Oud geheugen vraagje (pc100)

Pagina: 1
Acties:
  • 367 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kreator
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11-2025

kreator

Wie niet waagt, verliest niet

Topicstarter
Ik heb een Dweill Optiplex GX110 bij m'n zus neergezet, maar nu is 128mb wat weinig voor de XP die erop staat.

Nu weet ik dat er een 128mb 100mhz DDR dimm inzit.

Ik heb al geprobeerd om 133mhz geheugen erbij of ipv te plaatsen maar dat werkt niet.
Als ik in de pricewatch kijk zie ik wel 128MB PC2100 DDR staan. Is dat 100mhz?

Verder zie ik dat geheugen nergens terug in de 256mb variant. weet iemand waar ik moet zoeken?

Alvast bedankt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Over welk merk heb je het? Indien je Dell bedoelt, dan mag je het ook gewoon zo noemen. Spottende/trollende acroniemen zijn hier niet gewenst.
Nu weet ik dat er een 128mb 100mhz DDR dimm inzit.

Ik heb al geprobeerd om 133mhz geheugen erbij of ipv te plaatsen maar dat werkt niet.
Als ik in de pricewatch kijk zie ik wel 128MB PC2100 DDR staan. Is dat 100mhz?
PMG FAQ » RAM FAQ
Verder zie ik dat geheugen nergens terug in de 256mb variant. weet iemand waar ik moet zoeken?
Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen? (check Geheugen compatibiliteit)
Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn moederbord plaatsen?
www.tweakers.net/pricewatch

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet zoeken naar SDR SDRAM (dat is PC100).
PC2100 is 133Mhz geheugen.

Dus.
achterhaal eerst WAT voor geheugen je nou in die bak hebt zitten.
kijk dan wat je bak ondersteund (geheugen compatibility lijst)
zoek dat op in de PW en koop het.

sneller geheugen is mogelijk, het klokt dan gewoon terug.

• freshy98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:05

freshy98

Atari

Denk dat je het veiligst(spelling?) af bent met double sided SDRAM (chips aan beide kanten).
Dat zal zeker gaan werken.

[A] Moon 4K Ultra HD: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2337998

• kreator

kreator

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 09:28:

Dus.

Okay. Thx voor het antwoord. Ik kon het in die 27 faq's van hierboven zo snel niet terugvinden.

Verwijderd

Ik heb nog 128 mb over, mag je wel overnemen...mail me

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 21:53
In theorie wel, maar met SDRAM gaat dat in de praktijk vaak niet op.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• kreator

kreator

Topicstarter
Tom Weustink schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 09:32:
Denk dat je het veiligst(spelling?) af bent met double sided SDRAM (chips aan beide kanten).
Ja dat heb ik ook ergens gehoord. Dat je precies evenveel chips aan beide kanten moeten hebben en dat het dan dus ook persé double sided moet zijn.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Tom Weustink schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 09:32:
De kans is groot dat het gaat werken, maar biedt totaal geen garantie.
Het is namelijk zo dat chips aan beide kanten niet hoeft te betekenen dat het ook doublesided is, daarnaast moeten de chips die erop zitten ook door het mobo ondersteund worden.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:26
Je hebt het volgende nodig:

SDR-SDRAM DIMM, 168-pins, PC100, nonECC

Eventueel zou je PC133 kunnen proberen, als het goed is zou dit terugklokken naar 100MHz.
PC2100 is 133Mhz geheugen.

Dus.

Voor zover ik weet heb je nog altijd PC1600 DDR dat op 100MHz draait :)

• kreator

kreator

Topicstarter
Ik heb Dell trouwens ook eerst ff gebeld net voordat ik dit topic opende.

Die zeiden: Er moet gewoon in principe 100mhz DDR Dimm inkunnen met een max. van 256mb per module. Maar dat kon ik in die benaming dus ff zo snel neit terugvinden. :).

@Ricardo: Pc133 werkte niet. Ik heb het geprobeerd. Crashes.

[ Voor 12% gewijzigd door kreator op 23-06-2005 09:36 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ricardo87 schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 09:35:

Voor zover ik weet heb je nog altijd PC1600 DDR dat op 100MHz draait :)
Klopt, maar er staat PC100 in de titel, dat is SDR SDRAM op 100Mhz.
Tom_Paris schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 09:34:
[...]

