Waarom zijn snelle PCI-e graka's zo veel duurder dan AGP?

Pagina: 1
Acties:

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ja ik vraag me dit gewoon af.... ik zie hier en daar aanbiedingen van 6800GT en Ultra AGP kaarten enzo, maar de PCI-e varianten zie ik nergens voor echt lage prijzen terwijl sommige eenvoudigere kaarten juist weer even duur zijn als de AGP variant.

Gezien het eerste zou ik zeggen dat de PCI-e standaard blijkbaar duurder is om te implementeren maar gezien het tweede lijkt dat weer niet zo te zijn. Waarom zijn de snelle PCI-e kaarten duurder dan hun AGP-broertjes, die soms voor belachelijk lage prijzen over de toonbank gaan? (zie de aanbieding van 4Launch van een paar weken terug en de aanbieding van Alternate).

Verwijderd

Het is bijna het einde van het AGP tijdperk en daarom willen ze volgens mij al die AGP's kwijt om plaats te maken voor de PCI-e :)

Verwijderd

bij agp kan de situatie onstaan dat er meer geproduceerd is dan er afgenomen gaat worden. dat gevaar is niet zo groot bij pci-e, vandaar de iets hogere prijzen denk ik.
Maar met nieuwe modellen veranderd dat toch wel iets, dus pci-e kaarten van de 6000 generatie zullen nu ook wel langzaam gaan zakken.

Verwijderd

Ze hebben natuurlijk ontwikkelingskosten voor pci-e dus die willen ze dr graag uit hebben :z

Verwijderd

Mensen: alle kaarten worden nu nog alleen op pci-e gebakken. Om hier een agp bussie aan te solderen is een "verloop" nodig. Soort chipje/techniek dat de pci-e elektronica signalen naar agp verbouwt. En dat kost paar centjes... :)

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
dan zou een agp kaart juist duurer moeten zijn. maar pci-e is duurder nou

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:40

Cyphax

Moderator LNX/AI
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 14:05:
Mensen: alle kaarten worden nu nog alleen op pci-e gebakken. Om hier een agp bussie aan te solderen is een "verloop" nodig. Soort chipje/techniek dat de pci-e elektronica signalen naar agp verbouwt. En dat kost paar centjes... :)
Dit zou een verklaring kunnen zijn voor de hogere prijs van AGP kaarten ten opzichte van PCI-e :P
En de vraag is juist: waarom is het andersom? :)

[edit]argghl Spacejam

[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 23-06-2005 14:10 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:27

rapture

Zelfs daar netwerken?

? Volgens mij is AGP materiaal toch opvallend duurder dan PCI-Express materiaal. Ik post regelmatig in de upgrade-topic adviezen en als je goed zoekt in de pricewatch, dan zie je dat AGP-materiaal duurder is.

GPU's zijn tegenwoordig default PCI-Express, dus omzetchipje nodig om AGP van te maken, dus duurder.

Daarnaast hebben we nog winkels die ouwe AGP-materiaal tegen lagere prijs buitensmijten, dit is eerder uitzondering op de regel en zullen waarschijnlijk niet heel veel ervan in stock hebben. Dus gewoon hun laatste kaartjes buitensmijten, het zal vrij snel gedaan zijn.

En graka is geen GoT veelgebruikte term, wel op games.telenet.be forum, daar is het een gewoonte om graka tegen grafische kaarten te zeggen.

