PSU | Antec TrueControl 550

Pagina: 1
Acties:

• N00bDaan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10-2025
Hoi,

Ik ben van plan om deze voeding te kopen in combinatie met een Coolermaster Stacker, zodat ik (voor future prospects) meer HDD's kwijt kan. Nu was ik wat reviews aan het lezen en ik zag dus ook dat je de voltages kan aanpassen. Ik heb niet veel verstand van de PSU's en ik wil/hoef ook geen voltages te veranderen, het gaat mij vooral om de regelbare fanspeed van de voeding. Is het nu per se nodig om aan je voltages te klooien of zijn de presets van de fabriek gewoon goed?

Verder stond er ook dat de voeding niet alleen de fanspeed van de voeding zelf aanpast als je aan het knopje draait, maar ook diegene die aan de 'fan only' hangen. Dit is opzich een positief punt, maar hoeveel fans kan je aan zo'n 'fan only' connector hangen? Aangezien er iets van 7 fans in de kast komen te zitten. Het worden ook nog eens 80 en 120 mm fans door elkaar en volgens mij draaien 120mm fans van nature al langzamer dan 80 mm fans, maar is dat nog steeds zo als je ze op de fan only aansluit?

Gr.

I cna tpye 300 worsd pre minute

Verwijderd

N00bDaan schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 19:14:
Hoi,

Ik ben van plan om deze voeding te kopen in combinatie met een Coolermaster Stacker, zodat ik (voor future prospects) meer HDD's kwijt kan. Nu was ik wat reviews aan het lezen en ik zag dus ook dat je de voltages kan aanpassen. Ik heb niet veel verstand van de PSU's en ik wil/hoef ook geen voltages te veranderen, het gaat mij vooral om de regelbare fanspeed van de voeding. Is het nu per se nodig om aan je voltages te klooien of zijn de presets van de fabriek gewoon goed?

Verder stond er ook dat de voeding niet alleen de fanspeed van de voeding zelf aanpast als je aan het knopje draait, maar ook diegene die aan de 'fan only' hangen. Dit is opzich een positief punt, maar hoeveel fans kan je aan zo'n 'fan only' connector hangen? Aangezien er iets van 7 fans in de kast komen te zitten. Het worden ook nog eens 80 en 120 mm fans door elkaar en volgens mij draaien 120mm fans van nature al langzamer dan 80 mm fans, maar is dat nog steeds zo als je ze op de fan only aansluit?

Gr.
als het dit is wat je bedoelt met "het veranderen van voltages"
"Feedback circuits for tighter load regulation (±3%) to maintain accurate voltage to all components "
dit betekent gewoon dat de voeding er constant voor zorgt dat het voltage op peil blijft, dit is niet iets wat je zelf kan aanpassen. De fanspeed van de voeding wordt gewoon door de voeding zelf geregeld naargelang die het warm of koud krijgt, normaal zou dit wel heel moeten zijn. Als die dan toch luid wordt, dan is het omdat die de extra koeling broodnodig heeft. Ik heb ook een temperatuurgeregelde voeding in mijn stacker en het is nog nooit gebeurd dat die in de snelle stand gaat draaien, zelfs niet met dit weer, dus dat zit wel snor! ;)

Hoeveel fans je mag aansluiten op die fan only connector:
Niet te veel!!! ik zou proberen die connector voor niet meer dan 0.5A te belasten. Dit betekent 2 hooguit 3 fans à la stacker fans. Hierbij zou ik zeker geen risicos pakken en zelfs maar 1 fan aansluiten.
-> dit geldt trouwens ook voor de fanconnectors op je moederbord!!
Los daarvan raad ik je immers af om daar casefans op aan te sluiten mits gans de airflow in je stacker dan geregeld zal worden door 1 enkel sensortje dat ergens in je voeding zit....
Als je toch de fans wilt kunnen regelen, zou ik gewoon een fancontroller aanschaffen.

ps: je kan desnoods wel een schakeling maken met een bipolaire junctie transistor waar je die fan only connector op kan aansluiten waardoor je vervolgens wél véél fans kan aansluiten zonder risicos te nemen, laat maar iets weten als je dit wil doen, dan leg ik het je dan wel uit. Maar nogmaals, ik raad je af om de airflow van gans de case te laten regelen door enkel de sensor van de voeding...
gegevens van de voeding: http://www.antec.com/uk/productDetails.php?ProdID=17556#

• N00bDaan
Ja, maar je het is toch zo bij de TrueControll dat IK de fanspeed regel voormiddel van de fancontroller die er bij geleverd word en niet door de voeding zelf? Ik neem aan dat je op de 'normale' aansluitingen van de voeding wel alle fans kwijt kan? 7 fans is best veel en dat in combinatie met 4 of meer hardeschijven, trekt dat ding 't dan wel?

Ik hoef mijn fanspeed niet te regelen en ik schaf de voeding aan zodat ik 's avonds de fanspeed van de voeding lager kan zetten en omdat het vermogen van die voeding groter is dan mjn huidige voeding (380W). De casefans zijn sowieso al stil dus die hoeft ik niet aan te passen.

