Toon posts:

[GRUB]Bootloader Fedora 3 verhindert schijf op te starten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem met de bootloader GRUB die bij Fedora versie 3 (Heidelberg) wordt geleverd. Ik zal van t begin af aan beschrijven wat ik heb gedaan:

Ik had op een pc'tje F.C.3 compleet draaien. Nu wilde ik deze schijf overzetten naar een andere PC, zodat ik daar dus Fedora Core 3 op kon draaien (deze PC is nl vele malen sneller).

Schijf in de nieuwe PC gezet en deze aangezet. Fedora begon te laden, maar kwam niet verder dan 'configureren van kernel parameters'.

Ik dacht dus slim te zijn door even de betreffende schijf te formatteren, en opnieuw FC 3 erop te zetten. Omdat de betreffende PC de FC3 niet wil bootten vanaf CD-ROM (en ik geen floppy had) besloot ik om eerst de schijf helemaal te formatteren naar MS-DOS (beetje raar misschien maar goed)

Toen heb ik via een msdos floppy de schijf tot ms-dos bootable geformatteerd en de PC opnieuw opgestart. Bij het opstarten echter kwam de GRUB bootloader tevoorschijn:

'Grub bootlader minimal bash line client'.

Ik dacht dus dat dit nog de bootloader was die op één of andere manier was blijven steken op de schijf. ik heb toen met Ranish Partition Manager mijn MBR helemaal schoongemaakt, en een FAT32 partitie aangemaakt als bootable record.

Computer weer opnieuw opgestart, alleen kreeg ik WEER de GRUB bootloader. Op de een of andere manier is deze niet verwijderd. En kon ik dus niet van mijn schijf booten.

Nu leek het mij als volgende stap een idee om een zero-fill uit te voeren op de schijf zodat de loader en alle referenties ernaar ECHT worden overschreven. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit kan uitvoeren.

Heeft iemand suggesties voor mijn probleem of ervaring hiermee?

Alvast bedankt,

Jean POP

Verwijderd

Het is mij niet helemaal duidelijk waarom je dit zou willen, of waarom je hier zoveel tijd en moeite aan besteed, want het probleem lijkt mij dat je PC niet van CD-rom wilt opstarten. Al lukt het je om de harde schijf leeg te krijgen, dan krijg je toch nog steeds FC3 niet geinstalleerd? Daar komt bij dat als je wel FC3 op CD opgestart krijgt en gaat installeren dat dan je MBR overschreven wordt (voor Grub) en je sowieso kan formateren tijdens de installatie.

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je wel gelijk in, maar het gaat er even om dat ik de PC kan gebruiken totdat ik heb uitgevonden hoe ik de CD-ROM bootable krijg.

Mijn idee was daarom om er iets van DOS of Windows op te zetten (aangezien ik van een Win95 gewoon setup op de CD drive kan benaderen, en dus niet hoef te booten)

Het probleem is dus dat ik die Bootloader niet weg krijg.

(Ik gebruik Ranish Partition Manager)

Verwijderd

ik heb even bij grub FAQ gekeken en daar zeggen ze hetvolgende:
http://www.gnu.org/software/grub/grub-faq.html#q12

<quote>
There is no concept uninstall in boot loaders, because if you uninstall a boot loader, an unbootable machine would simply remain. So all you need to do is overwrite another boot loader you like to your disk, that is, install the boot loader without uninstalling GRUB.

For example, if you want to install the boot loader for Windows, just run FDISK /MBR on Windows. If you want to install LILO (I can't imagine why you want to do such a thing, though), run /sbin/lilo on GNU/Linux.
</quote>

Overigens is het probleem dan nogsteeds niet opgelost natuurlijk. Ik snap alleen nogsteeds niet hoe je dan windows 95 wilt installeren, want je kan niet naar de cd-rom gaan om op setup.exe te klikken als je niet al een besturingssysteem hebt...........
Ik ken het formateer programma wat je gebruikt niet, maar het lijkt niet goed te functioneren, misschien is FDISK /MBR dan ook waard om te proberen, dan weet je in ieder geval zeker dat het overschreven wordt, want blijkbaar is het niet echt mogelijk om dat te deleten.
Over je vraag over zero-fill, ik zou het niet weten, ik overschrijf altijd gewoon dingen :+
succes in ieder geval! :)

Verwijderd

Topicstarter
In reactie op je post heb ik in inderdaad maar eens geprobeerd om FDISK te gebruiken voor het overschrijven van het MBR.

1: Ik heb eerst de schijf met FDISK helemaal leeg gemaakt (non-DOS partitions deleted).
2: Vervolgens met FDSIK een primary DOS partition aangemaakt
3: Vervolgens de schijf als MS-DOS geformatteerd via floppy (format c: /s)
4: Daarna heb ik mn MBR overschreven met FDISK ipv Ranish (FDISK /MBR)

Na deze actie kon ik vervolgens mijn PC booten via de schijf in MS-DOS mode.

Over Win95:

Wat ik nu kan doen is de MS-DOS drivers voor mijn CD-ROM drive installeren. Op deze manier kan ik mijn CD-ROM benaderen in MS-DOS. Wat ik dan vervolgens doe is opstarten in MS-DOS, de CD-drive benaderen, en dan setup.exe starten. Dan wordt de WIN95 install geactiveerd. Deze loodst mij dan door de setup heen.

Over Ranish:

Nadat alles dus werkte ben ik eens met Ranish Partition Manager gaan kijken naar het MBR. Wat blijkt: het MBR ziet er nu precies hetzelfde uit zoals ik het eerder al met Ranish configureerde (maar dus niet wou werken). Ik denk dat dat te maken heeft met de volgorde van het aanmaken van partities en het updaten van het MBR (dus eerst een partitie aanmaken, formateren en dan MBR updaten in plaats van MBR met de hand configureren, dan een partitie aanmaken en daar een OS op zetten).

Bedankt voor de tip BTW