Toon posts:

CF Ultra II: usb 1.1 of toch maar 2.0?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een Sandisk Ultra II CF-kaart van 1 Gb aangeschaft. Hij doet er 20 minuten over om een volle gigabyte over te kopieren naar mijn pc. Ik heb een CF PocketReader aangesloten op mijn pc die alleen usb 1.1 heeft. Is het raadzaam om een usb 2.0 reader te kopen met daarbij een usb 2.0 insteekkaart voor mijn pc? Of zal het dan niet veel sneller gaan dan 20 minuten?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

USB1.1 doet 12Mb/s max, USB2.0 doet 480Mb/s max.
lijkt me toch een erg groot verschil. Daarbij kost een USB2.0 reader haast niets meer en een pci kaartje ook weinig. Zeker als het gaat om grote kaartjes (1GB of meer) is het handig om veel snelheid te hebben.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Zoek doorvoersnelheid USB1 op. Zoek doorvoersnelheid USB 2 op. Maak rekensommetje, vergelijk dat met je huidige tijden, maak beslissing.

Niet moeilijk he. ;)

Alors.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

In principe moet USB 1.1 met 12Mb/s kunnen halen. Dit zou betekenen dat er in 20 minuten zo'n 1,8 GB kan worden getransferred. Als je 20 minuten over 1 GB doet lijkt he me dat de beperking eerder in de reader/CF-kaart zit dan in de USB snelheid.

edit:

Dat USB 2 een 40x hogere transferrate heeft betekend dus niet automatisch dat het ook 40x sneller gaat!

[ Voor 21% gewijzigd door Cheezus op 23-06-2005 12:00 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

primusz schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 11:59:
In principe moet USB 1.1 met 12Mb/s kunnen halen. Dit zou betekenen dat er in 20 minuten zo'n 1,8 GB kan worden getransferred. Als je 20 minuten over 1 GB doet lijkt he me dat de beperking eerder in de reader/CF-kaart zit dan in de USB snelheid.
vergeet niet dat USB de bandbreedte moet delen.
dus heb je er een USB muis en keyboard aanhangen gaat dat ten koste van de datatransfer. 1GB in 20 minuten is voor USB1 niet zo heel slecht.

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Je keyboard en muis zullen toch geen 800 MB in 20 minuten versturen lijkt me ;)

USB 2.0 zal vast wel sneller zijn maar in principe zit je nog niet tegen de grens van de USB 1.1 transferrate met je huidige set-up. Waarschijnlijk is je huidige reader de zwakste schakel, die Ultra II CF zal toch wel meer dan 1,5 MB/s moeten kunnen lijkt me :P

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

primusz schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 12:07:
Je keyboard en muis zullen toch geen 800 MB in 20 minuten versturen lijkt me ;)

USB 2.0 zal vast wel sneller zijn maar in principe zit je nog niet tegen de grens van de USB 1.1 transferrate met je huidige set-up. Waarschijnlijk is je huidige reader de zwakste schakel, die Ultra II CF zal toch wel meer dan 1,5 MB/s moeten kunnen lijkt me :P
Maar het blijft zo dat je nooit het maximum gaat halen.

Daarbij wil de TS ook een USB 2.0 reader aanschaffen, dus zal de beperking bij zijn kaartje liggen, maar over het algemeen zijn die snel zat.

• JoeKurr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-11-2025

JoeKurr

Past niet in een MiG-21

Let wel op dat niet alle readers overweg kunnen met snelle / grote kaartjes (ook al claimen ze van wel).
Ik heb zelf twee interne USB 2.0 readers liggen (van Sweex en Sitecom), die allebei problemen hebben met een Sandisk Ultra II kaartje van 1GB.
Mijn externe Sitecom USB 1.1 reader heeft er geen problemen mee, maar die is weer een stuk trager met lezen, en er zit maar een snoertje van 10cm aan, waardoor het wisselen van kaartjes niet erg handig is (achter de PC, onder het bureau).

