'Lekker professionele' taal in jaaroverzicht

Pagina: 1
Acties:

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Wie neemt verantwoordelijkheid hiervoor?

Sony introduceert een kleinere versie van de PlayStation 2, waarmee de verkoopcijfers van het bedrijf vrijwel direct verdrievoudigd worden. Later in het jaar zal bovendien meer informatie vrijkomen over de zwaar gehypte Cell-processor die het bedrijf wil gaan gebruiken voor de opvolger van de console. In zijn eentje zou deze chip volgens claims van Sony mee moeten kunnen doen met de snelste supercomputers, maar uiteindelijk bleek het allemaal helemaal niet zo revolutionair te zijn, maar meer een combinatie van een aantal bestaande technieken. De Cell is namelijk 'gewoon' een multi-core PowerPC-processor met een aantal extra SIMD-units (waarschijnlijk gebaseerd op het van Apple bekende Altivec) en HyperTransport-achtige interconnects van Rambus. Later in het jaar wordt dan ook bekend dat er een doodgewone nVidia-GPU gebruikt zal worden om de videobeelden op de tv te toveren. Gelukkig was voor de pc-gamers ook nog iets nieuws om overheen te kwijlen, namelijk 3dMark05.

tsjah, wat kan ik zeggen. Ik moet eerlijk zijn dat ik zelf een hardware fanboy ben, wat wil zeggen dat ik alleen het krachtigste de moeite waard vind.
Maar ik verwacht dat een nieuwsposter toch iets objectiever verslag doet.

Ben ik de enige die zo denkt?

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-02 14:06
Ik volg het even niet helemaal.. (bovendien is het volgens mij het verkeerde forum?)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waar heb je het over? Ik mis sowieso al een link naar het artikel, waardoor je eventuele feedback wel erg lastig maakt.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Faust
neem me niet kwalijk wanneer dit het verkeerde forum is.

Er staat "doodgewone nvidia cpu", en "'gewoon' een multi-core PowerPC-processor met een aantal extra SIMD-units"

terwijl uit andere berichten op tweakers.net blijkt dat die gpu juist de beste in zijn klasse is/zal zijn, en dat de processor meer kracht heeft dan 5 van de snelste desktop cpu's die er te koop zijn.

Dat spreekt zich tegen.
Een unreal engine 3 is heel krachtig, de huidige pc's zouden het niet kunnen draaien.
Als de console dat wel kan, dan vind ik "doodgewoon" een beetje misplaatst, niet?

EDIT: hier is de link:

reviews: Tweakers.net jaaroverzicht 2004

het staat op bladzijde 2 of 3

[ Voor 13% gewijzigd door Faust op 23-06-2005 22:22 ]

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-02 09:25

feej

giraffemeisje

Over welk bericht heb je het? Zonder linkje kunnen we hier eigelijk helemaal niks mee, omdat niemand begrijpt waar je het nou over hebt.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• Faust
ow en even dit, ik wil gewoon even zeggen dat er negatief gedaan werd over nieuwe technieken waar uiteindelijk ook de pc-wereld voordelen van zal hebben.

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat jaaroverzicht is een artikel wat zaken in perspectief zet. Het is een luchtig artikel en niet strak geschreven als de meeste nieuwspostings. Als er in plaats van 'gewone' iets geschreven stond als 'conventionele' of 'reguliere' dan zit er geen verschil in met de intentie.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

gezien de claims die sony eerst over de PS3 gemaakt heeft, zijn deze verwoordingen volgens mij helemaal zo gek nog niet.... Ok, het is een steek onder water naar Sony toe, maar grote woorden die ze zelf durven te kiezen, lijkt me dit niet zo heel erg.

En daarbij, waarom nu nog in een jaaroverzicht van een half jaar oud gaan zoeken:s...

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Inhoudelijke discussie, voor zover mogelijk, over het nieuws mag wat mij betreft in FA.

Dus bij deze een kick in die richting

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb de titel van dit topic voorzien van een update.

• Faust
Een vriend wees me op het artikel, toen zijn broer me vertelde dat hij met onwtikkelaars van een spel killzone2 had gepraat over de playstation3. Hij zei me dat op tweakers stond dat er een gewone nvidia cpu in zou komen, en dat er gewoon een dual core aplle in zat.

Ik geloofde hem aanvankelijk niet, omdat ik een aantal weken iets over de RSX had gelezen, vandaar.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Faust schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 22:22:
terwijl uit andere berichten op tweakers.net blijkt dat die gpu juist de beste in zijn klasse is/zal zijn, en dat de processor meer kracht heeft dan 5 van de snelste desktop cpu's die er te koop zijn.
De GPU is praktisch identiek aan de GeForce 7800 GTX, en op het XDR DRAM na dus inderdaad een doodgewoon pc-ontwerp. Dat hij snel wordt doet daar niets aan af.