Edit: Het gaat trouwens om deze voeding: http://www.antec.com/uk/productDetails.php?ProdID=07556
Niet de nieuwere versie dus.

[ Voor 16% gewijzigd door N00bDaan op 24-06-2005 17:10 ]

Verwijderd

N00bDaan schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 16:59:
Ja, maar je het is toch zo bij de TrueControll dat IK de fanspeed regel voormiddel van de fancontroller die er bij geleverd word en niet door de voeding zelf? Ik neem aan dat je op de 'normale' aansluitingen van de voeding wel alle fans kwijt kan? 7 fans is best veel en dat in combinatie met 4 of meer hardeschijven, trekt dat ding 't dan wel?

Ik hoef mijn fanspeed niet te regelen en ik schaf de voeding aan zodat ik 's avonds de fanspeed van de voeding lager kan zetten en omdat het vermogen van die voeding groter is dan mjn huidige voeding (380W). De casefans zijn sowieso al stil dus die hoeft ik niet aan te passen.
"Ja, maar je het is toch zo bij de TrueControll dat IK de fanspeed regel voormiddel van de fancontroller die er bij geleverd word en niet door de voeding zelf?"
->ok dat weet ik niet, waar haal je deze info van die fancontroller dan?

"k neem aan dat je op de 'normale' aansluitingen van de voeding wel alle fans kwijt kan?"
-> wat bedoel je met normale aansluitingen? de 4pins molex-connectoren?

"7 fans is best veel en dat in combinatie met 4 of meer hardeschijven, trekt dat ding 't dan wel?"
->qua vermogen moet de voeding dat zeker kunnen trekken, je mag ook 7 fans en 4 harde schijven op molexconnectoren aansluiten, probeer dan wel de belasting een beetje te verdelen over de verscheidene kabels (hoewel het geen probleem gaat vormen). 7 fans enkel op die fan-only connector zou ik niet proberen veiligheidshalve.

"Ik hoef mijn fanspeed niet te regelen en ik schaf de voeding aan zodat ik 's avonds de fanspeed van de voeding lager kan zetten en omdat het vermogen van die voeding groter is dan mjn huidige voeding (380W). De casefans zijn sowieso al stil dus die hoeft ik niet aan te passen"
->ik snap niet wat de fanspeeds te maken heeft met het vermogen van de voeding of met 's avonds??
->dus als ik het goed begrijp, wil je enkel de fans van de voeding zelf kunnen aanpassen in snelheid, de casefans niet (altijd 12V)?
als dit het geval is en je weet zeker dat je de snelheid van fans van de voeding handmatig kunt aanpassen (naast de automatische temperatuursafhankelijke aanpassing) dan is alles in orde.
Sluit dan gewoon de casefans met molexconnectoren aan op de molexconnectoren (de stacker fans zijn allen molexconnectoren) en als er dan ook nog casefans komen met 3 pins zou ik die gewoon aansluiten op de 3pins connectoren van het moederbord. Zo draaien alle casefans altijd op maximum en kan je de snelheid van de fans van de voeding aanpassan naar wens.

Alleen heb ik niet gevonden dat je de snelheid van de voeding handmatig kan aanpassen, dus van welke bron haal je die info?

EDIT> ahzo ik lees net dat je in het "welke voeding heb ik nodig" topic de pc wilt laten draaien als je wilt gaan slapen... :) nu begrijp ik het en daarom wil je stilte...
wel wat ik denk is dat de fans van de voeding sowieso (zonder ze stiller te zetten handmatig)al stiller gaan draaien dan de fans van die bij de stacker zitten. Ik heb ook een stacker en een Enermax Noisetaker 600W (fans hiervan ook automatisch temperatuursafhankelijk geregeld + handmatige extra regeling). Ik zet de fans van de voeding met het draaiknopje altijd op maximum en dan nog zijn die fans veel stiller dan de casefans van de stacker...
Dus als je dat niet stil genoeg vindt (in de veronderstelling dat de truecontrol even stil is als de noisetaker...), zal je de casefans van de stacker zeker niet stil genoeg vinden. En dan raad ik je aan om een gewone fancontroller te kopen waar je die casefans op kan aansluiten en als je wilt gaan slapen ze op 50% zetten...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 17:24 ]

• N00bDaan
Zie dus de tweede link.. Jij had de nieuwere versie van de TrueControll 550 #2 dus. Ik had zelf de TrueoControll 550 #1 op het oog: http://www.antec.com/uk/productDetails.php?ProdID=07556

"- TrueControl control panel installs in 5.25" drive bay and still supports a 3.5" drive. Adjust voltage outputs and minimum fan speed from the front of your case.
- User-adjustable, individual dedicated circuits for main +3.3V, +5V, and +12V outputs.
- Dedicated output circuitry for each voltage output, overcomes the limitations of combined output of traditional design. Get all the power you need when you need it most.
- Voltage Feedback to maintain accurate voltage to all components: adds stability to your system
- Antec Low Noise Technology achieves the optimum balance between noise reduction and necessary cooling.
- ATX12V for AMD and Intel based systems including P4.
- Active PFC - Environmentally Friendlier
- Two double ball bearing fans.
- Gold plated connectors."

