Toon posts:

Geheugen werkt niet in dual channel mode [DFI nF4 Ultra-D]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn onderdelen afgehaald bij Azerty, na paar uur assembleren heb ik alles goed in elkaar zitten. Naast het hier beschreven probleem werkt alles naar behoren. Het eerste probleem betreft een tegenstrijdige melding van de BIOS. Wanneer ik het geheugen (zie systeem specificatie beneden) in dual channel modus wil draaien stop ik de beide reepjes in het eerste en derde geheugenslot. Als ik dit doe geeft de BIOS aan dat het geheugen in dual channel modus draait. Vervolgens krijg ik ook een "warning" dat ik ze in het tweede en vierde geheugenslot moet steken voor "dual channel operation", beetje merkwaardig. Wanneer ik een enkel 512 MB reepje in het eerste geheugenslot stop krijg ik opnieuw een warning, ditmaal met de mededeling dat ik het geheugen reepje in het tweede slot moet plaatsen voor "single channel operation".

Of ik de reepjes nu in het eerste en derde óf in het tweede en vierde geheugenslot stop, bij beide combinaties loopt de ingebouwde geheugentest van het DFI moederbord rond "pass: 80%" en "test: 7%" vast. Ik ben op moment van schrijven beide reepjes individueel aan het testen in het tweede geheugenslot. Het eerste reepje is er probleemloos doorheen gekomen. Hierbij is de test overigens bezig met "Modulo 20, ones & zeros".

Wanneer ik het geheugen in dual channel modus heb draaien (1 & 3 óf 2 & 4) loopt de installatie van Windows XP (legale versie, Engels en 32-bit) vast zodra ik op F8 heb gedrukt (acceptatie van de licentieovereenkomst). Ik krijg dan een BSOD met de melding “IRQ_IS_IETS_MET_LESS_EN_EQUAL". Ik heb de installatie zowel zonder als met RAID geprobeerd te voltooien, beide keren kreegg ik een BSOD. Windows is inmiddels geïnstalleerd met een enkel 512 MB reepje geheugen. Dit ging zeer vlot en zonder problemen.

Verder heb ik alle tips omtrent de installatie van dit moederbord in het overclock topic opgevolgd, zoals niets aan je hardware aanpassen nadat je stekker uit het systeem hebt gehaald en ongeveer 30 seconden wachten. Ik heb geen problemen met cold boots, gaat gewoon prima. Ik heb - volgens mij - de laatste BIOS. Op de website van DFI zie ik dat de laatste BIOS uitgebracht is op: 2005/03/10. Dit is ook de datum die ik linksonder het beeld zie bij het posten. Verder is het systeem niet standaard, in de BIOS heb ik zoveel mogelijk op auto en optimized defaults draaien, geen geheugen tweaks. Mijn moederbord als heeft als revisienummer R.AB0. De overige specificaties zijn alst volgt:
  • Western Digital Raptor 74 GB, 10.000 rpm, 8 MB (2)
  • Thermaltake VB1000SWS, Soprano
  • OEM 3,5 diskettestation Zilver
  • NEC ND-3540 16 x, 8 x, 16 x, Zilver, OEM
  • Asus EN6800GT 256 MB, PCI Express x16
  • Corsair TWINX1024-3200XLPT DDR SDRAM, 1 GB, PC3200, 400 MHz
  • Zalman CNPS7000B-Cu
  • Zalman VF700-Cu Silent VGA Cooler
  • OCZ PowerStream OCZ520ADJ 520 Watt
  • AMD Athlon 64 San Diego 4000+, Socket 939, Boxed
  • Arctic Silver 5 Premium Silver Compound 3,5g
  • Zalman ZM-NB47J
  • DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D
Voorlopig vermoed dat het een probleem is met het moederbord en dan specifiek met de combinatie die ik heb. Niet alleen het DFI moederbord maar ook de andere merken zoals MSI schijnen problemen te hebben met de San Diego core. In het overclock topic van dit moederbord werd melding gemaakt van iemand die hetzelfde probleem had als ik, het werkte echter wel zonder problemen i.c.m. een MSI Neo 4 moederbord.

Alle hulp is welkom, alvast bedankt voor jullie reacties.

Update: beide reepjes hebben allebei een enkele pass van de geheugentest zonder errors doorstaan. Dus dan mag / kan ik de voorzichtige conclusie trekken dat beide reepjes gewoon in orde zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 12:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog zitten testen met verschillende geheugeninstellingen. Op moment ben ik de eerste test aan het herhalen met 2.7V. Gisteren was de PC redelijk stabiel (op enkele Battlefield 2 crashes na) met geheugen voltage van 3.0 in dual channel modus.

