[LAN] Welke netwerkkaart het beste?

Pagina: 1
Acties:

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05 21:35
Oke, de topictitel doet misschien denken alsof ik nooit een Lanparty van dichtbij heb meegemaakt of een totale n00b ben op netwerkgebied, maar het is een beetje anders :)

Ik maak voor lanparty's gebruik van een prima 3com 3c90x pci kaartje. Superstandaard en voldoet prima voor thuisgebruik. Maar zodra ik op een LAN kom heb ik altijd het idee dat door het massale netwerkverkeer er onnodig aan mijn CPU getrokken wordt.. PC schijnt het veel zwaarder te hebben...En Campzone is een behoorlijke LAN :)

Nu zag ik dat er ook netwerkkaartjes te krijgen zijn die een eigen soort CPU onboard hebben. Deze zijn in de regel niet al te duur. Ik heb er alleen geen ervaring mee.

Kan iemand vertellen of dit echt uitmaakt? Laat dit geen opsomtopic worden van verschillende typen netwerkkaarten, maar zet de pro\cons eens naast elkaar...

(Heb de search gebruikt, kon mijn vraag niet vinden...)

[ Voor 3% gewijzigd door Tweakod3x op 23-06-2005 09:42 ]

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:56

Emiel1984

Made in NL

Ik heb nog nooit van zo'n kaaartje gehoort..

Kan je is een voorbeeld posten :D , dan hebben gelijk andere mensen een leermoment B) haha.

Edit:

Ik lees net dat het meer een filter is van de OSI-model layers.
Bron

[ Voor 35% gewijzigd door Emiel1984 op 23-06-2005 09:47 ]

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

ik vind op de site van 3com je aangehaalde kaart niet terug, maar is dat een 10/100 mb of een gigabit kaartje... als je effectief op lans voor het "iets zwaardere downloaden" gaat in combinatie met enkele SATA schijven, voldoet een gigabitconnectie normaal wel.

Ik heb altijd onboard gigabit gebruikt, en heb hem echt nog nooit vol gekregen... zou eigelijk wel es een merk / type willen horen van netwerkkaartje met cpu erop, kan ik gewoon es kijken wat dat eigelijk inhoud

• Tweakod3x
Deze bijvoorbeeld:

http://www.3com.com/prod/...eatures&sku=3CR990B-LP-97
IPSec and 3DES Encryption at Wire Speeds
Designed for Windows, Linux, and NetWare environments, this low-profile version of the 3Com® 10/100 Secure NIC hardens at-risk systems without impacting network performance. It uses an embedded security processor to offload encryption, authentication, and other cycle-intensive tasks from the host CPU—resulting in optimal system and application response. This innovative 10BASE-T/100BASE-TX connection includes intelligent management and server features that help improve network performance, reduce administration time, and lower support costs.
Ik bedoel dis de 3Com 10/100 Secure Copper NIC, Low Profile

[ Voor 5% gewijzigd door Tweakod3x op 23-06-2005 09:52 ]

• sandz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-11-2024
Deze ???
http://www.3com.com/produ...urchase&sku=3CR990B-LP-97
It uses an embedded security processor to offload encryption, authentication, and other cycle-intensive tasks from the host CPU—resulting in optimal system and application response.

• Tweakod3x
Ja die :)

Verwijderd

naar wat ik er kan uit opmaken gaat ie gewoon encryptie voor zich nemen dat je cpu vrijblijft... op een lan wordt er toch niet met encryptie verzonden d8 ik? kan ook zijn dat mijn engels net niet optimaal is :*)

verder die 10/100 door gigabit vervangen en je zal echt geen vertraging meer oplopen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 09:54:
[...]

verder die 10/100 door gigabit vervangen en je zal echt geen vertraging meer oplopen...
Hoezo niet? TS constatteert dat de CPU-load op een LAN-party hoger ligt dan normaal en vermoedt dat het door veel netwerkverkeer veroorzaakt wordt. In welk opzicht zorgt die Gb-NIC er dan voor dat dit afneemt?

Daarnaast betwijfel ik of alle deelnemers van zo'n grote LAN-party ook de beschikking hebben over een Gb-verbinding (dure apparatuur nodig om zo'n groot netwerk te voorzien van genoeg bandbreedte, terwijl het eigenlijk niet echt nodig is), dus de kans dat die Gb-NIC gewoon op 100Mb gaat werken is best groot.

• Tweakod3x
Idd. Ook op Campzone krijg je in de regel gewoon een 100Mb port ter beschikking. Maar ben ik nou echt de enige die dit ooit heeft geconstateerd? Ik heb dit al meegemeekt met verschillende pc configs, en altijd werd er nogal veel van de CPU gevraagd.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Volgens mij neemt een met een gbit lan kaartje je cpu usage alleen maar toe. Ik denk dat de ts opzoek is naar een kaartje wat het netwerkgebeuren zelf (hardwarematig) doet, in plaats van het op de cpu afschuift.

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-05 13:59
Hij bedoelt gewoon een MOBO met netwerkaansluiting. Dat is een moederbord met chipset en een netwerkaansluiting er op en die voldoen prima voor het dagelijks netwerken en de maandelijkse LAN.
LOL :+

Emos

Verwijderd

Ik heb het gevoel dat hier totaal langs de TS word heengepraat door sommigen... El cheapo netwerkkaartjes laten alles door de CPU doen, da's absoluut waar... de duurdere 3coms ontlasten ( :+ ) de CPU dus veel meer, door zelf veel te doen. Heeft verder verdraaid weinig met 10/100/1000 te maken lijkt me? als je netwerkkaart het op de CPU afschuift doet ie dat op elke snelheid...

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Die kaartjes die off-loaden naar een eigen CPU doen dit alleen voor encryptie doeleinden hoor
Voor normaal non-encrypted traffic dot die CPU niets dacht ik.
Werkzelf al jaren met Intel Pro 100S kaarten die ook encryptie off-loaden, maar ja als je dat niet gebruikt..... Verder prima kaarten overigens

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-04 11:34
Euh, ik beken eerlijk dat ik niet veel verstand heb van netwerkkaarten, maar heb je misschien een netwerkkaart met DMA nodig (bestaat zoiets uberhaupt?)? Anders gaat alle data via de proc richting de harde schijf.

[ Voor 28% gewijzigd door stefan001 op 23-06-2005 10:38 ]

• Tweakod3x
Dus conclusie: Als het maar geen el cheapo kaart is ben ik goed bezig? :) Zo'n intel kaartje heb ik hier geloof ik nog wel te liggen...

Verwijderd

Tweakod3x schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 10:36:
Dus conclusie: Als het maar geen el cheapo kaart is ben ik goed bezig? :) Zo'n intel kaartje heb ik hier geloof ik nog wel te liggen...
Ik heb geen autoriteit op het gebied van netwerkkaarten, maar heel cru, ja... toe es op je pianobordje naar google pingelen... en dan met keywords werken als cpu load networkcard load... ik ben nu zelf ook een beetje aan het kijken, als ik wat boeiends vind post ik nog.
Pagina: 1