[netwerk stekkerdoos]lampjes 6+7 van LAN-tester branden vaag

Pagina: 1
Acties:
  • 1.839 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107568

Topicstarter
Ik heb bij iemand een netwerkstekkerdoos geïnstalleerd. Op die stekkerdoos sluit hij nu zijn laptop aan zodat-tie kan internetten, printen en bestanden kan delen. Er loopt namelijk in de muur en ondergronds een netwerkkabel naar de router toe. De stekkerdoos is van de Gamma, namelijk een ISDN/ADSL doos. De aders zijn in deze doos volgens de volgorde van straight aangesloten. Ook aan de andere kant van de kabel (dus UTP-connector die de router ingaat) is straight. En om de laptop te verbinden gebruikt hij een straight kabel, en die sluit-tie aan op de stekkerdoos. Het werkt nu allemaal prima, hij kan internetten, printen en bestanden delen. Niks aan het handje zou je zeggen. Maar als ik mijn LAN-tester aansluit op de stekkerdoos. En ik sluit de bijbehorende terminator aan op de UTP-kabel die aangesloten wordt op zijn router, dan branden alle lampjes perfect. Behalve nr 6 en 7. Deze branden heel vaag. Misschien is het zelfs zo dat 1 van de 2 vraag brandt, waardoor het lijkt dat die ander ook vaag brandt. Ik weet ook waar het probleem ligt. Dat is namelijk de UTP-connector die op de router wordt aangesloten. Ik heb UTP-connectors gehaald bij de Gamma. Nou dat heb ik geweten. Zitten allemaal losse geleiders bij. Een heel gekloot dus. En daardoor heb ik blijkbaar 6 en 7 niet goed aangesloten. Nu vraag ik me af waarvoor 6 en 7 zijn? Heb ik die nodig voor bestanden delen, internetten en printen? Je zou zeggen van niet want alles werkt tot nu toe. Of kan de stekkerdoos of router beschadigd raken? Wie kan mij dit vertellen? Is het nodig dat ik een nieuwe UTP-connecter ga aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:37

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

enter 8)7

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat moet ik met je reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
offtopic:
Dat je verhaal lekkerder leest als je hier en daar een witregel tussenlaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:03
waarschijnlijk doelt deze persoon op jouw verhaaltje.
tis een beetje aan elkaar gebreid geen leestekens, enter etc :P
geeft niet hoor doe ik soms ookwel per ongeluk.

Maar ik denk dat je beter wel even nieuwe connectors eraan kunt maken
in dit geval is het niet zo erg omdat ze niet gebruikt worden..
maar als je later gebruik wil gaan maken van 1000 Mbit dan gebruik je ze wel allemaal
dus dan moet je dat dan alsnog veranderen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Anoniem: 107568 schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 23:39:
Nu vraag ik me af waarvoor 6 en 7 zijn? Heb ik die nodig voor bestanden delen, internetten en printen?
:P Er is niet speciaal een print en een internet draadje. ;)
100MBit UTP gebruikt alleen maar aders 1,2,3 en 6. Als op zo'n UTP tester 2 lampjes tegelijk gaan branden is er een kortsluiting tussen die 2 draadjes. Aangezien 7 niet gebruikt wordt, hoeft dit niet per se desastreus te zijn als het verder niet voor te veel overspraak oid zorgt.
In het kort: Het hoort niet zo, helemaal netjes is die kabel niet, maar het kan met je huidige setup weinig kwaad. 1000Mbit gebruikt overigens wel alle 8 de aders.

[ Voor 5% gewijzigd door Voutloos op 24-06-2005 01:14 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 107568 schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 23:39:
Ik heb bij iemand een netwerkstekkerdoos geïnstalleerd. Op die stekkerdoos sluit hij nu zijn laptop aan zodat-tie kan internetten, printen en bestanden kan delen.

Er loopt namelijk in de muur en ondergronds een netwerkkabel naar de router toe. De stekkerdoos is van de Gamma, namelijk een ISDN/ADSL doos. De aders zijn in deze doos volgens de volgorde van straight aangesloten. Ook aan de andere kant van de kabel (dus UTP-connector die de router ingaat) is straight.

En om de laptop te verbinden gebruikt hij een straight kabel, en die sluit-tie aan op de stekkerdoos. Het werkt nu allemaal prima, hij kan internetten, printen en bestanden delen. Niks aan het handje zou je zeggen. Maar als ik mijn LAN-tester aansluit op de stekkerdoos. En ik sluit de bijbehorende terminator aan op de UTP-kabel die aangesloten wordt op zijn router, dan branden alle lampjes perfect. Behalve nr 6 en 7. Deze branden heel vaag. Misschien is het zelfs zo dat 1 van de 2 vraag brandt, waardoor het lijkt dat die ander ook vaag brandt.