In theorie wel, maar met SDRAM gaat dat in de praktijk vaak niet op.
Ik heb tijdenlang mijn PC3200 geheugen op PC2100 laten lopen en dat ging prima hoor.

[ Voor 33% gewijzigd door TERW_DAN op 23-06-2005 09:38 ]

• kreator

kreator

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 09:34:
Ik heb nog 128 mb over, mag je wel overnemen...mail me
Ik zie geen emailadres in je profiel staan. ;). Misschien ben ik wel dubbelblind vandaag.

Verwijderd

kreator schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 09:38:
[...]

Ik zie geen emailadres in je profiel staan. ;). Misschien ben ik wel dubbelblind vandaag.
Nu wel als het goed is :P

• Spixo
Terw_Dan schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 09:37:
[...]

Klopt, maar er staat PC100 in de titel, dat is SDR SDRAM op 100Mhz.
[...]
Aangezien TS zegt dat Dell hem 100MHz DDR aanraadde dacht ik dat hij misschien PC1600 bedoelde.

Misschien is het handig als de TS even de chipset vermeld :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ricardo87 schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 09:40:
[...]

Aangezien TS zegt dat Dell hem 100MHz DDR aanraadde dacht ik dat hij misschien PC1600 bedoelde.

Misschien is het handig als de TS even de chipset vermeld :)
Het zou idd ook nog kunnen, vandaar dat het handig zou zijn om te weten over welk geheugen we het nu hebben (straks is het RIMM ;)).
Anders kan de TS wel spul gaan kopen, maar is er de kans dat het helemaal niet in zijn bak past zonder een hamer te gebruiken.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Misschien een handige tip, als het geheugen bij de contacten 1 gaatje heeft is het DDR SDRAM. Als er 2 gaatjes zitten, 1 in het midden en 1 ongeveer 1,5 cm van de rand af dan is het SDR SDRAM.

Als je een DDR module in een SDR slot hebt gekregen dan het je wel erg hard geduwd, daarnaast kun je dan rekenen op een defect ramslot of misschien erger...

Daarnaast is PC100 en PC133 vrijwel altijd uitwisselbaar, ofwel 133 is backwards compatible, andersom niet, tenzij je trager wilt draaien.

Volgens mij is ook de richtlijn:
PC100/133 = SDR
PC200/266/300/333/400+ = DDR

[ Voor 55% gewijzigd door Fairy op 23-06-2005 09:45 ]

• kreator

kreator

Topicstarter
Ik weet de chipset zo niet. de pc staat bij mij zus in d'chem en ik zit in Enschede.

De dame vd helpdesk zei dat nav mijn servicetag er nu DDR geheugen inzit.

• kreator

kreator

Topicstarter
Fairy schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 09:42:
Misschien een handige tip, als het geheugen bij de contacten 1 gaatje heeft is het DDR SDRAM. Als er 2 gaatjes zitten, 1 in het midden en 1 ongeveer 1,5 cm van de rand af dan is het SDR SDRAM.

Als je een DDR module in een SDR slot hebt gekregen dan het je wel erg hard geduwd, daarnaast kun je dan rekenen op een defect ramslot of misschien erger...
Dat is een goeie. Ik zal haar zo even bellen. Zelfs zij de antinerd kan dat uitzoeken.

• Spixo
kreator schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 09:43:
[...]

Dat is een goeie. Ik zal haar zo even bellen. Zelfs zij de antinerd kan dat uitzoeken.
Bespaar haar de moeite dat ding open te schroeven. Kan ze net zo goed even de chipset opzoeken met Everest of iets dergelijks...
Terw_Dan schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 09:42:
[...]

Het zou idd ook nog kunnen, vandaar dat het handig zou zijn om te weten over welk geheugen we het nu hebben (straks is het RIMM ;)).
Anders kan de TS wel spul gaan kopen, maar is er de kans dat het helemaal niet in zijn bak past zonder een hamer te gebruiken.
Wat heb jij toch met hamers >:)

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Let bij je posts wel even oip hoe je reageert. Het ontbreken van respect doet een mede tweaker niet sneller reageren.

