Toon posts:

Matrox videokaart met DVI of "whatever" merk met DVI?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al enige tijd zit ik te worstelen over de aanschaf van een nieuwe videokaart. Mijn huidige PC heeft een ingebouwde ATI Radeon 9200 die ik met de VGA kabel aan mijn IIyama E481S LCD heb hangen. Ik vind dit beeld echter om te huilen i.v.m. mijn good old Matrox G450 kaartje.

Ik wil nu een nieuwe videokaart gaan kopen met DVI. Rijst de vraag of het DVI beeld van een Matrox videokaart beter zou zijn dan het DVI beeld van een Ati of Nvidia kaart. Of maakt dit niet uit want DVI is toch digitaal en dat is dus hetzelfde vanaf elke kaart?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DVI is digitaal en derhalve zitten er geen filters tussen die ervoor zorgen dat het beeld een bepaalde kwaliteit krijgt.
Het is namelijk zo dat die filters van Matrox geweldig waren, terwijl ze met goedkopere kaarten achterblijven (hoewel die van ATI ook prima zijn). DVI blijkt echter gewoon nog mooier beeld te geven.
Dus ik zou gewoon voor het goedkoopste kaartje gaan dat je kunt vinden.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Het maakt idd niks uit welke kaart je neemt, DVI = DVI :)

Nuancering: dit geldt voor de gewone jan-met-de-pet-resoluties. Heb je b.v. een 1920*1200 scherm dan zal niet elke DVI kaart dat even perfect doen (of zelfs überhaupt niet).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Okee bedankt, dat is duidelijk!

Nog iets, bij Matrox had je altijd wel een perfecte TV-out, waarbij je alleen de inhoud van je media player (automatisch) fullscreen op je TV kreeg. Dit vind ik een erg goed en handig syteem, kan dat ook bij bijvoorbeeld een XFX 6600 (of andere) kaart met TV-out? Met de ingebouwde Radeon zit ik nu heel erg te pielen elke keer, het is Of beeld op mijn LCD scherm Of (wazig) beeld op mijn TV, erg onhandig...

O ja, als laatste vraag: DVI-D kabels, weet iemand een goed en goedkoop internetadres om deze te kopen? In de verschillende (bekende) internetwinkels kom ik die kabels nergens tegen...

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:14

-d-

Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 12:16:O ja, als laatste vraag: DVI-D kabels, weet iemand een goed en goedkoop internetadres om deze te kopen? In de verschillende (bekende) internetwinkels kom ik die kabels nergens tegen...
Welke lengte heb je nodig ?

Als je ze in een winkel wil halen MyCom heeft ze voor 19.95 (2m) of 29.95 (5m)

edit : internet tip : www.electronica-online.nl / www.kabelsenco.nl

[ Voor 9% gewijzigd door -d- op 23-06-2005 12:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 12:14:
Het maakt idd niks uit welke kaart je neemt, DVI = DVI :)

Nuancering: dit geldt voor de gewone jan-met-de-pet-resoluties. Heb je b.v. een 1920*1200 scherm dan zal niet elke DVI kaart dat even perfect doen (of zelfs überhaupt niet).
Ik heb als resolutie aan 1280x1024 genoeg.

Dus dan zou deze "Club 3D ATI Radeon 9250 128MB PCI" het al moeten doen? Ik heb het liefst eentje op een PCI slot. Ik vraag dit nog even voor de zekerheid want ik las ook dat je DVI-I en DVI-D hebt. En mijn IIyama LCD heeft een DVI-D dus ik wil dan natuurlijk wel zeker ervan zijn dat ik wel een echte DVI op de kaart heb zitten en niet een van analoog naar DVI geconverteerde :)

//edit//
Lengte van kabel zou 2 meter genoeg zijn ja. Dankje voor de Mycom tip en andere links!

