Toon posts:

Luchtkoeling unit (zelfmaak)?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was weer eens wat aan het bedenken (ik denk altijd en overal over vanalles en nog wat...), en kwam op het idee van een soort van turbo-luchtkoelings unit die je buiten je computer neerzet, eventueel op een afstandje of in een andere kamer, die veel lucht je kast in pomt.

Het idee is: 2 fans van 80mm pompen per uur meer als 100 m3 door een buis heen. De lucht word rechtstreeks op in totaal 3 heatsinks van zalman geblazen. Ook de buis is alluminium, dus ook die zal afkoeling bieden. Dit samen zorgt voor een geschatte daling van ongeveer 5 a 10 graden. Deze lucht die blaas ik dan 'fullspeed' door een 120 mm fan heen, die meer als 120 m3 per uur ondersteund. Hierna wil ik via een ventiel o.i.d. een slang erop zetten (van een diameter of 2-3 cm). Deze slang kan dan in theorie zo lang als je wil zijn (hoewel de kracht wel wat zal afnemen). Je legt deze slang via een gat (bij de PCI poorten als je die overhebt) in je PC, en daar blaast de koele lucht :P Eventueel kun je nog een externe pomp (b.v. van een airco unit met een slangkoppeling als extraatje) kopppelen op het systeem zodat het nog koeler word.

Hieronder alles even in een soort van plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://img159.echo.cx/img159/7384/koelsysteempje25eo.jpg

De tekst erbij klopt niet 100%, maar die is ook al wat ouder :+

Wie denk dat dit werkt? Ik probeer het zoiezo uit, maar ik zou graag weten of jullie er iets in zien :7

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik denk dat het wel zal werken.
Hoewel het idee dat de aluminium buizen de lucht ook nog eens extra koelen natuurlijk onzin is

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

Neok_ schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 23:24:
Ik denk dat het wel zal werken.
Hoewel het idee dat de aluminium buizen de lucht ook nog eens extra koelen natuurlijk onzin is
Waarom, klinkt logisch imho ( maar goed, ik heb een talenpakket, dus dat zegt niet zoveel :P )

Voor de rest, lijkt wel een cool(!) idee, helemaal als het het een beetje SF-mod, want je krijgt dan dus echt een pc met dikke slang enzo eraan, kun je wel coole dingen bij bedenken.

[CM] Flightcase Mod

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 20:59
Je inkomende lucht zal precies even warm zijn als je uitgaande ... ( misschien iets warmer zelfs nog )

Je lucht ( op kamertemp ) blaast langs koelplaten ( ook weer op kamertemp ) wat zou de temp van de uitgaande lucht zijn ?

[ Voor 56% gewijzigd door Sine op 22-06-2005 23:34 ]

Repareren doe je zo.

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-01 10:43

BLN

Inderdaad, de lucht moet zijn warmte ergens aan kwijt kunnen, en de aluminium blokken zijn net zo warm als de lucht die er in gaat. Als je de koelblokken en de buis constant vochtig houdt, dan heeft het wel een koelend effect, omdat het water dan verdampt. Maar je wilt dus warme lucht uit je computer "injecteren" en dan de afgekoelde lucht trug spuiten op je koelblok in je pc? want dan kan je net zo goed n buis van buiten aanleggen ;). Het systeem wat je nu beschrijft werkt wel als je de buis buitenshuis houdt in de winter.

If it ain't broken, don't fix it

Verwijderd

tof!
zeker proberen als je de kans hebt!!
heb ook al zoiets bedacht
een koelsysteem waarbij je op elk te koelen onderdeel hoog kwalitatieve heatsinks zet (volledig koper en met heel dunne en heel veel koelvinnen zodat er veel opp met de lucht is). Vervolgens verbindt je elke heatsink in serie met slangen en leidt je in laatste instantie de slagen naar buiten je computer. Zorg ervoor dat gans het systeem 100% is afgesloten. De slang die buiten je computer komt, leidt je naar een andere kamer waar je die aansluit op een stofzuiger. Mits het een volledig afgesloten systeem waarbij alle lucht langs elke heatsink gaat mits ze in serie zijn verbonden, krijgt elke heatsink op elk te koelen onderdeel een enorme airflow (iedereen weet wel hoe hard een stofzuiger kan zuigen...)en mits de stofzuiger in een apparte kamer staat heb je niets van geluidsniveau...
Beweer dan nog maar eens dat luchtkoeling geen toekomst heeft :)