Kijk bij het geheugen ook even of je geen ECC hebt, bij mijn weten en ervaring gebruikt DELL veel ECC. Die wil je niet mixen met een NON ECC, dat gaat fout.

Meh ...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Twarp schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 09:48:
Let bij je posts wel even oip hoe je reageert. Het ontbreken van respect doet een mede tweaker niet sneller reageren.

Kijk bij het geheugen ook even of je geen ECC hebt, bij mijn weten en ervaring gebruikt DELL veel ECC. Die wil je niet mixen met een NON ECC, dat gaat fout.
ECC en non ECC kun je mixen, echter, op alle modules staat ECC dan uit.
Echter, als een ECC module ook Registered is dan kun je het niet mixen met een standaard module (ook al heeft deze ECC). Regged en non regged gaat niet, ECC en non ECC kan dus wel.
hamers zijn :9 :9~

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:37

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

[...]

Daarnaast is PC100 en PC133 vrijwel altijd uitwisselbaar, ofwel 133 is backwards compatible, andersom niet, tenzij je trager wilt draaien.

[...]
PC100 is net zo goed backward-compatible als PC133, hoor. Beide zijn alleen niet forward-compatible :)
edit:
Dus: PC100 draait op 100MHz en lager en PC133 op 133MHz en lager.

[ Voor 11% gewijzigd door Mad Marty op 23-06-2005 09:56 ]

Rail Away!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mad Marty schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 09:55:
[...]

PC100 is net zo goed backward-compatible als PC133, hoor. Beide zijn alleen niet forward-compatible :)
edit:
Dus: PC100 draait op 100MHz en lager en PC133 op 133MHz en lager.
Hoewel het vaak lukt om pc100 op 133 te laten draaien is mijn ervaring.
Alleen heet het dan niet compatible maar overclocken :P

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:37

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Terw_Dan schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 09:58:
[...]

Hoewel het vaak lukt om pc100 op 133 te laten draaien is mijn ervaring.
Alleen heet het dan niet compatible maar overclocken :P
Dat was edit 2 waar ik over zat te denken, maar toch maar niet gedaan had :P ;)

Rail Away!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Volgens mij is ook de richtlijn:
PC100/133 = SDR
PC200/266/300/333/400+ = DDR
Even voor de goede orde, het is iets verwarrender dan dat:

PC66/100/133(/150) = SDR (geeft de kloksnelheid van de geheugenbus aan);
DDR200/266/333/400 = DDR (dual data rate, dus effectief verdubbelde kloksnelheid) -> komt overeen met PC1600/2100/2700/3200 (geeft aantal MB/s aan).

Dit is wel een leuke pagina met veel info (alleen weer niet over DDR snelheden): http://home.cfl.rr.com/eaa/MemoryTypes.htm.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-08 23:35
Laten we dan maar ff de manual erbij pakken, da's wel zo makkelijk:

Deze is voor slot processors:
http://support.dell.com/s...10/en/ug/specs.htm#memory
Memory Architecture: 100-megahertz (MHz) synchronous dynamic random-access memory (SDRAM) Dual in-line memory module (DIMM) sockets two (non-error checking and correction [ECC])
DIMM capacities: 32-, 64-, 128-, and 256-megabyte (MB) SDRAM
System random-access memory (RAM): 32 to 512 MB
En deze voor socket processors:
http://support.dell.com/s...0/ens/ug/specs.htm#memory
Memory Architecture: 100-megahertz (MHz) synchronous dynamic random-access memory (SDRAM) Dual in-line memory module (DIMM) sockets two (non-error checking and correction [ECC])
DIMM capacities: 32-, 64-, 128-, and 256-megabyte (MB) SDRAM
System random-access memory (RAM): 32 to 512 MB
Dus geen DDR.
In de PMG FAQ had je kunnen vinden dat je geheugen gewoon kunt onderklokken, dus dat het geen enkel probleem is om 133Mhz modules te gebruiken en te combineren met 100Mhz modules. In de tijd van SDRAM werd eigenlijk altijd unbuffered gebruikt voor desktops, dus daar kun je nu ook wel vanuit gaan, ECC is ook niet echt logisch op een DELL budget bak, zit er dus ook niet op.
Als je crashes had dan kun je er eigenlijk wel bijna vanuit gaan dat je bijgeplaatste module gewoon verrot is, dit kun je checken met www.memtest86.com. Mocht je vermoeden dat het toch om een probleem tussen de twee modules gaat, test dan ff met elke module apart. Geeft de bijgeplaatste ook errors in zijn eentje, dan weet je iig dat het niet ligt aan twee modules die niet kunnen samenwerken.