Ik weet ook waar het probleem ligt. Dat is namelijk de UTP-connector die op de router wordt aangesloten. Ik heb UTP-connectors gehaald bij de Gamma. Nou dat heb ik geweten. Zitten allemaal losse geleiders bij. Een heel gekloot dus. En daardoor heb ik blijkbaar 6 en 7 niet goed aangesloten. Nu vraag ik me af waarvoor 6 en 7 zijn? Heb ik die nodig voor bestanden delen, internetten en printen? Je zou zeggen van niet want alles werkt tot nu toe. Of kan de stekkerdoos of router beschadigd raken? Wie kan mij dit vertellen? Is het nodig dat ik een nieuwe UTP-connecter ga aansluiten?
Okee verkeerd begrepen. Maar is het nu wel duidelijk? Lijkt me wel he. Trouwens leestekens heb ik gewoon gebruikt hoor :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voutloos schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 01:13:
[...]
:P Er is niet speciaal een print en een internet draadje. ;)
100MBit UTP gebruikt alleen maar aders 1,2,3 en 6. Als op zo'n UTP tester 2 lampjes tegelijk gaan branden is er een kortsluiting tussen die 2 draadjes. Aangezien 7 niet gebruikt wordt, hoeft dit niet per se desastreus te zijn als het verder niet voor te veel overspraak oid zorgt.
In het kort: Het hoort niet zo, helemaal netjes is die kabel niet, maar het kan met je huidige setup weinig kwaad. 1000Mbit gebruikt overigens wel alle 8 de aders.
Okee bedankt allemaal voor de hulp tot dusver. Waarvoor dient 6 dan precies? Welke functies vervult die ader? En ik heb nr 6 toch nodig volgens jou, waarom toch zo laten? Als ik het zo laat kan er dan wat kapot gaan, je spreekt immers over kortsluiting? B.v. stekkerdoos, router of kabel? Overigens wordt in deze situatie idd een 100 mbit netwerk gebruikt. En er zijn geen plannen gemaakt voor 1000 mbit :).

PS: lampjes die tegelijk brandde, branden niet helemaal. Maar branden heel lichtjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 107568 op 24-06-2005 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Anoniem: 107568 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 01:26:
Okee bedankt allemaal voor de hulp tot dusver. Waarvoor dient 6 dan precies? Welke functies vervult die ader? En ik heb nr 6 toch nodig volgens jou, waarom toch zo laten?
In jouw geval (100 mbit) worden, zoals Voutloos al aangaf in zijn post, alleen de aders 1, 2, 3 en 6 gebruikt. De rest wordt dus gewoon *niet* gebruikt en heeft geen functie. 10- en 100-mbit netwerken gebruiken namelijk twee aderparen: twee aders voor het zenden van data en twee voor het ontvangen ervan.

Mocht je ooit overgaan op 1000-mbit dan moeten alle aders goed werken, dit protocol zit ingewikkelder in elkaar en daarbij worden alle 8 de aders van de kabel gebruikt.

Maar waarom zou je niet gewoon even een nieuw stekkertje aansluiten? Ader 6 wordt dus al gebruikt en is wellicht niet goed. Gewoon even repareren dus.

[ Voor 14% gewijzigd door Stamgastje op 24-06-2005 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik was wel op de hoogte dat bepaalde aders niet gebruikt worden. Alleen wist niet welke, vandaar dat ik het nu vraag. Nu blijkt dat 6 wel nodig is. Maar omdat het nu lijkt te werken, en die mensen ook zeer tevreden zijn. En het liever dus zo laten, als het niet nodig is, snap je. Dus toen had ik zoiets als ze hier op tweakers zeggen dat het echt noodzakelijk is dan ga ik er een andere UTP connector opzetten. En anders laat ik het zo. Maar door het missen van ader 6 gaat verzenden of ontvangen trager? Of is het aantal packets dat ik tegelijk kan verzenden of ontvangen verminderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:27
Ik neem aan dat 6+7 met één lampje wordt aangeduid, zo heb je in totaal 4 lampjes (hoe zit die verdeling eigenlijk? want erg logisch is het niet).
Het probleem kan dus in ader 6 of ader 7 zitten. Blijkbaar in ader 7, omdat het nu goed werkt. Dat zal het ook wel blijven doen dan, op 100 Mbit.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Het kan wellicht ook nog zijn dat ader 6 misschien niet helemaal goed contact maakt ergens en dat er daardoor meer storing op de lijn is. Ik zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen en even dat stekkertje vervangen. Is een kleine moeite, kost weinig en je voorkomt er mogelijke problemen mee in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Anoniem: 107568 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 01:54:
Maar door het missen van ader 6 gaat verzenden of ontvangen trager? Of is het aantal packets dat ik tegelijk kan verzenden of ontvangen verminderd?
1 TX+ Transmit Data+
2 TX- Transmit Data-
3 RX+ Receive Data+
4 n/c Not connected
5 n/c Not connected
6 RX- Receive Data-
7 n/c Not connected
8 n/c Not connected
:)
Je maakt dus kortsluiting met 6 en 7, wat eigenlijk inhoudt dat het signaal dat op 6 hoort te zitten, nu over 2 aders tegelijk gaat (vandaar de 2 lampjes). Het is het receive paar en een gevolg zou kunnen zijn dat pakketjes naar jou toe af en toe niet aan komen wegens overspraak (de TP van UTP staat voor Twisted Pair, en de aders zijn dus getwist om overspraak tegen te gaan, maar door een andere ader erbij te betrekken is het nut van TP weg). Ik zelf zou als perfectionis dat kabeltje wel opnieuw maken, maar meten is weten: test gewoon eens of er veel collisions zijn etc.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden. Het belangrijkste voor mij is nu om te weten of zoals het nu aangesloten is de hardware kan beschadigen? (router, inbouw of kabel?). Wie kan mij dat vertellen?