En kom maar eens terug met je claims over "vijf keer zo snel als de snelste desktop-cpu" als je er Linux op geïnstalleerd hebt en een paar benchmarks hebt gedraaid. Die vectorunits zijn verdomde moeilijk te programmeren en nog niet geschikt voor 5% van de taken waar een desktop-cpu voor gebruikt wordt. Het feit dat Sony uberhaupt een videochip van nVidia nodig heeft zegt al genoeg over het "wonder" dat Cell heet.

Je bent voor precies voor de hype gevallen die ik in dat artikel probeerde te ontkrachten. Maar hey, blijf gerust geloven dat je met een "200 teraflops" Cell de hele wereld aan kan en dat Intel en AMD ten dode zijn opgeschreven ;).

[ Voor 20% gewijzigd door Wouter Tinus op 24-06-2005 11:10 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

• Faust
:)

Als jij het zegt, dan zal het idd wel zo zijn.

De processorkracht zal wel eerder betrekking hebben op 1080i content decoden, en multimediataken, videobewerking etc. Waar een 'console' voor gemaakt is zou je kunnen zeggen.

Wat de Geforce 7 betreft (of hoe je hem wil noemen),

een xbox heeft een geforce 3 aan boord, en ik heb er doom3 en splintercell3 enzo op zien draaien.
De xbox heeft een lage resolutie, ja dat heb je goed gezien. Maar een PIV op 1,8 Ghz met een Geforce 3 met 64 MB, meer dan de Xbox in totaal heeft voor alles, ow ja, en 256MB geheugen, dat is 4 keer zoveel als de Xbox, etc. edit: hier loopt het dus voor geen ene meter op, om mijn neef te citeren: "trager dan dikke stront door een teezeefje in de winter". < naar schatting.

Nou, heb jij al een keer doom3 proberen te spelen op een Geforce 4 Ti 4600 en een P4 3,06 Ghz met 1 GB ram in totaal op 640*480?
Ik kan je verzekeren dat het nooit boven de 24 fps uitkomt, met andere woorden: onspeelbaar.
Bovendien heb je dan al het detail uitgezet, maar dat maakt verder ook niks uit.

En de Xbox heeft een Geforce 3 die geshared geheugen heeft.

Dus...

Je hoeft geen geleerde (of wannabee-tweaker) te zijn om te bedenken wat er nodig is om dezelfde beelden als een PS3 met een "gewone geforce 7" op je x86 te krijgen.

I rest my case.

[ Voor 8% gewijzigd door Faust op 24-06-2005 12:07 ]

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:25

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Maar een console is geen pc, dus die vergelijking lijkt mij een beetje dom.

Aangezien het 2 hele verschillende dingen zijn, waarbij wel een paar dingen geleend zijn van elkaar.

Ik ga toch ook geen gameboy met mijn pc vergelijken.

Dus ik vind niet dat opkangaan..
Gedeelte van de architectuur van de G70 en RSX zijn hetzelfde, maar dat wilt nog niet zeggen dat ze ook hetzelfde zijn, aangezien de RSX 'future proof' moet zijn van Sony, en daarbij ook dat ze niet rekening hoeven te houden met, tja hoeveel mensen hebben er wel niet een verschillende config.

De gpu wat in een Xbox zit, vind ik dus ook dat dat niet te vergelijken is met een PC GPU.
En het lijkt mij ook dat het spel het een en ander ondergaan heeft, voordat het op de pc speelbaar is, dan het op de xbox speelbaar is. Optimalisaties, heten dat geloof ik, ze hoeven niet met andere mensen rekening te houden.

'Just my 2 pennies'

Trouwens nog over dit stukje:
zwaar gehypte Cell-processor
Daar vind ik degene die dat getyped heeft wel helemaal gelijk, weten wij iets van de Cell af, nee, ze 'zeggen' alleen ik weet niet hoeveel terraflops die hij 'kan' maken.
Boeit dat iets als ik een spelletje wil spelen?Nee, het blijft nog altijd gissen in het donker, waarbij de fan boys/girls alles natuurlijk zo hoog mogelijk hypen, ze hebben eigenlijk geen objectief beeld daar over. En hetzelfde geld voor de tegenpartij, die wilt natuurlijk hun de grond in boren.

Wij, de dood gewone consument weet er pas meer vanaf, als de PS3 eindelijk leverbaar is.
En zeg nou eens eerlijk, hoeveel mensen hier weten wat een terra, giga, mega, ulta XXL flop betekend?Ik gok er op dat 90% het niet eens boeit.

[ Voor 34% gewijzigd door Aight! op 25-06-2005 16:31 ]

Pagina: 1