SDRAM is nieuw een stuk duurder dan DDR, dus het loont misschien de moeite om dat 2e hands van iemand over te nemen / krijgen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

__fred__ schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 10:41:
Laten we dan maar ff de manual erbij pakken, da's wel zo makkelijk:

Deze is voor slot processors:
http://support.dell.com/s...10/en/ug/specs.htm#memory

[...]

En deze voor socket processors:
http://support.dell.com/s...0/ens/ug/specs.htm#memory

[...]

Dus geen DDR.
In de PMG FAQ had je kunnen vinden dat je geheugen gewoon kunt onderklokken, dus dat het geen enkel probleem is om 133Mhz modules te gebruiken en te combineren met 100Mhz modules. In de tijd van SDRAM werd eigenlijk altijd unbuffered gebruikt voor desktops, dus daar kun je nu ook wel vanuit gaan, ECC is ook niet echt logisch op een DELL budget bak, zit er dus ook niet op.
Als je crashes had dan kun je er eigenlijk wel bijna vanuit gaan dat je bijgeplaatste module gewoon verrot is, dit kun je checken met www.memtest86.com. Mocht je vermoeden dat het toch om een probleem tussen de twee modules gaat, test dan ff met elke module apart. Geeft de bijgeplaatste ook errors in zijn eentje, dan weet je iig dat het niet ligt aan twee modules die niet kunnen samenwerken.
Er staat nergens expliciet vermeld of het om DDR SDRAM of SDR SDRAM gaat, hoogstwaarschijnlijk is het SDR gezien de grootte van 32MB niet snel voorkomt op een DDR Dimm, maar aan het type geheugen is het dus niet af te leiden.
SDRAM is nieuw een stuk duurder dan DDR, dus het loont misschien de moeite om dat 2e hands van iemand over te nemen / krijgen.
DDR = SDRAM

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kreator schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 09:36:

Die zeiden: Er moet gewoon in principe 100mhz DDR Dimm inkunnen met een max. van 256mb per module. Maar dat kon ik in die benaming dus ff zo snel neit terugvinden. :).

DDR-SDRAM DIMMs hebben 184 pins, 1 inkeping en lopen op 2.5V, SDR-SDRAM DIMMs hebben 168 pins, 2 inkepingen en lopen op 3.3V.

Als dat systeem daadwerkelijk met DDR werkt en jij hebt geprobeerd SDR-SDRAM erin te vrotten dan:

- zou het fysiek niet passen
- beschadig je waarschijnlijk de DIMM slot
- zal het systeem totaal niet booten
- kun je dus ook geen 'Crashes' krijgen.

Wees dus nauwkeurig - toen je PC133 probeerde, paste het geheugen wel in de slot? Bootte het systeem überhaupt? Hoeveel geheugen gaf het systeem dan aan? Waar kreeg je die 'Crashes' - bij de POST? Tijdens het lade van je OS? Of later als het systeem gewoon draaide op willekeurige momenten?

Oslik blyat! Oslik!

• Aham brahmasmi
Ik wil een delete knop. :X

[ Voor 129% gewijzigd door Aham brahmasmi op 23-06-2005 11:33 ]

• __fred__
Terw_Dan schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 10:52:
[...]

Er staat nergens expliciet vermeld of het om DDR SDRAM of SDR SDRAM gaat, hoogstwaarschijnlijk is het SDR gezien de grootte van 32MB niet snel voorkomt op een DDR Dimm, maar aan het type geheugen is het dus niet af te leiden.

[...]

DDR = SDRAM
Nee, maar in die tijd, de PII tijd, was er nog geen SDR-SDRAM. Het is dan ook wel algemeen gebruik om het gewoon te hebben over SDRAM (waarbij je dus SDR-SDRAM bedoelt), of DDR-SDRAM. Nee, er staat niet specifiek SDR-SDRAM, maar dat was er toen ook niet.

