Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!
Verwijderd
Waarom gewoon niet jumpertjes of in je BIOS veranderen??
En waarom zou je leuk gaan kleuren en krassen?
Verwijderd
wat zijn de l bruggen en waar zitten ze?? en waarom ga je kleuren en krassen als je ook kan solderen?? veel handiger
Die bruggen zitten 1-2 mm uit elkaar...Op vrijdag 12 januari 2001 19:22 schreef mongloit het volgende:
beginnersvraagje (echt)
wat zijn de l bruggen en waar zitten ze?? en waarom ga je kleuren en krassen als je ook kan solderen?? veel handiger
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Hardware gegevens:
- Mobo: MSI KT7 PRO
- CPU: AMD Athlon 800 MHz (Socket A)
- Voeding: 250 Watt
Toen ik mijn PC kocht (ongeveer 3 maanden geleden) was ik niet van plan het te gaan overklokken|:(. Maar nadat ik op dit forum was geweest, kon ik mezelf niet meer bedwingen. Ik heel wat info verzameld en ik kwam erachter dat ik de Multiplier niet in kon stellen (MSI KT7 PRO). Dit vond ik natuurlijk klote, daarom had ik mijn FSB maar verhoogt (ging niet hoger dan 110), maarja dat is natuurlijk ook niet alles (110 * 8 = 880 MHz). Ik heb toen met een bekende veel gediscussieerd over hoe en wat. We kwamen terecht op de pagina van toms hardware ( http://www.tomshardware.com ) . Hier vonden we de tabellen die nodig waren, namelijk de combinatie van de L-bruggen (L3, L4 en L6 om precies te zijn) op de CPU waarmee je de multiplier kon instellen (instellen op de CPU dus).
Ik ging heel voorzichtig aan de slag, eerst alle default settings van mijn bios natuurlijk instellen, anders gaat je pc waarschijnlijk flippen (na het overklokken). Daarna de cooler eraf en de CPU eruit halen. Mijn eerste poging deed ik met een heel dun mesje (chirurgmesje), dit ging zeker niet perfect:(, het lukt me niet om de eerste brug te doorbreken. De tweede poging volgde al snel…. Ik had alvast wel een goede cooler gehaald (Iceberg IB-60:)) in het geval van een geslaagde poging. Toen mijn tweede poging (met een stanleymesje) ook mislukte, werd ik erg teleurgesteld en had ik besloten niets meer aan de CPU te gaan doen.
Toen heb ik maar weer een gesprek met die bekende gevoerd, hij zorgde voor een positieve gevoel! Dat was natuurlijk weer een dikke hulde! Ik heb maar weer mijn, net geïsoleerde kast, opengehaald en daar de CPU weer uit gehaald. Toen bedacht ik me ineens, kan ik het niet beter doen met een kraspen!! Die dingen heten namelijk niet voor niets zo! Ik had er een scherpe punt aan geslepen en ben toen begonnen. Na een paar keer heen en weer te zijn gegaan zag ik resultaat, HET LUKTE! Ik natuurlijk onwiese blij, ik heb toen alles in de goede combinatie gezet (900 MHz), dit met behulp van krassen en kleuren! Dit laatste moet je natuurlijk wel doen, niet gelijk met bison-electro erop!!! (dit kan je CPU verneuken, het zorgt er misschien voor dat je opnieuw moet krassen!!) Toen de climax! Ik startte mijn pc op, het werkte, maar wel op 700 MHz, wat bleek 1 brugje was niet goed doorbroken. Ik had dit verholpen en alles opnieuw gecontroleerd! Toen werkte het wel:), Windows startte normaal op, alleen bij elk progje wat ik probeerde op te starten, liep de pc vast! Het lag aan de CPU voltage, deze staat nu op 1,825 V (stond op 1,750V), dit moet je natuurlijk wel stapsgewijs doen!
Nou toen alles liep, heb ik veel progjes tegelijk gedraaid (die veel van de CPU vereisen) om zo mijn stabiliteit en de temp te checken, aangezien ik dit tekstje op de genoemde pc schrijf, loopt het dus stabiel!!:).
Ik ga waarschijnlijk naar de 950 MHz en misschien wel naar de 1 GHz (dit gaat wel errug ver:)), tenminste, als mijn pc stabiel blijft lopen en niet teveel warmte produceert!
Ik heb dus de volgende tips voor de mensen die het willen gaan doen:
1. Gebruik een kraspen, die een zeer scherpe punt heeft.
2. Kijk met een goed vergrootglas of je er al doorheen bent.
3. Gebruik vervolgens een HB-potlood om de bruggen te verbinden.
4. Voordat je de CPU op het mobo zet, controleer de combinaties van de bruggen!
5. Verhoog je CPU voltage met de minimale stapjes, het beste is om dit in de bios te doen en niet op de CPU!!!
6. Loopt je CPU stabiel zonder al te veel warmte en je hebt het al ongeveer een week soepel draaien, ga dan pas 50 MHz hoger!
Oh ja gebruik de codering van toms hardware:
http://www6.tomshardware.com/cpu/00q3/000711/amd-04.html
Nou ik wens alle mensen die dit willen gaan doen heel veel suc6! Ik hoop alleen wel dat ze weten waarmee ze bezig zijn, niet zomaar gaan krassen!! Je kunt zeker WEL je CPU naar de klote helpen door dit te doen. Maarja mij valt niets te verwijten, bij mij is het ‘toevallig’ wel gelukt! IK BEN DUS NIET VERANTWOORDELIJK VOOR ALLES WAT JIJ DOET naar aanleiding van dit tekstje!!!!