[ Voor 20% gewijzigd door rapture op 23-06-2005 14:13 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:30
De meeste Kaarten zijn nog AGP en moeten een PCI-E chip hebben voor het converten van het signaal. De nieuwe generatie gaat het omgekeerd, dus PCI-E => AGP, maar AGP is nog lang niet uitgestorven.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ook hier geldt weer dat de winkel prijs _niks_ te maken heeft met de productiekosten. @rapture & johnny mcclane: een pci-e naar agp chipje kost je max een paar dollar, dus heeft nauwelijks invloed op je verkoopprijs.
Het verschil is veel meer afhankelijk van de markt, welke mobo's worden er aangeboden, waar wordt reclame voor gemaakt, welk type kaart heeft last van overproductie e.d.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

rac-on schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 14:46:
ook hier geldt weer dat de winkel prijs _niks_ te maken heeft met de productiekosten. @rapture & johnny mcclane: een pci-e naar agp chipje kost je max een paar dollar, dus heeft nauwelijks invloed op je verkoopprijs.
Het verschil is veel meer afhankelijk van de markt, welke mobo's worden er aangeboden, waar wordt reclame voor gemaakt, welk type kaart heeft last van overproductie e.d.
Welke type kaart heeft meer afzet => economie of scale. :)

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Omdat pci express sneller is dan agp, dat dit voor de huidige generatie geen bal uitmaakt weet de doorsnee klant toch niet.
(agp 8x is evensnel als pci express 8x, nl 2GB/s, enkel voor upstream naar het ram is pci express gigantisch beter (266MB/s <> 8*250MB/s))

Verwijderd

Bijvoorbeeld bij een computerwinkel in Duitsland waar ik vaak mijn spulletjes koop:
* de goedkoopste Geforce 6800GT (256mb) AGP versie: 234 euro (incl. BTW, retail)
* de goedkoopste Geforce 6800GT (256mb) PCI-E versie: 370 euro (incl. BTW, retail)
De kloksnelheden van het geheugen en core zijn identiek.
Meer zelfs: de videokaarten zijn gewoon identiek. Het enige verschil is de aansluiting (AGP tegenover PCI-E).
Ik zou erg graag een 6800GT hebben, maar ik zou ook graag een nForce4/socket939 systeem hebben, dus heb ik PCI-E nodig...
Zouden de prijzen van die 6800GT PCI-E binnenkort dalen naar hetzelfde niveau als de AGP versie?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 16:06:
Bijvoorbeeld bij een computerwinkel in Duitsland waar ik vaak mijn spulletjes koop:
* de goedkoopste Geforce 6800GT (256mb) AGP versie: 234 euro (incl. BTW, retail)
* de goedkoopste Geforce 6800GT (256mb) PCI-E versie: 370 euro (incl. BTW, retail)
De kloksnelheden van het geheugen en core zijn identiek.
Meer zelfs: de videokaarten zijn gewoon identiek. Het enige verschil is de aansluiting (AGP tegenover PCI-E).
Ik zou erg graag een 6800GT hebben, maar ik zou ook graag een nForce4/socket939 systeem hebben, dus heb ik PCI-E nodig...
Zouden de prijzen van die 6800GT PCI-E binnenkort dalen naar hetzelfde niveau als de AGP versie?
als de 7XXX serie van nVidia goed beschikbaar is zal het er wel naar toe kruipen, verwacht geen wonderen

en het grote voordeel van PCI-E is dat het data 2 kanten te gelijk heen en weer kan verzenden

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

GoldenSample schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 16:39:
[...]

als de 7XXX serie van nVidia goed beschikbaar is zal het er wel naar toe kruipen, verwacht geen wonderen

en het grote voordeel van PCI-E is dat het data 2 kanten te gelijk heen en weer kan verzenden
PCI-E kan dan theoretisch gezien wel superieur zijn aan AGP, in de praktijk is het prestatieverschil onbestaande.
Ze willen waarschijnlijk gewoon van hun voorraad AGP kaarten af ofzo, zodat ze zich in de toekomst enkel nog op PCI-E richten.
Ik persoonlijk vind het wel klote, want ik wil graag zo'n 6800GT, maar ik ga er geen 150 euro extra voor neertellen simpelweg omdat er een PCI-E aansluiting opzit ipv een AGP aansluiting.

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat enkrypt zegt is dus precies wat ik bedoel! Wist niet dat graka hier niet gebruikt werd maar "men" snapt heus wel wat ik bedoel. De topictitel zou met de term videokaart te lang worden. Hoe dan ook: Waarom gf6800gt produceren als je meer kan verdienen op de pci-e versie die goedkoper te produceren is?