• Aham brahmasmi
Bovendien zou het nergens op slaan als ze in een handleiding het woord SDRAM zouden gebruiken om DDR SDRAM mee aan te duiden.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

__fred__ schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 11:19:
[...]

Nee, maar in die tijd, de PII tijd, was er nog geen SDR-SDRAM. Het is dan ook wel algemeen gebruik om het gewoon te hebben over SDRAM (waarbij je dus SDR-SDRAM bedoelt), of DDR-SDRAM. Nee, er staat niet specifiek SDR-SDRAM, maar dat was er toen ook niet.
Totdat DDR-SDRAM uitgebracht werd, was alls SDRAM per definitie SDR (Single Data Rate - het helpt in discussies als deze om te onthouden waar afkoringen voor staan). Maar hoezo P2 tijd? Als ik me niet vergis gaat het hier om een P3 Coppermine.

Voor P3 zijn chipsets die SDR-SDRAM, DDR-SDRAM en RDRAM ondersteunen. Dus het is niet overbodige informatie. Alleen de melding 'SDRAM' betekent dat we het niet over RDRAM hebben (relevant, want Dell heeft buitengewoon veel P3 systemen met RDRAM geleverd), maar zegt nog niet welke soort SDRAM bedoeld wordt.
Aham brahmasmi schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 11:56:
Bovendien zou het nergens op slaan als ze in een handleiding het woord SDRAM zouden gebruiken om DDR SDRAM mee aan te duiden.
Oh :?

Afhankelijk van context zou het heel goed kunnen. DDR is een eigenschap van een bepaalde soort SDRAM. Alleen 'SDRAM' zeggen klopt perfect, alle DDR is SDRAM, alleen is niet alle SDRAM DDR :z

Als een helpdesk melding doet dat er DDR in zou gaan, en er wordt verwezen naar SDRAM, dan is het helemaal niet ondenkbaar dat men DDR-SDRAM bedoelt :o

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Aham brahmasmi schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 11:56:
Hoezo?

DDR SDRAM = SDRAM

Wat jij zegt is hetzelfde als zeggen:
Het zou nergens op slaan om het over een auto te hebben om een BMW mee aan te duiden.

• Aham brahmasmi
Terw_Dan schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 12:06:
[...]

Hoezo?

DDR SDRAM = SDRAM

Wat jij zegt is hetzelfde als zeggen:
Het zou nergens op slaan om het over een auto te hebben om een BMW mee aan te duiden.
Een BMW is wel een auto, maar een auto is nog geen BMW. Simpel zat. :D SDRAM != DDR SDRAM. In een handleiding zullen ze echt wel specifiek zijn over welk type erin past.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Aham brahmasmi schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 13:04:
[...]
Een BMW is wel een auto, maar een auto is nog geen BMW. Simpel zat. :D SDRAM != DDR SDRAM. In een handleiding zullen ze echt wel specifiek zijn over welk type erin past.
DDR is een type SDRAM
dus wat jij zegt is gewoon niet waar.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een Intel 810 chipset, dat vreet alle PC133 tot en met 256MB dubbelzijdige latjes. Zolang je totaal niet meer dan 512MB geheugen insteekt, men heeft "if ram>512 then crash" ingebakken om een budget-chipset budget te noemen. Terwijl veel mensen die P3's rustig op 440BX-bordjes zet met 768 en meer ram.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 24-06-2005 13:15 ]

• Aham brahmasmi
Terw_Dan schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 13:08:
[...]

DDR is een type SDRAM
dus wat jij zegt is gewoon niet waar.
:O Je geeft zelf al aan dat het een type SDRAM, wat dus al uitsluit dat het precies hetzelfde is. Net zo min als een auto dus (altijd) een BMW is.

Het feit dat in de handleiding het type niet genoemd wordt vind ik al trouwens al genoeg aanwijzing dat er toentertijd dus slechts één type SDRAM was - SDR dus.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Aham brahmasmi schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 13:17:
[...]
:O Je geeft zelf al aan dat het een type SDRAM, wat dus al uitsluit dat het precies hetzelfde is. Net zo min als een auto dus (altijd) een BMW is.