[FAIL] Beide geheugenmodules, oranje geheugen sloten, BIOS 618-3, dual channel, 2-3-2-5, voltage 2.6 (standaard)

Afbeeldingslocatie: http://www.clanhost.nl/DFI/memtest_dc_2-3-2-5_2.6V_618-3.gif

[SUCCES] Beide geheugenmodules, oranje geheugen sloten, BIOS 618-3, single channel, 2-3-2-5, voltage 2.6 (standaard)

Afbeeldingslocatie: http://www.clanhost.nl/DFI/memtest_sc_2-3-2-5_2.6V_618-3.gif

[SUCCES] Module één, eerste oranje geheugen slot, BIOS 618-3, single channel, 2-3-2-5, voltage 2.6 (standaard)

Afbeeldingslocatie: http://www.clanhost.nl/DFI/memtest_sc_2-3-2-5_2.6V_618-3_512(1).gif

[SUCCES] Module twee, eerste oranje geheugen slot, BIOS 618-3, single channel, 2-3-2-5, voltage 2.6 (standaard)

Afbeeldingslocatie: http://www.clanhost.nl/DFI/memtest_sc_2-3-2-5_2.6V_618-3_512(2).gif

[FAIL] Beide geheugenmodules, oranje geheugen sloten, BIOS 618-3, dual channel, 2-3-2-5, voltage 2.7

Afbeeldingslocatie: http://www.clanhost.nl/DFI/memtest_dc_2-3-2-5_2.7V_618-3.gif

[SUCCES] Beide geheugenmodules, gele geheugen sloten, BIOS 618-3, dual channel, 2-3-2-5, voltage 2.7

Afbeeldingslocatie: http://www.clanhost.nl/DFI/memtest_sc_2-3-2-5_2.7V_618-3_yellow.gif

Nog steeds geen idee wat het daadwerkelijke probleem nu is.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 13:59 ]

Verwijderd

De combinaties van geheugen slots die je gebruikt, zijn dat de slots die vermeld staan in de handleiding dat je ze zo moet gebruiken?
Kijk dus goed in je handleiding, welke combinatie van slots je moet gebruiken, dit kan namelijk naargelang veel factoren van het geheugen verschillen (zoals single sided of dual sided, de clocksnelheid, dual channel of single channel...) Als je ze correct in het moederbord plugt volgens de handleiding, je moederbord heeft de laatste bios (en bios is gereset), en het werkt dan nog niet naar behoren scheelt er waarschijnlijk wat met het moederbord (mits de latjes er afzonderlijk goed uit de tests komen).
best nog wachten op een reactie van iemand met hetzelfde moederbord...

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Topic is alweer een paar daagjes oud maar ik heb dus PRECIES hetzelfde probleem...

In 1&3 geeft bios aan dat ik beter 2&4 kan gebruiken, gebruik ik die dan wil hij niet booten/installeren met dual channel, haal ik 1 reepje eruit dan doet hij het wel. Windows dus ook geinstalleerd met 1 reepje. Ik typ dit nu met 1 reepje, zodra ik er een 2e bij stop dan gaat ie BSOD-en

iemand (TS?) al oplossing gevonden?

ik gebruik trouwens 2*512 g-skill PC4400 oid geheugen (niet de budget versie) met de Ultra SLI-DR

[ Voor 12% gewijzigd door DutchTSE op 08-07-2005 00:51 ]

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
iemand een idee? O-)

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik heb hier in Singapore op een forum (weet adres niet meer precies) eerder gelezen over dit soort problemen. Bleek in dat geval toch om een 'bug' in het BIOS te gaan. Er zijn ondertussen alternatieve BIOS-en uit voor de DFI nF4. Check hiervoor : TechPowerUp

Let dan wel op dat voor elk type geheugen (TCCD / BH5) een ander BIOS beschikbaar is.

Een andere reden kan het voltage van het geheugen zijn, zie hiervoor : Hardforum

HTH

[ Voor 15% gewijzigd door nightowl op 09-07-2005 20:18 ]

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem uiteindelijk weten op te lossen door het voltage naar 2.9 te verhogen. Verder dan een FSB van 225 MHz kom ik niet met mijn systeem. Beetje teleurstellende overclock na alle verhalen over dit moederbord als overclock king. Maar kan misschein ook te maken hebben met San Diego die niet veel hoger wil. Ik heb het geheugen nog wel een keer stabiel gekregen op 240 MHz FSB en dan de multiplier van de CPU met een stapje te verlagen. Maar uiteindelijk toch voor 225 MHz gegaan met strakks timings (daarmee was 3DMark score het hoogste).

