HDCD rippen

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-11 19:07
Ik heb een HDCD gekocht in Azie, dit is een 20bits audio CD ipv de normale 16bits.
Die kan je ook op een normale 16bits CD-speler afspelen,
Maar weet iemand hoe je de 20bits kwaliteit hiervan moet rippen?

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:12
HDCD kun je gewoon afspelen in een normale CD-speler (alleen profiteer je dan niet van de HDCD kwaliteit, daarvoor hen je een HDCD speler nodig). Muziek op een HDCD is ook gewoon als 16 bits opgeslagen, alleen worden in de LSB (of was het een subchannel?) wat extra codes meegestuurd zodat een HDCD speler andere filters gaat gebruiken etc... Rippen kan dus met de standaard rip programma's. Afspelen van zo'n wav heeft dan hetzelfde effect als de CD afspelen op een gewonen (niet HDCD) CD speler.

Overigens is 20 bits een beetje overdreven, dat haalt HDCD niet....

• MadButcher
Sikkek schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 17:35:Rippen kan dus met de standaard rip programma's. Afspelen van zo'n wav heeft dan hetzelfde effect als de CD afspelen op een gewonen (niet HDCD) CD speler.

Overigens is 20 bits een beetje overdreven, dat haalt HDCD niet....
Dat vroeg ik niet. Het gaat om die extra 4 bits mee te rippen.

En hoezo klopt die 20bits niet, leg eens uit?

[ Voor 42% gewijzigd door MadButcher op 23-06-2005 17:45 ]

Verwijderd

Maar weet iemand hoe je de 20bits kwaliteit van een HDCD moet rippen?
dat was de vraag.

Maar nu heb ik een andere vraag... wat ga je dan met die 20bits wav doen? Hoe ga je die afspelen? Op je pc? Dan ben je de extra kwaliteit toch al weer kwijt.

/me speelt liever een LP voor het beste geluid, maar is wel benieuwd naar de mogelijkheden

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2005 18:03 ]

• MadButcher
M'n geluidskaart heeft dit:
8 channel DACs with SNR > 95dB. Capabilities: 192 / 96 / 48 kHz with 24 / 20 / 16 bits

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je zal moeten beginnen met het kopen van een cd-speler in je pc die HDCD kan lezen. Want anders krijg je van je lang-zal-ze-leven dat formaat niet van de disk gelezen. Daarna vrees ik dat je een van de eerste programmeurs zal moeten worden voor een hdcd-rip-programma, want volgens mij zijn die er nog niet. Sterker nog: volgens mij zijn er geen hdcd-spelers voor inbouw in een computer.

Met een vreselijke goede geluidskaart analoog aangesloten aan je hifi-hdcd-speler kan je wel kopieren, maar ik geloof dat spdif verboden is voor hdcd. :/

Siditamentis astuentis pactum.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Varienaja schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 10:54:
Je zal moeten beginnen met het kopen van een cd-speler in je pc die HDCD kan lezen.
Nee, dat is niet nodig, zoals Sikkek ook al vertelde. HDCD is fysiek gewoon 16 bit, zoals iedere CDDA. In het LSB wordt incidenteel informatie toegevoegd om het dynamisch bereik te vergroten. Windows Media Player kan HDCD afspelen, maar niet decoderen naar 20 bit .wav of zo.
Waarschijnlijk vanwege royalty/patent kwesties bestaat er (nog) geen andere software die HDCD kan kopieren naar een .wav met meer dan 16 bits.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:44
HDCD-kwaliteit kan op twee manieren afgespeelt worden:
Via een HDCD-speler met interne HDCD decoder en dan via analoog uit.
Of via een gewone cd-speler via SP/dif uit en dan in een reciever die HDCD onderstuend (Bijvoorbeeld HarmanKardon) die zal het dan alsnog decoderen naar HDCD.

Misschien kan je via de SP/dif in van je gebruiken om op te nemen HDCD kwaliteit.

Zie de faq van microsoft (De bedenker van HDCD)
WMP speelt ook HDCD ook op HDCD-kwaliteit

PS Ik ga er niet op in of HDCD 20bits of niet is.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 24-06-2005 12:12 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Over de 20-bits: zo noemen ze het omdat in het LSB (zoals boven vermeld) een 4-bits signaal meegemoduleerd wordt. Zij tellen dus 16 + 4 = 20. Dit is echter compleet iets anders dan 20 bits per sample gebruiken wat jouw geluidskaart bijvoorbeeld kan. Al zou je een progje schrijven om het 4-bits signaal te demoduleren, dan heb je slechts de extra effecten. De samples op een HDCD zijn net als bij een normale CD 16-bits.
Pagina: 1