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

Eh... een stofzuiger motor verstookt ongeveer 900 tot 1500watt. Ik vind het verbruik van me PC nu al niet leuk... Laat staan als we zulke extreme koeling moeten gaan toepassen.
Bovendien zijn stofzuigers er absoluut niet op gebouwd om lange tijd achter elkaar te draaien. Dan moet je al naar industriele stofzuigers die bijv. gebruikt worden bij schoonmaakbedrijven. Maar zelfs die vinden meer dan 4 uur per dag niet leuk.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Sine heeft gelijk, bespaar je de moeite.
De geluidsproductie kon ook nog wel eens tegenvallen. 100 m3/h lucht door een buisje gaat echt wel irritant sissen dacht ik zo.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sine schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 23:30:
Je inkomende lucht zal precies even warm zijn als je uitgaande ... ( misschien iets warmer zelfs nog )

Je lucht ( op kamertemp ) blaast langs koelplaten ( ook weer op kamertemp ) wat zou de temp van de uitgaande lucht zijn ?
Ik vraag me af wat er met de koelplaten gebeurd. Zou er, ondanks dat zowel de langsstromende lucht en de platen in eerste instantie een gelijke temperatuur hebben, toch warmte overdracht plaatsvinden? De lucht zal immers minder thermische energie bevatten dan het metaal.

Wie richt er even een fan op een thermometer en kijkt wat er gebeurd? ;)

Niet dat koelere koelplaten het idee van de TS direct helpen, is ook maar even een gedachtenspinsel op de late avond.

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Het idee van TS is trouwens niet helemaal kansloos.
Ik heb hier in huis 2 servers op zolder staan. Probleem is dat het daar vreselijk warm word. Ik heb dus een kast gebouwd die via een oude ventilatie opening lucht van buiten aanzuigd en deze in de kast blaast waarin me servers staan. Om te voorkomen dat me servers 'swinters in de -10 staan slaat de fan pas aan als de temperatuur in de kast hoger is dan 20 graden. Dit systeem werkt best goed, alleen met dit hete weer kan de koeling het niet echt bijwerken. Dat komt mede doordat de buis waar de koude lucht doorheen moet nogal lang is en daardoor al opwarmt voor het de kast bereikt.
Het grootste voordeel is echter dat de lucht van buiten veel schoner is dan in huis. Hier in huis zit me PC na 3 mnd redelijk vol stof. De servers op zolder staan nu al een jaar te draaien en er zit nog geen stof in. Alleen moet je wel de inkomende lucht even filteren op pluisjes.
Me vorige server had na een jaar of 2 alleen van dat viese zwarte roetstof op bepaalde onderdelen zitten. Maar dat is ook niet zo vreemd, zit hier recht onder de aanvliegroute van de Aalsmeerderbaan op schiphol..

[ Voor 18% gewijzigd door NBK op 23-06-2005 00:07 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02 22:31

Epsilon

NBK schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 23:51:
Eh... een stofzuiger motor verstookt ongeveer 900 tot 1500watt. Ik vind het verbruik van me PC nu al niet leuk... Laat staan als we zulke extreme koeling moeten gaan toepassen.
Bovendien zijn stofzuigers er absoluut niet op gebouwd om lange tijd achter elkaar te draaien. Dan moet je al naar industriele stofzuigers die bijv. gebruikt worden bij schoonmaakbedrijven. Maar zelfs die vinden meer dan 4 uur per dag niet leuk.
Hoeveel uur denk je trouwens dan zo'n motor meegaat. Dat gaat zelden over de 1500uur heen. Een 800-1000 draaiuren zijn voor de huis-tuin-en-keuken stofzuigers meer regel dan uitzondering.

Dat ze continue draaien maakt opzich niet eens zo gek veel uit ;)

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-02 17:50
vergeten jullie niet dat samengeperste lucht warmer word :P

heel belangrijke factor in dit geval;)

Verwijderd

Epsilon schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 00:11:
[...]

Hoeveel uur denk je trouwens dan zo'n motor meegaat. Dat gaat zelden over de 1500uur heen. Een 800-1000 draaiuren zijn voor de huis-tuin-en-keuken stofzuigers meer regel dan uitzondering.

En?... Jij gaat ff een stofzuiger met FAN's vergelijken ofzo :)
1200 watt tov een paar FAN's, kom nou... :?

Van dat gesis ga je volges mij geen last hebben en van die samengeperste, warme lucht... Als je slang langs buiten (kamertemperatuur) loopt ga je daar niks last van hebben denk ik. Trouwens zoveel wordt die lucht niet samengeperst he... als je in een tuinslang blaast wordt die inderdaad warm, maar ik denk dat dat komt voor een groot stuk door de vochtige lucht. Alhoewel... Kzou het eens willen testen -> iets voor na de examezzz :+

suc6 imo

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Epsilon schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 00:11:
[...]