Overigens is het systeem nu zeer stabiel, nooit vastlopers. Gewoon 's ochtends aanzetten en 's avonds kan die weer uit, geen reboots nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2005 11:30 ]

Verwijderd

Raptor, toen je je fsb naar 225 heb gezet, heb je toen de multiplier naar 4 gezet ipv de standaard 5?? Want zo'n beetje alle A64's worden instabiel als de HTT speed teveel boven de 1000 komt.
Dus 5 x 225 is 1125, 4 x 225 is 900, geloof me dit had ik ook.
Gooi die multi op 4 en de fsb op 250 en je zou het zo moeten kunnen lopen, bij mij deed ie dat op default vcore.

Ik heb ditzelfde bord en ik had ook hetzelfde probleem.

Ik zelf gebruik heel toevallig ook G.Skill PC4400LE, de dure versie.

Ik adviseer om eens naar www.dfi-street.com te gaan en daar de forums te bezoeken, dat heeft mij heel erg veel geholpen.

Het bleek dat ik gewoon even een andere bios moest flashen en toen deed mijn geheugen het weer prima. k heb trouwens een Venice core 3200+ die nu loopt op 2.48Ghz.
Dat is 275Mhz fsb x 9.

Ik heb de bios geflashed naar deze versie: N4D510-2 (oskar wu beta)

Geloof me, ook jouw cpu kan zo hoog lopen, moet je alleen de multiplier wat omlaag gooien en rond de 2.5Ghz mikken qua total speed, dat lopen alle s939 cpus meestal wel.
Van daaruit kun je dan de fsb steeds verder omhoog mikken, en eventueel de mutli nog wat omlaag en zo kun je de max fsb van je cpu ontdekken.
Om zeker te weten dat je geheugen je niet tegen houdt zou ik dat tijdelijk op een hele lage divider zetten, zodat dat nooit het probleem zal zijn.

Hier is een hele goeie guide naar A64 overklokken op DFI borden, heeeeel erg uitgebreid.

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=12960

En een paar handige dingen voor TCCD chips op de DFI Ultra-D

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=57317

Veel succes

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2005 12:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb daar allemaal rekening mee gehouden, ook de fora die je net noemde doorgekeken en nog op DFI Street. Mocht niet baten, ik heb geprobeert de HTT bus altijd rond de 1000 MHz te houden. Telkens als ik over de 245 MHz ging dan hield het op.

Verwijderd

Welke bios heb je op dit moment lopen??

Bij mij lukte pas echt over te klokken toen ik naar een nieuwe bios flashte, die niet van DFI zelt afkwam.

• spoon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:33
Heb zelf dit probleem ook, maar kom er maar niet uit. Draai hier met 2x 512Mb PC4200 Corsair Value Select.

Welke BIOS gebruiken jullie, of hoe hebben jullie het probleem opgelost??

Verwijderd

spoon schreef op donderdag 24 november 2005 @ 23:35:
Heb zelf dit probleem ook, maar kom er maar niet uit. Draai hier met 2x 512Mb PC4200 Corsair Value Select.

Welke BIOS gebruiken jullie, of hoe hebben jullie het probleem opgelost??
Hey Spoon,

Ik heb mijn PC aan de praat gekregen met de volgende setup. Ik heb beide geheugenmodules (exact hetzelfde systeem als Raptorz) in de gele geheugenbankjes zitten. Vervolgens heb ik het voltage van het geheugen naar 2.9 verhoogd. En daar zat het probleem, simpelweg verhogen van het standaard voltage heeft al mijn problemen opgelost. Ik geloof dat ik een custom BIOS draait van DFI Forums, volgens mij (maar ik weet het niet helemaal zeker) heb ik op dit moment 704-2BTA draaien. Mijn systeem is nu zeer stabiel maar momenteel niet overclocked, geen behoefte aan eigenlijk want alle games draaien gewoon goed.

• spoon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:33
Geeft ie dan niet meer de melding dat je ze beter in slot 2 en 4 kan doen? Dit doet ie bij mij wel. Zal denk ik nog een BIOS updrate moeten uitvoeren. Ben net terug van een ZWAAR Isollatieweekend. Zal er vanavond weer mee verder.

In ieder geval bedankt voor de info.
Pagina: 1