Peltier-koeling van de gamma

Pagina: 1
Acties:
  • 624 views sinds 30-01-2008

• Systemlord Max
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Beste medetweakers,

Op dit moment hebben ze bij de gamma voor € 34,95 een actieve koelbox in de aanbieding. De inhoud is 6 liter en is geschikt voor in de auto (12 volt) lekker interessant zou je zeggen en nee de koel-box is dat niet, maar de onderdelen die er in zitten kunnen wel interessant zijn :P namelijk het volgende:

1 x TEC1-12705 Peltier-element 40 x 40 x 4 (zie link onderaan)
1 x Koellichaam van 130 x 120 x 25
1 x Koellichaam van 130 x 90 x 25
1 x massief aluminium koppelstuk 41 x 65 x 37
1 x fan met diameter van 103 mm bij 25 mm hoog
1 x fan met diameter van 90 mm bij 25 mm hoog

Het peltier-element kost normaal iets meer dan € 30,00 maar dan heb je enkel het element.

Technische gegevens van het peltier-element:
http://www.produktinfo.co...tier_Element_CP_12705.pdf

Bij de koelbox zit trouwens nog een extra deksel zodat je die ook nog kunt gebruiken maar dan passief :P

Excuus voor de slechte kwaliteit foto (SE Z600) mijn normale camera is op vakantie :(

Foto: Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/joel.jonker/tweakers/Elementen

[ Voor 12% gewijzigd door Systemlord Max op 23-06-2005 13:20 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

40W Peltier is niet echt goed bruikbaar met huidige hardware denk ik zo

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 20:55
DaWaN schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 13:09:
40W Peltier is niet echt goed bruikbaar met huidige hardware denk ik zo
Ik weet het wel zeker :-P
Zie alle 10.000 andere topix over dit onderwerp

Verwijderd

Ik vind die koellichamen wel leuk maar die peltier kan je idd niet veel mee, misschien leuk voor je chipset maar verder niet echt bruikbaar. de twee grafiekjes in die pdf zijn echter wel de moeite waard om op te nemen in de peltier FAQ!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 13:28:
Ik vind die koellichamen wel leuk maar die peltier kan je idd niet veel mee, misschien leuk voor je chipset maar verder niet echt bruikbaar. de twee grafiekjes in die pdf zijn echter wel de moeite waard om op te nemen in de peltier FAQ!
uhm, als je waterkoeling hebt, kan je die peltiers toch wel gebruiken om je water te koelen? moet je er wel meerdere van hebben natuurlijk.
en dan kan je de heatsinks mooi gebruiken om de peltier te koelen

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Leuk voor een laptop >:), hehe zie het al helemaal voor me "Nieuw laptop met pletier" :P

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2005 13:49 ]

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 13:49:
Leuk voor een laptop >:), hehe zie het al helemaal voor me "Nieuw laptop met pletier" :P
Goed voor je accu.,......

Verwijderd

mjah zet een stuk of 3 peltiers na de radiator en het water komt in de buurt van kamertemperatuur denk ik.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

FireWurX schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 13:43:
[...]

uhm, als je waterkoeling hebt, kan je die peltiers toch wel gebruiken om je water te koelen? moet je er wel meerdere van hebben natuurlijk.
en dan kan je de heatsinks mooi gebruiken om de peltier te koelen
Dan nog is een wat grotere radiator veel effectiever en vreet geen stroom. En als je de opstelling van unknown_road gebruikt moet je enorm oppassen voor condens op je waterslangen ed.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

hoe groot je de radiator ook neemt kamer temp bereik je nooit. condens op je slangen? dan doe je het heel goed :D krijg je wel condens maar wil je dat niet doe je een peltiertje minder of peltiers op een water lager voltage.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

Het dauwpunt is de temperatuur waarop er condens ontstaat op je slangen. Meestal ligt dat in huis rond de 11 graden. Dus op alles in huis dat kouder is dan 11 graden zal onder condens komen te zitten. Dit is dus 10 graden onder de kamertemperatuur. Met 3 van deze peltiers moet dat wel te doen zijn maar met een slechte koeling van je peltiers of een klein rad haal je dat nooit.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

40 watt stelt niks voor ... das jammer...

http://specs.tweak.to/16495

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
HeefStan schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 14:28:
40 watt stelt niks voor ... das jammer...
6 liter is ook niet zo heel veel he :P
Als ut nou een 24 liter koelbox was had er echter een betere pelt of meerdere peltiers in gezeten....

40 watt is misschien wel voldoende voor je northbridge of beeldkaart, mits je een ouwe hebt...

[ Voor 15% gewijzigd door Rey Nemaattori op 23-06-2005 15:03 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

De peltier die hierin zit is idd wel heel erg klein om wat mee te doen :) Deze discussie is echter al veel vaker gevoerd hier op GoT en daarom doe ik dit topic dan ook dicht :) De koelblokken zouden opzich wel interessant kunnen zijn maar deze zijn voor een stuk lagere prijs te verkrijgen bij de locale electronica boer :)

@unknown_road: Welke grafiekjes bedoel je ? Mail me ff dan kan ik kijken of ik er ook daadwerkelijk wat mee kan doen :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.