Dat is ook precies wat ik probeer te vertellen...
Zelfs professionele stofzuigers geven er na één a twee jaar 4 uur per dag stofzuigen al de brui aan.
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 00:46:
[...]

En?... Jij gaat ff een stofzuiger met FAN's vergelijken ofzo :)
1200 watt tov een paar FAN's, kom nou... :?
[...]
Het was ook een reactie op disco stu.

En samengeperste lucht wordt idd warmer, vandaar ook de interkoelers bij vrachtwagens met turbo diesels. En het hele phase-change principe is erop gebaseerd.

Als TS dit wil gaan doen zal ie trouwens met zwaardere fan's aan de slag moeten dan gewone PC fannetjes. Die kunnen gewoon niet genoeg druk opbouwen om voor een goede airflow te zorgen aan de andere kant van de buis/slang. En een beetje serieuse 12CM fan (op 230V) gebruikt ook al gauw 20 watt.

Verwijderd

dat van die stofzuiger was maar een gedachte die ik had tijdens het mijmeren...
was gewoon aan het denken hoe goed dat wel niet zou koelen 8)7
ik ontken natuurlijk niet dat een stofzuiger daarop niet gemaakt is.

Als je in een tuinslang blaast wordt die warm gewoon omdat de lucht die je uitblaast, nu eenmaal warm is, heeft niet echt met druk te maken. Vandaar ook dat je 's winters je eigen adem kan zien als je uitblaast in de kou -> je adem is gewoon warm

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

En als je ergens echt veel lucht doorheen blaast moet je wrijving ook niet vergeten. (Blaas met een spuitstuk van een compressor maar eens tussen twee zachtjes op elkaar gedrukte vingers door.)

Een stofzuiger kan trouwens helemaal niet zo veel druk opbouwen hoor. Met een compressor haal je veel betere resultaten. Een stofzuiger zal hooguit een druk verschil op kunnen bouwen van 0.5bar(zelfs dat halen ze niet). Meer dan 1 bar is sowieso niet haalbaar. Leger dan leeg kan immers niet. Met een compresor is een druk van 100 bar redelijk eenvoudig te halen. Op dat moment heeft het trouwens wel zin om de samengedrukte lucht af te laten koelen, maar dan komen we weer op het phase change principe. Je moet wel op gaan passen dat je je koelblokken dan niet meteen van je moederbord afblaast...

[ Voor 63% gewijzigd door NBK op 23-06-2005 01:13 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Imo is dit meer een DOC-topic, dus 't is daarheen gemoved.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
MR_WAZOO schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 00:26:
vergeten jullie niet dat samengeperste lucht warmer word :P

heel belangrijke factor in dit geval;)
Aan hoeveel graden zou ik dan moeten denken? Het is namelijk ook zo als je zoveel mogelijk lucht langs iets warsm pompt om dit te zorgen dat er meer word opgenomen in de lucht (warmte dus). Wat betreft de extra 'koude' lucht had ik al het idee om 's winters een slang naar buiten (via het raam) te leggen, en 's zomers even een slang te leggen tussen een verwarmings paneel door. Die staan in de zomer toch altijd uit, en zijn in feite 1 groot waterkoelsysteem _/-\o_

Nog iemand ideeen hoe ik het er het beste uit kan laten zien? De fans kosten ongeveer €15 ik heb ongeveer een budget van €30 a €50, dus eventuele tips zijn wel welkom.

Weet er ook iemand waar ik dun plaat alluminum kan krijgen? Dus geen folie, maar ongeveer 1 mm dik. Dit wil ik dan buigen in een bankschroef door het te slaan op een houten blak :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 07:25:
Aan hoeveel graden zou ik dan moeten denken? Het is namelijk ook zo als je zoveel mogelijk lucht langs iets warsm pompt om dit te zorgen dat er meer word opgenomen in de lucht (warmte dus). Wat betreft de extra 'koude' lucht had ik al het idee om 's winters een slang naar buiten (via het raam) te leggen, en 's zomers even een slang te leggen tussen een verwarmings paneel door. Die staan in de zomer toch altijd uit, en zijn in feite 1 groot waterkoelsysteem _/-\o_

Nog iemand ideeen hoe ik het er het beste uit kan laten zien? De fans kosten ongeveer €15 ik heb ongeveer een budget van €30 a €50, dus eventuele tips zijn wel welkom.