Het feit dat in de handleiding het type niet genoemd wordt vind ik al trouwens al genoeg aanwijzing dat er toentertijd dus slechts één type SDRAM was - SDR dus.
Wat jij dus zegt klopt niet, gezien SDR SDRAM ook een type SDRAM is.
Dus als je praat over SDRAM kun je zowel SDR SDRAM als DDR SDRAM bedoelen en niet maar 1 van de 2.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mensen, deze gemierenneuk slaat ondertussen nergens op.

Als de bewering alle B zijn een type A waar is, dan geldt dat je B mag aanduiden met A

Als alle DDR-SDRAM een type SDRAM is, dan mag je DDR-SDRAM aanduiden met SDRAM, simpel.

Dat is niet een kwestie van computertechniek of -nomenclatuur, maar simpele logica. Mee oneens :? Ga bij Socrates of Plato klagen :z

En nu graag on-topic - TS, enige reden voor dit geneuzel is dat je rijkelijk vaag bent over wat in dat systeem zit. Trek het open, haal DIMM eruit en geef eens aan wat het is :o

Oslik blyat! Oslik!

• __fred__
dion_b schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 15:03:
Mensen, deze gemierenneuk slaat ondertussen nergens op.

Als de bewering alle B zijn een type A waar is, dan geldt dat je B mag aanduiden met A

Als alle DDR-SDRAM een type SDRAM is, dan mag je DDR-SDRAM aanduiden met SDRAM, simpel.

Dat is niet een kwestie van computertechniek of -nomenclatuur, maar simpele logica. Mee oneens :? Ga bij Socrates of Plato klagen :z

En nu graag on-topic - TS, enige reden voor dit geneuzel is dat je rijkelijk vaag bent over wat in dat systeem zit. Trek het open, haal DIMM eruit en geef eens aan wat het is :o
Helemaal mee eens, de discussie is dus totaal onzinnig. Het gaat er niet om of DDR-SDRAM ook SDRAM genoemd mag worden, het gaat erom wat er in die bak zit. En in de handleiding staat i810 chipset, SDRAM 100 Mhz. en dat ie in een slot of Socket versie geleverd werd. Wat dus aangeeft dat ie in het P2/P3 tijdperk gemaakt werd, toen DDR SDRAM misschien net op de tekentafels lag, maar echt nog niet (mainstream) geleverd werd.

Bovendien moeten die kommaneukers zich dan maar ff afvragen of DDR NIET in de handleiding vermeld zou worden, als het wel DDR zou zijn. Dat ben ik in mijn hele tweakercarriere namelijk nog NOOIT tegengekomen. (En dit is idd een uitdaging voor de kommaneukers, zoek ze).

(evolutionair gezien is het natuurlijk niet zo vreemd dat ze SDR-SDRAM niet meteen zo aanduiden, omdat niemand nog op het idee gekomen was om twee bits per kloktik per lijn te versturen ipv een)

[ Voor 10% gewijzigd door __fred__ op 24-06-2005 15:56 ]

• Aham brahmasmi
[b][message=23659269,noline]Dat is niet een kwestie van computertechniek of -nomenclatuur, maar simpele logica. Mee oneens :? Ga bij Socrates of Plato klagen :z
offtopic:
SDRAM is dus een verzamelnaam en het zou totaal onlogisch als ze in een user manual bij de beschrijving van welk type geheugen ondersteund wordt, ze een term zouden gebruiken die op twee verschillende typen kan slaan. Klinkt het logisch dat als ze het woord SDRAM gebruiken, eigenlijk DDR SDRAM bedoelen??

@Fred: mee eens.

Verwijderd

__fred__ schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 10:41:

Zou je denken? Ik zag laatst nog op zo'n webshop (www.DKMPC.nl) 64 MB pc100 voor 4 euro en 5 voor pc133 (Nee ik werk er niet en als dit spammen is ofzo mag een mod dit wel weghalen censureren ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2005 01:36 ]

• Spixo
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2005 @ 01:36:
[...]

