[FC4 X86_64] Setup start niet -> unmountable root partitie

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025
Ja leuk, spiksplinternieuwe notebook, Asus A6K, lukt de Linux setup niet.
Wat is er aan de hand: bij het booten van de FC4 setup-cd-rom krijg ik de melding:
"VFS: Unable to mount root fs on unknown block(3,2)"
met daarbij de nodige debugging info en een paniekerend systeem. Dit alles na het invoeren van de cd, en eenmaal op enter te hebben geramt dus ;)
Het meegeven van een root=/dev/hdc resulteert in een onbekende init (of ik nu een init= parameter meegeef of niet), en het meegeven van ide=nodma mag ook niet baten.
Damn Small Linux boot wel op deze machine overigens, en ik sta verders voor een raadsel... Wie zou mij kunnen vertellen wat er aan de hand is?

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Seven of Nine schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 14:18:
"VFS: Unable to mount root fs on unknown block(3,2)"
zoiets heb ik ook --> suse9.3 --> zwart beeld bij inlogscherm (paar posts naar beneden)
Het zou aan de MBR van de hd liggen, maar na het draaien van killmbr nog steeds die fout.

edit: ik probeerde net ook die root=/dev/hdc, zonder dat stond er aan het eind van de error (140,2), met die root=/dev/hdc staat er dit: (0,0) aan het eind van de error.

pff, ik ben dom bezig, ik moet root=/dev/hda hebben. ff testen......
heeft niet geholpen.

[ Voor 31% gewijzigd door Raven op 23-06-2005 15:20 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• RSpliet
Het is op de een of andere hele vage reden opgelost door een post die ik ergens anders vond. Als ik dus eerst ipv gewoon op enter ram een hele boel onzin neerzet, en dan op enter ram. Dan krijg ik de melding dat t niet werkt. Vervolgens moet ik weer op enter rammen, zonder al die onzin (zodat de setup zou starten), en dat doettie het... Raar maar waar :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Seven of Nine schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 23:19:
Het is op de een of andere hele vage reden opgelost door een post die ik ergens anders vond. Als ik dus eerst ipv gewoon op enter ram een hele boel onzin neerzet, en dan op enter ram. Dan krijg ik de melding dat t niet werkt. Vervolgens moet ik weer op enter rammen, zonder al die onzin (zodat de setup zou starten), en dat doettie het... Raar maar waar :)
hoe heb je het voor elkaar gekregen dan?? ik kan intypen wat ik wil, de fout blijft...... zowel met gepartitioneerde HD als on-gepartitioneerde HD. en zelfs na draaien van killmbr blijft de fout.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 24-06-2005 12:29 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• RSpliet
bartgrefte schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 12:28:
[...]

hoe heb je het voor elkaar gekregen dan?? ik kan intypen wat ik wil, de fout blijft...... zowel met gepartitioneerde HD als on-gepartitioneerde HD. en zelfs na draaien van killmbr blijft de fout.
Het ging in mijn geval om het booten van de CD-Rom. En in dat geval kan je altijd argumenten meegeven :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Seven of Nine schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 12:35:
[...]

Het ging in mijn geval om het booten van de CD-Rom. En in dat geval kan je altijd argumenten meegeven :)
zoals........

Oscar Wilde

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik neem aan dat je de kernel-meldingen wel voorbij ziet komen. Blader terug en kijk welke device bij de CD/DVD-speler met de opstart-CD hoort. Heb je deze al eens handmatig als root ingevoerd?

• RSpliet
svdmeer schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 21:38:
Ik neem aan dat je de kernel-meldingen wel voorbij ziet komen. Blader terug en kijk welke device bij de CD/DVD-speler met de opstart-CD hoort. Heb je deze al eens handmatig als root ingevoerd?
Zoals ik al zei, ipv 'linux <argumenten>' te proberen, ros eerst eens een berg onzin van jewelste in (dus ZONDER 'linux'). Daarna op de normale manier de setup starten, en het zou gewoon moeten werken.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Seven of Nine schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 21:46:
[...]

Zoals ik al zei, ipv 'linux <argumenten>' te proberen, ros eerst eens een berg onzin van jewelste in (dus ZONDER 'linux'). Daarna op de normale manier de setup starten, en het zou gewoon moeten werken.
ik volg het ff niet meer..... (zal wel komen doordat ik hier zowat lig te pitten :Z )

Oscar Wilde

Verwijderd

Heb je alle hardware aan de praat gekregen op de laptop met Linux? Ik wil mischien ook de laptop kopen maar Linux is natuurlijk een must-have. Kan je anders ff een lspci output posten op het forum?
Pagina: 1