Edit:

Maar met de noisetaker is het toch zo dat de fancontroller aan de achterkant van van de voeding zit? Het mooi van de Antec TrueControll 550 is, is dat de fancontroller aan de voorkant zit in een 5,25", die ik overgens eruit haal en zelf iets maak wat dan samen met mijn CPU fancontroller en GPU fancontroller komt te zitten. Aangezien uit deze review kwam ( http://www.silentpcreview.com/article58-page1.html ) dat de PSU niet zo stil was, alleen als je 'm dus op lagere toeren laat draaien (Wat 's avonds kan omdat 't ding dan niks doet) moeten de fans van de PSU dus verstelbaar zijn.

Wat je zei over de casefans van de Stacker... Die dingen zijn, naar ik lees 16 dB. Ik slaap nu ook met mijn Antec Sonata Lifestyle aan, die fans zijn volgens mij 30 dB of zo. Die 80 mm PAPST fans die ik bestel (2 extra out en één ter vervanging van de standaard 80mm die aan de bovenkant zit) zijn 12dB, dus daarom denk ik dat de voeding het luidruchtigst is...

[ Voor 34% gewijzigd door N00bDaan op 24-06-2005 17:34 ]

Verwijderd

ok nu snap ik het idd ;)

maar euh, toch raad ik je aan om de Truecontrol II te nemen, die is volgens mij toch beter:
- ATX 2.0 compatibel (deze voeding kan je dus meenemen naar een volgende pc later, de eerste versie niet)
- 2 apparte 12V lijnen met elke 19A !!! (dus in totaal 38A op 12V tegenover 24A bij de eerste versie van de TRuecontrol) ->dit is een héél groot verschil.
- verder heeft die active pfc en zullen er nog wel talloze andere voordelen zijn waaronder een beter design zodat de airflow beter door de voeding gaat en hem dus beter gekoeld wordt bij eenzelfde fanspeed, waarschijnlijk is die ook stiller.

ok, die heeft dan wel geen fancontroller waar je de speeds mee kan aanpassen, maar die fancontroller is echt wel peanuts tegenover de vele voordelen die de truecontrol II biedt hoor (moest ik nu kiezen, ik zou voor die truecontrol II gaan zelfs ipv mijn noisetaker!)
Ik denk echt dat die ook stil gaat zijn hoor, en het bereik waarin je het toerental van die voeding kan aanpassen is maar heel kein, ik hoor echt niks als ik aan dat knopje ga draaien. Dit is omdat de voeding er zelf al voor zorgt dat die zo stil mogelijk draait...

dus ik raad je echt aan om voor de Truecontrol II te gaan. Ik zou het zonde vinden, moest je dat mooie product laten liggen gewoon voor een fancontrollertje dat volgens mij een effect gaat hebben dat ver onder je verwachtingen gaat liggen. Neem dan ineens gewoon een fancontroller voor je casefans...

EDIT>nu dat ik uw edit heb gelezen...
ja, bij de noisetaker staat idd het knopje achteraan, maar ik heb dit niet nodig omdat hij zo ongeloofelijk stil is, die blijft zo nog een tijdje nadraaien als de pc uitstaat, dus het is dan de enige fan die aan het draaien is, en dan nog moet je met je hoofd ter hoogte van de voeding gaan hangen om hem te kunnen horen draaien.
Volgens mij gaat de truecontrol II zeker niet meer dan 30 dBa lawaai maken hoor, het zou me zelfs verbazen als die meer dan 20dBa maakt... dus volgens mij gaat die het probleem niet vormen, maarja garanderen kan ik je niet...
Als je echt een stille voeding wilt raad ik je overigens de noisetaker aan, met het knopje eenmaal op minimum te zetten ben je gesteld ... tja dit heb ik ondertussen al genoeg gezegd ;)
Maar als je toch bij de Truecontrol serie wilt blijven, overweeg dan toch ook de voordelen van de Truecontrol II, want die zijn echt de moeite. Vergelijk de eerste maar eens uitvoerig met de tweede!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 17:55 ]

• N00bDaan
Het probleem is met de Antec TrueControll 2 dat 't ding nergens in Europa te krijgen is behalve de UK. Dus ik denk dat ik dan voor de Noisetaker ga maar eerst nog een paar vraagjes.
Die fancontroller op de achterkant heeft dus niet veel invloed en als ik 'm op de laagste stand zet kan ik gewoon gaan gamen? Of is het zo dat als 'ie op de hoogste stand staat nog steeds weinig dB's veroorzaakt? Een van twee is goed. :)

Jij had een Enermax Noisetaker 600W, die regelt de PSU fans zelf naar mate de temperatuur stijgt of daalt toch? De casefans neem ik aan niet (ik weet niet of er wel fan only connectoren zijn).
Aangezien jij ook de Stacker heb vroeg ik mij af hoelang de kabels van de PSU zijn, lang genoeg om alles te bereiken als je de PSU onderin plaatst?

