WinXP RAID1, een van de disken wordt steeds eruit gegooid

Pagina: 1
Acties:

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb sinds kort onder windows xp sp2 dat mijn raid configuratie er een disk uitgooit omdat hij vind dat deze kapot is, echter heb ik hier zo mijn twijfels over en vraag me af ofmeer mensen dit hebben meegemaakt, ik draai een Raid 1 configuratie met twee Maxtor 6B200MO (200GB s-ata) disks op een MSI k8n neo.

En ik heb al twee keer meegemaakt dat mijn systeem heel erg langzaam werd (100% cpu gebruik terwijl er geen process was dat het gebruikte) de 2e keer kwam ik er achter dat dit kwam doordat de raid controler een disk uit de raid configuratie had gegooit, ik dacht dus dat de disk kaduk was dus ik heb power max direct gedraait.. maar die kan geen fouten vinden.
De eerste keer had ik mijn systeem gewoon gereboot en hij probeerde windows te laden en ik kreeg een blauw scherm.. ik zo KUT.. nog een keer reboot en toen zag ik dat allebij de disks een error gaf,
daarna heb ik als single disk geboot en toen werkte hij weer. hierdoor heb ik gaan twijfelen over mijn conclusie.

en na het rebuilden werkt de raid configuratie namelijk gewoon weer.

heeft iemand een idee hoe dit komt, of zal ik de disk die een error gaf gewoon terug brengen?
ik zit namelijk ook ernstig te twijfelen aan de kwaliteit van de onboard raid chip, ik heb nu (vanwege de warmte) maar een extra fan aangesloten zodat de kast weer een beetje meer gekoeld word.

Maar om het even kort te houden, hebben meer mensen dit soort problemen gehad, en hoe hebben ze dit opgelost?
- andere disk erin gegooit
- andere raid controler gekocht
- warmte problemen opgelost
- optie d :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Staat de DMA wel ingeschakeld? Getuige die 100% CPU usage. Maar dat kan overigens net zo goed aan een eventuele rebuild proces liggen. Welke BSOD kreeg je exact? Wat is de foutcode en de bestandsnaam van de veroorzaker? Zie je ook relevante foutmeldingen in de systeemlogboek?

Titel verduidelijkt overigens.

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 24-06-2005 07:47 ]

• Madcat
  • Niet online
BSOD weet ik zo niet meer.
DMA werkt toch niet bij RAID, omdat er dan een chip tussen zit die alles (op magische wijze) afhandeld, ik kan het iig niet vinden waar het hoort te staan.
er was niet echt een specifieke file die niet gelezen kon worden, echter toen bij de eerste keer allebij de HD's faalde kon hij HAL.dll niet vinden en zei dat ik windows maar opnieuw moest instaleren (gelul natuurlijk) omdat hij probeerde via de raid 1 configuratie te lezen terwijl hij eigenlijk via een singel disk moest laden.. maar dit was nog niet "bekend" ofzo

dit is wat in het logboek staat van de 2e keer dat het fout ging:

The device 'NVIDIA MIRROR 189.92G' (SCSI\Disk____NVIDIA__MIRROR___189.92G\2) disappeared from the system without first being prepared for removal.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
------------

The system failed to flush data to the transaction log. Corruption may occur.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
-----5x ---

zo rond de eerste keer dat het fout ging:

The following boot-start or system-start driver(s) failed to load:
SAVRTPEL
SPBBCDrv

-----
The description for Event ID ( 11 ) in Source ( nvraid ) cannot be found. The local computer may not have the necessary registry information or message DLL files to display messages from a remote computer. You may be able to use the /AUXSOURCE= flag to retrieve this description; see Help and Support for details. The following information is part of the event: .
----18X---

[ Voor 52% gewijzigd door Madcat op 24-06-2005 08:04 ]

• Madcat
  • Niet online
niemand die een idee heeft?

• p_permentier
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-07-2005
Hi,

Ik heb net hetzelfde probleem. Net voor de 2de maal de tweede disk in mijn SATA-Raid volume kwijt. Eerste maal heb ik de 'defecte' disk zelfs vervangen en nu net hetzelfde probleem weer

Vorige maal met de promise raid controller, nu met de intel raid controller :(

WinXP SP2
MSI 865PE Neo 2
2x80GB Maxtor SATA schijven in Raid.

Begin nu ook in de richting van XPSP2 en MSI moederbord combinatie te denken.

Iemand reeds meer info?

Bedankt,
Peter

Pirre