gfxkaart kan 3Dmodell programma's niet goed maximaliseren?

Pagina: 1
Acties:

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:40
Voor mijn studie gebruik ik vaak het programma solidworks en afentoe maya. Deze draai ik op mijn enige computer: een 3 jaar oude laptop met 32 MB mobility kaart.

Als ik de programma's gemaximaliseerd op de laptop zelf draai, die een scherm heeft van 1024x768 loopt dit soepel.

Sinds kort heb ik echter een apart scherm gekocht van 1600x1200.
Als ik het 3d programma ga resizen van klein naar groot gaat dat eerst soepel, tot het venster rond de 1200 breed is. Als ik hem één stapje verder resize gaat hij opeens heel veel trager resizen. Vanaf dat punt werken de viewports van de 3d programma's ook veel trager.

Ik snap dat hij bij een hogere resolutie meer moet rekenen en dus trager zal werken, mar het gaat mij om de plotselingen omslag die ik heel onlogisch vind.

Zelfs als ik slechts één box neerzet: eerst kun je dan heel soepel om die box draaien, en boven dat 'rare punt' gaat dat zelfs traag!

Kan dit te maken hebben met het weinige geheugen? dat hij boven een bepaald aantal pixels zijn informatie uit de ram moet halen dat dan weer langer duurt ofzoiets? :?

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-08 16:19
k denk eerder dat het te make heeft dat je venster net op het andere beeld staat waardoor die dus voor 1 programma 2 beldschermen aan moet sturen. dit heb ik ook als ik mn 3dsmax over 2 beeldschermen uitrek, dan wordt het supertraag...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Menesis
nee, dat niet: het scherm van de laptop staat uit en die 1600x1200 TFT is de enige en dus hoofdmonitor :)

• DP Kunst
als je scherm uit staat betekend dat niet dat het scherm niet aanwezig is. als ik mijn 2e beeldscherm uitzet kan ik niet zien wat er op gebeurt, maar de pc kan er wel vensters naar openen. wat gebeurt er als je je venster niet groter sleept, maar gewoon maximaliseert ?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Menesis
Als ik hem maximaliseer werkt het programma in één keer traag. Net zo traag als dat ik bij het groter slepen over die geheimzinnige 'drempel' ga...

Verder staat het laptopscherm volgens mij echt helemaal uit... Ik kan bijvoorbeeld de muis niet buiten het scherm plaatsen, zoals dat wel kan als je je bureaublad uitbreidt naar een 2e scherm...

• DP Kunst
misschien dat die grafische kaart dan niet berekent is op schermen met een resolutie van meer dan 1200 en dat ie het daarom ineens erg zwaar krijgt...

• Menesis
De applicatie gebruikt nu Direct3D ipv OpenGL en ik krijg nu pas bij een groter venster het probleem. Verder geeft Direct3D een verklaring:
Afbeeldingslocatie: http://img277.imageshack.us/img277/23/direct3derror1nv.jpg
Daar is neem ik aan niets aan te doen? Alhoewel het venster nu wel bijna op 1600x1200 staat dus eigenlijk kan ik er nu wel mee werken :P

Edit: wat bedoelt het venster eigenlijk met die 'rasterizer'?

[ Voor 12% gewijzigd door Menesis op 03-07-2005 13:10 ]

Pagina: 1