En als laatste vroeg ik mij af waar je 'm gekocht heb, ik heb net even zitten kijken maar zag 'm niet één, twee, drie staan. Bedankt in ieder geval voor de info en zo.

Het gaat om deze Noisetaker neem ik aan dan: http://www.silentpcreview.com/article221-page1.html

[ Voor 10% gewijzigd door N00bDaan op 24-06-2005 18:09 ]

Verwijderd

N00bDaan schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 18:08:
Het probleem is met de Antec TrueControll 2 dat 't ding nergens in Europa te krijgen is behalve de UK. Dus ik denk dat ik dan voor de Noisetaker ga maar eerst nog een paar vraagjes.
Die fancontroller op de achterkant heeft dus niet veel invloed en als ik 'm op de laagste stand zet kan ik gewoon gaan gamen? Of is het zo dat als 'ie op de hoogste stand staat nog steeds weinig dB's veroorzaakt? Een van twee is goed. :)

Jij had een Enermax Noisetaker 600W, die regelt de PSU fans zelf naar mate de temperatuur stijgt of daalt toch? De casefans neem ik aan niet (ik weet niet of er wel fan only connectoren zijn).
Aangezien jij ook de Stacker heb vroeg ik mij af hoelang de kabels van de PSU zijn, lang genoeg om alles te bereiken als je de PSU onderin plaatst?

En als laatste vroeg ik mij af waar je 'm gekocht heb, ik heb net even zitten kijken maar zag 'm niet één, twee, drie staan. Bedankt in ieder geval voor de info en zo.

Het gaat om deze Noisetaker neem ik aan dan: http://www.silentpcreview.com/article221-page1.html
Wel spijtig dat je die truecontrol II nergens in europa kan krijgen.

Ja het gaat over die noisetaker, op de link die je zelf hebt gegeven, op pagina 3 kan je zien hoe de voeding het voltage aanpast naargelang hij zwaarder wordt belast, en kan je zien tussen welke voltages je het knopje kan draaien bij elke belasting, maar ik kan u zeggen, dat is niet veel hoor. Tuusen de laagste stand en de hoogste stand van het draaiknopje zit een voor mij onhoorbaar verschil. Ook de waardes van het geluidsniveau verbazen mij, omdat ze nogal hoog lijke, maar dat zal zijn, omdat ze op 3 inches afstand zijn genomen wat dus heel dicht bij is. Mijn persoonlijke ervaring is dus dat de fans van de voeding stiller zijn dan de fans van mijn stacker. Natuurlijk bij een belasting van 600W gaan die niet meer stiller zijn, maar bij mijn systeem gaat dit dus nooit gebeuren. Dit is dan wel het voordeel van een 600W voeding tegenover een bijvoorbeeld 400W voeding: als ze beiden voor 200W belast worden, gaat de 600W voeding over het algemeen stiller kunnen draaien dan de 400W voeding omdat die nog meer reserve heeft (draait op 1/3 en de andere op 2/3). Bij mij is er dus in idle en in windows waarschijnlijk niet meer dan 200W belasting waardoor de fans lekker stil kunnen blijven draaien.

En als ik men pc stil zou willen laten draaien, zou ik men (zoals ik nu reeds doe)AMD64 3000+ @1.8 GHz terugklokken naar 1.0GHz en het voltage terugschroeven van 1.40V naar 1.00V. Vervolgens in stand-by modus zetten, waardoor de harde schijven stilvallen. Hierdoor daalt het vervruik een heel stuk waardoor er zowel minder warmte wordt geproduceerd door de voeding als de cpu en geen warmte meer door de hd's (kan je zelfs de fans in die modules uitschakelen). Hierdoor gaat de voeding al op zijn stilst draaien, en kan je alle andere fans ook wat stiller zetten... :Z

• N00bDaan
Dit is dan toch de voeding waar we het over hebben?
Afbeeldingslocatie: http://www.megawebshop.nl/images/prods/Enermax%20480%20Watt.jpg

In de review van SilentPC hebben ze een blauwe maar in de winkels liggen rode voedingen.. :?

En iets heel anders wat misschien weet... Kan je kabelhoezen los kopen zoals de hoes die vaak om je ATX kabel zit? Aangezien ik het dan een beetje kan fatsoeneren en zo.

