Toon posts:

[XP - SB Live] Opnemen lukt niet meer deftig.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet in welk forum ik het probleem best stel, maar dit lijkt me een goed begin.

Ik ben pissed.. :(

Al een jaar of 2 neem ik nu en dan oude vinyl platen op, hiervoor heb ik nog een Technics tafel met Concorde en een deftig mengpaneeltje, etc..

Nu doet dat er verder weinig toe want daar zit het probleem niet. Verder gebruikte ik tot voor kort als PC een Athlon 1000 met 512Mb, Windows 2000 en een SB Live kaartje. Heeft altijd zeer goed gewerkt. Sinds een maand of 3 ben ik op PC vlak overgestapt op een Gigabyte K8NS Ultra bordje met 512Mb en een Athlon64 3000+. De onboard sound gebruik ik niet en heb daarvoor mijn 'oude' SB Live geinstalleerd. Ipv Windows 2000 ben ik ook ineens overgestapt op XP Pro SP2. Verder netjes de Creative WDM drivers geinstalleerd. Alles leek goed te werken, Winamp speelt proper mp3'tje dus dat leek wel goed te zitten, tot ik vandaag nog eens enkele vinyl platen wilde opnemen (doe ik niet alle dagen, daarmee).

Nu ondervind ik ineens dat ik geen 5 minuten kan opnemen zonder dat Adobe Audition zich erin verslikt. Het is diezelfde Adobe Audition 1.5 die ik daarvoor ook gebruikte onder 2000 en welke altijd feilloos gewerkt heeft.

Verder gebruik ik de gewone MS IDE drivers, aangezien die nForce IDE drivers compleet shit zijn en is mijn pc ook clean van rommel wat dan ook.

Ik ben al terug gegaan naar de MS WDM drivers voor de SB kaart, mar het probleem blijft. Er draait ook verder niets vreemd van deamon in de achtergrond of zoiets.

Is er soms iemand die ook zoiets ervaren heeft of me in de richting kan duwen ? Ik ben zeker niet te beroerd zelf dingen te testen en ben dan ook vollop aan het proberen vinden waar het aan kan liggen.

Als ik niks vind dan zal ik van puur miserie eens terug mijn oude 2000 moeten installeren om te zien of het dan weer wel goed gaat.

Harddisken die erin zitten zijn dezelfde (2x) 80gig schijven vanuit mijn oude PC. Zelfde partitionering zelfs. Ook zijn ze niet fragmented.

Ik ben momenteel redelijk pissed... upgrade je naar iets veel beter blijkt er ineens iets dat vroeger perfect ging helemaal niet meer werkt zonder fouten... Hatelijk :(

Iemand tips of oplossingen ?

edit:

Ik ben ondertussen XP eens helemaal clean opnieuw aan het installeren en tijdens het installeren van de CPU driver voor Cool 'n Quiet besef ik net dat dat mogelijk de oorzaak is van het probleem. Als die tijdens het opnemen even omschakelt naar een hogere/lagere instelling lijkt het me niet onmogelijk dat dit voor die lastige glitches kan zorgen...

Zijn daar meer problemen door gekend in 'critical' applications ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2005 22:38 ]

• SeismicCharge
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-01 16:34
Een wilde gooi maar het proberen waard:

KXProject: alternatieve drivers voor Soundblasters en alles met de EMU101 en EMU102-chips aan boord.
www.kxproject.com

Succes!

Wat Cool'n'Quiet betreft, dat zou heel goed kunnen. Je kunt makkelijk switchen door te kiezen voor 'minimal power management' (=CnQ aan) of 'no power management' (=CnQ uit) in je control panel.

[ Voor 32% gewijzigd door SeismicCharge op 24-06-2005 03:22 ]

Verwijderd

Ja, er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn. Zo zou je een IRQ conflict met een andere kaart of onboard device kunnen hebben. Dan moet je de SBl een sleufje opschuiven. Verder is er een patch voor de XP driver (Creative driversite). Ook zou je die onboard kaart in het bios helemaal uit kunnen schakelen voor de zekerheid. Maar wat bedoel je met verslikken? Hangt hij dan of krijg je klikjes of stotteren?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 04:16:
Ja, er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn. Zo zou je een IRQ conflict met een andere kaart of onboard device kunnen hebben. Dan moet je de SBl een sleufje opschuiven. Verder is er een patch voor de XP driver (Creative driversite). Ook zou je die onboard kaart in het bios helemaal uit kunnen schakelen voor de zekerheid. Maar wat bedoel je met verslikken? Hangt hij dan of krijg je klikjes of stotteren?
Klikjes niet direct, eerder stotteren en met momenten stukjes muziek die gewoon ertussen uit zijn... Stukjes bedoel ik fracties van seconden, maar meer dan genoeg om heel de opname onbruikbaar te maken.

Deze (software) opstelling heeft dus vroeger altijd perfect gewerkt :(

Onboard audio staat volledig uit.

IRQ conflict is er niet maar ik kan voor de zekerheid men SB kaart toch eens een slot versteken.

edit:
Hmmzzmz... Mijn SB kaartje gebruikte dezelfde virtuele IRQ als mijn videokaart. Dit was voor mijn XP reinstall van gisteren *niet* het geval, want ik let daar altijd op. Wel heb ik de laatste F6 BIOS eerst geflasht, mogelijk komt dat daardoor. SB kaart verstoken en alles heeft terug een eigen IRQ nu. Straks nog eens een opname proberen met deze opstelling + het uitzetten van CnC...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 13:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 04:16:
Ik gebruik dezelfde 2000/XP driver welke in onder 2000 gebruikte.