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 19:01
Volgens mij zit er op de 6800 PCIe een bridge chip. Op m'n 6800GT AGP zit er in iedergeval geen een. ER is echter nog wel een redelijk grote markt voor AGP kaarten omdat PCI expres nog jong is. Al zouden de fabrikanten geen AGP kaarten maken van de huidige generatie (6?00 en X?00) dan zouden ze zich in hun vingers snijden met de vele moederborden die nog in omloop zijn zonder PCIe.

Ik denk dat de prijsdaling van de afgelopen paar weken 3 oorzaken heeft:
  1. Er is een nieuwe generatie kaarten bijna leverbaar (nog een paar weken)
  2. Winkels villen van hun voorraad AGP kaarten af. Omdat er nu 2 standaarts zijn hebben ze een dubbel assortiment en voorraad nodig. Dat kost meer ruimte en is daarom duurder.
  3. Concurentie: 1 winkel begint met stunten, en een aantal andere nemen dit over dus de rest moet uiteindelijk ook mee.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

martijn_tje schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 07:39:
Volgens mij zit er op de 6800 PCIe een bridge chip. Op m'n 6800GT AGP zit er in iedergeval geen een. ER is echter nog wel een redelijk grote markt voor AGP kaarten omdat PCI expres nog jong is. Al zouden de fabrikanten geen AGP kaarten maken van de huidige generatie (6?00 en X?00) dan zouden ze zich in hun vingers snijden met de vele moederborden die nog in omloop zijn zonder PCIe.

Ik denk dat de prijsdaling van de afgelopen paar weken 3 oorzaken heeft:
  1. Er is een nieuwe generatie kaarten bijna leverbaar (nog een paar weken)
  2. Winkels villen van hun voorraad AGP kaarten af. Omdat er nu 2 standaarts zijn hebben ze een dubbel assortiment en voorraad nodig. Dat kost meer ruimte en is daarom duurder.
  3. Concurentie: 1 winkel begint met stunten, en een aantal andere nemen dit over dus de rest moet uiteindelijk ook mee.
bridge chip kost de wereld niet, hoe kan het bij een 6600GT met PCI-E ==> AGP zo zein dat het verschil veeeeel kleiner is dan bij een 6800GT met een AGP ==> PCI-E bridge chip? het is gewoon vraag en aanbod, en van die AGP kaarten willen ze niet perse af, er zal nog heel lang vraag naar blijven.
prijsdaling, de 7800 komt als eerste op PCI-E dus dan zou die toch moeten dalen?

en dat het allemaal door concurentie komt daar geloof ik niet echt in, volgens mij krijgen ze ze ook goedkoper aan geleverd (je wilt toch niet zeggen dat ze 4 maanden terug op een 6800GT honderd euro winst maken en nu vanwege de prijsdaling niets meer)

-searoar had het over dat ze de ontwikkelings kosten er uit willen hebben, ik denk dat dat de hoofd reden is, ze willen de hele PCI-e ontwikkeling betaald zien (en nee, dat doen ze niet op een 6600GT, in deze klasse is de concurentie helemaal _moordend_
-johny mcclan had het er over dat alle kaarten nu op PCI-E chips worden gebakken, dat is onzin want de 6800GT was er eerder dan de 6600GT en is daarom nog een native AGP chip

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 24-06-2005 09:09 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 19:01
Op hi end kaarten zit vaak de meeste marge, dus kunnen zowel de fabrikanten als de winkels de meeste winst op maken en ook het meest met prijzen gaan stunten.

Het kan best zijn dat de verkoop van AGP 6800 kaarten tegen viel en dat daarom de prijs naar beneden is gegaan. Dat dat dan ook nog samen valt met de introductie van een nieuwe serie versterkt de prijsdaling alleen maar.

Concurentie helpt ook echt wel om de marges van winkels en fabrikanten te druken

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1