Verwijderd

Dit is niet de juiste, denk ik.
Het is allenszins toch niet diegene die ik heb. Het is volgens mij een Coolergiant ipv een Noisetaker.
Officiele link:
http://www.enermax.com.tw...=1&gon=266&Gid=18&Gid2=46

Van de coolergiant heb je ook een 600W versie:
http://www.enermax.com.tw...=1&gon=262&Gid=18&Gid2=45

Officiele link Noisetaker die ik heb:
http://www.enermax.com.tw...=1&gon=261&Gid=18&Gid2=45

Let vooral op het verschil in fans (EDIT>en in kleur 8)7 ): De coolergiant heeft kleinere fans / minder fans (afhankelijk van model tot model). Ik denk dat de coolergiant eigenlijk gebouwd is om voor veel airflow te zorgen waardoor je nauwelijks geen casefans meer nodig hebt. En de Noisetaker is ontworpen om vooral stil te zijn. De Noisetaker heeft dan ook 2 grote fans (1 van 80mm en 1 van 90mm) en het is algemeen geweten dat grotere fans minder lawaai maken dan kleinere fans bij eenzelfde airflow.
Overigens zijn verder voor zover ik weet de elektrische specificaties biij een Coolergiant 600W dezelfde als bij een Noisetaker 600W.
Om er voor te zorgen dat je zeker de juiste voeding besteld, bestel dan op het typenummer, voor de noisetaker 600W, die dat ik heb is dat het volgende nummer zonder aanhalingstekens:
"EG701AX-VE (W)SFMA" Het kan zijn dat bij de typenummers in de winkel die SFMA wordt weggelaten, maar dat kan geen kwaad, zorg er vooral voor dat er AX in voorkomt, mits er ook voedingen zijn die van een ander type zijn dan AX.
Voor Noisetakers met een lager wattage kijk op deze link:
http://www.enermax.com.tw...=1&gon=264&Gid=18&Gid2=46

Vergelijk vooral de amperes op de voltlijnen, dan zal je zien dat alle Noisetakers behalve de laagste, allen 18A op beide 12V rails geven. Dus het zijn de 3.3V en de 5V lijnen die minder naargelang je naar een lager wattage gaat. En ik vind persoonlijk dat als je dan naar een lager model wilt gaan, dat je dan niet moet gaan kiezen voor een noisetaker mits die dan een beetje weinig ampere heeft op deze 2 lijnen.
Je moet dus voor jezelf uitmaken of je een Noisetaker of een Coolergiant wil of een voeding van nog een ander merk (De merken waar ik persoonlijk nog het meeste vertrouwen in heb buiten enermax zijn Antec en Tagan). Ik zou zeggen: voor je je keuze maakt goed veel reviews lezen, en veel technische specificaties lezen en vergelijken! Controleer ook of je moederbord geen -5V lijn nodig heeft, mits de meeste nieuwe voedingen dit niet meer hebben.
Ik weet niet exact wat je bedoelt met kabelhoezen... om kabels proper bijeen te houden zoals op deze foto? http://www.enermax.com.tw/upload/ntax_ringcore.jpg
Dit hebben de Noisetakers al. Maar dat loopt niet helemaal door tot aan de connector. Over het algemeen heb ik geen kabelhoezen of dergelijke bijgekocht, en toch heb ik alles heel netjes kunnen installeren dus dit gaat niet echt een probleem vormen. Als je dan toch nog perse hoezen wilt ofzo, kan je die waarschijnlijk wel ergens vinden en die achteraf bijkopen...

Hoe het zit met de lengte van de kabels:
dat zit wel snor ;)
op die link die je zelf hebt gegeven naar die review in een van je vorige posts, staat hoe lang elke kabel is. Ik heb in mijn stacker case allenszins geen enkel probleem mee gehad. Daarbuiten heb ik ook gebruik gemaakt van de lengte van de kabels van de fans in de stacker. Die hebben namelijk een redelijk lange kabel met een molexconnector, maar die geven ook een molexconnector terug. Dus als je al die fans aansluit, heb je nog evenveel molexconnectoren als voorheen. Door gebruik te maken van de lengt van die kabels heb ik zelfs het volgende kunnen doen:
Mijn voeding zit bovenaan, ik heb dan eerst de 80mm stacker fan bovenaan gevoed, dan ben ik langs al mijn schijfstations naar beneden gegaan en dus de schijven gevoed en de fans van de 4-in-3-modules, dan be ik langs de onderkant van de kast naar achteren gegaan, en daar terug iets naar boven toe om de acterste 120mm stacker fan te voeden. Dus door het een beetje slim aan te pakken, kan je bijna langs gans de omtrek gaan van je stacker met voedingskabels.

