7 tot 10 minuten. Hij loopt ook niet alleen in games vast maar ook gewoon in windows etc. Een lagere resolutie helpt bij mij niet. in games kan ik dan net iets langer spelen maar hangt hij daarna alsnog, en in windows het zelfde.
het gaat hier btw wel om een sapphire x600pro

1 ik heb 373 watt,s voeding, das meer dan genoeg
2 ik heb pci express, kan dus niet aan staan.
3 ik heb genoeg airflow, 4 120 mm
4 heb ik al weken er naast liggen.

ik denk gewoon dat mijn kaartje de geest het geven is, want wam is de kaart niet. jah een beetje lau achtig maar meer ook niet.

[ Voor 19% gewijzigd door LyP0 op 25-06-2005 07:47 ]

ik voel me lekkaah !!!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

LyPo, mijn reactie was nr de ts gericht eigenlijk, maar als ze nuttig is voor jou, des te beter :) al wordt topic hijacking niet echt geapprecieerd...

Soit, met 4 120mm fans denk ik dat je beter je kast dicht dan open laat. Hoe warm wordt je north bridge? Kan ook wel probleem zijn.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
ben nu al enkele uren bf2 aan het spelen alle settings op medium .. geen enkel probleem .. pff geraak er niet wijzer uit .. en het is hier echt pokke warm

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:03

Sir_G-nius

- - -

Ik had dit probleem ook de laatste dagen (heb een x800pro @ x800 xt pe watercooled).
Het was puur omdat het op mijn kamer 37 graden was. En met het spelen van een zware game kreeg ik ook een freeze, en daarna het IIyama logo...

Ik heb thuis zo grote waaier (die je normaal op je gezicht laat richten), die staat nu m'n kast in te waaien. Het probleem is hier mee opgelost.
Ik durf bijna met 100% zekerheid te zeggen dat het door de temperatuur komt.

Maar een wat zwaardere voeding is ook geen overbodige luxe met zo'n beeldplank.

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:03

Sir_G-nius

- - -

[ ] sorry voor de dubbele post [\]

En idd wanneer jij je settings lager zet, wordt die kaart minder heet omdat hij minder hoeft te doen, en blijft die het wel doen met dit weer.
En vandaag is het natuurlijk ook wat minder warm als de rest van de week.

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 07:34

LyP0

it is I , you worst nightmare

het is ook niet de bedoeling dat ik geholpen word met het probleem, ik haal gewoon een nieuwe. maar misschien kan ieamand nog wat uit mijn info halen wat ook nuttig is voor de ts. Een hijacken was niet mijn bedoeling, srry.
maar om je vraag te beantwoorden, mijn northbridge word ongeveer even warm als mijn harddisks, deze is dan wel pasief gekoeld met zalman blokje. Maar het heeft nooit eerder problemen opgeleverd vind ik raar want normaal heb ik alleen mijn voedings fan aan en mijn proc fan. hij word nu ongeveer even warm als in de winter alleen nu met fan's.

ik krijg altijd het bericht : the vpu wasn't respondig to the ati driver, send email ?
dit is met een verse instal en met de 5.4 drivers ( ook de 5.5 drivers geprobeert ).

maar ik weet niet of het bij de ts puur aan de power ligt want als ik te weinig power heb ( bij mn p4 ) dan restart ie van zelf omdat ie te weinig stroom heeft ,en de ts zegt dat hij moet resetten

@ ts. is dit op het zelfde systeem waar de ti4200 in zat ? want misschien maken de drivers conflicten. ook als je de driver ge-uninstalled hebt blijft er nog wat staan in de registry. Misschien ligt het daar aan.

nogmaals excuses voor mijn eerdere post.

ik voel me lekkaah !!!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
nVidia --> ATI. Nieuwe windows installatie?

Verwijderd

Topicstarter
ja is het zelfste systeem en heb geen format gedaan .. geforce eruit .. radeon erin .. nieuwe drivers .. thats it .. dan toch maar een format ?

Verwijderd

Zou je niet voor moeten/hoeven te formatteren, die dagen hebben we gehad. Zal wel met de warmte in je kast te maken hebben. Wel ff oppassen dat je het niet te vaak te lang doet, die hoge settings, is toch niet goed voor je graka. Meer mensen hebben er last van dus het zal wel door het weer komen, aangezien je ook op lagere settings er geen last van heb.

Toch is het, met name voor de langere termijn, aan te raden een zwaardere voeding erin te zetten. Dat is voor het behoud van je gehele pc, met name je moederbord. Ik heb ook te lang met een te lage voeding gedraaid en heeft mijn MoBo om zeep geholpen.

En mjah, als je het daar niet voor wil inversteren, omdat je kaart al een vermogen heeft gekost, in het verolg toch wat meer lezen erover, hier op GoT ofzo, staat genoeg over geschreven, weet je precies waar je aan toe bent :)

Succes

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 00:56:
ja is het zelfste systeem en heb geen format gedaan .. geforce eruit .. radeon erin .. nieuwe drivers .. thats it .. dan toch maar een format ?
je hebt de oude drivers tog wel gecleaned he? Dan kan dat heel goed het probleem zijn

Verwijderd

Topicstarter
nee heb ik niet gedaan ... (klein update het is hier nu veel frisser .. en de crashes zijn nog nooit zo erg geweest :( )

Verwijderd

Topicstarter
nu dus wel .. en maakt niets uit ... is er een manier om te zien tegen hoeveel graden de graka draait ?

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
atitool, powerstrip, CCC e.d. hebben allemaal een temperatuuropgave voor omgeving en core.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:45
Probeer anders eens zoveel mogelijk randapparatuur, pci-kaarten cd-rom drives en harddisks af te koppelen en kijk dan of het beter loopt.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:26

Bever!

3

installeer ati tray tools ff, en zet de fan speed op 100% weet je gelijk of het daaraan ligt.
kan je ook meteen de temp checken.
Pagina: 1