Er zijn twee soorten oprolbare schermen: tab-tensioned en traditional. Tab tensioned zijn vrijwel vlak, maar duurder. Een tab-tensioned screen:
Een traditioneel scherm hangt nooit helemaal vlak. De rechter en linkerkant zullen altijd een beetje naar binnen krullen, hoe groter (vooral hoger) hoe meer. Ook kunnen bij mindere kwaliteit schermen of een niet waterpas scherm er ribbels over het scherm ontstaan.
Ik heb zelf eerst een tijd op een laken geprojecteerd omdat ik alleen tweedehands beamers koop en geen trek heb in een scherm wat net zo duur is als de beamer zelf (huidige beamer was 550 euro). Ik ben namelijk nogal veeleisend qua afmeting van het beeld: 244*183 cm vind ik net genoeg, kleiner wil ik niet. Een nieuw scherm van die maat is duur, een vast scherm kon niet (hangt voor het raam). Wat ik lang heb gedaan is een groot laken met 6 elastieken opspannen aan vaste haakjes. Dat was in 10 minuten gedaan en gaf een redelijk resultaat.
Er waren nog wel een aantal onvolkomenheden:
-het laken was nooit compleet ribbelvrij te krijgen. geen hoge rimpels, maar toch.
-het laken was deels doorschijnend, wat overdag het probleem van invallend licht uit het raam veroorzaakte, daarnaast werdt het licht wat door het laken scheen teruggekaatst door lamellen die er vlak achter hangen, en dat teruggekaatse licht zag je weer terug op het laken (lichte gloed om heldere vlakken)
Vanwege deze nadelen keek ik op marktplaats altijd naar grote oprolbare schermen. Die zijn wel te krijgen, alleen hele grote (244*183 dus) zijn erg zeldzaam. Neem je echter genoegen met een kleiner scherm, dan zijn er interessante dingen te vinden. En als een diascherm goed genoeg is ben je maar een paar tientjes kwijt.
Uiteindelijk heb ik op marktplaats een handelaar gevonden die grote saaria schermen had (244 en een maat kleiner) waar volgens hem het probleem mee was dat de zijkanten erger naar binnen hingen dan normaal. Daarom waren ze goedkoop, 244*183 electrisch oprolbaar voor 200 euro.
Ik ben gaan kijken hoe erg het was met het idee dat ik ze misschien wel zelf kon repareren. Het was inderdaad erg, bij het grote scherm hingen er gewoon deuken in. Ik heb nog een andere doos laten open maken, net zo erg. Toch maar gekocht.
Het scherm is duidelijk van lage kwaliteit. De einddoppen zitten er scheef op gepopnageld, ik rol de laatste 10 cm van het scherm niet uit (zit toch alleen maar zwarte rand op) omdat het scherm anders los lijkt te laten van de rol. Na een paar maanden viel er ineens een kabel uit het scherm, plakband waarmee het vast zat was losgelaten. Geen probleem verder, werkte nog prima en een nieuw plakbandje fixt het zo. Maar ik neem toch aan dat dat bij een kwalteits scherm niet gebeurt.
Ik heb het ding nog niet uit elkaar gehaald om te kijken of ik het hangen kan verhelpen. Wel is het hangen vanzelf minder geworden, nu geen deukjes meer maar alleen licht omkrullende randen.
Een ander nadeel is dat het scherm lichte glossy puntjes heeft die zichtbaar zijn als lichtere puntjes waar het licht van de beamer in spiegelt. Je ziet dus een lichtere vlek in het midden van het scherm als je er midden voor zit (beamer aan plafond). Zit je rechts op de bank zie je de vlek rechts. Bij tafelprojectie heb je hier geen last van. Ik projecteer met 1000 lumen xga btw.
Dit effect is echter niet heel storend, de meeste mensen die hier komen valt het niet eens op, net zoals de omkrullende randen.
Voorlopig voldoet het scherm goed genoeg, gezien de prijs. Beamer plus scherm voor minder dan een nieuwe breedbeeld kost. Maar als ik een baan heb en ik koop een beamer van 2000 euro, dan geef ik ook graag 800 oid uit aan een goed tab-tensioned screen.