[Exchange 2003] CAL nodig voor RPC over HTTP?

Pagina: 1
Acties:

• _janlugt_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02 16:08
We willen een twintigtal externe gebruikers toegang geven tot onze Exchange 2003 (onderdeel van) SBS 2003). Dit in verband met een CRM-systeem wat op Exchange draait. Mijn vraag was echter of je extra cal's nodig hebt als je de gebruikers puur verbinding laat maken via RPC over HTTP. Volgens mij heb je dan geen directe verbinding met de server en heb je dus geen extra cal nodig. Dit heb je wel als je verbinding maakt via VPN en vervolgens daarmee verbinding maakt met de Exchange-server.

Ik heb al op Google gezocht en op Technet. Hier staat wel veel info over hoe je het hele RPC over HTTP-gebeuren op moet zetten, maar niets over licensing.

Kan iemand mij hier iets meer zekerheid over geven?

[ Voor 14% gewijzigd door _janlugt_ op 23-06-2005 01:48 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

_janlugt_ schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 01:47:
...via RPC over HTTP. Volgens mij heb je dan geen directe verbinding met de server en heb je dus geen extra cal nodig...
En waar heb jij gevonden dat je bij zo'n indirecte verbinding geen CAL nodig zou hebben?
Maar om je uit de droom te helpen: een RPC over HTTP verbinding is net zo goed een verbinding als een RPC over VPN of een directe RPC verbinding. En daar heb je dus gewoon een CAL voor nodig. En dat geldt ook voor POP3, IMAP4 en HTTP (OWA)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Zie hierboven :) Ik haal de blabla nog even uit je titel.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02 11:56

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Bij Windows 2003 SBS mag je maximaal 2 RPC verbindingen opzetten, ongeacht hoeveel licenties je hebt.
Hoe dat met web-access voor Exchange zit weet ik niet precies.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Weet je zeker dat je het over RPC verbindingen hebt, CAP- team?
MAPI is namelijk (vziw) ook gewoon RPC gebaseerd, net zoals filesharing dat is e.d. dus dat lijkt me raar? :)

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 12:04
Misschien even deze whitepaper doorworstelen: http://www.microsoft.com/...003/library/ex2k3rpc.mspx
Ik DENK (weet het dus niet) niet dat het je en CAL kost, je connect met je Exchange server, je logt verder niet in oid.

no animals were harmed during the production of this message

Verwijderd

CAP-Team schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 09:43:
Bij Windows 2003 SBS mag je maximaal 2 RPC verbindingen opzetten, ongeacht hoeveel licenties je hebt.
Hoe dat met web-access voor Exchange zit weet ik niet precies.
ik denk dat je in de war bent met terminal services :) Als het maar 2 RPC verbindingen waren kon je maar met 2 users op exchange inloggen :)

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02 11:56

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Oeps RPC is wat anders idd dan RPD |:(

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Pagina: 1