Dutch Flanker Display Team
You can't be lost if you don't care where you are

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10-2025
Ik heb ook een prut USB2 kaartlezertje van Sweex en voor m'n gevoel lijkt ie soms wel een harddisk... lekker vlot, zeker vergeleken bij de USB1.1 lezer die we hier op het werk hebben (van Sitecom). Voor die 10 euro lijkt het me best het proberen waard iig. ;)

Oja, ik heb geen enkel probleem met mijn 1 Gb Sandisk Ultra-II kaartje.

[ Voor 37% gewijzigd door OmeRoon op 23-06-2005 19:05 ]

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

Verwijderd

Sandisk Ultra II heeft volgensmij een leessnelheid van 10Mb/s dus dan heb je niet veel aan USB2.0 toch :?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

The new SanDisk Ultra II CompactFlash memory card has a minimum sustained write speed of 9 megabytes (MB) per second and a read speed of 10MB per second. Get faster speed for all the things you do.
;)

Hou rekening met de bandbreedte, er staat 12Mbit voor USB 1.1, dus 1,5Mbyte per seconde.
In het negatieve geval: 1000/1,5 /60 = 11 minuten (en een paar seconden, ik hou geen rekening met overhead dus 20 minuten is heel redelijk) voor USB 1.1
USB is in het ideale geval 1000MB in 1m52s, ik gok zo'n 4 minuten werkelijk.

Aan jou de keuze ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 19:07:
Sandisk Ultra II heeft volgensmij een leessnelheid van 10Mb/sMB/s dus dan heb je niet veel aan USB2.0 toch :?
Foutje, USB2.0 heeft dus wel nut :P

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:27
Even een praktijkervaring tussen de theorie door: ja het maakt héél wat verschil :) Ik zou je zeker een USB2.0 reader aanraden.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Sick Nick
  • Laatst online: 00:55

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb zelf een ultra2 CF kaartje van een gieg, en een usb2 reader (hama). Had hiervoor een usb1 reader (dane elec). Het verschil is vrij groot, als ik m'n kaartje leeg wil halen als er foto's op staan gaat het nu zeker 6 keer zo snel als met de oude reader. Dus voor die paar euro zou ik het zeker doen.

• JoeKurr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-11-2025

JoeKurr

Past niet in een MiG-21

OmeRoon schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 19:04:
Ik heb ook een prut USB2 kaartlezertje van Sweex en voor m'n gevoel lijkt ie soms wel een harddisk... lekker vlot, zeker vergeleken bij de USB1.1 lezer die we hier op het werk hebben (van Sitecom). Voor die 10 euro lijkt het me best het proberen waard iig. ;)

Oja, ik heb geen enkel probleem met mijn 1 Gb Sandisk Ultra-II kaartje.
Lezen gaat ook perfect, en inderdaad veel sneller dan met de USB 1.1 reader.
Maar schrijven of wissen is een no-go.
Op een of andere manier krijg ik dan een time-out waar explorer braaf op gaat staan wachten :/
Met mijn andere kaartjes (Apacer Photo Steno 256MB, Kingston 512MB) heb ik geen enkel probleem.

Dutch Flanker Display Team
You can't be lost if you don't care where you are

Verwijderd

Ultra II doet er hier op een USB2 reader ca 2 tot 3 minuten over :) Aanschaffen dat ding dus, voor die tien euro moet je niet moeilijk willen doen :)

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10-2025
JoeKurr schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 22:49:
[...]
Lezen gaat ook perfect, en inderdaad veel sneller dan met de USB 1.1 reader.
Maar schrijven of wissen is een no-go.
Op een of andere manier krijg ik dan een time-out waar explorer braaf op gaat staan wachten :/
Met mijn andere kaartjes (Apacer Photo Steno 256MB, Kingston 512MB) heb ik geen enkel probleem.
Wazig... ik heb geen enkel probleem hier. Het wissen van foto's of dingen erbij zetten gaat ook prima.

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

Pagina: 1