En dat uittesten kan ik het beste doen zeker door veel data te sturen naar die computer? Dus ff een paar mensen tegelijk b.v. via MSN laten sturen, en ook nog iemand een groot bestand laten kopieren via de verkenner naar die computer?

En als reactie op Nescafe: Nee, op de meetapparatuur zitten gewoon 8 lampjes. Voor elke draad eentje. En die horen allemaal apart te kunnen branden. Bij het opmeten van andere straight kabels lukt dit wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Schop

Ik ga van de week ff goede connectoren kopen. Ik hoop dat ze die bij de Praxis wel hebben. En anders ga ik wel ergens zoeken. En dan ga het ff goed aansluiten.

Nog 1 vraag:
Die ISDN inbouwdoos (met 2x UTP) had trouwens een A en 'n B aansluiting. De aders zitten nu op A. Ik dacht eerst dat A voor 1e UTP interface was, en B voor de 2e. Maar ze blijven nu beide te werken. Waarvoor is aansluiting B? Wat is verschil tussen A en B?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zal wel 586A en 586B zijn. (zie ook de faq)
Dat is de kleur volgorde van de draadjes. Van A naar B en B naar A is cross, A naar A en B naar B is straight.

Bij ISDN dozen zijn vaak beide poorten doorverbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Anoniem: 107568 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 10:17:
Bedankt voor jullie antwoorden. Het belangrijkste voor mij is nu om te weten of zoals het nu aangesloten is de hardware kan beschadigen? (router, inbouw of kabel?). Wie kan mij dat vertellen?
Bij genoeg netwerkkaarten zit alleen maar bij 1,2,3 en 6 een stukje ijzer in de aansluiting. Een echte beschadiging loop je dan niet zomaar op, maar het is gewoon niet netjes (en ook niet goed in te schatten).
En dat uittesten kan ik het beste doen zeker door veel data te sturen naar die computer? Dus ff een paar mensen tegelijk b.v. via MSN laten sturen, en ook nog iemand een groot bestand laten kopieren via de verkenner naar die computer?
Tenzij je doorvoersnelheid duidelijk lager is, zijn dit geen goede tests. Ik doelde op collissions van pakketjes, iets ddat je niet zo maar op de gok test of aanvoelt. Gebruik dus netwerktooljtes. Zelfs ping kan het al. :P
Anoniem: 107568 schreef op zondag 26 juni 2005 @ 17:32:
Nog 1 vraag:
Die ISDN inbouwdoos (met 2x UTP) had trouwens een A en 'n B aansluiting. De aders zitten nu op A. Ik dacht eerst dat A voor 1e UTP interface was, en B voor de 2e. Maar ze blijven nu beide te werken. Waarvoor is aansluiting B? Wat is verschil tussen A en B?
Draadjes volgen als je dat ding open hebt en je komt hier wel uit lijkt me... ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
little_soundman schreef op maandag 27 juni 2005 @ 02:31:
Zal wel 586A en 586B zijn. (zie ook de faq)
Dat is de kleur volgorde van de draadjes. Van A naar B en B naar A is cross, A naar A en B naar B is straight.

Bij ISDN dozen zijn vaak beide poorten doorverbonden.
In de FAQ staat daar niks over. Alleen over die draadvolgorde maar die ken ik al. Ik vond dit: http://www.computerhope.com/jargon/num/586a586b.htm met google. Waar ik uit opmaak dat B naar B idd straight is. Maar A naar A kan nooit straight zijn volgens mij. Pin 1 is b.v. bij straight toch altijd oranjewit en geen groenwit. En hoe ik de termen A en B moet plaatsen bij die wantcontactdoos is mij al helemaal een raadsel :?
Pagina: 1