Verwijderd

Stukjes bedoel ik fracties van seconden, maar meer dan genoeg om heel de opname onbruikbaar te maken.
Verder gebruik ik de gewone MS IDE drivers, aangezien die nForce IDE drivers compleet shit zijn en is mijn pc ook clean van rommel wat dan ook.
Het lijkt erop dat de computer tijdens het opnemen af en toe niet klaar is voor schrijven. Ik denk nu dat je het meer moet zoeken in de IDE/Harddisk kant. Het is bv. jammer dat de orginele drivers niet werken. Ook zou je in het BIOS kunnen zoeken naar dingen die wat IDE betreft te langzaam zijn ingesteld.

Een ander dingetje wat me te binnen schiet: kijk hoe het met de full duplex instelling zit (tegelijk opnemen/weergeven). Hoe is het met hardwareversnelling? Heeft dat audioprogramma net als soundforge e.d. iets met DirectX te maken ->DirectX updaten en instellen. Heeft het iets met ASIO te maken dan moet je hier aan instellen, er zijn wel ASIO drivers voor SBLive. Een goed ingestelde ASIO lockt de timing van digitalisering van sound en wegschrijven aan elkaar. :9~

Probeer anders eens een paar andere simpele audio-opnameprogjes. En beluister het resultaat daarvan. Misschien werkt je oude vertrouwde programma niet goed in XP of moet je het updaten?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 16:37:
Het lijkt erop dat de computer tijdens het opnemen af en toe niet klaar is voor schrijven. Ik denk nu dat je het meer moet zoeken in de IDE/Harddisk kant. Het is bv. jammer dat de orginele drivers niet werken. Ook zou je in het BIOS kunnen zoeken naar dingen die wat IDE betreft te langzaam zijn ingesteld.

Een ander dingetje wat me te binnen schiet: kijk hoe het met de full duplex instelling zit (tegelijk opnemen/weergeven). Hoe is het met hardwareversnelling? Heeft dat audioprogramma net als soundforge e.d. iets met DirectX te maken ->DirectX updaten en instellen. Heeft het iets met ASIO te maken dan moet je hier aan instellen, er zijn wel ASIO drivers voor SBLive. Een goed ingestelde ASIO lockt de timing van digitalisering van sound en wegschrijven aan elkaar. :9~

Probeer anders eens een paar andere simpele audio-opnameprogjes. En beluister het resultaat daarvan. Misschien werkt je oude vertrouwde programma niet goed in XP of moet je het updaten?
Als ik de harddisk activiteit bekijk (voor zover dat deftig te zien is aan dat LEDje) gebeurt daar niets fout... Audition schrijft constant netjes weg en die LED blijft niet onverwacht lang branden ofzo. Daar lijkt me de bottleneck niet te zitten.

Ik kan de weergave mogelijk eens uitzetten tijdens het opnemen, maar dat heeft vroeger nooit voor enig probleem gezorgt...

Laatste DirectX staat erop, alleen weet ik niet of Audition dat gebruikt, volgens de settings maak ik eruit op dat die direct met de driver praat. En de driver is dezelfde 2000/XP versie van vroeger.

Ik ga straks de boel nog eens aankoppelen en proberen.

edit:
Update : het werkt terug tot hiertoe. Wat heb ik gedaan :

- laatste BIOS geflasht (F6a)
- SB kaart verstoken. Na die BIOS flash kreeg die dezelfde IRQ als mijn onboard NIC. Iets dat voor de upgrade niet het geval was.
- clean XP install.
- alle drivers netjes een voor een behalve de nForce IDE drivers.
- Audition er proper terug op.
- Cool And Quiet *UIT* gezet en dan terug proberen opnemen.

En ondertussen 6 x 20minuten opgenomen zonder een enkel probleem.

Ik heb zo het vermoeden dat het enigste probleem die CnC geweest is, maar kom. Mijn systeem is weer eens netjes opnieuw geinstalleerd ondertussen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 23:03 ]

Verwijderd

Als ik de harddisk activiteit bekijk (voor zover dat deftig te zien is aan dat LEDje) gebeurt daar niets
Ik verwacht niet dat je dat aan de LED kan zien die ene seconde.

Maargoed het werkt nu dus redelijk.

Kijk ook even waar je windows mee bezig is (CTRL ALT DEL) en dan bij processen. Als er andere dingen dan je programma en idle processen bezig zijn kan dit ook voor schrijfstrubbelingen zorgen. Dat CnC is natuurlijk een ding dat voor extra idle cycles zorgt waarna je cpu misschien wat langzaam op gang komt. Dat zou idd het probleem kunnen zijn.

En ik adviseer je toch om een werkende update voor de nForce te vinden (ik dacht dat dat nForce een superding was). Kun je dat niet op de NVidia site vinden?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 15:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 15:01:
En ik adviseer je toch om een werkende update voor de nForce te vinden (ik dacht dat dat nForce een superding was). Kun je dat niet op de NVidia site vinden?
nForce IDE drivers zijn nog steeds crap, en de default MS drivers werken goed genoeg. Ik zie niet goed in wat er meer aan IDE drivers kan te doen zijn dan dat ze een stabiele en snelle datatransfer verzorgen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen nog problemen ondervonden en tot hiertoe zijn deze opgelost door de Write Back cache van mijn harddisken uit te zetten tijdens het recorden...

Vroeger met mijn 40gig Maxtor had ik dat probleem niet, nu er in de plek van die Maxtor een 80gig Seagate zit blijkbaar wel...
Pagina: 1