Zou je denken? Ik zag laatst nog op zo'n webshop (www.DKMPC.nl) 64 MB pc100 voor 4 euro en 5 voor pc133 (Nee ik werk er niet en als dit spammen is ofzo mag een mod dit wel weghalen censureren ;) )
Iets zegt me dat dat 2e hands geheugen is of dat ze ergens een partij hebben opgekocht. Zeker omdat ze ook EDO-geheugen aanbieden.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:34

Vliegvlug

Flight Simple

Of de topic starter inmiddels al geholpen is door bovenstaande discussie over naamgeving vraag ik me af.

Waar hij tegenaan loopt met deze oude computer is dat de chipset geen grotere geheugenchips dan 128Mbit kan aansturen, oftewel chips van 16MByte.
Om tot een 256 MB module te komen zijn 16 van deze chips op een geheugenplankje nodig.

Dus het probleem wat hij zeer waarschijnlijk tegen aan liep toen hij zijn PC133 module probeerde is niet de snelheid van het geheugen maar het feit dat het een modernere PC133 module betreft die is opgebouwd uit 256Mbit chips welke de chipset niet 'snapt'.

Probeer dus aan een PC100 of PC133 module te komen die is opgebouwd uit minstens 16 chips per plankje voor 256MByte, of minstens 8 chips als je voor 128MByte gaat.
Dit is simpelweg een kwestie van tellen als je naar een winkel gaat voor het geheugen.
Bij een webshop kan je letten op de vermelding 16Mx8 erbij, je zal dan ook zien dat je hier meer voor betaalt dan voor moderne modules van 128MB en 256MB waar dat niet bij vermeld staat.

Succes met het upgraden.

• __fred__
Vliegvlug schreef op maandag 27 juni 2005 @ 14:21:
Of de topic starter inmiddels al geholpen is door bovenstaande discussie over naamgeving vraag ik me af.

Waar hij tegenaan loopt met deze oude computer is dat de chipset geen grotere geheugenchips dan 128Mbit kan aansturen, oftewel chips van 16MByte.
Om tot een 256 MB module te komen zijn 16 van deze chips op een geheugenplankje nodig.

Dus het probleem wat hij zeer waarschijnlijk tegen aan liep toen hij zijn PC133 module probeerde is niet de snelheid van het geheugen maar het feit dat het een modernere PC133 module betreft die is opgebouwd uit 256Mbit chips welke de chipset niet 'snapt'.

Probeer dus aan een PC100 of PC133 module te komen die is opgebouwd uit minstens 16 chips per plankje voor 256MByte, of minstens 8 chips als je voor 128MByte gaat.
Dit is simpelweg een kwestie van tellen als je naar een winkel gaat voor het geheugen.
Bij een webshop kan je letten op de vermelding 16Mx8 erbij, je zal dan ook zien dat je hier meer voor betaalt dan voor moderne modules van 128MB en 256MB waar dat niet bij vermeld staat.

Succes met het upgraden.
In principe zou je gelijk kunnen hebben, ware het niet dat de TS in een reply aangaf dat ie last had van crashes. Het fenomeen dat jij beschrijft uit zich meestal in het feit dat de helft van het geheugen niet herkend wordt. Een 128MB module wordt dan herkend als 64MB, maar dat is niet wat de TS beschreef. Helaas reageert de TS niet meer om het antwoord ooit nog te weten te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door __fred__ op 27-06-2005 14:57 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:34

Vliegvlug

Flight Simple

__fred__ schreef op maandag 27 juni 2005 @ 14:53:
[...]
In principe zou je gelijk kunnen hebben, ware het niet dat de TS in een reply aangaf dat ie last had van crashes. Het fenomeen dat jij beschrijft uit zich meestal in het feit dat de helft van het geheugen niet herkend wordt. Een 128MB module wordt dan herkend als 64MB, maar dat is niet wat de TS beschreef.
'Meestal' misschien maar niet altijd. :)
Ik ben er zelf tegen aangelopen bij het upgraden van de oude compaq van mijn zusje, die wilde niet booten met geheugen met 256Mbit chips.
Of dat ding gewoon vastliep bij booten of een foutmelding over het gehuegen gaf weet ik echter niet meer, maar dat zou ook beschreven kunnen worden als 'crashen'.
Helaas reageert de TS niet meer om het antwoord ooit nog te weten te komen.
[...]
Voor de search dan maar. :)
Pagina: 1