Bij het kiezen van een voeding, vergelijk dan ook de aansluitingen en connectoren die elke voeding geeft. Maar dat is dan bij mijn noisetaker ook weer dik in orde.
Vergelijk vooral ook hoeveel ampere er op elke voltlijn zit en denk dan eens na wat jij persoonlijk gaat nodig hebben. De noisetakers zijn relatief sterk op de 3.3V en de 12V lijnen, maar relatief zwak op de 5V lijn, daar hebben ze maar 34A terwijl je makkelijk een voeding kan vinden met 40A op deze lijn. Nu dit is relatief natuurlijk hé: 34A gaat nog veel méér dan genoeg zijn voor wat 99% van het doelpubliek van de Noisetaker 600W ooit gaat nodig hebben. Maar ik heb als volgt geredeneerd:
ik heb een stacker waarin ik eventueel een 2de voeding kan plaatsen. Die 2de voeding gaat dan vooral dienen om de schijven en de fans te voeden. Deze trekken stroom van de 5V en de 12V lijn. Dus met een 2de voeding zou ik de 5V en de 12V lijn van men huidige noisetaker kunnen ontlasten. Dus als ik dan een keuze moet maken, kies ik dan nu liever voor een sterkere 3.3V lijn (die ik niet zal kunnen ontlasten) dan voor een sterker 5V lijn (die ik dan wel zal kunnen ontlasten). Dit was dus zo een beetje mijn redenering. Verder komt daar ook nog eens bij kijken dat de toekomstige sata-schijven ook stroom gaan nodig hebben van de 3.3V lijn (die je dan ook niet gaat kunnen ontlasten door een oudere 2 de voeding omdat die de gepaste connectoren nog niet hebben). Dus als ik later uitbreid met een 2de voeding, zal ik daar al mij IDE schijven op aansluiten, en op men noisetaker men sata schijven. In functie daarvan heb ik dus gekozen voor een ietwat sterkere 3.3V lijn...

Maarja dat is allemaal relatief natuurlijk: volgens mij ga ik nooit geen 2de voeding nodig hebben, omdat de noisetaker het bij mij allemaal ruimschoots gaat kunnen trekken. Relativeren is een kunst... ;)

Waar ik je op wil wijzen is, dat je niet enkel naar het aantal wattage moet kijken, maar ook naar de ampers op elke voltlijn en eens nakijken hoe die kunnen voldoen aan jouw behoeftes in een voeding.

• N00bDaan
Ik heb me tot nu nog nooit heel erg verdiept in de specificaties van de lijnen, maar wat ik begrijp uit wat google- en leeswerk:
De 3,3V lijnen worden gebruikt voor S-ATA schijven
5V lijnen voor optical drives en IDE HDD's
12V voor mobo en CPU?

Wat ik niet helemaal snap is het volgende:
"There are several wires coming out of the PSU for each rail, and it doesn't matter which one you monitor. Pick whatever's most convenient. It's easy to keep tabs on +5V (red wires) and +12V (yellow wires) if you've got one spare drive power connector that you can poke your meter probes into. +3.3V (orange wires) is trickier. If your PSU has a six-pin "AUX" plug that you're not using (you probably won't be; AUX connectors are usually only seen on server boards) then a paper clip poked into one of the orange-wire terminals on that plug will give you a monitoring location for 3.3V. Otherwise, you'll have to strip a bit of insulation on one of the main ATX connector's orange wires and hook up there."

Elke draad heeft dus een bepaald aantal voltage wat het kan leveren... De 3,3 is vaak een gedowngrade 5V lijn, maar ik neem dan toch aan dat elk component één soort voeding nodig heeft? Dus wat ik dan begrijp is dat S-ATA 3,3V gebruikt, IDE en optical 5V.

De enige schijven die ik gebruik zijn S-ATA schijven en 2 optical dus vooral de 3,3V lijn moet sterk zijn aangezien er ook nog een S-ATA schijf upgrade komt. Zoals je al zei in de vorige reply is dat de 3,3V lijn van de Noisetaker sterk is en dus veel S-ATA schijven aankan. (Wat ook te zien is aan het feit dat de Noisetaker standaard 4 S-ATA aansluitingen aanbied en je kan natuurlijk altijd nog een omzetkabeltje nemen om van IDE S-ATA te maken)

Welke lijnen gebruiken de fans dan? Aangezien er veel fans in m'n case komen te zitten moet dat ook wel goed zitten. Nu waren we daar al in het begin achter gekomen dat, dat wel snor zit met de Noisetaker, maar ik vraag me dan toch af welke lijn ze gebruiken.

Ik heb dus vooral behoefte aan S-ATA supply (3,3V?), fans (die natuurlijk niet groots meetellen) en ja GPU, maar da's dan weer een 5V lijn volgens mij.

Het is toch ingewikkelder dan ik dacht.. Zoals je al zei "niet alleen het wattage en de hoeveelheid aansluitingen maken uit". :)

Verwijderd

Hmm, je hebt het nog niet helemaal door hoor, het is niet zo simpel als je het voorsteld, maar heb even geduld, ik zal nog een uitlegje klaartypen...(desnoods morgen pas).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2005 22:05 ]

