Nieuwe fan nodig of andere oplossing

Pagina: 1
Acties:

• MrBrickALot
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05-2025
Ik ben een beetje een leek op hardware gebied en daarom vraag het maar aan de echte kenners.
Ik heb een P4P800S-X moederbord waarop ik sindskort een Pentium 4 3.2E processor heb gezet. Sinds hij is geïnstalleerd loopt het systeem compleet vast bij het uitvoeren van zware taken (vooral bij het spelen van Battlefield 2). Ik ga er van uit dat het aan de koeling van mijn systeem ligt want zodra ik mijn kast aan 1 kant open zet en er een echte grote ventilator voor zet dan blijft hij gewoon lopen. Ik heb 1 fan in de voeding, 1 case fan, 1 fan op mijn videokaart en de ventilator die standaard bij die processor zat. Nu mijn vraag: Wat zal het meeste voordeel opleveren, een extra case-fan of een betere processor fan (bijv. een Zalman)? Hopelijk kunnen jullie mij adviseren.

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 10:47
ten eerste alle pc;s hebben het moeilijk op luchtkoeling met deze temps. BF 2 is natuurlijk wel een zwaar spel dus ik hou het op de videokaart-koeling en een extra casefan kan ook geen kwaad

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:57
Als je geluk hebt, kan is case fan het geheel verhelpen.
Maar zelf zou ik voor een Zalman actieve VGA koeling gaan een een Zalman CPU cooling de 7000B ALCU of 7700 ALCU. Totaal coper zou je ook kunnen zoen, maar dat is weer een stuk duurder en is niet echt nodig.

Verwijderd

ik zou een extra case fan halen.
je moet wel 1 intake en 1 outtake case fan hebben.
wat zijn de temps van je CPU en GPU??

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
kippy schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 08:48:
Als je geluk hebt, kan is case fan het geheel verhelpen.
Maar zelf zou ik voor een Zalman actieve VGA koeling gaan een een Zalman CPU cooling de 7000B ALCU of 7700 ALCU. Totaal coper zou je ook kunnen zoen, maar dat is weer een stuk duurder en is niet echt nodig.
De copper/koper koelt misschien 1 of 2 graden beter. (mijn ervaring ermee tenminste).
Ik zou zelf eerst een casefan proberen aangezien je deze al voor 10 € hebt. als je een vga koeling of cpu koeler wilt dan ben je al snel 50 € kwijt.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:57
sajoku schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 11:32:
[...]

De copper/koper koelt misschien 1 of 2 graden beter. (mijn ervaring ermee tenminste).
Ik zou zelf eerst een casefan proberen aangezien je deze al voor 10 € hebt. als je een vga koeling of cpu koeler wilt dan ben je al snel 50 € kwijt.
Ceap ase case fan is maar 5 euri en een vga + cpu cooler is idd zo'n 50 euri, je kan ook gewoon ff meten hoe warm je cpu word. als die erg warm word 50+ idle, dan moet je echt een cpu cooler kopen. is die themp lager dan kun je met een case fan en of een vga cooler wel af.

Verwijderd

ik zou sowieso eerst eens kijken naar de temps van de cpu en de vga
maar nu al denk ik dat een extra casefan zeker al een frisse bries gaat geven voor zowel de vga als de cpu...
een goed cpu-koeling of een goede vga koeling is sowieso niet veel waard als de casetemp al te hoog op loopt, dus ik denk dat een extra casefan zowel de goedkoopste als de beste oplossing is
desnoods een extra casefan in combinatie met een betere cpu-koeling en een zalman vf700, maar dan lopen de kosten allenszins al hoger op...

• MrBrickALot
Bedankt allemaal, ik ga het eerst met een extra case koeling proberen en zie dan wel hoe het verder loopt

• MrBrickALot
ik heb inmiddels een 7700CU gekocht en ik kan BF2 prima spelen maar mijn idle temp. is gedaald van 65 naar 59, toch nog te warm lijkt mij. Ik heb een case fan aan de onderkant voor en een case fan aan de bovenkant achter. De temp in mijn kast ligt rond de 27. Wat doe ik toch fout, dit was de beste koeler die ze hadden en ik zit nog steeds met hoge temps.

Verwijderd

bastiaandv schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 23:46:
ik heb inmiddels een 7700CU gekocht en ik kan BF2 prima spelen maar mijn idle temp. is gedaald van 65 naar 59, toch nog te warm lijkt mij. Ik heb een case fan aan de onderkant voor en een case fan aan de bovenkant achter. De temp in mijn kast ligt rond de 27. Wat doe ik toch fout, dit was de beste koeler die ze hadden en ik zit nog steeds met hoge temps.
dit is toch al een redelijke daling
als je toch nog lager wil gaan zonder al te veel kosten, zou ik een hoge-kwaliteits thermal paste aankopen, en in een flinterdun laagje aanbrengen, dit scheelt meestal ook minstens een paar graden.

• parawaus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:40
Heb vandaag ook een zalman koeler gekocht.....

Scheelt hier een graad of 18 met de oude situatie.

Verwijderd

bastiaandv schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 23:46:
De 7700 was (dacht ik iig) meer gebouwd op stilte dan performance, zag ik in ieder geval uit de reviews van dat ding. Een idee is om de 120 mm standaard fan te vervangen met een high flow fan, dat zou nog best eens wat uit kunnen maken.

Verwijderd

wat je ook kunt doen is een/twee casefan kopen en die op je gpu en of cpu richten of ertegenaan hangen...
Heb het zelf met wat koperdraad (stroomdraad) vastgemaakt, werkt prima ;-)

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

die pentiums worden gewoon goed heet en inderdaad zalman is voor stilte :D. gewoon paar 120 mm casefan's voor1 en achter 1 voor een goede lucht stroom en goed monteren van de cooler is vaak net zo belangrijk

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

The Wrecker

Networking Rulez

Je temp van je kast is laag zat, ik denk dat een extra in of outtake niet veel uit zal maken. Misschien dat wat extra flow op bepaalde onderdelen kan zorgen voor een daling voor dat bepaalde onderdeel (in temperatuur). Wellicht dat wat thermal paste/koelpasta wat uithaalt of een ander koeler(maar je hebt net al een nieuwe)

Nu weet ik niet wat die winkel 'goed' vind. Zoals hierboven al word gezegd is die koeler niet gemaakt voor prestaties, maar ik ben wel van mening dat het voldoende moet (kunnen) zijn.
Pagina: 1