Toon posts:

Random 5-10 sec pauses

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds november een nieuw systeem. (Zelf gebouwd).

Systeem:

Amd64 3400+ (754)
MSI K8N NEO platinum
2*corsair 512 mb value select
seagate sata 120 gb
plextor dvd drive
Aopen Aeolus 6800 gt
Cooler master centurion 5 cast met 340 watt voeding
Windows XP Pro (legaal) met service pack 2

Na een paar maanden begon de ellende, random liep me hele systeem vast niks (alles freezde, geluid, beeld) alleen harde reset werkte. Nieuwe voeding gekocht 450 watt coolermaster. Probleem bleef. Op een forum gevonden dat de nvidia IDE drivers voor problemen konden zorgen, die verwijderd en het systeem liep niet meer vast, maar op random intervallen freezde alles voor 5-10 sec waarna het systeem weer verder gaat. Dit gebeurt zowel in windows als in spelletjes zoals WoW en COD. Alle drivers vernieuwd-->probleem bleef, instellingen (fastwrite, nvidia speedup) van me videokaartverandert--> probleem bleef.
Hardware getest
X800 xt ipv 6800 gt --> probleem bleef
kingston geheugen ipv corsair --> probleem bleef
Mijn videokaart en geheugen getest op een Asus 939 (via KT800 chipset) mb met 3500+ geen problemen.
Zelf een asus K8V se deluxe aangeschaft en een nieuwe koeling (zalman).
De freezes van 5-10 sec heb ik nog steeds... Kan dit aan me processor of aan iets anders liggen...
Hopelijk kan een van jullie mij helpen...

Mvg,

Eelke

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:03

PeaceNlove

Deugleuter

Heb je stabiele voltages? Dit kan je meten met bijvoorbeeld motherboard monitor. Als deze een afwijking hebben van +/- 5% of meer dan krijg dat soort freezes.
Ik heb ook last gehad van dit probleem. Bij wisselde de spanning op de groep behoorlijk doordat er ook een wasmachine aan zit. Dat kon mijn oude voeding eenvoudig niet aan. Mijn nieuwe Zalman400B-APS heeft er nu geen moeite mee:)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip ik zal er naar kijken, maar eigenlijk denk ik dat mij cooler master real power 450W van 90 euro dat wel aan zou moeten kunnen of niet? En ik heb me computer ook getest bij een vriend van mij thuis en daar had ik hetzelfde probleem.

• kwaza
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-03-2023

kwaza

http://dogepool.nl

mediabeast schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 13:17:
doordat er ook een wasmachine aan zit
Bedoel je watercooling? :Y)

http://dogepool.nl DogePool P2Pool voor Dogecoin!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:03

PeaceNlove

Deugleuter

Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 13:25:
Bedankt voor de tip ik zal er naar kijken, maar eigenlijk denk ik dat mij cooler master real power 450W van 90 euro dat wel aan zou moeten kunnen of niet? En ik heb me computer ook getest bij een vriend van mij thuis en daar had ik hetzelfde probleem.
Misschien heb je gewoon de pech twee keer een brakke voeding gekocht te hebben. Het hoeft namelijk niet perse aan gare wasmachines te liggen
kwaza schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 14:15:
[...]

Bedoel je watercooling? :Y)
Wel als ik een koud wollen wasje draai ;) Not!!!

Verwijderd

Hmm.. Apart dat iemand EXACT hetzelfde probleem als ikzelf heeft.. En ik weet eerlijk gezegd ook geen oplossing behalve dat ik denk van; hmm, ik zal er mee moeten leven.. Wat wel frappant is, is dat het gebeurd met totaal verschillende hardware; ik heb het tot nu toe tot een bepaald punt weten te traceren waar ik mogelijk denk dat het de verdachte zou kunnen zijn; echter ben er niet zeker van.. Hier een résumé van mijn verhaal..

Een MSI K8N neo2 platinum bord gewonnen via de mycom veiling; Socket 939 Athlon 64 3200+ CPU d'r bij.. Kingston HyperX TCCD mem (2 x 512 MB).. GPU was een 6800TD ook via mycom veiling gewonnen.. Samen met 4 HDs (3 x 120 GB, 1 x 40 GB), 1 DVD-RW + 1 DVD-lezer en cardreader.. Dit alles netjes weggepropt in een CM Stacker + CM 480 Real Power voedinkje (zit ook zo'n meter bij die laat zien hoeveel je verbruikt).