Verwijderd

N00bDaan schreef op zondag 26 juni 2005 @ 20:28:
Wat ik niet helemaal snap is het volgende:
"There are several wires coming out of the PSU for each rail, and it doesn't matter which one you monitor. Pick whatever's most convenient. It's easy to keep tabs on +5V (red wires) and +12V (yellow wires) if you've got one spare drive power connector that you can poke your meter probes into. +3.3V (orange wires) is trickier. If your PSU has a six-pin "AUX" plug that you're not using (you probably won't be; AUX connectors are usually only seen on server boards) then a paper clip poked into one of the orange-wire terminals on that plug will give you a monitoring location for 3.3V. Otherwise, you'll have to strip a bit of insulation on one of the main ATX connector's orange wires and hook up there."
Hier wordt gewoon gezegd dat het niet uitmaakt op welk pinnetje/welke lijn van welke connector je het voltage meet (je moet natuurlijk wel op 3.3V pinnetjes meten en niet op 5V pinnetjes als je het 3.3V voltage wilt nameten) omdat alle lijnen van dat voltage toch sowieso op dezelfde rail zitten, en die gaan dan ook allemaal exact hetzelfde voltages aanduiden. (ps: deze uitspraak is niet meer geldig met een voeding met 2 apparte 12V rails, in dat geval moet je rail per rail gaan beschouwen).
Van deze uitspraak moet je je dus enkel iets aantrekken, als je de voltages wilt gaan nameten met een multimeter, maar als je een beetje gezond nadenkt, kan je hier zelf ook opkomen...
Elke draad heeft dus een bepaald aantal voltage wat het kan leveren... De 3,3 is vaak een gedowngrade 5V lijn, maar ik neem dan toch aan dat elk component één soort voeding nodig heeft? Dus wat ik dan begrijp is dat S-ATA 3,3V gebruikt, IDE en optical 5V.
Hier sla je de bal mis...
Bij oude voedingen is het zo dat de 3.3V lijn een gedowngrade 5V lijn is (of toch iets in dien aard, ze zijn allenszins afhankelijk van elkaar). Als je darentegen een beetje een zwaardere kwaliteitsvoeding heeft, zijn zowel de 3.3V rail als de 5V rail elk een volwaardig en onafhankelijk van elkaar.
"maar ik neem dan toch aan dat elk component één soort voeding nodig heeft"
pas op met het gebruik van de term voeding (dat is het ding dat je koopt...)
ik neem aan dat je bedoelt:
"maar ik neem dan toch aan dat elk component één soort voltage nodig heeft"
->dit is dan fout, even een overzichtje...
-Moederbord (= de 20/24pins connector): verbruikt zowel van 3.3V als 5V als 12V (als 5Vsb als -12V)
-IDE schijven en floppy gebruiken: 5V EN 12V
-SATA schijven gebruiken: officieel 3.3V EN 5V EN 12V, officieus gebruiken de meeste schijven enkel 5V en 12V. Als je zo'n overloopstukje gebruikt dat van een molex-connector een SATA-voedingsconnector maakt, krijgt je sata schijf immers ook alleen maar 5V en 12V binnen, en ik heb dan nog geen enkel sata schijf geweten die dienst weigerde... Om zeker te zijn of die al dan niet 3V nodig heeft, kan je altijd de specificaties nakijken van de schijf die je wilt kopen. (Dit is dan ook wat ik apprecieer in een voeding, namelijk standaard al 4 sata-voedignsconnectoren, omdat die ook 3.3V hebben, en overloopstukjes niet. Met het oog op de toekomstige schijven die 3.3V gaan nodig hebben.)
-De 4pins 12V connector voor je cpu: gebruikt enkel 12V uiteraard
-De SLI-connectoren: enkel 12V (ben ik 95% zeker van, maar kan ik eens opzoeken...)
-Fans: meestal 12V (als je ze rectstreeks aansluit tenminste, als je ze aansluit op een fancontroller, regelt die het voltage...). Let wel op: zo'n tussenstukje als de VF700 heeft, waarmee je kan kiezen of je hem op 5V laat draaien of op 12V, gebruikt dus vanzelfsprekend van de 5V lijn en de 12V lijn (ofwel het één ofwel het ander, hoe je het aansluit), het tussenstukje wordt dan ook aangesloten op een molexconnector, die dan ook rara: een 12V en een 5V lijn heeft...
-Een fancontroller: 5V EN 12V
-Een Peltier: van de 12V lijn, en enorm veel...