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2005 12:38 ]

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-07 16:05
De link moet deze code hebben:
http://shop.shopwave.nl/dyn_default.aspx?shop/productdetail.aspx?aid=1022

code:
1
[url=http://shop.shopwave.nl/dyn_default.aspx?shop/productdetail.aspx?aid=1022]http://shop.shopwave.nl/dyn_default.aspx?shop/productdetail.aspx?aid=1022[/url]

[Updated spec's]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 12:33:
[...]

Ik heb als resolutie aan 1280x1024 genoeg.

Dus dan zou deze "Club 3D ATI Radeon 9250 128MB PCI" het al moeten doen? Ik heb het liefst eentje op een PCI slot. Ik vraag dit nog even voor de zekerheid want ik las ook dat je DVI-I en DVI-D hebt. En mijn IIyama LCD heeft een DVI-D dus ik wil dan natuurlijk wel zeker ervan zijn dat ik wel een echte DVI op de kaart heb zitten en niet een van analoog naar DVI geconverteerde :)
Ja gaat uitstekend werken met die kaart :) Neem een DVI-D kabel (single-link is genoeg) en je weet 100% zeker dat je digitaal beeld hebt en dat de kabel overal op past :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-08 14:45
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 12:16:
Okee bedankt, dat is duidelijk!

Nog iets, bij Matrox had je altijd wel een perfecte TV-out, waarbij je alleen de inhoud van je media player (automatisch) fullscreen op je TV kreeg. Dit vind ik een erg goed en handig syteem, kan dat ook bij bijvoorbeeld een XFX 6600 (of andere) kaart met TV-out? Met de ingebouwde Radeon zit ik nu heel erg te pielen elke keer, het is Of beeld op mijn LCD scherm Of (wazig) beeld op mijn TV, erg onhandig...

O ja, als laatste vraag: DVI-D kabels, weet iemand een goed en goedkoop internetadres om deze te kopen? In de verschillende (bekende) internetwinkels kom ik die kabels nergens tegen...
Dat kan met de radeonkaarten ook, kijk eens bioj ovelay instellingen oid.

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 12:33:
Ik vraag dit nog even voor de zekerheid want ik las ook dat je DVI-I en DVI-D hebt. En mijn IIyama LCD heeft een DVI-D dus ik wil dan natuurlijk wel zeker ervan zijn dat ik wel een echte DVI op de kaart heb zitten en niet een van analoog naar DVI geconverteerde :)
DVI heb je in drie smaken:
  • DVI-D: digitaal signaal via de pinnetjes aan de linkerkant van een DVI stekker
  • DVI-A: analoog signaal via de pinnetjes aan de rechterkant van een DVI stekker
  • DVI-I: (met een I van Integrated) digitaal via de linkerpinnetjes en analoog via de rechterpinnetjes van de stekker. DVI-I is dus eigenlijk DVI-A + DVI-D.
Een gebruikelijke DVI uitgang op een videokaart is DVI-I, zodat je hem zowel analoog als digitaal aan kan sluiten. Je kent wellicht die omvormerblokjes van DVI naar D-SUB, daar zit volgens mij geen ingewikkelde (DAC) electronica in, gewoon draadjes zegmaar.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks abbadon & imp!

@zoutvat: dat is bij mij helaas altijd ghosted... die overlay settings zijn alleen in dual-controller clone mode mogelijk zegt ie dan, maar dat krijg ik helaas nooit aangezet met aan de ene kant mijn VGA kabel en aan de andere kant de tv-out cable...

Verwijderd

Topicstarter
Thanks all,

Zojuist heb ik de Club 3D ATI Radeon 9250 128MB PCI bij 4Launch besteld samen met een DVI-D kabeltje.

Als er eerdaags een mooie en stille nieuwe Pentium M barebone uitkomt koop ik wel weer een betere (PCI-e) videokaart, dit moet zat zijn voor de komende maanden :)

Verwijderd

Topicstarter
Joepie, ik heb weer scherp beeld! DVI-kabel van electronica-online.nl aangesloten op die Club 3D kaart. Eindelijk weer rust voor mijn ogen :)
Pagina: 1