De problemen; games bleven op willekeurige momenten vasthaken; dan hoordde ik het geluid stotteren, en in de meeste gevallen rebootte de PC dan.. Ik kreeg dan wel te zien om wat voor systeemfout het ging, het was dan "nv4_mini.sys" die een driver irq less or not equal error had veroorzaakt.. Ik ging het dus zoeken in de videokaart, en al snel retourneerde ik het geval naar mycom, én kreeg ik (en ik ben ze erg dankbaar), een 6800GTtje terug, ipv de 6800TD.. Vreemde geval was; probleem bleef.. Toen ook 6800LE geprobeerd; probleem bleef.. Op een gegeven moment had ik het forum hier afgestruind en stootte op de zogenaamde "stutter-bug" icm 6800 kaarten en de MSI K8N neo 2 platinum.. Het leek overduidelijk een compatibiliteits-issue tussen de GPU en het moederbord.. Heb toen maar een asus a8v deluxe gekocht.. Ik dacht even dat alles goed ging, maar waarempel, hetzelfde probleem deed zich voor.. Niet in alle games overigens; met name world of warcraft loopt het spel regelmatig vast.. Tegenwoordig wil het nog wel in het spel blijven en niet zo vaak meer rebooten.. Dit heeft er mee te maken dat ik de default recommended voltage voor mijn TCCD latjes iets omhooggeschroeft heb.. Recommended prik is 2,7.. heb het nu op 2,85 staan, en dus iig iets minder stuttering.. An sich wel vreemd, geheugen is errorloos op alle voltage-reeksen tussen 2,6 én 2,85 (memtest laaaaaaaaaaaaaange uren laten draaien).. Laatst kwam er weer een ander onzinargument voorbij; mijn sb live zou de boosdoener zijn.. Ik eruit vrotten, audigy d'r in.. Nope, same difference.. Verder al nodige hardware d'r uit getrokken, en zelfs onwaarschijnlijke devices die een error zouden kunnen veroorzaken uitgeschakeld/verwijderd (tv-kaart/scanner/printer) om te kijken of het probleem zou verdwijnen; zelfde verschil.. Het aparte is.. De 2e PC naast mijn hoofd-pc, zogenaamd "servertje" is een athlon xp 2400+ met een a7n8x-e deluxe, met d'r op 2 latjes gemixt geheugen.. Daar zit een 6800 LE, en het ding hapert NOOIT.. Nog geen enkele last gehad van compatibility issues.. Voor mijn hoofdmachine blijven d'r dus nog twee opties over; of het mem is gewoonweg incompatible met weinig borden (dus iig niet a8v-deluxe + msi k8n neo2 platinum); de instellingen staan goed, mem draait op default snelheid @ def. timings (2-2-2-5) @ iets hoger dan normale prik @ 2,85v.. Zou je denken; de voeding.. De voltlijnen wijken echter nauwelijks af, en op peak momenten gebruik ik pas 260 watt (niet al mijn 4 schijven zijn constant actief ;-).. Kortom; voor mij een compleet raadsel vooralsnog..

edit:
na het herlezen van de ts zie ik dat de topicstarter in het begin last had van heel erg ernstige freezes.. ik heb dat nooit gehad, ik heb alleen vanaf het begin die problemen met freezende games gehad.. het is heel apart; in veel games heb ik geen last meer (waar ik dat vroeger wel had) na het verhogen van mijn mem prik (HL2/doom 3/farcry doen het allemaal perfect), het blijft met name world of warcraft en heeeeel af en toe een racespel dat vastloopt.. het geheugen heb ik ook getest in mijn "server", maar die loopt niet vast met dat geheugen..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2005 22:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
K... Na wat verder speuren op het forum ben ik erachter gekomen dat er pentium gebruikers waren met hetzelfde probleem als ik.. 5-10 seconde pauzes en dan gaat alles weer verder. Er stond daarbij dat dit mogelijk was door dvd brander/speler van plextor/NEC. Nu heb ik een plextor dvd speler...
Dus ik gisteravond de dvd speler losgekoppeld... alleen de IDE kabel verwijderd en heb ik 2 uur COD en 2 WoW kunnen spelen zonder een pauze... Probleem lijkt dus te zijn opgelost, maar dat durf ik pas echt te zeggen na het weekend... (Oftewel nieuw moederbord en voeding voor niks gekocht :S)

Pixxei, wat jou probleem betreft weet ik het niet... mijn pauses waren naast spelen ook in windows... en het complete vastlopen, ging weg nadat ik de Nvidia IDE drivers had verwijderd... Verder heb ik nooit foutmeldingen gezien.... Succes ermee...
Pagina: 1