De enige schijven die ik gebruik zijn S-ATA schijven en 2 optical dus vooral de 3,3V lijn moet sterk zijn aangezien er ook nog een S-ATA schijf upgrade komt. Zoals je al zei in de vorige reply is dat de 3,3V lijn van de Noisetaker sterk is en dus veel S-ATA schijven aankan. (Wat ook te zien is aan het feit dat de Noisetaker standaard 4 S-ATA aansluitingen aanbied en je kan natuurlijk altijd nog een omzetkabeltje nemen om van IDE S-ATA te maken)
De sata schijven gebruiken dus waarschijnlijk enkel van de 5V en de 12V lijn. Hoewel je er rekening mee moet houden dat er waarschijnlijk binnenkort ook schijven komen die van de 3.3V lijn gebruiken.
Dit is waarom de meeste huidige voedingen meer amperes kunnen leveren op de 5V lijn dan op de 3V lijn, omdat net de huidige schijven van 5V gebruiken, en van 3.3V niet... Omdat ik al die toekomstige schijven die ook van de 3.3V lijn verbruiken, in mijn achterhoofd houdt, heb ik gekozen voor een relatief sterke 3.3V lijn, zolas op de enermax.
Welke lijnen gebruiken de fans dan? Aangezien er veel fans in m'n case komen te zitten moet dat ook wel goed zitten. Nu waren we daar al in het begin achter gekomen dat, dat wel snor zit met de Noisetaker, maar ik vraag me dan toch af welke lijn ze gebruiken.
-> zie hierboven, meestal 12V, als je een fancotroller gebruikt, krijgen ze hunstroom van deze controller, en deze controller gebruikt zelf zowel van de 5V lijn als de 12V lijn, voor specifieke informatie: kijk naar de specificaties van de desbetreffend fancontoller.
Ik heb dus vooral behoefte aan S-ATA supply (3,3V?), fans (die natuurlijk niet groots meetellen) en ja GPU, maar da's dan weer een 5V lijn volgens mij.
GPU trekt, ook van alle drie de lijnen, als je echter gaat overklokken gaat zowel de GPU als de CPU extra veel stroom verbruiken, en dan voornamelijk van de 12V lijn. Een grafische kaart die een extra stroomconnector heeft, heeft dit niet voor niets, en gaat dus ook meer stroom trekken dan de gemiddelde kaart, hou daar dan ook rekening mee.

Ziezo, ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is.
Als je dit allemaal begrijpt, lees je best ook nog eens mijn vorige post door, dan ga je dat allemaal ook beter begrijpen...
En controleer ook of het moederbord dat je wilt gaan kopen ook geen -5V lijn nodig heeft. Deze kans is klein, maar ik weet dat MSI een moederbord heeft (een SLI-moederbord), dat -5V nodig heeft om het onboard geluid te kunnen gebruiken, en mits de vele nieuwe voedingen geen -5V lijn meer hebben, kan dat wel eens pijnlijk worden als achteraf blijkt dat je dit nodig hebt voor je moederbord...

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2005 22:04 ]

• N00bDaan
Damn, bedankt voor de info... Dit is nou hulp. :)
Ik upgrade alleen de kast en nog wat schijven later, geen mobo die heb ik al en zo.
Nogmaals bedankt. *slaat de thread op in een .txt*

Ik denk dat ik er nu wel uitkom, alleen wikken en wegen.

Verwijderd

Laat wel nog even weten, welke voeding je dan neemt hé...
ben ondertussen wel benieuwd
en laat dan ook weten wat je er dan van vindt...

Ik zou eigenlijk met een 350W voeidng van een A-merk toekomen, maar heb ineens zo'n zware genomen, zodat die een paar generaties computers meekan...
Liever 1 keer een heel dure goed voeding kopen dan verscheidene keren een zwakkere maar minder dure voeding te moeten kopen omdat die bij elke nieuwe pc toch niet meer net gaat meekunnen...
(hetzelfde geld voor men stacker... ineens een goede grote met veel uitbreidingsmogelijkheden, veel ruimte en btx compatibel zodat die verscheidene generaties meekan...
...deze "tacktiek" probeer ik altijd toe te passen op niet-snel-evoluerende producten...)

• N00bDaan
Na net wat wikken en wegen gedaan te hebben ga ik toch voor de Noisetaker. Ik heb 'm net besteld.

Naast het vergelijken met andere PSU's had ik ook nog wat reviews gelezen en die waren allemaal zeer positief. Alleen het 'kabel management' kon beter, maar dat ga ik toch zelf regelen.

Verder ter vergelijking met andere PSU's was de Noisetaker de beste van allemaal aangezien die een combinatie van vele dingen heeft.

- Zoals je zelf opmerkte levert de 5V lijn 'maar' 34A en natuurlijk zijn er voedingen die meer leveren, maar die voedingen zijn dan of luidruchtiger en anders werden die voedingen wel weer hard geowned wat betreft de 3,3V en 12V lijn van de Noisetaker. Met het oog op de toekomst is zijn de 3,3 en de 5V lijn goed te combineren wat betreft S-ATA schijven. Als de 5V rail het echt niet meer trekt, wat ik me niet kan voorstellen kan er altijd nog een extra voeding geplaatst worden, maar waarschijnlijk zal dit nooit hoeven, zelfs niet met een Stacker.

- Ook is de noisetaker efficiënter dan de meeste andere voedingen met dit soort vermogen. Sommige voedingen zullen op sommige rails meer amperage leveren, maar dan is de PSU weer minder efficiënt (<70%).

- Ook wat betreft de stilte scoort de Noisetaker goed, ik denk zelfs dat mijn andere PC onderdelen veel meer herrie zullen maken dan de PSU, zoals je zelf ook al opmerkte.

Het lijkt mij dus de beste PSU, ook met het oog op de toekomst. Hij is wat duurder, maar je hebt er ook wel wat voor. Noisetaker it is, nogmaals bedankt.

N00bDaan.... OUT! :)

Pagina: 1