Zelfbouw Aircooler, haalbaar ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.608 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-02 15:02

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
In de warme zomermaanden is een airco natuurlijk wel fijn, maar voor de gemiddelde student toch een beetje prijzig. Dus ik dacht van, is het niet mogelijk om zelf iets in elkaar te zetten wat een beetje voor afkoeling kan zorgen. Een gewone ventilator blaast gewoon de warme kamerlucht rond, dus zocht in naar alternatieven. Mijn oog viel op aircoolers die ik weleens bij bouwmarkten heb gezien. Natuurlijk zullen die dingen nooit de performance van een echte airco halen, maar ik zou al blij zijn met een paar graden daling van de kamertemperatuur.

Ik heb een plaatje gevonden waar de werking van
getoond wordt en vraag me af of zoiets een beetje simpel in elkaar te zetten is. Om het niet meteen groots aan te pakken wil ik eerst een testopstelling maken om te kijken of het wel wat koelt. Verder vraag ik me af of je met zoiets de luchtvochtigheid niet omhoog schopt.
En natuurlijk zijn er nog andere methoden cq. opstellingen/ideeën om het een beetje frisser te maken deze zomer :9 Want een beetje tweakert zorgt voor zn eigen koeling >:)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~karab067/copy.jpg

Verwijderd

Als je een mollier diagram bekijkt (en hem snapt) weet je dat als de luchtvochtigheid omhoog gaat, de temperatuur naar beneden gaat (als je koel water gebruikt)
dus ja de luchtvochtigheid gaat omhoog, dat is de bedoeling van dit apparaat.
je krijgt hetzelfde effect als je een ventilator in een (watervaste bak) aqaurium laat ronddraaien, en hier water overheen laat druppelen.
let erop dat je een ventilator gebruikt die hiertegen kan.

des te hoger jij de luchtvochtigheid maakt, des te lager de temperatuur :D
totdat er condensatie optreed, dan krijg een natte kamer :'(

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:56
ehrm, en je kunt niet meer effectief zweten? :? (tropenwarmte)

Verwijderd

Het is haalbaar denk ik, kijk maar eens in mijn topic over een koelings unit, deze toipc moet denk ik bji DHOC en COOLING

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
Ja ik had die topic al gezien, maar omdat die speciaal bedoeld is voor computers en waarschijnlijk andere eisen heeft, heb ik een aparte topic hiervoor gemaakt.

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:58
hmz dit werkt alleen goed als je een droge kamer hebt. even een verklaring hiervan

Het is warm 28 graden luchtvovhtigheid van 30%. Voeltemp is veel lager doordat er weinig vocht is.
Nu ga jij vochtigheid omhoog halen en graden naar beneden. Gevolg is de gevoelstemp stijgt!!!

Dan is het grappige. Er zweeft energie rond in vorm van warmte en luchtvochtigheid. Nu kan er meer energie is water dan in lucht. Maar met het apparaat dat jij wil stop je meer energie in water dan in lucht. MAar de hoeveelheid ernergie blijft in de kamer rondhangen. Dus echt opschieten doet het niet. Het beste is energie weghalen dus een airco. ga naar de Aldi voor 249 heb je een leuk apparaat!

Een aircooler heb ik ook in werking gehad. Werkte voor geen meter totdat de luchtvochtigheid erg laag was. maar dat is het haast niet in NL met al dat water.

Klaas

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

The Wrecker

Networking Rulez

hmm, op google kan ik heel wat vinden. het lijkt me wel wat om zoiets te maken eigenlijk. Alleen dan met een waterreservoir aan de bovenkant. Dan kan je gewoon gebruik maken van de zwaartekracht.

http://www.consumerenergy.../evaporative_coolers.html

nog wat linkjes:
http://phoenix.gov/WATER/evapcool.html
http://energyoutlet.com/res/cooling/evap_coolers/

[ Voor 17% gewijzigd door The Wrecker op 23-06-2005 22:37 ]

Verwijderd

Ik ben de link kwijt.. maar... is dit niet eigenlijk een soort verdampingstoren? maar neem dan buis met halverwege zijkant een fan, onderkant in het water, bovenkant douchekop... pompje pomp het water steeds naar boven.. fan blaast lucht tegen het verneveldewater in (wel zachtjes)... doordat het water verdampt word er ontzettend veel warmte aan de lucht onttrokken (toch? =/).. als je het een heel klein beetje kan laten ventileren krijg je geen broeikas.. wel frisse bries...

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 22:57:
Ik ben de link kwijt.. maar... is dit niet eigenlijk een soort verdampingstoren? maar neem dan buis met halverwege zijkant een fan, onderkant in het water, bovenkant douchekop... pompje pomp het water steeds naar boven.. fan blaast lucht tegen het verneveldewater in (wel zachtjes)... doordat het water verdampt word er ontzettend veel warmte aan de lucht onttrokken (toch? =/).. als je het een heel klein beetje kan laten ventileren krijg je geen broeikas.. wel frisse bries...
Je bedoeld zoiets als een bong? Denk ik wel ja. Iets andere manier alleen.

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 21:23
er gaat al een draadje over zelfbouw airco's klikerderklik

Hallo!

• fabje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:25
of anders deze link :)

maffe canadezen ;)

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

-koop een 2dehands koelkast voor een geeltje
-koop voor 10 euro 2 meter flexibele koperleiding
-koop een ouwe ventilator van ~50cm doorsnee

1. zet in de vriezer een kouwe bak water
2. monteer de koperen leiding aan de achterkant van de ventilator, in radarvorm
3. sluit een pompje aan op de koperen slang
4. u get the idea: poor mans airco.

TweakBlog

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

YoramScheer schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 00:16:
er gaat al een draadje over zelfbouw airco's klikerderklik
leuk, al gezien, maar dit werkt op basis van verdamping en niet met koelelementen. Het is daarom ook geen airconditioner. Het verbruikt ook niet zoveel energie.

Omdat het werkt op basis van verdamping is de vraag of het in nederland ook daadwerkelijk goed werkt. Het lijkt me wel leuk om zoiets in elkaar te zetten gewoon. Als het werkt (al is het 1 graad) dan is dat leuk meegenomen)

@Ruudjah
Zorg wel dat de koelkast z'n warmte ergens anders kwijt kan. je hebt er anders niet echt veel aan!

[edit]
Ik heb nu een pc fannetje aan een paar batterijen aangesloten vanacht om dus een beetje wind te creeren. pfff, niet normaal gewoon. Ik ga vanmiddag eens kijken wat ik kan doen om een leuke opstelling te maken.

[ Voor 23% gewijzigd door The Wrecker op 24-06-2005 11:27 ]

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
Ruudjah schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 00:36:

dat is wel leuk alleen de warmte van de vriezer moet echt weg, anders is het effect alsnog 0

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 19:34

TommyGun

Stik er maar in!

Ruudjah schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 00:36:

Ja of je checkt gewoon de URL boven jouw post ;) http://www.eng.uwaterloo.ca/~gmilburn/ac/

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

Heb zelf even rondgekeken, maar ik heb niet echt een fan die hard blaast. Daarbij heb je een vierkant/kubus nodig die vrij dicht zit en ook tegen water kan. Projectje ligt dus stil tot ik een leuke doos tegen kom.

edit:

Dat klinkt wel aardig verkeerd trouwens |:(

[ Voor 14% gewijzigd door The Wrecker op 26-06-2005 18:27 ]

Pagina: 1