N00bDaan schreef op zondag 26 juni 2005 @ 20:28:
Wat ik niet helemaal snap is het volgende:
"There are several wires coming out of the PSU for each rail, and it doesn't matter which one you monitor. Pick whatever's most convenient. It's easy to keep tabs on +5V (red wires) and +12V (yellow wires) if you've got one spare drive power connector that you can poke your meter probes into. +3.3V (orange wires) is trickier. If your PSU has a six-pin "AUX" plug that you're not using (you probably won't be; AUX connectors are usually only seen on server boards) then a paper clip poked into one of the orange-wire terminals on that plug will give you a monitoring location for 3.3V. Otherwise, you'll have to strip a bit of insulation on one of the main ATX connector's orange wires and hook up there."
Hier wordt gewoon gezegd dat het niet uitmaakt op welk pinnetje/welke lijn van welke connector je het voltage meet (je moet natuurlijk wel op 3.3V pinnetjes meten en niet op 5V pinnetjes als je het 3.3V voltage wilt nameten) omdat alle lijnen van dat voltage toch sowieso op dezelfde rail zitten, en die gaan dan ook allemaal exact hetzelfde voltages aanduiden. (ps: deze uitspraak is niet meer geldig met een voeding met 2 apparte 12V rails, in dat geval moet je rail per rail gaan beschouwen).
Van deze uitspraak moet je je dus enkel iets aantrekken, als je de voltages wilt gaan nameten met een multimeter, maar als je een beetje gezond nadenkt, kan je hier zelf ook opkomen...
Elke draad heeft dus een bepaald aantal voltage wat het kan leveren... De 3,3 is vaak een gedowngrade 5V lijn, maar ik neem dan toch aan dat elk component één soort voeding nodig heeft? Dus wat ik dan begrijp is dat S-ATA 3,3V gebruikt, IDE en optical 5V.
Hier sla je de bal mis...
Bij oude voedingen is het zo dat de 3.3V lijn een gedowngrade 5V lijn is (of toch iets in dien aard, ze zijn allenszins afhankelijk van elkaar). Als je darentegen een beetje een zwaardere kwaliteitsvoeding heeft, zijn zowel de 3.3V rail als de 5V rail elk een volwaardig en onafhankelijk van elkaar.
"maar ik neem dan toch aan dat elk component één soort voeding nodig heeft"
pas op met het gebruik van de term voeding (dat is het ding dat je koopt...)
ik neem aan dat je bedoelt:
"maar ik neem dan toch aan dat elk component één soort voltage nodig heeft"
->dit is dan fout, even een overzichtje...
-Moederbord (= de 20/24pins connector): verbruikt zowel van 3.3V als 5V als 12V (als 5Vsb als -12V)
-IDE schijven en floppy gebruiken: 5V EN 12V
-SATA schijven gebruiken: officieel 3.3V EN 5V EN 12V, officieus gebruiken de meeste schijven enkel 5V en 12V. Als je zo'n overloopstukje gebruikt dat van een molex-connector een SATA-voedingsconnector maakt, krijgt je sata schijf immers ook alleen maar 5V en 12V binnen, en ik heb dan nog geen enkel sata schijf geweten die dienst weigerde... Om zeker te zijn of die al dan niet 3V nodig heeft, kan je altijd de specificaties nakijken van de schijf die je wilt kopen. (Dit is dan ook wat ik apprecieer in een voeding, namelijk standaard al 4 sata-voedignsconnectoren, omdat die ook 3.3V hebben, en overloopstukjes niet. Met het oog op de toekomstige schijven die 3.3V gaan nodig hebben.)
-De 4pins 12V connector voor je cpu: gebruikt enkel 12V uiteraard
-De SLI-connectoren: enkel 12V (ben ik 95% zeker van, maar kan ik eens opzoeken...)
-Fans: meestal 12V (als je ze rectstreeks aansluit tenminste, als je ze aansluit op een fancontroller, regelt die het voltage...). Let wel op: zo'n tussenstukje als de VF700 heeft, waarmee je kan kiezen of je hem op 5V laat draaien of op 12V, gebruikt dus vanzelfsprekend van de 5V lijn en de 12V lijn (ofwel het één ofwel het ander, hoe je het aansluit), het tussenstukje wordt dan ook aangesloten op een molexconnector, die dan ook rara: een 12V en een 5V lijn heeft...
-Een fancontroller: 5V EN 12V
-Een Peltier: van de 12V lijn, en enorm veel...
De enige schijven die ik gebruik zijn S-ATA schijven en 2 optical dus vooral de 3,3V lijn moet sterk zijn aangezien er ook nog een S-ATA schijf upgrade komt. Zoals je al zei in de vorige reply is dat de 3,3V lijn van de Noisetaker sterk is en dus veel S-ATA schijven aankan. (Wat ook te zien is aan het feit dat de Noisetaker standaard 4 S-ATA aansluitingen aanbied en je kan natuurlijk altijd nog een omzetkabeltje nemen om van IDE S-ATA te maken)
De sata schijven gebruiken dus waarschijnlijk enkel van de 5V en de 12V lijn. Hoewel je er rekening mee moet houden dat er waarschijnlijk binnenkort ook schijven komen die van de 3.3V lijn gebruiken.
Dit is waarom de meeste huidige voedingen meer amperes kunnen leveren op de 5V lijn dan op de 3V lijn, omdat net de huidige schijven van 5V gebruiken, en van 3.3V niet... Omdat ik al die toekomstige schijven die ook van de 3.3V lijn verbruiken, in mijn achterhoofd houdt, heb ik gekozen voor een relatief sterke 3.3V lijn, zolas op de enermax.
Welke lijnen gebruiken de fans dan? Aangezien er veel fans in m'n case komen te zitten moet dat ook wel goed zitten. Nu waren we daar al in het begin achter gekomen dat, dat wel snor zit met de Noisetaker, maar ik vraag me dan toch af welke lijn ze gebruiken.
-> zie hierboven, meestal 12V, als je een fancotroller gebruikt, krijgen ze hunstroom van deze controller, en deze controller gebruikt zelf zowel van de 5V lijn als de 12V lijn, voor specifieke informatie: kijk naar de specificaties van de desbetreffend fancontoller.
GPU trekt, ook van alle drie de lijnen, als je echter gaat overklokken gaat zowel de GPU als de CPU extra veel stroom verbruiken, en dan voornamelijk van de 12V lijn. Een grafische kaart die een extra stroomconnector heeft, heeft dit niet voor niets, en gaat dus ook meer stroom trekken dan de gemiddelde kaart, hou daar dan ook rekening mee.
Ziezo, ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is.
Als je dit allemaal begrijpt, lees je best ook nog eens mijn vorige post door, dan ga je dat allemaal ook beter begrijpen...
En controleer ook of het moederbord dat je wilt gaan kopen ook geen -5V lijn nodig heeft. Deze kans is klein, maar ik weet dat MSI een moederbord heeft (een SLI-moederbord), dat -5V nodig heeft om het onboard geluid te kunnen gebruiken, en mits de vele nieuwe voedingen geen -5V lijn meer hebben, kan dat wel eens pijnlijk worden als achteraf blijkt dat je dit nodig hebt voor je moederbord...
[
Voor 37% gewijzigd door
Verwijderd op 26-06-2005 22:04
]