Access query probleem 2 verschillende tabbelen

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 05:55
Ik heb een access bestand met 2 tabbelen. Beide tabbellen hebben niets met elkaar gemeen. Alleen moet ik een querie hebben die een bedrag uit de eerste tabel aftrekt van de 2de tabel. Ik kan de tabbellen ook niet koppelen op dit moment.

Maar is dat mogelijk?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit lijkt me meer ites voor Officesuites en -software - ik ga je topic dan ook even verplaatsen :)

Geef verder even aan welke query je nu zelf al hebt, op deze manier wek je - geheel verkeerd uiteraard - de indruk dat je zelf nogal weinig hebt gedaan om aan een oplossing te komen :)

Software Algemeen >> Officesuites en -software

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je zal ze toch echt ergens moeten koppelen. Anders weet Access toch niet welke regel bij welke moet komen? Hebben ze geen overeenkomstig veld?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 05:55
Boss schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 12:49:
Je zal ze toch echt ergens moeten koppelen. Anders weet Access toch niet welke regel bij welke moet komen? Hebben ze geen overeenkomstig veld?
Ze hebben totaal geen overeenkomst. ik moet een bedrag wat in de eerste tabel staat min een bedrag wat in de 2de tabel staat. Hoeven niet overeen te komen toch?

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 21:22
computers zijn dom, je moet ze precies vertellen wat je wilt. Dus ja, je moet ze koppelen. Uitschrijven helpt vaak wel, bijvoorbeeld; het eerste record van tabel A aftrekken van het eerste record in B.

bestaan beide tabellen maar uit 1 record wellicht?

• Pyrowired
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
Daar heb je in Access de functie DLookup() voor.
Door Dlookup("[Veldnaam]";"tabel";"[veldnaam2]= 'eenwaarde'") kan je het getal uit de tabel halen

Kijk wel eerst even naar de help aangezien ik het even uit het hoofd heb opgekliederd en je met dlookup moet oppassen met aanhalingstekens.

Zolang de zon schijnt, blijf ik binnen.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sen schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 13:56:
[...]

Ze hebben totaal geen overeenkomst. ik moet een bedrag wat in de eerste tabel staat min een bedrag wat in de 2de tabel staat. Hoeven niet overeen te komen toch?
Weet je zeker dat het ook nut heeft? Vertel eens wat meer over de 2 tabellen en de reden voor deze query.

Het sommetje kan je uiteraard op heel veel manieren doen (zelfs met N * M resultaten: dat is voor elke waarde in tabel 1 elk sommetje met een waarde uit tabel 2), dus als je dat niet specificeert in je vraag, vraag ik me dus af of het nut heeft.

{signature}

Pagina: 1