Verwijderd
Ben ook bezig maar nog niet succesvol.
Je geeft weer hoop. Bij Boot kreeg ik een reeks piepjes. Terug naar 700 en hij boot weer.
Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen
Maar wel met black&deckers, stanleys en verscheidene scherpe voorwerpen....(dremel slijpschijfje)....
Resultaat: Duron 600@1002
voor systeem check URL in sign.
Verwijderd
Klopt het dat er onder die bruggen (de goude verf) een soort streepje zit met iets van hard soldeer ofzo?
Ik heb t ook geprobeerd maar kreeg 't metaalkleurige lijntje niet door, ben d'r zelfs met een dremel overheen gegaan.
Verbreek je dat lijnt nu letterlijk, breekt je er iets weg, of slijp/kras je lijntje door?
Hoe lang moet je krassen voordat je t lijntje verbreekt?
Ben benieuwd.
Ik nl zelf een K7Tpro2 met duron600, maar die loopt steeds van z'n multiplier af. dwz stel je m in op 8.5x100 doet t prima, volgende dag boot ie op 6x100
Weet niet of 't aan cpu/mb ligt. l1 bruggen netjes met bison electro verbonden.
Suc6!
Verwijderd
Verwijderd
MSI K7T Pro zonder multiplier shit onboard. Duron 700@900 Mhz.
suc6
Verwijderd
ennuh freaky20, kan inderderdaad de mp in m'n bios instellen en heb L1 bruggen verbonden met bison electro. Maar t
En m'n L1 brugjes zijn echt wel goed verbonden, heb er twee laagjes bison electro op gedaan en het al 2x overnieuw gedaan.
Door de mp nu vast te zetten hoop ik dat hij de hogere instelling wel vasthoudt...
Verwijderd
Heeft me wel 3 uur gekost om 4 brugjes te verbreken!!.
Tools: stanleymesjes, dremel (0.8 mm grafeerfreesje (f 3,65), bezweek na 10 min), schuurpapiertje, nagellakremover&stofzuiger (om te reinigen) en bison electro. Helaas hadden ze geen kraspen bij de MegaPraxis.
Heb net zo lang gekrast tot er van de brugjes nog slecht 2 stipjes over waren. Het is trouwens heel moeilijk te zien, zelfs met vergrootglas, of zo inderdaad verbroken zijn. Je moet telkens na het 'hakken en zagen' de boel ff schoonmaken en checken of ze al verbroken zijn.
Daarna enkele brugjes verbonden met bison electro en de L1 brugjes weer open gemaakt.
Eindelijk boot m'n MSI K7TPro2 + duron600 continue met een multiplier van 8,5x.
Conclusie:
OF de cpu was kut / het moederbord (MSI K7TPro2), wie zal t zeggen, ik verdenk het moederbord, zie ook verhaaltjes op www.overclockers.com.
Maar nu werkt t eindelijk en hoor je mij niet meer klagen!! :):)
de multiplier in de bios instellen?
zoja danm hoef je um toch alleen maar te unlocken?
of ben ik nu heel dom bezig?
Audi A8 W12 6.0
Verwijderd
De K7T Pro2 kan alles gewoon vanaf het BIOS instellen, daarom heb ik 'm gekocht (Duron650@969/1.775V/9,5x102/potlood)
het was ook geen vraag maar meer een combinatie van een vaag vermoeden en een weet.Op dinsdag 16 januari 2001 17:45 schreef freaky20 het volgende:
Nou volgens mij en volgens vele andere tweakers, kun je inderdaad je multiplier instellen op de MSI KT7 Pro 2. Dus ik zou zeggen lees het boekje eens door, anders gebruik de search!!:)
ik ben zelf eerst aan het lezen daarna stel ik vragen. ik hb nu wel zoveel info dat ik het wel kna doen denk ik.
Audi A8 W12 6.0
Verwijderd
Natuurlijk weet ik dat je multiplier kunt instellen in de bios !!!!!! Alleen dat het werkte bij mij niet goed
Mijn MSI K7TPro2+duron600 combo weigerde z'n multiplier na meerder reboots vast te houden (8,5), hij sprong steeds terug naar 6x. En kwam vervolgens niet hoger dan 6,5. ALs ik m hoger instelde boote hij niet of starte hij op 500/600 mhz.
De L1 brugjes heb ik netjes verbonden, eerst met potlood toen meerdere malen met bison electro. Je wilt toch zeker weten dat t daar niet aan ligt..
maar met die 'brugjes verbreken truuk' is t wel gelukt!
Verwijderd
werkt prima op 1507MHz
maar januarie is al bijna weer een jaartje geleden, weet niet of dat nog wel nodig is met de Processoren van vandaag.
"ik krijg um niet door"
sins wanneer worden amd's verkocht als krasloten?
1.2ghz en je hebt de jackpot?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
12v en + aan de ene kant van de brug en - aan de andere kant. Hoppa! Weg verbinding en met potlood kan je m weer verbinden als t nodig is
Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04
Maar moet je haard duwen met de kraspen?
Probeer maar... enneuh het doorbranden van de bruggen mbv stroom lijkt mij niets!
Suc6 Freaky
Dit topic is gesloten.
![]()