Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gestuurde dimmer

Pagina: 1
Acties:
  • 24 views sinds 30-01-2008

• Attixx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-08 10:04
Ok, ik zal beginnen met het begin dat ik hier toch niet een slechte indruk maak ofzo. Ik zit dus namelijk in het zesde jaar. Maar wij hebben al we tegengekomen met onze leraars. Nu dat effe ter zijde. We hebben dus ook een eindwer moeten maken. Een automatische temperatuurregeling. Nu onze belasting rond de 250 Watt als verwarmingselement moest dus gestuurd worden. Oorspronkelijk hadden we zelf een printje enzo. Maar het IC dat we nodig hadden konden we niet meer verkrijgen. We hebben dan dus ook een uit pure noodzaak een velleman kit moeten gebruiken. Nu het eindwerk werkt. En het grootste deel van het schema verstaan we wel. Maar ik zit toch echter met een paar vragen. Ik geloof de leraar niet echt. Nuja wie ben ik om daar over te oordelen.

Het schema vindt je hier:

Het eerste waar ik me zit is dit.
Volgens mijn leraar is dit een capacitieve spanningsdeler. Dus op de Input komt er 230 Volt te staan en de output gaat naar de voedingsketen voor de 5V. Nu de reden waarom men dit gebruikt is omdat een condensator niet warm wordt op wisselspanning. En een condensator op een wisselspanning een impedantie heeft. Dus eigenlijk vormt dit een spanningsdeler. Maar moet je normaal gezien niet tussen de condensator en weerstand aftakken. En als de condensator niet warm wordt waarom gebruikt men dan gewoon geen 2 condensatoren inplaats van 1 condensator en een weerstand.

Er zijn zo twee nuldoorgangsdetectoren in onze schakeling. Een voor de nuldoorgang van het net te bepalen en een om te zien of er een belasting is aangesloten. Maar waarom staat er bij de ene een zenerdiode en bij de andere niet ? ( ik heb zelf een mogelijke reden maar ik weet niet of het juist is. Als we een varierende belasting hebben, dan hebben we dus een variende spanning. Dus dacht ik de zenerdiode dient voor een stabiele spanning te hebben. Alsek de spanning uitreken op de weerstand R2 kom ik 0,8.. Volt uit, dus net genoeg voor de transistor in geleiding te brengen ) Wat ik mij ook afvraag is waarom dient die spoel precies ? Iedereen vertelt mij iets anders.

De schakeling maakt gebruik van een optische scheiding en een off set instelling. Ik denk dat de weerstanden de spanning op de collector en basis instellen. En hoe werkt die optische scheiding precies ?

Dit is een oscillator zie zorgt voor de interne frequentie van onze IC voor de frequentie van de zaagtand te bepalen. Nu is de vraag wat doen die 2 condensatoren daar nog bij? Of waarvoor dienen die?.

Nu ik weet dat dit geen huiswerkforum is, want dit is echter een schema van ons eindwerk dat we gemaakt hebben. Maar ik heb hier al veel gelezen en gezien dat hier enkele pientere bollen zitten in het vakgebied elektronica. Niet iedereen zal deze topic apprecieren maar ik zou het graag weten en misschien dat anderen hier ook wel van kunnen bijleren.

[ Voor 14% gewijzigd door Sprite_tm op 23-06-2005 14:54 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Sorry, onafhankelijk of het nou eindwerk is of niet, het blijft imo een huiswerkvraag. Bovendien post je hier Velleman-schema's, en dat bedrijf schijnt vrij happig te zijn op copyright-kwesties; die moet ik dus zowiezo wegeditten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Dit topic is gesloten.