rare problemen met CD/DVD drives en beeld...oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

• koen_l
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-02 12:53
Ik plaats dit topic maar hier, omdat ik geen idee heb waar deze problemen door veroorzaakt worden, en ze wellicht dezelfde oorzaak hebben. Of niet, in welk geval ik het verhaal misschien moet splitsen, maar tis allemaal erg verdacht zullen we maar zeggen :)

Binnen 2 dagen tijd hebben de volgende problemen zich voor gedaan:

Ten eerste... twee dagen geleden, na automatisch in de standby stand te zijn gezet doordat de computer meer dan een half uur niet is gebruikt, wil het beeldscherm niet meer in de gewonen 'aan' stand. Bij opnieuw opstarten (het systeem draait wel gewoon), gaat het goed tot het moment dat het beeld van het WindowsXP laadscherm naar het Welkom/inlogscherm shakelt. Dit is te verhelpen door in safe mode alle instellingen van de videokaart langs te lopen, maar dat blijkt alleen een tijdelijke oplossing, als een dag later het zelfde gebeurt. Zeer raadselachtig en doet mij vermoeden dat er iets mis is met de videokaart.

Echter, probleem 2 doet zich vandaag voor: na verloop van tijd, tijdens normaal en willekeurig gebruik (soms zonder dat iemand de computer aanraakt, soms tijdens het lezen van een CDtje), verdwijnen mijn CDrom drive en mijn DVD brander uit My Computer en ze zijn ook niet terug te vinden in apparaatbeheer (waar overigens geen foutmeldingen worden gegeven). Na de restart zijn ze weer terug (worden ook prima gevonden door de BIOS), geen problemen in de Device Manager..en na een tijdje (uurtje ofzo) zijn ze weer weg.

Verdere gegeven en specs:
Systeem +/- 5 jaar oud, heeft in de huidige configuratie een jaar zonder problemen gewerkt.
Drivers zijn up to date, laatst nog gecheckt, maar in geen maanden ge-update, aangezien er voor deze verouderde hardware niet vaak iets nieuws uitkomt.

Specs:
PIII 800mhz, 256 MB SDRAM
Asus CUV4X mobo
Asus V3800 (TNT2, AGP) video
LG Flatron L1715S tft
Lite-On LDW 815S dvdrw
E-IDE cdrom (Aopen)
Aopen kast en voeding
Windows XP, geen Easy CDwriter of Nero, ook niet gehad

Geprobeerde oplossingen:
Drivers zijn up to date en voor de videokaart kan ik ook niets nieuwers vinden. Op Got gezocht uiteraard, veel verwijzingen naar resolutie en refresh settings voor de videokaart (maar die staan goed, lage refresh en de reso klopt, werkt al zeker 2 jaar goed zo), en daar heb ik naast de genoemde tijdelijk oplossing niks voor kunnen vinden. Veel verwijzingen naar Nero ed. voor de brander enzo, maar daar kan het niet aan liggen. Bovendien zijn beide schijven na de boot te vinden, en is er geen aanwijsbare actie voor nodig naast gedult om ze te laten verdwijnen.

Dus, mijn hardware kennis is niet zo groot, en ik zou graag willen weten wat ik hier aan zou kunnen doen. Vind het maar raadselachtig allemaal... ;(