Weet er ook iemand waar ik dun plaat alluminum kan krijgen? Dus geen folie, maar ongeveer 1 mm dik. Dit wil ik dan buigen in een bankschroef door het te slaan op een houten blak :+
1: ik denk niet dat je druk hoog genoeg word om voor een noemenswaardige verhoging te zorgen
2: wat doe je als somers je vermaringspaneel warm is en niet meer koelt? je CV pomp loos laten draaien alleen voor je "koelings""systeem""?

nofi, je bent erg creatief en op een forum als dit moet dat altijd worden aangemoedigd.. maar dit idee rammelt, blaas, trekt en wiebelt aan alle kanten, en is volstrekt zinloos... als je toch iets in deze geest wil, maak je PC case dan helemaal dicht met lucht in en uitlaat, buizen erop, ergens buiten in de schaduw een intake (of een verdampingstoren! (aanrader.. leuk om te maken, erg effectief)) fan... et voilla...
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 01:04:

Als je in een tuinslang blaast wordt die warm gewoon omdat de lucht die je uitblaast, nu eenmaal warm is, heeft niet echt met druk te maken. Vandaar ook dat je 's winters je eigen adem kan zien als je uitblaast in de kou -> je adem is gewoon warm
Pak een fietspomp... pomp een paar keer, voel aan de buis... buis blijft koud =) zet er nu een band aan... *pompompomp* *voel* :o warm!

Ik moet zeggen.. vind het nou niet echt een geweldig idee :/ Je schiet er niets mee op, t kost een hoop moeite, levert een rotherrie op... kijk... als je zoals eerder gepost op zonder iets wil koelen met lucht van andere loctie, ok, prima... maar.. neuh }:O

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2005 07:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan mischien ook nog eventueel een peltier installeren op de buitenkant van de case (dus aan de kant waar op dit moment de koellichamen zitten). Wat voor temperaturen zou ik dan bereiken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 07:38:
Ik kan mischien ook nog eventueel een peltier installeren op de buitenkant van de case (dus aan de kant waar op dit moment de koellichamen zitten). Wat voor temperaturen zou ik dan bereiken?
Hangt totaal af van het vermogen van peltier, afstand, luchtstroom etc... niet te zeggen dus

Verwijderd

Topicstarter
Een lichte schatting?

Verwijderd

Nee... zie vorige post... als jij een 12 watt pletier dichtbij je cpu hangt geeft dat anders resultaat dan wanneer er een 200 watt monster op je printer zet... maar... nogmaals... verdampingstoren, ik zou daarop mikken... dat is realistischer, en tenminste zinnig. Lees die hele lange post van mij iets hierboven maar eens goed... Zou zonde zijn als je je tijd verspilt... of geld

Verwijderd

Topicstarter
Dus je zou een soort van koker (doorsnede rond de 10-12 cm) op dat ding (koelsysteem :+ ) zetten, en dan daar gewoon water in doen? Dus een RVS stalen buis?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 08:00:
Dus je zou een soort van koker (doorsnede rond de 10-12 cm) op dat ding (koelsysteem :+ ) zetten, en dan daar gewoon water in doen? Dus een RVS stalen buis?
heb je msn ofzo? voeg me maar toe (mn mail spreek voor zich) hehehe... dat "ding"... :+ maargoed, nee... dat... lijkt me niet echt zinnig. heeft ook neits met verdampen te maken :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Voeg maar even toe: blizzard_142[at]hotmail[puntke]com (ik ben pas na 12 uur ofzo weer online, heb nu PWweek :( )

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-01 22:20

paradoXical

The ParadoX

Ik heb hier thuis een grote vierkante ventilator staan welke je op een buis kunt aansluiten. Het gaat om een 220V model welke gebruik worden in huis (afzuiging/schoorsteen)

Je wilt niet weten wat dat ding voor een luchverplaatsing heeft, echt abnormaal..

Het gaat om een plastic blok, ongeveer 35*35*20 - achterkant gaas, van voren zit een uitlaat van ~10CM (waar je een buis op kunt schuiven) waar de lucht uitgeperst wordt Het geheel is gesloten, kan helaas geen foto posten omdat ik hem niet kan vinden :)

Heel wat efficienter dan je idee om er 100mm fans of wat dan ook aan te hangen.
Lijkt me perfect voor je idee + het feit dat het verbruik hiervan binnen de perken blijft.

[ Voor 7% gewijzigd door paradoXical op 23-06-2005 21:08 ]

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt ook wel goed, maar die kleine fannetjes zijn een stuk goedkoper om te vervangen, (waarschijnlijk) een stuk stiller, verbruiken nagenoeg niets en pompen genoeg lucht rond (56 m3 per uur per stuk).

Maar ik voeg nog een paar extra elementen toe aan het geheel, en monteer alles in een allumium koffertje (flight-case achtig), met blauwe leds zodat het ook nog een mooie uitstraling krijgt. Verder heb ik de alumium beplating verandert in plexiglas voor een spacie look _/-\o_
Pagina: 1